• Посилання скопійовано

Корпоративна вечірка до Нового року

Кінець року — це підбиття підсумків та результатів роботи. I якщо ці результати та підсумки позитивні, то чому б не відсвяткувати таку подію? Нерідко керівництво підприємства вирішує відсвяткувати закінчення року бенкетом. Та як такі витрати відобразити в обліку, чи можна їх віднести до податкових витрат, а вхідний ПДВ — до податкового кредиту? Спробуємо дати відповідь1.

Корпоративне свято — облік для обережних бухгалтерів

За загальним правилом витрати на організацію та проведення новорічної вечірки для працівників не відображаються у податковому обліку підприємства. Пояснюється це пп. 139.1.1 ПКУ, згідно з яким: «Не включаються до складу витрат: витрати, не пов'язані з провадженням господарської діяльності, а саме:

витрати на організацію та проведення прийомів, презентацій, свят, розваг та відпочинку, придбання та розповсюдження подарунків...».

1 У статті не розглядається облік видачі подарунків працівникам та партнерам, про це можна прочитати у «ДК» №51/2012 і у «ДК» №51/2012 .

Зверніть увагу: згідно з пп. 14.1.36 ПКУ «господарська діяльність — діяльність особи, що пов'язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами». Таким чином, проведення новорічної вечірки важко обгрунтувати терміном «господарська діяльність».

Крім того, оскільки зазначені витрати є такими, що не пов'язані з господарською діяльністю, то немає права на ПК за вхідним ПДВ у складі таких витрат (п. 198.3 ПКУ).

Приклад 1 Підприємство «Альфа» 28.12.2012 р. проводить новорічне свято для працівників у ресторані «Свято». Проведення святкового заходу було організоване приватним підприємцем на єдиному податку, неплатником ПДВ. Повна вартість послуг становить 13000 грн, про що є необхідні підтвердні документи. Відображення відповідних операцій в обліку див. у таблиці 1.

Таблиця 1

Облік витрат на проведення новорічного свята (до прикладу 1)

№ з/п
Зміст операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Перераховано передоплату за новорічне свято
371
311
13000
2.
Витрати на проведення новорічного свята відображено у складі витрат
949
685
13000
3.
Відображено залік заборгованості
685
371
13000

У Єдиній базі податкових знань (підкатегорія 110.07.22 та 130.07) автор знайшла консультації, де податківці проти відображення податкових витрат та ПК за операціями, пов'язаними зі святковими заходами.

ДПС про святкові заходи

1. Який порядок формування ПК та ПЗ при проведенні підприємством святкових заходів для своїх працівників?

Якщо організація святкових заходів на замовлення не є основною господарською діяльністю платника податку, то суми ПДВ, сплачені у складі витрат на здійснення цих заходів, не включаються до складу ПК такого платника податку.

2. Які документи має надати платник податку для врахування витрат на організацію та проведення прийомів, свят, придбання та розповсюдження подарунків при визначенні оподатковуваного прибутку?

Якщо організація прийомів, презентацій і свят за замовленням та за рахунок інших осіб не є основною господарською діяльністю платника податку, витрати на здійснення таких заходів не враховуються у складі витрат при визначенні оподатковуваного прибутку. Якщо організація прийомів, презентацій і свят за замовленням та за рахунок інших осіб є основною господарською діяльністю платника податку, то витрати на проведення таких заходів можуть включатись до складу витрат, за умови наявності належним чином оформлених первинних документів, а саме: наказу про проведення такого заходу, кошторису витрат, накладних на відпуск продукції, товарів зі складу, звіту про проведений захід тощо.

Щодо податку з доходів фізичних осіб, то податкові наслідки в такій ситуації описані нижче.

Але якби все було настільки безнадійно, то, мабуть, варто було би поставити крапку і закінчити статтю. Проте за певних умов і за певного документального оформлення підприємство матиме право і на податкові витрати, і на ПК при організації корпоративної вечірки з приводу святкування Нового року. Але наші наступні рекомендації — радше для сміливих бухгалтерів, які вміють відстоювати власну позицію.

Новорічна вечірка — рекламний захід підприємства

Цілком можливо, що на новорічний бенкет на підприємство запрошені представники інших організацій — ділові партнери. У такому разі можна оформити проведення заходу як рекламну кампанію. Згідно з пп. «г» пп. 138.10.3. та пп. 140.1.5 ПКУ, витрати на рекламу та дослідження ринку (маркетинг), на передпродажну підготовку товарів відображаються у податковому обліку як витрати на збут. Пам'ятайте: такі витрати мають бути пов'язані з реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг та мають бути рекламними.

Згідно зі ст. 1 Закону про рекламу, реклама — це інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їхній інтерес щодо таких осіб чи товару. Отже, щоб вечірка до Нового року мала ознаки рекламного заходу, слід попіклуватися про підтвердження того, що під час проведення свята підприємство поширювало інформацію, призначену сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес до підприємства — організатора свята та товарів (робіт, послуг), які воно реалізує. Тому під час бенкету слід поширювати інформацію про підприємство та його товари чи послуги з метою збільшення обсягу реалізації товарів (послуг), пошуку нових контрагентів. Iнформація може поширюватися як усно, так і у вигляді друкованих матеріалів, наприклад рекламних буклетів чи зразків продукції підприємства або сувенірів з логотипами компанії1. Тоді понесені витрати матимуть зв'язок із господарською діяльністю.

1 Про це докладніше у «ДК» №51/2012 .

Оскільки проведений захід буде пов'язаним з господарською діяльністю, то в податковому обліку витрати можна буде віднести до складу податкових — як витрати на рекламу (тобто як витрати на збут, пп. «г» пп. 138.10.3, пп. 140.1.5 ПКУ), а вхідний ПДВ за такими витратами, за наявності податкової накладної, віднести до податкового кредиту (п. 198.3 ПКУ).

Щоб мати право на податкові витрати та ПК при проведенні рекламного заходу, слід належним чином його оформити та підтвердити зв'язок з господарською діяльністю. Насамперед у наказі керівника підприємства слід чітко вказати про рекламну мету проведення такого заходу. Крім наказу керівника, для доведення зв'язку витрат на проведення новорічної вечірки з рекламною та, відповідно, господарською діяльністю підприємства рекомендуємо оформити також такі документи:

1) план (програму) проведення рекламної акції. У плані може бути передбачено, наприклад, роздавання рекламних матеріалів (листівок, буклетів, проспектів, у яких рекламуються товари (роботи, послуги), що реалізуються підприємством), виступ керівництва (менеджера зі збуту тощо) підприємства з приводу ознайомлення контрагентів з товарами (роботами, послугами) підприємства;

2) кошторис витрат на проведення новорічного рекламного заходу. У кошторисі витрат на проведення рекламної акції слід відобразити дані щодо витрат, пов'язаних із проведенням заходу (у т. ч. щодо рекламних матеріалів, які роздаватимуться під час акції). Щодо виокремлення в такому кошторисі витрат на харчування, то є ризик нарахування ПЗ з ПДВ (про це ми розповімо далі);

3) список запрошених осіб. У списку обов'язково мають бути зазначені представники підприємств-контрагентів;

4) первинні документи, пов'язані з проведенням акції. Це можуть бути накладні (наприклад на рекламні листівки), акти приймання-передачі послуг, наданих підприємству у зв'язку з організацією свята, тощо;

5) звіт про проведення заходу. Цей документ має оформити після закінчення рекламної акції особа, яка є відповідальною за організацію свята. Звіт затверджує керівник підприємства. У звіті відображаються витрати підприємства на проведення акції (свята) в розрізі окремих статей тощо.

Пам'ятайте: рекламні витрати відповідно до пп. «г» пп. 138.10.3 та пп. 140.1.5 ПКУ повністю відносять до податкових без будь-яких обмежень за сумою1.

1 Обмежується величина рекламних витрат, понесених при отриманні послуг від нерезидента згідно з пп. 139.1.13 ПКУ. Але в межах цієї статті ми не розглядаємо отримання рекламних послуг від нерезидентів.

При розповсюдженні рекламних буклетів та брошур може виникнути запитання: чи матиме таке роздавання податкові наслідки для підприємства щодо ПДВ та податку на прибуток? При надходженні листівок (буклетів, брошур) у підприємства, що замовляє зазначені рекламні послуги, виникає ПК з ПДВ за першою подією (п. 198.3 ПКУ), а також є право на податкові витрати у періоді їх понесення у складі витрат на збут згідно з пп. 138.10.3 ПКУ. Постає запитання, чи слід нараховувати ПДВ у разі роздавання таких листівок та чи виникатимуть податкові доходи при такій операції.

На думку автора, не можна говорити про виникнення доходів при роздаванні таких листівок або про виникнення об'єкта оподаткування ПДВ. Адже матеріальний носій реклами, який містить в собі інформацію про товари (роботи, послуги), що продаються (виконуються, надаються) компанією, і про саму компанію, сам не є товаром і не є послугою (відповідно до пп. 14.1.202 та пп. 14.1.191 ПКУ). Відповідно таку листівку не можна використати ні в господарській діяльності іншого підприємства, ні використовувати по-іншому, крім застосування її як носія (джерела) інформації. Якщо матеріальні носії реклами (листівки, брошури) є виключно засобами поширення інформації, то таке розповсюдження рекламного продукту за своєю суттю не підпадає під поняття продажу (поставки) товарів (робіт, послуг), наведене у пп. 14.1.202 та пп. 14.1.191 ПКУ. Тому підприємство, що їх розповсюджує (безоплатно роздає), не нараховує з вартості таких листівок або проспектів податкового зобов'язання з ПДВ, не відображає і податкових доходів1. Раніше, ще до набрання чинності ПКУ, таку ж позицію (щодо відсутності податкових наслідків при роздаванні листівок) висловлювали податківці, зокрема у листі від 03.06.2002 р. №3428/6/15-1215-26. Проте на сьогодні у Єдиній базі податкових знань (підкатегорія 130.18) на запитання «Як оподатковуються ПДВ операції з безоплатного розповсюдження матеріалів з метою реклами?» фахівці ДПСУ відповідають, що «операції з безоплатного розповсюдження матеріалів з метою реклами є об'єктом оподатковування ПДВ і підлягають оподаткуванню ПДВ на загальних підставах за основною ставкою». Як бачимо, у згаданій консультації йдеться про «матеріали», якими буклети (листівки), на думку автора, не є. Проте наведену позицію працівників ДПС треба знати.

1 Автор навмисне згадує про доходи, адже в податковій консультації, затвердженій наказом ДПСУ від 05.07.2012 р. №581, податківці зазначають: якщо платник податку на прибуток безоплатно надає товари (роботи, послуги), незалежно від статусу отримувача, дохід від реалізації товарів (робіт, послуг) визначається за звичайною ціною. При цьому платник має право включити до витрат собівартість таких товарів (робіт, послуг). Про роздавання рекламних і нерекламних товарів докладніше можна прочитати у «ДК» №51/2012 .

Також зверніть увагу на те, що, придбавши рекламні листівки (брошури), підприємство цілком законно мало право на ПК з ПДВ. Таке право не втрачається при безоплатному роздаванні таких носіїв реклами. Пояснюється це тим, що такі листівки (буклети, брошури) першочергово придбавались не як окремі матеріали (активи), а як рекламні послуги. Такі рекламні послуги беруть участь у господарській діяльності підприємства, а також в оподатковуваних ПДВ операціях, оскільки спрямовані на збільшення обсягів поставок товарів (робіт, послуг), що є об'єктом оподаткування ПДВ.

У бухгалтерському обліку витрати на рекламу, зокрема на виготовлення та розповсюдження запрошень, рекламних листівок (прайс-листів, брошур), згідно з п. 19 П(С)БО 16 відносять до витрат на збут (Д-т рах. 93).

Приклад 2 Підприємство «Бета» 28.12.2012 р. проводить свято з рекламною метою в ресторані «Вечір». Витрати на проведення рекламного заходу становлять 9600 грн (у тому числі ПДВ — 1600 грн), про що є всі необхідні підтвердні документи. Відображення відповідних операцій в обліку див. у таблиці 2.

Таблиця 2

Облік витрат на проведення свята з рекламною метою

№ з/п
Зміст операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Перераховано передоплату за свято, що проводиться з рекламною метою
371
311
9600
2.
Відображено суму ПК з ПДВ
641
644
1600
3.
Витрати на проведення свята (як витрати на рекламу) відображено у складі витрат на збут
93
685
8000
8000
4.
Списано раніше відображену суму ПК з ПДВ
644
685
1600
5.
Відображено залік заборгованості
685
371
9600

Новорічна вечірка як загальнокорпоративні збори, річне засідання трудового колективу, семінар

Не виключено, що у новорічному бенкеті братимуть участь тільки «свої», тобто винятково працівники організації. У такому разі цю подію можна оформити як загальнокорпоративні збори чи річне засідання трудового колективу.

Згідно з пп. «а» пп. 138.10.2 ПКУ, до складу інших витрат включають, зокрема, адміністративні витрати:

1) спрямовані на обслуговування та управління підприємством, у тому числі загальнокорпоративні витрати, організаційні витрати, витрати на проведення річних та інших зборів органів управління;

2) винагороди за консультаційні, інформаційні, аудиторські та інші послуги, що їх отримує платник податку для забезпечення господарської діяльності;

3) інші витрати загальногосподарського призначення.

Тому витрати на організацію й проведення загальнокорпоративних зборів, за належного документального підтвердження, можуть потрапити до податкових витрат у складі адміністративних. А оскільки такі витрати пов'язані з господарською діяльністю, підприємство матиме право на податковий кредит за сумами вхідного ПДВ (пп. «а» п. 198.1, п. 198.3 ПКУ).

Для підтвердження зв'язку таких витрат з господарською діяльністю підприємства рекомендуємо оформити такі документи:

— наказ керівника про проведення заходу. У наказі варто описати порядок денний проведення такого заходу, програму, затвердити доповідачів тощо;

— звіт про проведення заходу;

— договір оренди приміщення, акти виконаних робіт;

— інші первинні документи, пов'язані з проведенням заходу.

Зверніть увагу: загальнокорпоративні збори — подія ділового характеру, тому витрати підприємства на замовлення розважальної програми (Дід Мороз, музика, феєрверки, святковий стіл) важко віднести до таких, що пов'язані з господарською діяльністю. Тому такі витрати не відображаються у складі податкових, і відповідно вхідний ПДВ у складі таких витрат не можна віднести до складу ПК.

Харчування під час бенкету — небажані податкові наслідки

Виникає питання щодо оподаткування ПДВ та включення до податкових витрат затрат на безоплатне пригощання під час святкових заходів. Організовуючи харчування (бенкет), зверніть увагу на таке:

— суми ПДВ, сплачені у вартості святкової вечері, можуть бути включені до складу податкового кредиту за умови, що вони визнаються такими, що використовуються в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності(п. 198.1 та п. 198.3 ПКУ). Звісно, за умови наявності податкової накладної;

— операції з безоплатної передачі товарів, у т. ч. й безоплатне пригощання під час рекламних (адміністративних) заходів працівників чи гостей, прирівнюються до операцій з поставки товарів (пп. «в» пп. 14.1.191 ПКУ), які, своєю чергою, є об'єктом оподаткування ПДВ (п. 185.1 ПКУ). Підприємство, що безоплатно пригощає на рекламних (адміністративних) заходах гостей стравами, має відобразити податкові зобов'язання з ПДВ виходячи зі звичайних цін (абз. 5 п. 188.1 ПКУ).

— до продажу товарів належать, зокрема, операції з безоплатного надання товарів, а до продажу результатів робіт (послуг) — операції з безоплатного надання результатів робіт (послуг). На думку ДПСУ, яка викладена в УПК №581, при безоплатному продажу товарів і послуг виникає дохід, який включається до складу податкового доходу і визначається виходячи з договірних цін, але не менших за звичайні ціни. При цьому платник має право включити до витрат собівартість таких товарів (робіт, послуг).

У бухгалтерському обліку відповідно до п. 18 П(С)БО 16 «Витрати» витрати на організацію та проведення зборів зараховують до складу адміністративних витрат (Д-т рах. 92 «Адміністративні витрати»).

Приклад 3 Підприємство «Гамма» 28.12.2011 р. проводить загальнокорпоративні збори. Витрати на оренду приміщення становлять 6000 грн (у тому числі ПДВ — 1000 грн). Витрати на розважальну програму (послуги від «єдиноподатника») — 3600 грн (без ПДВ). Відображення відповідних операцій в обліку див. у таблиці 3.

Таблиця 3

Облік витрат на проведення свята як зборів трудового колективу

№ з/п
Зміст операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Перераховано передоплату за оренду приміщення
371
311
6000
2.
Відображено суму ПК з ПДВ
641
644
1000
3.
Витрати на оренду для проведення зібрання відображено у складі адміністративних витрат
92
685
5000
5000
4.
Списано раніше відображену суму ПК з ПДВ
644
685
1000
5.
Відображено залік заборгованості
685
371
6000
6.
Перераховано передоплату за розважальну програму
371
311
3600
7.
Витрати на розважальну програму списано на операційні витрати
949
685
3600
8.
Відображено залік заборгованості
685
371
3600

Корпоративна вечірка може бути оформлена і як загальнокорпоративний семінар, проведений сторонньою організацією. Наприклад, семінар на тему: «Побудова міцної команди — запорука успіху всієї організації. Збільшення ефективності праці та продажу товарів (надання робіт, послуг)».

У такому разі у податковому обліку до складу інших витрат включаються адміністративні витрати, спрямовані на обслуговування та управління підприємством, зокрема винагороди за консультаційні, інформаційні, аудиторські та інші послуги, що їх отримує платник податку для забезпечення господарської діяльності (пп. «г» пп. 138.10.2 ПКУ). Отже, якщо участь у семінарі передбачає отримання інформаційно-довідкових послуг для забезпечення господарської діяльності (про що свідчитиме належне документальне оформлення), то оплата таких послуг включається до складу адміністративних витрат, а вхідний ПДВ — до складу податкового кредиту (за наявності належним чином оформленої ПН). Обов'язковою умовою є зазначення в документах (рахунках, актах) саме інформаційно-консультаційних послуг (із вказуванням тематики та переліку питань, які розглядаються).

Чи є об'єкт оподаткування ПДФО для запрошених на свято

Що стосується податку на доходи фізичних осіб, зазначимо, що відповідно до пп. 14.1.56 ПКУ доходом платника податку є загальна сума доходу від усіх видів діяльності, отриманого (нарахованого) протягом звітного періоду в грошовій, матеріальній або нематеріальній формах як на території України, її континентальному шельфі у виключній (морській) економічній зоні, так і за їх межами.

Відповідно до пп. «б» пп. 164.2.17 ПКУ, дохід, отриманий платником податку у вигляді безкоштовного харчування, є додатковим благом та включається до загальномісячного (річного) доходу та оподатковується податком на доходи фізосіб. Якщо додаткові блага надаються у негрошовій формі, то базою оподаткування є вартість такого доходу, розрахована за звичайними цінами, помножена на коефіцієнт, розрахований згідно з п. 164.5 ПКУ (1,176471 — якщо ставка ПДФО 15%, та 1,204819 при ставці 17%). Ставка оподаткування — 15% (17% для суми понад 10730 на 2012 рік) (ст. 167 ПКУ).

Але таке благо оподатковуватиметься не завжди. Коли йдеться про бенкет, то оподаткування доходів, одержаних у вигляді додаткового блага, можливе тільки за наявності персоніфікованих даних. Відсутність належного документального підтвердження (персоніфікації) під час отримання доходів працівниками виключає можливість їх обкладення податком на доходи фізичних осіб (див. також консультацію в розділі 160.02 ЄБПЗ).

Розглядаючи питання щодо об'єкта для ПДФО, слід звернути увагу на пп. 170.9.1 ПКУ, де зазначено, що до суми перевищення «підзвітної» суми, яка підлягає оподаткуванню ПДФО, не включаються та не оподатковуються «документально підтверджені витрати, здійснені за рахунок готівкових чи безготівкових коштів, наданих працівникові під звіт роботодавцем на організацію та проведення прийомів, презентацій, свят, розваг та відпочинку, придбання та розповсюдження подарунків, у межах граничного розміру таких витрат, передбаченого у розділі III Кодексу, що здійснені таким платником та/або іншими особами з рекламними ціл ями».

Тобто витрати, понесені працівником підприємства, пов'язані з організацією та проведенням прийомів, презентацій, свят, розваг, придбанням та розповсюдженням подарунків, не вважаються надміру витраченими коштами, виданими йому під звіт, та не оподатковуються ПДФО у разі, якщо такі витрати здійснені з рекламними цілями та належним чином документально підтверджені.

Це слід пам'ятати

Якщо працівник розраховується готівкою від імені підприємства за бенкет, то відповідно до п. 2.3 Положення №637 гранична сума готівкового розрахунку одного підприємства (підприємця) з іншим підприємством (підприємцем) протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами обмежується. Сума обмеження становить 10000 (десять тисяч) гривень*. Платежі понад зазначену граничну суму проводяться виключно в безготівковій формі. Саме для платника готівки (підприємства) платежі понад установлену граничну суму встановлено можливу відповідальність за це порушення. А саме: відповідно до п. 2.3 Положення №637 кошти в розмірі перевищення встановленої граничної суми розрахунково додаються до фактичних залишків готівки в касі на кінець дня платника готівки одноразово в день здійснення цієї операції, з подальшим порівнянням одержаної розрахункової суми із затвердженим лімітом каси. У разі перевищення встановлених лімітів залишку готівки у касі відповідно до ст. 1 Указу №436** до платника готівки застосовуються фінансові санкції у двократному розмірі сум виявленої понадлімітної готівки за кожен день.

* Відповідно до постанови Правління НБУ від 09.02.2005 р. №32.

** Указ Президента України від 12.06.95 р. №436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки».

Новорічна вечірка — що з ЄСВ?

На витрати з організації бенкету для працівників та гостей не нараховується ЄСВ, оскільки вони не належать до фонду оплати праці та не є доходами окремих працівників (див. ст. 7 Закону про ЄСВ).

Алкогольні напої за рахунок коштів підприємства — можливі ризики

Придбання за рахунок підприємства алкогольних напоїв для новорічного вечора може загрожувати підприємству проблемами, пов'язаними, насамперед, з ліцензуванням. Контролюючі органи (прирівнюючи операції з безоплатної передачі — «видачі» алкогольних напоїв працівникам (розлив) до їх продажу) починають у цьому разі говорити про здійснення підприємством роздрібної торгівлі алкоголем, яка, своєю чергою, потребує отримання відповідної «алкогольної» ліцензії (ч. 10 ст. 15 Закону №4811). За безліцензійну ж торгівлю загрожує штраф у розмірі 200% вартості отриманої партії алкогольних напоїв, але не менше 1700 грн (ст. 17 Закону №481).

1 Закон України від 19.12.95 р. №481/95-BP «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів».

Тому рекомендуємо підприємству алкоголь для вечірки не купувати.

Нормативна база

  • ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
  • Закон про рекламу — Закон України від 03.07.96 р. №270/96-ВР «Про рекламу».
  • Закон про ЄСВ — Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».
  • УПК №581 — Узагальнююча податкова консультація щодо порядку визначення доходу та витрат за операціями з безоплатної передачі товарів (робіт, послуг), затверджена наказом ДПСУ від 05.07.2012 р. №581.

Мар'яна КОНДЗЕЛКА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру