• Посилання скопійовано

Нове положення про акцизні марки

На виконання п. 226.3 ПКУ Кабмін затвердив Положення про марки акцизного податку1 (далі — Положення №1251). У ньому містяться вимоги до виробництва, зберігання, продажу акцизних марок для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів після набрання чинності Податковим кодексом.

Нагадаємо, що акцизний податок (який є аналогом акцизного збору) введено розділом VI Податкового кодексу. А його стаття 226 містить вимоги щодо акцизних марок, якими здійснюється маркування алкогольних та тютюнових виробів, вироблених або ввезених в Україну. Зазначимо, що маркування марками акцизного податку передбачає наклеювання їх на пляшку (упакування) алкогольного напою чи пачку (упакування) тютюнового виробу в порядку, визначеному Кабміном. При цьому згідно із п. 226.3 ПКУ виготовлення, зберігання, продаж марок та маркування здійснюються також відповідно до положення, затвердженого КМУ. Отож з моменту набрання чинності Постановою №12512 суб'єктам господарювання — виробникам або імпортерам алкогольних напоїв та тютюнової продукції слід керуватися коментованим Положенням №1251.

Що таке марка акцизного податку

Марка акцизного податку — спеціальний знак для маркування алкогольних напоїв та тютюнових виробів, віднесений до документів суворого обліку, який підтверджує сплату акцизного податку, легальність ввезення та реалізації на території України цих виробів.

Пункт 14.107 ПКУ

Маркуванню підлягають усі алкогольні напої з вмістом спирту етилового понад 8,5 відсотка об'ємних одиниць. Маркування вироблених в Україні алкогольних напоїв із вмістом спирту етилового від 1,2 до 8,5 відсотка об'ємних одиниць не здійснюється.

Пункт 226.6 ПКУ

Порівнюючи Положення №1251 з чинним раніше Положенням №567, можемо відразу зазначити, що кардинальних змін у новому документі немає. Як і раніше, марки виготовляються на замовлення Державної податкової служби державним спеціалізованим підприємством Мінфіну і продаються суб'єктам господарювання, які відповідно до законодавства є платниками акцизного податку з алкогольних напоїв та тютюнових виробів. Своєю чергою, виробники та імпортери алкогольних напоїв і тютюнових виробів щомісяця подають до органу ДПС такі документи (які є підставою для одержання ними марок):

1) попередню заявку-розрахунок про потребу в марках за їх видами (для імпортера — 3 примірники3);

1 Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв і тютюнових виробів, затверджене постановою КМУ від 27.12.2010 р. №1251. Постановою також скасовано постанову КМУ від 23.04.2003 р. №567.

2 Хоча дату набрання чинності зазначено в самій Постанові (01.01.2011 р.), проте цей документ опублікований 13.01.2011 р. («Урядовий кур'єр» від 13.01.2011 р. №5). У зв'язку з цим слід зважити на точку зору ДМСУ: своїм листом від 17.01.2011 р. №11/7-10.10/707-ЕП вона повідомляє, що Постанова діє з 01.01.2011 р. Отже, Держмитниця дотримуватиметься положень цієї Постанови з 1 січня поточного року.

3 Один примірник заявки-розрахунку залишається у продавця марок, другий (з відміткою продавця марок про сплату податку) — повертається імпортеру для передачі митному органу, третій (з відміткою продавця марок про одержання заявки-розрахунку) — залишається у покупця марок (імпортера).

2) платіжний документ на перерахування плати за марки з відміткою банку (для імпортера — додатково платіжку про сплату податку до відповідного бюджету);

3) звіт про використання марок, придбаних у попередньому місяці, — у 2-х примірниках (один залишається в податківців, другий (з відміткою органу ДПС) — у платника податку);

4) для алкогольних напоїв, при виробництві яких використовується спирт етиловий неденатурований, — довідку про сплату суми податку, яка розрахована за ставками для готової продукції.

Виробники алкогольних напоїв, для виробництва яких використовується спирт етиловий неденатурований, визначають необхідну кількість марок виходячи із суми сплаченого податку. Для інших виробників алкогольних напоїв та виробників тютюнових виробів потреба в марках визначається з урахуванням планових щомісячних обсягів реалізації продукції.

Тут зазначимо, що Положення №1251 багато в чому дублює окремі норми ст. 226 ПКУ, але разом з тим воно містить конкретний механізм регулювання виробництва, продажу марок, вимоги до обліку їх використання, умови повернення, а також вимоги щодо маркування алкогольних напоїв та тютюнової продукції.

Положення №1251 забороняє (п. 24):

1) ввозити на митну територію України, зберігати, транспортувати, приймати на комісію з метою продажу та продаж на митній території України маркованих з порушенням вимог цього Порядку алкогольних напоїв та тютюнових виробів;

2) підприємствам-виробникам алкогольних напоїв та тютюнових виробів вітчизняного виробництва експортувати підакцизні товари, марковані вітчизняними марками встановленого зразка, або реалізовувати їх магазинам безмитної торгівлі.

Чинне Положення (між іншим, як і «старе» Положення №567) не врегульовує ситуації з поверненням органу ДПС марок старого зразка, якщо (як це не раз відбувалось) будуть затверджені нові марки або нові ставки акцизного податку.

Це треба знати

До 1 січня 2012 р. для маркування спиртних напоїв, одержаних шляхом перегонки виноградного вина або вичавок винограду, що класифікуються згідно з УКТЗЕД за кодами 2208 20 12 00, 2208 20 62 00, можуть використовуватися марки із зазначенням суми акцизного податку за ставкою, що була встановлена на 1 січня 2010 р. Законом України від 25 грудня 2008 р. №797-VI «Про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування».

Крім того, Положенням №1251 установлено зразки марок та їх вартість:

1) розмір плати за одну марку акцизного податку для алкогольних напоїв становить 0,103 гривні, для тютюнових виробів — 0,055 гривні;

2) марки для алкогольних напоїв та тютюнових виробів імпортного виробництва мають фіолетовий колір, вітчизняного — зелений.

Iмпорт підакцизних товарів

Звертаємо вашу увагу на лист Держмитслужби від 17.01.2011 р. №11/7-10.10/707-ЕП, де розглянуто особливості «акцизного» маркування ввезених алкогольних напоїв і тютюнових виробів. У зв'язку з цим слід зазначити, що імпортери тютюну і алкоголю повинні керуватися статтею 229 ПКУ і пунктами 17 — 18 Положення №1251. Згідно з ними імпортери, які уклали з іноземними виробниками контракти (договори) про постачання (ввезення) в Україну алкогольних напоїв і тютюнових виробів, мають право ввозити на митну територію України імпортні алкогольні напої і тютюнові вироби за таких умов:

1) ввезення здійснюється тільки через визначені Кабміном пункти пропуску на державному кордоні (ці пункти зазначаються імпортерами-покупцями акцизних марок у заявці-розрахунку);

2) маркування здійснюється у визначеному порядку з використанням марок установленого зразка1;

1 При цьому, якщо алкогольні напої, завезені в Україну в автомобільних і залізничних цистернах, а також у баках, бачках та інших ємностях місткістю більш як 5 літрів, призначаються для продажу або обміну на митній території України, вони не підлягають маркуванню. У такому разі акциз сплачується до або під час митного оформлення, контроль за його сплатою здійснюється митними органами.

3) покупець марок (імпортер) подає митному органу:

— митну декларацію;

— копію декларації про максимальні роздрібні ціни (для тютюнових виробів);

— один примірник заявки-розрахунку з відміткою продавця марок про сплату сум податку до відповідного бюджету в повному обсязі.

При цьому строк одержання марок за кожним контрактом становить не більше 5 робочих днів від дати подання документів для одержання марок. Придбані марки передаються покупцями марок (імпортерами) іноземним виробникам для маркування імпортованих алкогольних напоїв і тютюнових виробів у процесі їх виробництва.

У вищезгаданому листі №11/7-10.10/707-ЕП митники підкреслюють, що товар не допускається до митного оформлення і ввезення на митну територію України у разі порушення порядку маркування ввезеної алкогольно-тютюнової продукції, зазначеного у пунктах 19 — 24 Положення №1251, та/або сплати податку не в повному обсязі.

Наталія КУЦМІДА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру