Платники податку на прибуток, які коригують фінансовий результат відповідно до пп. 140.5.6 ПКУ, фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшують:
— на суму витрат з нарахування роялті на користь нерезидента, що перевищує суму доходів від роялті, збільшену на 4% чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) за попередній звітний рік;
— на всю суму витрат з нарахування роялті на користь нерезидента (зокрема нерезидента, зареєстрованого у державах (на територіях), зазначених у пп. 39.2.1.2 ПКУ), якщо такі операції не мають ділової мети.
Це коригування не поширюється на контрольовані операції (ст. 39 ПКУ) та операції, які не є контрольованими, і сума таких витрат підтверджується платником податку за цінами, визначеними за принципом «витягнутої руки».
Важливо: відповідно до чинної редакції пп. 140.5.6 ПКУ (станом на жовтень 2025 року), коригування не поширюється на:
— суб’єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері телебачення і радіомовлення відповідно до Закону України «Про телебачення і радіомовлення»;
— а після втрати ним чинності — на суб’єктів у сфері аудіовізуальних медіа, які провадять діяльність як суб’єкт у сфері лінійного аудіального медіасервісу або як суб’єкт у сфері лінійного аудіовізуального медіа-сервісу відповідно до Закону України «Про медіа».
Позаяк Закон «Про медіа» набрав чинності 31.03.2023, то на сьогодні виняток поширюється саме на суб’єктів лінійних медіасервісів згідно з новим законодавством.
Бухгалтерський облік
Сума доходів і витрат не ідентифіковані за конкретним видом роялті чи нерезидентом, тому враховується за період:
— витрати роялті — оборот Д-т 91-94 К-т 63, 685;
— доходи роялті — оборот Д-т 37 К-т 719;
— 4% x р. 2000 «Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)» звіту про фінансові результати (звіту про сукупний дохід).
Приклад розрахунку ми навели тут і тут.
Висновки
1. Коригування за пп. 140.5.6 ПКУ застосовується до витрат на роялті нерезидентам, що перевищують доходи від роялті плюс 4% від чистого доходу за попередній рік.
2. Право не здійснювати це коригування поширюється на суб’єктів лінійного аудіального та аудіовізуального медіа-сервісу згідно з Законом «Про медіа».
3. Для розрахунку використовуються загальні оборотні показники за рахунками роялті без деталізації за конкретними видами чи контрагентами.