Придбані основні засоби зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю.
Первісна вартість об’єкта основних засобів складається з таких витрат (пп. 8 НП(С)БО 7):
— суми, що сплачуються постачальникам активів та підрядникам за виконання будівельно-монтажних робіт (без непрямих податків);
— реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються у зв’язку з придбанням (отриманням) прав на об’єкт основних засобів;
— суми ввізного мита;
— суми непрямих податків у зв’язку з придбанням (створенням) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству;
— витрати зі страхування ризиків доставки основних засобів;
— витрати на транспортування, встановлення, монтаж, налагодження основних засобів;
— інші витрати, безпосередньо пов’язані з доведенням основних засобів до стану, в якому вони придатні для використання із запланованою метою.
Якщо доставку транспортного засобу здійснює інший суб’єкт господарювання, то тут усе просто: до первісної вартості включаємо витрати на транспортування в сумі вартості послуг, зазначених в акті про їх надання (абз. 7 пп. 8 НП(С)БО 7). А якщо доставка власними силами, — які витрати врахувати?
На думку консультанта, потрібно орієнтуватися на те, що витрати, перелічені в пп. 8 НП(С)БО 7, які включаються до первісної вартості транспортного засобу, понесено до введення його в експлуатацію. Тобто транспортний засіб не використовується, «він не їде своїм ходом».
Тому якщо працівник скерований у відрядження, щоб забрати транспортний засіб і на ньому доїхати до місця призначення, то витрати на проживання, добові, зарплата є витратами періоду і до первісної вартості не включаються.
А от якщо працівника скеровано у відрядження, наприклад, на тралі для доставки транспортного засобу, то всі витрати, пов’язані з його доставкою, зокрема пальне, амортизація трала, зарплата водія, витрати на відрядження, можна включити до його первісної вартості як витрати на транспортування.
Висновки
1. Первісна вартість основного засобу формується до моменту його введення в експлуатацію (п. 8 НП(С)БО 7);
2. Витрати, безпосередньо пов’язані з доставкою ТЗ до місця використання, до введення його в експлуатацію (наприклад, пальне, амортизація тралу, зарплата водія, відрядні та інше) включаються до первісної вартості;
3. Якщо працівник відряджений для того, щоб привезти ТЗ своїм ходом, то витрати на відрядження, на думку консультанта, є витратами періоду і первісної вартості не збільшують.