Iз набранням чинності Податковим кодексом правила адміністрування збору за спеціальне використання води змінилися. Радимо всім ознайомитися з новими правилами, викладеними ДПАУ в листі від 04.01.2011 р. №12/7/15-0817 (див. у «ДК» №7/2011), оскільки Податковий кодекс значно розширює коло платників збору.
Платники збору
Спершу зазначимо, що сама назва збору, як бачите, змінилася. Тепер це збір за спеціальне використання води (до змін — збір за спеціальне водокористування в частині використання поверхневих та підземних вод). Правила його адміністрування визначено розділом XVI «Збір за спеціальне використання води» Податкового кодексу.
Платниками збору за спеціальне використання води є суб'єкти господарювання будь-якої форми власності (юридичні особи, їх філії, відділення, представництва, інші відокремлені підрозділи без утворення юридичної особи (крім бюджетних установ), постійні представництва нерезидентів, а також фізичні особи — підприємці):
1) первинні водокористувачі — госпсуб'єкти, які використовують воду, отриману шляхом забору води з водних об'єктів;
2) вторинні водокористувачі — госпсуб'єкти, які використовують воду, отриману шляхом забору води з водних об'єктів та/або від первинних або інших водокористувачів;
3) суб'єкти, які використовують воду для потреб гідроенергетики, водного транспорту та рибництва (п. 323.1 ПКУ).
Цікаво, що статті ПКУ розширюють коло платників до ВСIХ госпсуб'єктів, що використовують воду взагалі. Так, п. 324.4 ПКУ звільняє від сплати збору за воду, використану для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб, тільки населення. Відповідно, на думку ДПАУ, висловлену листом №12/7/15-0817, всі інші госпсуб'єкти — підприємства та підприємці, що використовують воду для аналогічних потреб, повинні сплачувати цей збір.1
Причому те, що госпсуб'єкт сплачує збір за спецвикористання води для потреб гідроенергетики, водного транспорту і рибництва, не звільняє його від сплати збору за спецвикористання води.
Виняток становлять тільки госпсуб'єкти, які використовують воду для задоволення питних та санітарно-гігієнічних потреб без договорів. У такому разі збір за спеціальне використання води сплачує постачальник води. Ті ж підприємства та підприємці, які користуються водою на підставі договорів із постачальником води, мають обов'язково звернути увагу на ліміти, встановлені в договорі.2
Не належать до платників збору згідно з ПКУ бюджетні установи, за винятком тих, які використовують воду для госпдіяльності, спрямованої на отримання доходу (п. 326.13 ПКУ).
Звільнено від сплати збору підприємців — платників єдиного податку3 та платників фіксованого сільськогосподарського податку.
1 Детальніше про те, як сплачуватимуть збір за спеціальне водокористування СГД, які використовують воду тільки для санітарно-гігієнічних та питних потреб, читайте в наступних номерах «ДК».
2 Детальніше про використання води без встановлених лімітів див. нижче.
3 До перегляду законотворцями правил спрощеної системи.
Об'єкт нарахування та ставки збору
Об'єкти обкладення збором залишилися незмінними (див. таблицю).
Таблиця
Об'єкти нарахування та ставки збору за спецводокористування
Використання води для виробництва напоїв
|
Спецводокористування (питні, житлово-комунальні потреби, інше водокористування)
|
Для потреб гідроенергетики
|
Для потреб водного транспорту
|
Для потреб рибництва
|
|
Об'єкт обкладення збором | Фактичний обсяг використання води для виробництва | Фактичний обсяг використаної води з урахуванням втрат води в системах водопостачання | Фактичний обсяг води, що пропускається через турбіни для вироблення електроенергії | Час використання поверхневих вод вантажним флотом та пасажирським флотом | Фактичний обсяг води, необхідної для поповнення водних об'єктів (у т. ч. втрати води на фільтрацію та випаровування) |
Ставки збору | — 25,60 грн за 1 куб. метр поверхневої води; — 29,86 грн за 1 куб. метр підземної води |
За використання поверхневих вод — залежно від басейну річок (грн за 100 куб. м) у пп. 325.1 ПКУ. За використання підземних вод — залежно від регіону (грн за 100 куб. м) у пп. 325.2 ПКУ |
5,24 грн за 10000 куб. м води, пропущеної через турбіни | — для вантажного флоту — 0,09 грн за 1 тоннаж-добу експлуатації; — для пасажирського флоту — 0,01 грн за 1 місце-добу експлуатації (з усіх річок, крім Дунаю) |
поверхневої води — 27,52 грн за 10000 куб. м; підземної води — 33,09 грн за 10000 куб. м |
Базові ставки збору тепер встановлено ПКУ. Щоправда, щороку вони змінюватимуться з урахуванням індексу цін виробників промислової продукції. Порівняно з 2010 роком ставки збору, встановлені ПКУ, збільшено в 1,185 разу.
Додатково встановлено ставки збору за спеціальне використання шахтної, кар'єрної та дренажної води (5,93 гривні за 100 куб. метрів води) та за використання води з лиманів — 29,66 грн за 100 куб.м1.
1 Застосовується ставка збору, встановлена за спеціальне використання поверхневих вод відповідно до показника «Iнші водні об'єкти», зазначеного у п. 325.1.
До нормативів збору застосовуються такі коефіцієнти:
1) ТЕС з прямоточною системою водопостачання — застосовують коефіцієнт 0,005;
2) підприємства ЖКГ — застосовують коефіцієнт 0,3.
При використанні води з каналів застосовуються ставки збору, встановлені для водного об'єкта, з якого забирається вода в канал. А при використанні води зі змішаних джерел застосовуються ставки збору, встановлені для джерел, з яких формуються (наповнюються) такі джерела.
Коли збір не справляється
Проте розширено перелік видів використання води, за які збір не справляється. Так, згідно із пп. 324.4 ПКУ збір не справляється:
1) за воду, що використовується для задоволення питних та санітарно-гігієнічних потреб населення;
2) за воду, що використовується для пилозаглушення у кар'єрах та шахтах;
3) за воду, що використовується садівницькими та городницькими товариствами (кооперативами);
4) за воду, що забирається для реабілітації, лікування та оздоровлення реабілітаційними установами для інвалідів та дітей-інвалідів, підприємствами, установами та організаціями фізкультури та спорту для інвалідів та дітей-інвалідів, які засновані всеукраїнськими громадськими організаціями інвалідів;
5) за воду для протипожежних потреб;
6) за воду, що використовується для потреб зовнішнього благоустрою територій міст та інших населених пунктів;
7) за воду, що забирається науково-дослідними установами (перелік яких затверджується КМУ);
8) за воду, що втрачена в магістральних та міжгосподарських каналах зрошувальних систем та магістральних водогонах;
9) за підземну воду, що вилучається з надр для усунення шкідливої дії вод, крім кар'єрної, шахтної та дренажної води, що використовується у господарській діяльності після вилучення та/або отримується для використання іншими користувачами;
10) за воду, що забирається для забезпечення випуску молоді цінних промислових видів риби та інших водних живих ресурсів у водні об'єкти;
11) за морську воду, крім води з лиманів.
Порядок обчислення та сплати збору, подання звітності
Порядок нарахування та сплати збору не змінився. Як і раніше, збір нараховується водокористувачами щокварталу наростаючим підсумком з початку року. Квартальні декларації зі збору1 подаються органам ДПС за місцем податкової реєстрації протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного кварталу.
1 Форми податкових декларацій збору за спеціальне використання води затверджено наказом ДПАУ від 24.12.2010 р. №1009. Форми можна отримати на порталі www.dtkt.com.ua в розділі «Бланки звітності»
Збір сплачується протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку для подання податкової декларації.
Виняток становить лише нарахування збору за спеціальне використання води для потреб водного транспорту, оскільки за таке водокористування збір нараховується, і, відповідно, декларація подається тільки починаючи зі звіту за півріччя.
Філії, відділення, інші відокремлені підрозділи водокористувача, які мають банківські рахунки, ведуть окремий бухгалтерський облік своєї діяльності та складають окремий баланс, подають податкові декларації та сплачують збір за своїм місцем податкової реєстрації.
За структурні підрозділи, які не мають банківських рахунків, не ведуть окремого бухгалтерського обліку, не складають окремого балансу, декларації збору подаються і збір вноситься головним підприємством, за місцем знаходження водних об'єктів та за ставками збору, встановленими для цих водних об'єктів.
Починаючи зі звітних періодів 2011 року платники збору, крім декларації зі збору та статистичної звітності про використання води, повинні подавати органам ДПС копію дозволу на спеціальне водокористування та договору на поставку води.
За обсяги води, переданої іншим водокористувачам без укладення з останніми договору на поставку води, збір обчислюється і сплачується таким водокористувачем-постачальником.
Обсяг фактично використаної води обчислюється водокористувачами самостійно на підставі даних первинного обліку згідно з даними вимірювальних приладів. У разі відсутності вимірювальних приладів, якщо можливість їх встановлення є, збір сплачується у двократному розмірі (п. 326.10 ПКУ).
Дозволи на спецводокористування
Водокористувачі, яким видано дозволи на спеціальне водокористування та які здійснюють постачання води іншим водокористувачам, щороку до 20 січня повинні подавати органам ДПС та органам водного господарства перелік водокористувачів-абонентів.
Крім того, починаючи з 2011 року водокористувачі, у разі видачі протягом року нових дозволів на спеціальне водокористування, або переоформлення старих дозволів, або укладення договорів на поставку води, додатково зобов'язані протягом 10 днів повідомити про це органи ДПС та органи водного господарства (п. 326.12 ПКУ).
Ліміти на використання води
Як і раніше, за обсяги води, використаної понад встановлений ліміт, збір сплачується у п'ятикратному розмірі виходячи з фактичних обсягів використаної води понад встановлений ліміт використання води, ставок збору та коефіцієнтів (стаття 327 ПКУ). При цьому в разі відсутності у госпсуб'єкта дозволу на водокористування із встановленими лімітами за весь обсяг використаної води збір сплачується в п'ятикратному розмірі, як за понадлімітне водокористування (раніше в разі відсутності встановлених лімітів «п'ятикратка» не застосовувалася).
Якщо суми збору, нарахованого в межах лімітів, включаються до складу витрат підприємства, то збір, сплачений у п'ятикратному розмірі за понадлімітне використання води, справляється з прибутку.
У наступних числах «ДК» розглянемо порядок розрахунку збору за використання води, а також заповнимо нову форму розрахунку.
Наталія КАТЕРИНЕЦЬ, «Дебет-Кредит»