Поняття транспортної етикетки не визначено законодавством України, але на практиці вона широко використовується для маркування вантажу.
Перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні (ст. 9 Закону України від 01.07.2004 №1955-ІV «Про транспортно-експедиторську діяльність»).
Такими документами можуть бути:
— авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);
— міжнародна автомобільна накладна (CMR);
— накладна СМГС (накладна УМВС);
— коносамент (Bill of Lading);
— накладна ЦІМ (CIM);
— вантажна відомість (Cargo Manifest);
— інші документи, визначені законами України.
Позаяк транспортні етикетки не визначені законами України, вони не можуть підтверджувати міжнародне перевезення.
CMR — це міжнародна автомобільна накладна, яка є товарно-транспортною накладною, що використовується у міжнародних вантажних автомобільних перевезеннях серед країн-учасниць Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів (КДПВ).
CMR є первинним доказом укладення договору перевезення, умов цього договору та прийняття вантажу перевізником. Вона, зокрема, містить такі дані:
— дата і місце складання вантажної накладної;
— ім’я та адреса відправника;
— ім’я та адреса перевізника;
— місце та дата прийняття вантажу до перевезення і передбачене місце його доставки;
— ім’я та адреса одержувача;
— прийняте позначення характеру вантажу і спосіб його упакування та, у разі перевезення небезпечних вантажів, їх загальновизнане позначення;
— кількість вантажних місць, їх спеціальне маркування та нумерація місць;
— вага вантажу брутто чи виражена в інших одиницях виміру кількість вантажу;
— платежі, пов’язані з перевезенням (провізна плата, додаткові платежі, митні збори, а також інші платежі, що стягуються з моменту укладення договору до доставки вантажу);
— інструкції, необхідні для виконання митних та інших формальностей;
— заява про те, що перевезення здійснюється незалежно від будь-яких умов згідно з положеннями цієї Конвенції.
Тобто саме СМR має бути складена на маршрут міжнародного перевезення товару від пункту А до пункту В.
Вантажну накладну (CMR) складають у трьох оригінальних примірниках, підписаних відправником та перевізником. Ці підписи можуть бути надруковані чи замінені печатками відправника та перевізника, якщо це допускається законодавством країни, в якій складено вантажну накладну. Перший примірник передається відправнику, другий супроводжує вантаж, а третій залишається у перевізника.
Тобто штамп/печатка перевізника містить дані, які ідентифікують перевізника, і проставляється за відсутності даних у CMR та є обов’язковою, лише якщо це передбачено законодавством країни, в якій складено вантажну накладну.
Таким чином, транспортна етикетка не належить до документів, які підтверджують міжнародне вантажне перевезення. А CMR є підтвердженням факту прийняття товару перевізником та доставки його отримувачу. Тому перевізник має надати CMR.