• Посилання скопійовано

Щодо деяких питань з податку на додану вартість при поверненні товару покупцем — неплатником ПДВ (витяг)

Індивідуальна податкова консультація від 26.04.2023 №1016/ІПК/99-00-04-02-03-06

Суттєво. Податковій байдуже, якщо продавець приймає повернення товару від неплатника ПДВ після 14 днів з дня продажу, але якщо РК при цьому складено більш як через 30 днів з дня складання ПН, то це ризикова операція.

!  Платникам ПДВ

Державна податкова служба України розглянула звернення щодо деяких питань з податку на додану вартість (далі — ПДВ) при поверненні товару покупцем — неплатником ПДВ та, керуючись статтею 52 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі — ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, платник податків займається гуртовою торгівлею, основними покупцями якого є фізичні особи — підприємці — неплатники ПДВ та повідомив, що трапляються випадки повернення товару такими покупцями у строк, що перевищує 14 календарних днів від дати купівлі товару.

Враховуючи вищевикладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1. Чи має право платник податків приймати повернення товару, якщо з дати поставки такого товару минуло 14 календарних днів?

2. Як у податковому обліку з ПДВ відображається операція з повернення раніше поставлених товарів покупцем — неплатником ПДВ та який механізм зупинення реєстрації розрахунків коригування на зменшення податкових зобов’язань, складених у зв’язку з таким поверненням?

<...>

Щодо питання 1

Правові відносини між суб’єктами господарювання регулюються Господарським кодексом України (далі — ГКУ), ПКУ та іншими нормативно-правовими актами.

Статтею 67 розділу ІІ ГКУ визначено, що відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності здійснюються на основі договорів. Підприємства вільні у виборі предмета договору, визначенні зобов’язань, інших умов господарських взаємовідносин, що не суперечать законодавству України.

Таким чином, договірні відносини між суб’єктами господарювання не належать до сфери контролю ДПС.

Щодо питання 2

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V, підрозділами 2 та 10 розділу XX ПКУ.

Згідно з пунктом 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку, зокрема, з постачання товарів та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 розділу V ПКУ.

Правила формування податкових зобов’язань та їх коригування, а також складання податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних та їх реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН) встановлено статтями 187, 192 і 201 розділу V ПКУ.

Пунктом 192.2 статті 192 розділу V ПКУ передбачено, що зменшення суми податкових зобов’язань платника податку — постачальника в разі зміни суми компенсації вартості товарів/послуг, наданих особам, що не були платниками цього податку на дату такого постачання, дозволяється лише при поверненні раніше поставлених товарів у власність постачальника з наданням отримувачу повної грошової компенсації їх вартості, у тому числі при перегляді цін, пов’язаних з гарантійною заміною товарів або низькоякісних товарів відповідно до закону або договору.

Постачальник має право зменшити суму податкових зобов’язань лише після реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної (підпункт 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ).

Відповідно до пункту 192.1 статті 192 розділу V ПКУ та пункту 9 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, зі змінами і доповненнями, розрахунки коригування до податкових накладних, складених, зокрема до податкових накладних, які не видаються отримувачу (покупцю) — платнику податку (за наявності законодавчих підстав для складення таких розрахунків коригування), підлягають реєстрації постачальником (продавцем).

Порядок заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість затверджено наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.01.2016 за №159/28289, із змінами і доповненнями (далі — Порядок №21).

Коригування податкових зобов’язань, крім випадків, передбачених Порядком №21, відображається у рядках 7 та 8 (підпункт 8 пункту 3 розділу V Порядку №21).

У складі податкової декларації з ПДВ (далі — декларація) подаються передбачені Порядком №21 додатки (пункт 9 розділу ІІІ Порядку №21).

Одним із додатків до декларації є додаток 1 «Відомості про суми податку на додану вартість, зазначені у податкових накладних / розрахунках коригування до податкових накладних, не зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та про податковий кредит з урахуванням його коригування (Д1)» (далі — додаток 1 (Д1)) (пункт 10 розділу ІІІ Порядку №21).

Додатки додаються до декларацій за наявності подій, які підлягають відображенню у таких додатках (пункт 11 розділу ІІІ Порядку №21).

Отже, у разі якщо отримувачем товару є неплатник ПДВ і товар вже оплачений, постачальник має право скласти розрахунок коригування лише при поверненні йому раніше поставлених товарів у власність з наданням отримувачу повної грошової компенсації їх вартості та зменшити нараховану суму податкових зобов’язань з ПДВ після реєстрації його в ЄРПН. Такий розрахунок коригування відображається в рядку 7 декларації звітного (податкового) періоду, в якому його складено (у разі своєчасної реєстрації в ЄРПН), або того звітного (податкового) періоду, в якому його зареєстровано в ЄРПН (у разі несвоєчасної реєстрації в ЄРПН). При цьому додаток 1 (Д1) не подається.

Водночас слід зазначити, що згідно з нормами чинного законодавства платники податку зобов’язані самостійно декларувати свої податкові зобов’язання та визначати сутність і відповідність здійснюваних ними операцій тим, які перераховані ПКУ.

Щодо зупинення реєстрації розрахунків коригування на зменшення податкових зобов’язань у зв’язку з поверненням раніше поставлених товарів

Пунктом 201.16 статті 201 розділу V ПКУ встановлено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165, із змінами і доповненнями (далі — Порядок №1165).

Згідно з пунктом 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 Порядку №1165, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в ЄРПН.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну / розрахунок коригування для реєстрації в ЄРПН, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункт 6 Порядку №1165).

Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Одним із критеріїв ризиковості здійснення операцій, визначених Порядком №1165, з урахуванням змін, внесених постановою Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2022 р. №1428, є подання для реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування на зменшення податкових зобов’язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника ПДВ, у строк, що перевищує 30 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в ЄРПН без порушення граничних строків реєстрації, встановлених ПКУ, крім розрахунку коригування до податкової накладної, у якій відображені операції з постачання електричної енергії (товарна підпозиція 2716 згідно з УКТЗЕД), постачання природного газу (товарні підпозиції 2705, 2709 та 2711 11 згідно з УКТЗЕД), постачання теплової енергії (умовний код товару 00401).

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації, де зазначається, зокрема, критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку (пункти 10 та 11 Порядку №1165).

Іншого механізму зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН, ніж той, який визначений Порядком №1165, чинним законодавством не передбачено.

<...>

До змісту номеру