• Посилання скопійовано

Фінзвітність до податкової подають усі

Наприкінці 2010 року були внесені зміни до механізму подання фінансової звітності суб'єктами господарської діяльності1.
Проте на цьому зміни не закінчилися. Наразі маємо Постанову КМУ №4332, яка, крім технічних змін, також вносить свої корективи до порядку подання фінзвітності.

Відповідно до оновленого п. 2 Постанови №4193 фінансова звітність подається органам, до сфери управління яких належать підприємства, трудовим колективам на їх вимогу, власникам (засновникам) відповідно до установчих документів, а також згідно із законодавством — іншим органам та користувачам, зокрема органам державної статистики.

Як бачимо, вимогу (внесена попередніми постановами КМУ) про те, що всі підприємства (крім банків та інших фінансових установ), які отримують дохід від будь-якої діяльності більше ста мільйонів гривень на рік, мають подавати податковому органу річну фінансову звітність, зараз вилучено.

Натомість обов'язкове подання фінансової звітності до податкової стало вимогою, яка тепер стосується всіх платників податку на прибуток! На фізосіб-підприємців це не поширюється.

Завдяки нововведенням середні та великі суб'єкти господарювання4 мають подавати до податкової квартальну та річну фінансову звітність.

Строки подання аналогічні до строків подання декларації з податку на прибуток. Малі суб'єкти господарювання (у розумінні ГКУ) мають подавати до місцевої ДПI тільки річну фінзвітність.

Нагадаємо, ГКУ та Закон №20635 визначають суб'єктом малого підприємництва юрособу, в якої середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік не перевищує 50 осіб, а обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період не перевищує 70 млн грн (ч. 7 ст. 63 ГКУ, ст. 1 Закону №2063). Норма щодо подання річної фінзвітності до податкової суб'єктами малого підприємництва прописана і у ч. 7 ст. 11 Закону про бухоблік6.

1 Постанова КМУ від 29.09.2010 р. №879 «Про внесення зміни до пункту 2 Порядку подання фінансової звітності».

2 Постанова КМУ від 20.04.2011 р. №433 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 р. №419».

3 Порядок подання фінансової звітності, затверджений Постановою КМУ від 28.02.2000 р. №419.

4 Великими є підприємства, що мають середньооблікову кількість осіб за рік понад 250 та обсяг ВД за рік — понад 100 млн грн. Усі інші підприємства, що не підпадають під визначення великих та малих, належать до середніх.

5 Закон України від 19.10.2000 р. №2063-III «Про підтримку малого підприємництва».

6 Закон України від 16.07.99 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Водночас відповідно до ч. 3 ст. 11 Закону про бухоблік для суб'єктів малого підприємництва і представництв іноземних суб'єктів господарської діяльності передбачена скорочена за показниками фінансова звітність у складі балансу і звіту про фінансові результати.

Залишається відкритим питання, за якою формою подається фінзвітність суб'єктами малого підприємництва, що сплачують податок на прибуток за ставкою 23%.

Тут варто взяти до уваги висновки спільного листа Мінфіну та Держкомстату від 12.04.2011 р. №31-08410-06-5/9545, №04/4-7/214:

«Суб'єкти малого підприємництва — юридичні особи, які відповідають критеріям, визначеним пунктом 154.6 статті 154 Податкового кодексу України, зобов'язані складати та подавати до відповідних органів фінансову звітність, передбачену для суб'єктів малого підприємництва (форми №№1-мс та 2-мс), один раз на рік. Суб'єкти малого підприємництва — юридичні особи, які не відповідають критеріям, визначеним пунктом 154.6 статті 154 Податкового кодексу України, зобов'язані складати та подавати до відповідних органів фінансову звітність, передбачену для суб'єктів малого підприємництва (форми №№1-м та 2-м), щокварталу».

Пільги з податку на прибуток

На період з 1 квітня 2011 року до 1 січня 2016 року застосовується ставка 0 відсотків для платників податку на прибуток, у яких розмір доходів кожного звітного податкового періоду наростаючим підсумком з початку року не перевищує трьох мільйонів гривень та нарахованої за кожний місяць звітного періоду заробітної плати (доходу) працівників, які перебувають з платником податку у трудових відносинах, є не меншим, ніж дві мінімальні заробітні плати, розмір якої встановлено законом, та які відповідають одному із таких критеріїв:

а) утворені в установленому законом порядку після 1 квітня 2011 року;

б) діючі, у яких протягом трьох послідовних попередніх років (або протягом усіх попередніх періодів, якщо з часу їх утворення минуло менше трьох років), щорічний обсяг доходів задекларовано в сумі, що не перевищує трьох мільйонів гривень, та у яких середньооблікова кількість працівників протягом цього періоду не перевищувала 20 осіб;

в) які були зареєстровані платниками єдиного податку в установленому законодавством порядку в період до набрання чинності цим Кодексом та у яких за останній календарний рік обсяг виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) становив до одного мільйона гривень і середньооблікова кількість працівників становила до 50 осіб.

Пункт 154.6 ПКУ

Але коментовані зміни та п. 46.2 ПКУ зобов'язують великі та середні підприємства подавати квартальну та річну звітність разом з податковою декларацією, а малі — тільки річну.

Без відповіді поки що залишається питання, чи потрібен на фінзвітності штамп органу статистики про прийняття ним звітності. Податківці у своїх усних роз'ясненнях наразі відповідають, що до податкової разом із податковими деклараціями треба подавати фінансову звітність із підписами посадових осіб (не копії!) без штампів органів статистики!

Зазнали змін і строки подання. Відповідно до нововведень квартальна або річна фінансова звітність подається підприємствами до податкової у строки, передбачені для подання декларації з податку на прибуток підприємств. Строк подання річної фінзвітності всім користувачам скорочено: відтепер вона подається не до 20, а до 9 лютого.

I ще один момент, на який варто звернути увагу, — це строки введення в дію цих нововведень. Офіційних роз'яснень з цього питання поки що немає. Оскільки при прийманні податкової звітності на місцях не всі податкові інспектори вимагали фінзвітність навіть у тих суб'єктів, у кого обсяг доходу за рік перевищив 100 млн грн (саме такий критерій діяв у період подання річної звітності за 2010 рік), то актуальним є питання штрафних санкцій за неподання фінзвітності.

Нормами чинного законодавства не передбачена відповідальність за неподання до податкової фінансової звітності. Є штрафи тільки за неподання звітності, за яку штрафує КРУ (ст. 164-2 КпАП), за неподання звітності до органів статистики (ст. 186-3 КпАП), та неподання/несвоєчасне подання податкових декларацій та розрахунків до самої податкової (п. 120.1 ПКУ).

Проте є побоювання, що податківці намагатимуться штрафувати за п. 46.2 ПКУ, прирівнюючи фінансову звітність до податкової.

Юлія КЛОВСЬКА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру