• Посилання скопійовано

Єдиний міжнародний перевізний документ

Підприємство здійснює перевезення пасажирів з України до іншої країни. Перевезення здійснюється лише на замовлення (нерегулярні перевезення) з доставкою пасажирів до місця призначення (через кордон). При цьому назад автобус повертається вже без пасажирів. Така сама поїздка здійснюється і тоді, коли пасажирів слід за деякий час забрати та доставити назад в Україну. Який документ вважати єдиним перевізним документом для пасажирів з метою отримання нульової ставки ПДВ?

Відповідно до пп. «а» пп. 195.1.3 ПКУ, за нульовою ставкою оподатковуються операції з постачання таких послуг, як міжнародні перевезення пасажирів і багажу та вантажів автомобільним транспортом.

З метою цього підпункту перевезення вважається міжнародним, якщо воно здійснюється за єдиним міжнародним перевізним документом.

В Узагальнюючому податковому роз'ясненні (наказ ДПСУ від 06.07.2012 р. №610) наведено перелік документів, які слід вважати «єдиним міжнародним перевізним документом» з метою застосування нульової ставки ПДВ.

ДПСУ у розділі II УПР №610 зазначає, що під єдиним міжнародним перевізним документом маються на увазі документи, складені мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту.

Щодо нашого випадку, то ми говоримо про нерегулярні перевезення пасажирів автомобільним транспортом.

Увага! Стосовно єдиного міжнародного перевізного документа для перевезення пасажирів Мінінфраструктури у листі від 19.09.2011 р. №7885/11/10-11 повідомляє, що чинним законодавством, у т. ч. міжнародним, яке є обов'язковим для виконання на території України, це питання не визначено.

Водночас на увагу заслуговує Порядок організації регулярних, нерегулярних і маятникових перевезень пасажирів автомобільним транспортом у міжнародному сполученні, затверджений наказом Мінтранспорту від 09.02.2004 р. №75.

Цей Порядок №75 є обов'язковим для виконання підприємствами й організаціями, перевізниками, автостанціями, автовокзалами (далі — автостанції) всіх форм власності і замовниками транспортних послуг.

Відповідно до розділу 6 Порядку №75 з використанням пасажирськими перевізниками шляхових листів груп пасажирів здійснюються нерегулярні та маятникові перевезення у разі:

1) перевезення, що передбачає пряму поїздку з пасажирами та зворотну поїздку без пасажирів (місце відправлення є на території реєстрації транспортного засобу);

2) перевезення, що передбачає пряму поїздку без пасажирів і посадку всіх пасажирів зворотного рейсу в одному і тому самому місці за наявності однієї з таких умов, зокрема коли пасажири попередньо були доставлені тим самим перевізником на територію іноземної держави, де вони знову здійснили посадку і прямують на територію України.

У такому разі перевізник перед початком рейсу складає шляховий лист групи пасажирів у двох примірниках для кожної поїздки. Зразок такого шляхового листа наведено у додатку 9 до Порядку №75.

Слід також врахувати, що з 16.10.2012 р. Україна приєдналася до Угоди про міжнародні нерегулярні перевезення пасажирів автобусами (Угода INTERBUS), яка також визначає здійснення нерегулярних міжнародних перевезень пасажирів за допомогою шляхових листів пасажирів. Зразок такого шляхового листа наведено у додатку 3 до Угоди та є аналогічним до зразка з додатка 9 до Порядку №75.

Таким чином, у разі здійснення перевізником міжнародних нерегулярних перевезень пасажирів, крім договору на таке перевезення та акта наданих послуг, треба також оформити шляховий лист групи пасажирів, який можна вважати єдиним міжнародним перевізним документом з метою застосування нульової ставки ПДВ за правилами пп. 195.1.3 ПКУ.

Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру