• Посилання скопійовано

При відмові від ЄП ФОП має право врахувати суму витрат, безпосередньо пов'язану з госпдіяльністю

ФОП перейшов з єдиного податку на загальну систему оподаткування. Чи може він при переході з однієї системи оподаткування на іншу врахувати документально підтверджені витрати, фактично понесені ним під час перебування на єдиному податку?

Порядок оподаткування доходів фізосіб-підприємців, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, передбачено ст. 177 ПКУ. Відповідно до п. 177.2 ПКУ, об'єктом оподаткування фізособи-підприємця є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами, пов'язаними з господарською діяльністю такої фізособи-підприємця.

Відповідно до п. 177.4 ПКУ до переліку витрат, безпосередньо пов'язаних з отриманням доходів, належать документально підтверджені витрати, що включаються до витрат операційної діяльності згідно з розділом III ПКУ. Згідно з п. 138.1 ПКУ, витрати, що враховуються при обчисленні об'єкта оподаткування, складаються з витрат операційної діяльності, які визначаються згідно з п. 138.4 ПКУ, п. 138.6 — 138.9, пп. 138.10.2 — 138.10.4 та п. 138.11 ПКУ. Відповідно до п. 138.4 ПКУ, витрати, що формують собівартість реалізованих товарів, виконаних робіт, наданих послуг, визначаються витратами того звітного періоду, в якому визнано доходи від реалізації таких товарів, виконаних робіт, наданих послуг.

Таким чином, якщо фізособа-підприємець переходить з єдиного податку на загальну систему оподатковування, вона має право врахувати витрати, які були фактично понесені під час здійснення діяльності на єдиному податку, якщо вони безпосередньо пов'язані з господарською діяльністю такого підприємця, а також з отриманням доходів на загальній системі, та за умови документального їх підтвердження.

Приклад У листопаді 2011 року СПД-фізособа на єдиному податку здійснила передоплату за ТМЦ, пов'язані з його господарською діяльністю, на суму 10000 грн. Отримано товар у грудні, що підтверджено відповідною видатковою накладною. З 2012 року підприємець перейшов на загальну систему оподаткування. Реалізація зазначених ТМЦ відбулася вже у лютому 2012 року. Хоча товари було придбано у період перебування підприємця на єдиному податку, суму в 10000 грн можна включити до витрат підприємця у складі собівартості реалізованого товару, бо це безпосередньо пов'язано з отриманням доходів на загальній системі та підтверджено відповідними документами. Це також підтверджується п. 7 підрозділу 4 розділу ХХ Перехідних положень ПКУ.

Михайло СТЕПАНОВ, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру