Тема реєстрації податкових накладних наразі є дуже актуальною. У статті у «ДК» №06/2012 ми навели бачення редакції проблемних та неврегульованих питань щодо цієї теми. У цьому матеріалі наводимо добірку найцікавіших запитань та відповідей на них, розміщених у Єдиній базі податкових знань (сайт ДПАУ www.sta.gov.ua), а також на сайтах органів ДПС у містах України. Адже кожному бухгалтерові завжди легше прийняти рішення, знаючи думку не лише експертів, але й контролюючих органів.
1. Який порядок внесення відомостей, що містяться у ПН до Єдиного реєстру податкових накладних (далі — ЄРПН)?
Порядок ведення ЄРПН затверджено постановою КМУ від 29.12. 2010 р. №1246 (далі — Порядок №1246). Відповідно до п. 1 Порядку №1246, подання ПН та/або розрахунку коригування до ДПС в електронній формі здійснюється відповідно до Порядку підготовки і подання податкових документів в електронній формі засобами телекомунікаційного зв'язку.
Пунктом 201.10 ПКУ визначено, зокрема, що реєстрація податкової накладної та/або розрахунків коригування до ПН у ЄРПН здійснюється не пізніше 20 календарних днів, наступних за датою їх виписки. Згідно з п. 4 Порядку №1246, не підлягають реєстрації ПН, які не видаються покупцеві та залишаються у продавця в порядку, встановленому ДПС. Відповідно до п. 5 Порядку №1246, продавець складає податкову накладну та/або розрахунок коригування у форматі (відповідно до стандарту), затвердженому ДПС, з використанням спеціалізованого програмного забезпечення. Після складання ПН та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб платника податку у такому порядку:
першим — електронний цифровий підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або електронний цифровий підпис керівника;
другим — електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки продавця.
За відсутності у продавця посади бухгалтера електронні цифрові підписи посадових осіб платника податку накладаються у такому порядку:
першим — електронний цифровий підпис керівника;
другим — електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки продавця.
Продавець, що є фізособою-підприємцем, накладає електронний цифровий підпис у такому порядку:
першим — електронний цифровий підпис фізичної особи — підприємця;
другим — електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки продавця.
Для делегування права підпису ПН та/або розрахунку коригування іншій посадовій особі продавець отримує засоби електронного цифрового підпису в акредитованих центрах сертифікації ключів для такої особи та подає податковому органові за місцем реєстрації посилені сертифікати електронного цифрового підпису зазначеної особи. У такому разі електронні цифрові підписи посадових осіб продавця накладаються у такому порядку:
першим — електронний цифровий підпис посадової особи, якій делеговано право підпису ПН та/або розрахунку коригування;
другим — електронний цифровий підпис, що є аналогом відбитка печатки продавця.
2. Чи можуть платники податків — покупці перевірити наявність реєстрації ПН у ЄРПН?
Для формування запиту до Єдиного реєстру податкових накладних покупець може безкоштовно отримати з офіційного сайта ДПС України («Платникам податків про електронну звітність» > «Програмне забезпечення» > «ОПЗ-програми з формування і подання платниками податків податкової звітності і реєстру отриманих та виданих податкових накладних до органів ДПС в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку») програму (разом з інструкцією щодо встановлення), за допомогою якої у ЄРПН можна перевірити необхідну ПН, отриману від продавця.
Ця програма дозволяє:
1) формувати запити на отримання відомостей з Єдиного реєстру податкових накладних;
2) переглядати відповіді щодо відомостей з Єдиного реєстру податкових накладних.
Щоб формувати запити і переглядати відповіді, після відкриття програми слід вгорі зліва через «Каталоги» відкрити «Довідник документів», а в ньому позначити «пташками» два документи — «J13001 Запит про отримання відомостей з Єдиного реєстру податкових накладних» (у розділі 13 «Запити») і «J14001 Виписка з Єдиного реєстру податкових накладних» (у розділі 14 «Відповіді, довідки і повідомлення»). При виході з вікна «Довідник документів» обов'язково слід натиснути у ньому вгорі справа на «Зберегти зміни».
У фізособи-підприємця — платника ПДВ назви зазначених бланків будуть такими самими, як у юросіб, за винятком першої літери, адже звітність підприємців позначається літерою «F» (тобто у них відповідні бланки матимуть кодування F13001 і F14001).
Після цього потрібно створити новий документ, натиснувши вгорі зліва на «Документ» > «Новий...». У вікні, що з'явилося посередині екрана монітора, у рядку «Звітний документ» слід вибрати необхідний документ, наприклад «J13001 Запит про отримання відомостей з Єдиного реєстру податкових накладних», після чого натиснути на кнопку «Підтвердити».
Необхідний бланк відкриється, і програма запитає: «Заповнити заголовок документа?». Якщо заздалегідь внесено дані до «Персональних параметрів», то можна натискати на «ОК». Більшість показників платника податків — покупця у зазначеному бланку буде заповнено автоматично.
Якщо запит формує керівник юрособи, то наприкінці бланка Запиту програма автоматично виставляє і реєстраційний номер облікової картки керівника, і його ініціали та прізвище (хоча й розміщує їх у зворотному порядку — прізвище, а потім ініціали). Якщо такий бланк Запиту створює фізособа-підприємець, то наприкінці бланка програма не заповнює реєстраційний номер облікової картки керівника. Фізособі-підприємцю потрібно буде самій заповнити те поле, яке позначається «Підпис» (ініціали і прізвище). На жаль, автоматично це поле програма не заповнює. Сподіваємося, у наступній версії розробники програми це передбачать.
Після заповнення параметрів Запиту слід його зберегти. Збереження файлів-запитів проводиться у папку, зазначену у персональних налаштуваннях як шлях для збереження файлів. Тож дуже важливо, щоб на початку роботи з програмою «Податкова звітність» (OPZ) однією з перших дій того, хто планує формувати запити й отримувати відповіді щодо даних з Єдиного реєстру податкових накладних, було заповнення «Персональних реквізитів» платника податків, адже саме у цей момент формуються шляхи збереження, друкування та надсилання документів.
Далі сформований файл Запиту готується для передачі (з урахуванням вимог щодо ЄЦП) і передається до приймального шлюзу ДПС України за електронною адресою zvit@sta.gov.ua.
Після передачі файла Запиту про отримання відомостей з ЄРПН від приймального шлюзу ДПС України на поштову скриньку платника податків надходить відповідь на запит.
Отриманий файл відповіді слід розшифрувати і перенести до папки, де розміщені електронні документи користувача (за умовчанням — це папка XML основного каталога, в якій встановлено ОПЗ).
Після переміщення файла відповіді необхідно обов'язково здійснити синхронізацію документів та переглянути відповідь. Для цього відкриваємо отриману відповідь (у списку наявних документів з'явиться гілка дерева для документа «Відомості з Єдиного реєстру податкових накладних» (з кодом J14001 — для юрособи, з кодом F14001 — для фізособи-підприємця), переходячи вглиб якої вибираємо необхідний файл відповіді).
3. Чи має право платник ПДВ зареєструвати ПН в ЄРПН пізніше 20 календарного дня, що настає за днем її виписки, якщо 20 день припадає на святковий (вихідний) день?
Відповідно до п. 201.10 ПКУ реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН здійснюється не пізніше 20 календарних днів, наступних за датою їх виписки.
Згідно з п. 2 Порядку №1246 внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до ЄРПН здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі до ДПС з використанням електронного цифрового підпису та внесенням відповідних відомостей до Реєстру. Операційний день триває з 00.00 до 23.00 год.
Враховуючи зазначене, платник ПДВ надсилає податкову накладну для реєстрації у ЄРПН у терміни, визначені ПКУ. Нормами ПКУ не передбачено перенесення термінів реєстрації податкової накладної у ЄРПН у разі, якщо 20 день, що настає за днем її виписки, припадає на святковий чи вихідний день.
4. Чи підлягає реєстрації у ЄРПН розрахунок коригування до ПН, яка б мала бути зареєстрована у такому реєстрі, але після закінчення 20-денного терміну так і не була зареєстрована?
Пунктом 201.10 ст. ПКУ визначено, зокрема, що реєстрація ПН та/або розрахунків коригування до ПН у ЄРПН здійснюється не пізніше 20 календарних днів, наступних за датою їх виписки.
Після закінчення 20 календарних днів, наступних за датою виписки ПН, платник податку втрачає можливість реєстрації у Єдиному реєстрі не тільки такої податкової накладної, але й будь-яких розрахунків коригування до неї.
Відсутність факту реєстрації платником податку — продавцем товарів/послуг ПН у ЄРПН та порушення порядку заповнення ПН не дає покупцеві права на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов'язку включення суми ПДВ, зазначеної у податковій накладній, до суми ПЗ за відповідний звітний період.
Також не надає покупцеві права на внесення змін до ПК і розрахунок коригування до такої ПН, але це не звільняє продавця від необхідності збільшення своїх ПЗ у разі перегляду цін за таким постачанням.
5. Чи підлягають реєстрації ПН у ЄРПН, виписані на операції з постачання товарів/послуг, які звільненні від сплати ПДВ (у тому числі товарів, ввезених в Україну)?
Відповідно до п. 11 підр. 2 р. ХХ «Перехідні положення» ПКУ реєстрація ПН платниками ПДВ — продавцями в ЄРПН запроваджується для платників цього податку, у яких сума податку на додану вартість в одній ПН становить: понад 1 млн грн — з 1 січня 2011 р.; понад 500 тис. грн — з 1 квітня 2011 р.; понад 100 тис. грн — з 1 липня 2011 р.; понад 10 тис. грн — з 1 січня 2012 р.
Податкова накладна, в якій сума податку на додану вартість не перевищує 10 тис. грн, не підлягає включенню до ЄРПН. ПН, виписана під час здійснення операцій з постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, з 1 січня 2012 р. підлягає включенню до ЄРПН незалежно від розміру ПДВ в одній податковій накладній. Таким чином, податкові накладні, виписані на операції з постачання товарів, ввезених на митну територію України, які підлягають звільненню від обкладення ПДВ, починаючи з 1 січня 2012 р. підлягають реєстрації у ЄРПН у загальновстановленому порядку.
6. Чи вважаються зареєстрованими в ЄРПН ПН та/або розрахунок коригування у разі, якщо продавець протягом операційного дня не отримав квитанцію про приймання або неприймання ПН та/або розрахунку коригування, а отримав квитанцію про неприймання лише протягом наступного операційного дня?
Відповідно до п. 201.10 ПКУ підтвердженням продавцю про приймання його ПН та/або розрахунку коригування до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до ДПАУ є дата та час, зафіксовані у квитанції. Якщо надіслані податкові накладні та/або розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених відповідно п. 201.1 ст. 201 та/або п. 192.1 ст. 192 ПКУ, протягом операційного дня продавцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприймання їх в електронному вигляді із зазначенням причин. Згідно з п. 9 Порядку №1246 причиною відмови у прийманні податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є:
1) наявність помилок;
2) відсутність у Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;
3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж самими реквізитами.
Відповідно до п. 11 Порядку №1246 квитанція, що підтверджує факт реєстрації ПН та/або розрахунку коригування, надсилається протягом операційного дня продавцеві. Якщо протягом операційного дня продавцеві не надіслано квитанцію, що підтверджує приймання (підтвердження реєстрації) або неприймання податкової накладної та/або розрахунку коригування, такі податкова накладна та/або розрахунок коригування вважаються зареєстрованими.
Враховуючи викладене, якщо платник ПДВ — продавець протягом операційного дня не отримав квитанцію про приймання або неприймання податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причин, то незалежно від того, що квитанція про неприймання податкової накладної та/або розрахунку коригування надійшла протягом наступного операційного дня, така податкова накладна та/або розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в ЄРПН.
7. У якому періоді покупець має право на податковий кредит, якщо ПН виписано продавцем у грудні 2011 р., а зареєстровано в ЄРПН у січні 2012 р. без порушення строків реєстрації?
Законом України від 7 липня 2011 року №3609-VI «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо вдосконалення окремих норм Податкового кодексу України» (який набрав чинності 06.08.2011 р.) внесено зміни до пункту 201.10 (абзац 7) статті 201 ПКУ та надано право реєстрації ПН та розрахунку коригування до неї у ЄРПН у термін не пізніше 20 календарних днів, наступних за датою їх виписки. Дата виписки ПН та дата внесення її до Єдиного реєстру можуть бути в різних звітних (податкових) періодах.
У цьому випадку Кодексом надано можливість платникові податку — покупцю товарів/послуг включати до податкового кредиту звітного (податкового) періоду податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних, які виписані платником податку — продавцем у такому звітному (податковому) періоді та внесені до Єдиного реєстру не пізніше 20 календарних днів, наступних за датою їх виписки.
8. Підприємство включило до складу ПК суму ПДВ на підставі ПН, отриманої від постачальника, який, за даними ДПI, цю ПН не відобразив у своїх податкових зобов'язаннях. Чи може перевірка ДПI підтвердити право на ПК?
ПН є податковим документом і одночасно відображається у податкових зобов'язаннях та Реєстрі виданих податкових накладних продавця та Реєстрі отриманих податкових накладних покупця.
Органи ДПС за даними реєстрів виданих та отриманих податкових накладних, наданих в електронному вигляді, повідомляють платника податку про наявність у таких реєстрах розбіжностей з даними контрагентів. Платник протягом 10 днів після отримання такого повідомлення має право уточнити податкові зобов'язання без застосування штрафних санкцій, передбачених розділом II ПКУ.
Водночас згідно з п. 201.10 ст. 201 ПКУ відсутність факту реєстрації платником податку — продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиний реєстр податкових накладних та порушення порядку заповнення ПН не дають покупцеві права на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняють продавця від обов'язку включення суми ПДВ, зазначеної у ПН, до суми податкових зобов'язань за відповідний звітний період.
Єдина база податкових знань, www.sta.gov.ua