• Посилання скопійовано

Що нового

Держмитслужба змінила умови оплати митного оформлення

! Суб'єктам ЗЕД

Наказом Держмитслужби від 1 лютого 2011 року №74 встановлено, що право оплатити митне оформлення товарів і транспортних засобів поза місцем розташування митного органу або у позаробочий час має митний брокер (посередник), якщо його уповноважено власником товару на здійснення всіх процедур з декларування і сплати митних платежів.

Таким чином, коло осіб, які мають можливість оплатити митне оформлення, розширюється.

Крім того, уточнюється розмір плати за таке оформлення товарів і ТЗ. Зокрема внесено нові норми, згідно з якими у разі встановлення цілодобового режиму роботи митного органу оплата оформлення поза місцем розташування митного органу або у позаробочий час нараховується як за робочий час. Якщо ж для митного органу встановлено графік змінності, то під час оформлення у позаробочий час плата стягується як за роботу у позаурочний час.

Новими нормами також встановлено, що плата не стягується у разі:

1) проведення обліку суб'єктів ЗЕД у митному органі;

2) розміщення товарів і ТЗ на складах тимчасового зберігання;

3) здійснення огляду ТЗ для видачі свідоцтв про допуск до міжнародних перевезень;

4) перевантажень транзитних, імпортних та експортних вантажів й інших дій посадових осіб митниці, не пов'язаних з митним оформленням.

Крім того, плата не стягується при оформленні попередньої ВМД і попереднього повідомлення, складання яких передбачене до моменту ввезення товарів на митну територію України.

Зауважимо, що чинною редакцією документа встановлено, що плата не стягується при митному оформленні гуманітарної допомоги і транзитних вантажів. Ці підстави для ненарахування плати, звісно, залишилися і в новій редакції норми.

На думку Держмитслужби, внесення цих змін сприятиме оптимізації та удосконаленню адміністративних відносин між митними органами і платниками податків, а також забезпечить однозначне застосування норм законодавства.

Наказ ДМС України від 01.02.2011 р. №74 чинний з 03.05.2011 р.


Які штрафи застосовуються за порушення Закону про РРО

! СГ, що застосовують РРО

ДПАУ нагадує, що починаючи з 01.01.2011 р. за виявлені під час перевірок порушення Закону про РРО госпсуб'єкти несуть відповідальність з урахуванням змін, що набрали чинності з 01.01.2011 р.

Якщо звернутися до ст. 17 Закону про РРО, то за приписами цієї норми — у разі встановлення протягом календарного року під час перевірки факту:

1) проведення розрахункових операцій з використанням РРО або РК на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг);

2) непроведення розрахункових операцій через РРО з фіскальним режимом роботи;

3) невідповідності суми готівкових коштів на місці проведення розрахунків сумі коштів, зазначеній у денному звіті, а в разі використання РК — загальній сумі продажу за розрахунковими квитанціями, виданими з початку робочого дня;

4) нероздрукування відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання РК на окремому господарському об'єкті такого госпсуб'єкта застосовуються такі санкції:

a) вчинене вперше — 1 грн;

б) вчинене вдруге — 100% вартості проданих з порушеннями, встановленими цим підпунктом, товарів (послуг);

в) за кожне наступне вчинене порушення — у 5-кратному розмірі вартості проданих з порушеннями, встановленими цим підпунктом, товарів (послуг).

До того ж ДПАУ нагадує, що до 01.01.2011 р. за непроведення розрахункових операцій через РРО з фіскальним режимом роботи санкцію було встановлено на рівні 340 грн, а за проведення розрахункових операцій з використанням РРО або РК на неповну суму вартості проданих товарів — у 5-кратному розмірі їх вартості.

А оскільки планові перевірки госпсуб'єктів проводитимуться з урахуванням періодів і до 01.01.2011 р., то незважаючи на те, за який період виявлено порушення, штраф для першого випадку у 2011 р. має становити 1 грн.

Лист ДПАУ від 13.04.2011 р. №10567/7/23-7017/463


Скорочення чисельності та скорочення штату — поняття не тотожні

! Працедавцям

Мін'юст зазначає, що скорочення чисельності або штату працівників — одна з підстав для розірвання трудового договору, водночас звернувши увагу на те, що скорочення чисельності та скорочення штату — поняття не тотожні.

Чисельність працівників — це списковий склад працюючих, і скорочення чисельності працівників передбачає зменшення їх кількості. Штат працівників — це сукупність посад, установлених штатним розписом підприємства. Тому скорочення штату є зміною штатного розпису за рахунок ліквідації певних посад або зменшення кількості штатних одиниць за певними посадами.

Лист Мінпраці від 07.04.2011 р. №114/06/187-11


Якщо податковими пільгами не користувалися, звіт про пільги не подається

! Суб'єктам податкових пільг

Згідно з позицією Державної податкової адміністрації України, суб'єкти господарювання зобов'язані вести облік сум пільг та складати Звіт про суми податкових пільг (далі — Звіт), який подається за три, шість, дев'ять і дванадцять календарних місяців за місцем реєстрації протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем податкового періоду.

Звіт заповнюють наростаючим підсумком з початку року у гривнях, без десяткових знаків з відповідним округленням за загальновстановленими правилами.

На підставі Звіту органи Державної податкової служби ведуть облік податкових пільг.

У разі коли суб'єкт господарювання пільгами в оподаткуванні не користувався з початку року, звіт не подається.

Наказом №167 затверджено Порядок визначення сум податків та зборів, не сплачених суб'єктом господарювання до бюджету у зв'язку з отриманням податкових пільг за операціями, які здійснюються на митній території України. У Порядку №167 запроваджено механізм визначення сум пільг залежно від особливостей оподаткування, зокрема:

1) звільнення від обкладення ПДВ операцій з постачання товарів (послуг);

2) здійснення операцій з експорту товарів (супутніх послуг) та операцій з постачання товарів (послуг) на митній території України, які оподатковуються за нульовою ставкою;

3) здійснення спеціальних режимів оподаткування у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства.

Зважаючи на те, що переробні підприємства починаючи з 1 січня 2011 року суму ПДВ, нараховану на вартість реалізованих ними молоко, молочну сировину та молочні продукти, м'ясо і м'ясопродукти, іншу продукцію переробки тварин, закуплених живою вагою, спрямовують до спеціального фонду державного бюджету, то такі операції не вважаються пільговими та не підлягають відображенню у Звіті.

Отже, якщо платники ПДВ за результатами своєї діяльності заповнювали у декларації з ПДВ (загальній) рядки 2, 5 розділу I «Податкові зобов'язання» або подавали податкові декларації з ПДВ (скорочену чи спеціальну), то вони в обов'язковому порядку повинні відобразити пільгові операції у Звіті в розрізі кодів пільг.

Лист ДПАУ від 27.04.2011 р. №11915/7/16-1417 див. у «ДК» №19/2011


Штраф 1 грн застосовується лише при обчисленні ПЗ з 1 січня до 30 червня

! Платникам податків

ДПАУ нагадує, що у разі встановлення порушень, вчинених у періоди до 01.01.2011 р., за результатами перевірок, податкові повідомлення-рішення за якими прийнято після 01.01.2011 р., застосовуються штрафні (фінансові) санкції (штрафи), передбачені ПКУ.

До того ж при застосуванні штрафних санкцій слід враховувати приписи ч. 2 ст. 58 Конституції у частині того, що ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення. Тобто за порушення, вчинені у періодах до 01.01.2011 р. та виявлені після дати набрання чинності ПКУ, не допускається застосування санкцій, що не були передбачені нормативно-правовими актами до 01.01.2011 р.

Отже, штрафна санкція, передбачена п. 7 підрозділу 10 розділу XX ПКУ (у розмірі 1 гривня), застосовується за порушення податкового законодавства виключно при обчисленні податкових зобов'язань за період з 01.01.2011 р. до 30.06.2011 р.

Лист ДПАУ від 21.03.2011 р. №7781/7/16-1517-16


Виплату компенсації колишнім акціонерам можна покласти на правонаступника

! АТ

Держкомпідприємництва розглянув деякі питання реорганізації АТ та дійшов висновку: у разі коли акціонер ВАТ у встановлений строк не подав заяву про викуп власних акцій або заяву про вступ до новостворюваного товариства, слід керуватися загальними положеннями Цивільного кодексу України — виконання обов'язку виплатити колишнім акціонерам грошову компенсацію можна покласти на товариство-правонаступника.

Так, відповідно до статті 528 Цивільного кодексу України виконання обов'язку може бути покладено боржником на іншу особу, якщо з умов договору, інших актів цивільного законодавства або суті зобов'язання не випливає обов'язок боржника виконати зобов'язання особисто.

Лист Держкомітету України з питань регуляторної політики та підприємництва від 16.03.2011 р. №2626


Скасовано талон до посвідчення водія

! Водіям

Відповідно до Закону України від 17.03.2011 р. №3163-VI у водіїв вимагатимуть лише посвідчення водія, техпаспорт на авто, ну й, звісно, талон про техогляд та «цивілку». Точніше, просити пред'явити талон інспектори ДАI можуть, але адмінвідповідальність за його відсутність у водія під час керування ТЗ не настає.

Також Законом передбачено, що справи про правопорушення згідно з ч. 3 ст. 122 КУпАП, а саме:

1) перевищення водіями транспортних засобів встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на 50 кілометрів на годину;

2) ненадання переваги у русі транспортним засобам аварійно-рятувальних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони, міліції, що рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями;

3) порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху, —

розглядатимуться працівниками ДАI зі складанням протоколу та винесенням постанови про притягнення до адмінвідповідальності на місці вчинення порушення, а не судами, як це було раніше.

Внесено зміни і до ч. 1 ст. 255 КУпАП — тепер органи внутрішніх справ мають право складати протоколи й у разі залишення місця ДТП та за порушення порядку встановлення і використання спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв.

Закон України від 17.03.2011 р. №3163-VI чинний з 14.04.2011 р.


Що робити у разі втрати чи псування документів…

! Платникам податку на прибуток

ДПАУ зазначила, що в разі втрати, пошкодження чи дострокового знищення документів, визначених п. 44.1 і п. 44.3 ст. 44 р. II ПКУ, платник зобов'язаний у 5-денний строк з дня такої події письмово повідомити орган ДПС за місцем обліку в порядку, встановленому ПКУ для подання податкової звітності, та митний орган, яким було здійснено митне оформлення відповідної митної декларації. При цьому платник зобов'язаний відновити втрачені документи протягом 90 к. д. із дня, що настає за днем надходження повідомлення до органу ДПС, митного органу.

Ст. 44 р. II ПКУ встановлює єдині вимоги до підтвердження даних, визначених у податковій звітності, зокрема й порядок повідомлення платником органу ДПС про втрату документів протягом усього терміну, встановленого законодавством для їх зберігання, загальний порядок відновлення документів та проведення перевірки платника у таких випадках.

Пп. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 р. III ПКУ стосується порядку формування витрат при визначенні оподатковуваного прибутку у випадках втрати первинних документів, зокрема, надає право платнику включити до складу витрат витрати, які на дату подання звітності не підтверджені втраченими первинними документами, ним також передбачено дії платника у разі їх невідновлення протягом наступного звітного періоду.

Норми п. 44.5 ст. 44 р. II ПКУ не суперечать пп. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 р. III ПКУ, оскільки вони стосуються різних сфер регулювання. Крім того, ці норми передбачають однакові терміни (90 к. д. та протягом наступного звітного періоду — квартал) для відновлення втрачених документів.

Отже, платники при веденні податкового обліку з податку на прибуток у разі втрати первинних документів повинні застосовувати норми пп. 139.1.9 п. 139.1 ст. 139 р. III ПКУ, а в інших випадках — норми п. 44.5 ст. 44 р. II ПКУ.

Лист ДПАУ від 06.04.2011 р. №4236/5/23-4016/287


Включення платниками податку на прибуток до складу ВВ витрат на оплату праці фізосіб

! Платникам податку на прибуток

ДПАУ зазначає, що згідно з п. 142.1 ст. 142 ПКУ до складу ВВ платника включаються витрати на оплату праці фізосіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником.

Пунктом 138.2 ст. 138 ПКУ встановлено, що витрати, які враховуються для визначення об'єкта оподаткування, визначаються на підставі первинних документів, що підтверджують здійснення платником витрат, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачено правилами ведення бухобліку, та інших документів, установлених розділом II Податкового кодексу України.

Таким чином, платники податку на прибуток підприємств з 01.04.2011 р. на підставі колективного або трудового договору (угоди) мають право включати до складу ВВ витрати на оплату праці фізосіб, що перебувають у трудових відносинах з таким платником, за умови залучення їх до госпдіяльності та документального підтвердження відповідних витрат.

Лист ДПАУ від 06.04.2011 р. №9570/7/15-0317


Останній день подання Розрахунку держдивідендів — 10 травня, сплати — 20 травня

! Платникам держдивідендів

Платники податків зобов'язані за I квартал 2011 року здійснювати розрахунки частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету, за чинною формою Розрахунку, затвердженою наказом ДПА України від 21.05.2009 р. №259, з урахуванням таких рекомендацій:

1) у рядку 1 заголовної частини цифру «2010» замінити цифрою «2011»;

2) у рядку 7 заголовної частини ставиться відмітка платника, на якого поширюється пункт 1 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затвердженого постановою КМУ від 23.02.2011 р. №138;

3) у Розрахунку рядок 06 (норматив відрахування) заповнюється з урахуванням пункту 1 Постанови КМУ від 23.02.2011 р. №138, а саме:

а) державними підприємствами, що є суб'єктами природних монополій, та державними підприємствами, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 млн гривень, — 30 відсотків;

б) іншими державними унітарними підприємствами — 15 відсотків.

Згідно з пунктом 2 Постанови частина чистого прибутку (доходу) сплачується державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями до державного бюджету наростаючим підсумком щоквартальної фінансово-господарської діяльності за відповідний період у строк, встановлений для сплати податку на прибуток підприємств.

Останній день подання Розрахунку за перший квартал 2011 року припадає на 10 травня 2011 року, а останній день сплати цього платежу — 20 травня 2011 року.

Лист ДПАУ від 21.04.2011 р. №11321/7/15-0317


Платник фіксованого податку веде облік доходів і витрат у довільній формі

! Платникам фіксованого податку

ДПАУ зазначає, що платник фіксованого податку може вести облік доходів і витрат у будь-якій зручній для нього формі, що не потребує будь-якої реєстрації. При цьому такий платник несе відповідальність за повноту нарахування, утримання та перерахування ПДФО у джерела виплати.

Також ДПАУ нагадує, що фізособи-підприємці подають до органу ДПС податкову декларацію за місцем своєї податкової адреси за результатами календарного року у строки, встановлені для річного звітного податкового періоду.

Відповідно до ст. 49 ПКУ податкові декларації подаються за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для платників ПДФО — підприємців, — протягом 40 к. д., які настають за останнім календарним днем звітного (податкового) року.

Лист ДПАУ від 05.03.2011 р. №4582/6/17-0416

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру