• Посилання скопійовано

Ліквідація ОЗ — не продаж

Підприємство вирішило самостійно ліквідувати ОЗ. Частину балансової вартості списали за здавання металобрухту, а що робити з рештою балансової вартості? Чи можна її списати за рахунок витрат, чи тільки за рахунок власного прибутку? Чи прирівнюється така операція ліквідації до продажу? Як бути з ПДВ?

Відповідно до п. 33 П(С)БО 7 об'єкт основних засобів вилучається з активів у разі:

— безоплатної передачі;

— невідповідності критеріям визнання активом, тобто підприємство не може отримати у майбутньому економічні вигоди від його використання та вартість його не може бути достовірно визначена.

Первинний облік основних засобів на підприємстві варто вести згідно з типовими формами, затвердженими наказом Мінстату від 29.12.95 р. №352. Iз запитання випливає, що суб'єкт господарювання прийняв рішення списати основний засіб у зв'язку з його невідповідністю критеріям визнання активом. Якщо комісія, створена на підприємстві, доходить висновку про необхідність списання ОЗ, то ця операція має бути відображена Актом списання основних засобів форми №ОЗ-3, затвердженим уже згаданим наказом Мінстату. Якщо внаслідок ліквідації ОЗ оприбутковано матеріальні цінності, так звані зворотні матеріали, то для підтвердження цього факту на зворотному боці типової форми №ОЗ-3 у розділі «Розрахунок результатів списання об'єкта — Надійшло від списання» треба зазначити кількість та суму цінностей, які надійшли від списання, а також документ, за яким ці цінності будуть оприбутковані. А оприбутковані вони можуть бути, зокрема, за прибутковим ордером типової форми №М-41.

У бухгалтерському обліку операція ліквідації відбувається поетапно: спершу ліквідація, а відтак оприбуткування зворотних відходів. Ліквідація об'єкта ОЗ відображається списанням його з кредиту рахунків класу 10, а оприбуткування цінностей, отриманих у результаті ліквідації, відбувається з визнанням іншого доходу (субрахунки 719 або 746) та зарахуванням на рахунки обліку матеріальних запасів, зокрема, субрахунок 209. Якщо з кількістю цих ТМЦ усе зрозуміло (комісія переважила, порахувала тощо), то з вартістю не так просто. У п. 24 П(С)БО 9 зазначено, що запаси можна відображати у балансі за найменшою з двох оцінок: первісною вартістю або чистою вартістю реалізації. Причому «...за чистою вартістю реалізації, якщо на дату балансу їх ціна знизилась або вони зіпсовані, застаріли, або іншим чином втратили первісно очікувану економічну вигоду» (п. 25 П(С)БО 9). Але якщо на момент оприбуткування запасів неможливо достовірно визначити їх первісну вартість, то вони можуть оцінюватися та відображатися у бухгалтерському обліку за справедливою вартістю2 з наступним коригуванням до собівартості. Відображати ліквідацію ОЗ так, як робило підприємство, на думку автора, не можна, бо це не відповідає правилам ведення бухгалтерського обліку.

1 Затверджена наказом Мінстату від 21.06.96 р. №193.

2 Справедлива вартість — сума, за якою може бути здійснений обмін активу або оплата зобов'язання внаслідок операції між обізнаними, зацікавленими та незалежними сторонами (п. 4 П(С)БО 19).

Щодо відображення у податковому обліку такого списання, то тут слід врахувати таке. Оскільки внаслідок ліквідації ОЗ відбувається його виведення з експлуатації, то відповідно до п. 146.15 ПКУ нарахування амортизації такого окремого об'єкта припиняється починаючи з місяця, наступного за місяцем його виведення з експлуатації. А в періоді, коли відбулася ліквідація ОЗ, платник податку на прибуток збільшує витрати на суму вартості, яка амортизується, за мінусом сум накопиченої амортизації окремого ліквідованого об'єкта ОЗ згідно з п. 146.16 ПКУ.

На вартість оприбуткованих зворотних відходів (у запитанні це металобрухт) у момент їх оприбуткування не треба визнавати доходи у податковому обліку як від безоплатно отриманих товарів. Немає безоплатно отриманих, адже на придбання ОЗ (у т. ч. і на ті ТМЦ, які ми отримали від ліквідації (демонтажу)), ми свого часу витратилися. I взагалі у світлі ПКУ (пп. 14.1.13) під безоплатно наданими товарами розуміють товари, «...що надаються згідно з договорами дарування, іншими договорами, за якими не передбачається грошова або інша компенсація вартості таких товарів чи їх повернення, або без укладення таких договорів...». А нам ніхто ТМЦ не надавав. Тобто у момент визнання доходу в бухгалтерському обліку на оприбутковані ТМЦ від ліквідації ОЗ ми не відображаємо дохід у податковому обліку. Але у разі подальшої реалізації таких ТМЦ — зворотних матеріалів, які підпадають під визначення товару, наведене у пп. 14.1.244 ПКУ, — ми вже повинні відобразити дохід від продажу товарів (робіт, послуг).

Окремо треба зауважити про ПДВ. Пункт 189.9 ПКУ наголошує: у разі якщо ОЗ ліквідуються за самостійним рішенням платника податку, така ліквідація з метою оподаткування розглядається як постачання таких ОЗ за звичайними цінами, але не нижчими від балансової вартості на момент ліквідації. Щоправда, абзац 2 того самого п. 189.9 говорить, що якщо платник податку подає органу ДПС відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення ОЗ у інший спосіб, внаслідок чого вони не можуть використовуватися за первісним призначенням, то норми згаданого п. 189.9 ПКУ не застосовуються. Тобто ліквідація ОЗ за умови оформлення відповідних документів не буде з метою обкладення ПДВ розглядатися як операція постачання. А отже, податкові зобов'язання з ПДВ нараховувати не потрібно. На думку автора, таким документом якраз і буде рішення комісії про ліквідацію ОЗ та акт списання ОЗ форми №ОЗ-3 або №ОЗ-4 при ліквідації автомобіля, звичайно, правильно складений, а також інші супутні документи, надання яких буде достатньо вагомим аргументом для ненарахування ПЗ з ПДВ.

Слід ще нагадати, що відповідно до п. 23 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ тимчасово, до 1 січня 2014 року, від обкладення ПДВ звільняються, зокрема, операції з постачання відходів та брухту чорних і кольорових металів та деревини товарних позицій 4401, 4403, 4404 згідно з УКТ ЗЕД (крім брикетів та гранул товарної підкатегорії УКТ ЗЕД 4401 30 90 00). Тобто при подальшій реалізації відходів металобрухту, утвореного внаслідок ліквідації основних засобів, ПЗ з ПДВ нараховувати не треба. При цьому перерахунок ПК з ПДВ також не проводять відповідно до п. 199.6 ПКУ.

Приклад На підприємстві у лютому 2012 р. ліквідовано транспортний засіб (ТЗ), який потрапив в аварію і ремонту не підлягає. Первісна вартість ОЗ — 70000,00 грн; нарахований знос (накопичена амортизація) з урахуванням нарахованої амортизації у лютому — 55000,00 грн. Як наслідок ліквідації оприбутковано металобрухт, який надалі було реалізовано за 20000,00 без ПДВ.

Таблиця

Ліквідація ОЗ за самостійним рішенням платника

№ з/п
Назва операції
Бухгалтерський облік
Сума, грн
Податковий облік
Д-т
К-т
Доходи
Витрати
1.
Ліквідовано транспортний засіб, підстава: належно оформлений акт форми №ОЗ-4 «Акт на списання автотранспортних засобів» на суму нарахованого зносу
131
105
55000,00
на суму залишкової вартості*
976
105
15000,00
15000
2.
Оприбутковано матеріали від ліквідації ОЗ
209
719 (746)
20000,00**
3.
Відображено дохід від реалізації зворотних матеріалів
361
712
20000,00
20000
4.
Списано облікову вартість запасів
943
209
20000,00
5.
Списано на фінансовий результат собівартість реалізованих відходів
791
943
20000,00
6.
Визначено фінансовий результат від реалізації
712
791
20000,00
* Відповідно до абзацу другого п. 189.9 ПКУ податкові зобов'язання з ПДВ не нараховуємо. Витрати у податковому обліку визнаються відповідно до п. 146.16 ПКУ.
** Відображаємо в балансі за чистою вартістю реалізації.

Галина БЕДНАРЧУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру