• Посилання скопійовано

Які загальні правила сплати податків та подання звітності під час воєнного стану?

Нагадаємо, що 3 березня 2022 депутати ВРУ прийняли законопроєкт №7125. Президент його підписав 4 березня, а 7 березня він опублікований у «Голосі України» як Закон №2118-IX і набрав чинності з дня його опублікування. Тобто з 7 березня.

Ним передбачено, що у зв’язку з Указом №64/2022 щодо запровадження воєнного стану з 24 лютого виникла необхідність внести зміни до ПКУ.

А саме: підрозділ 10 розділу XX ПКУ доповнено новим пунктом 69. За ним тимчасово на період до припинення або скасування воєнного стану на території України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням наступних особливостей.

Відсутність відповідальності за несплату податків, незвітування та нереєстрацію ПН та РК

Підпунктом 69.1 ПКУ встановлено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок він звільняється від відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Це стосується:

  • дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 ПКУ;
  • реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування;
  • подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

Але наголосимо ще раз, що це стосується саме тих платників, які не можуть виконувати свої обов’язки!

Таку умову й раніше висували ДПС разом з Мінфіном, про що ми повідомляли тут. Але тепер це питання врегульовано на законодавчому рівні.

Перевірки ДПС на час війни припиняються

За новим пп. 69.2 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ з 7 березня податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються. Але таке правило діє тільки на воєнний час.

Увага! З 17 березня до нового пункту вже внесли зміни — Законом №2120! Тепер підпункт 69.2 викладений у новій редакції.

Податкових перевірок зараз немає, крім:

камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій, за винятком товарів (продукції), визначених пп. 215.3.1, 215.3.2, 215.3.2-1 та 215.3.3-1 ПКУ;

Увага! Така камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена протягом 90 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, — за днем їх фактичного подання.

фактичних перевірок.

Доля самозайнятих фізосіб (ФОПів, фермерів та «незалежників»)

За пп. 69.3 п. 69 платники податків, які у зв’язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях (ось такий ось евфемізм, який, на нашу думку, означає саме фізосіб) не дотримались термінів виконання податкових обов’язків, звільняються від відповідальності за невиконання податкових обов’язків за умови:

  • виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії воєнного стану;
  • наявності наслідків (на нашу думку — радше підстав!), які унеможливили виконання таких обов’язків;
  • звільняються від відповідальності, передбаченої ПКУ за невиконання податкових обов’язків за умови виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків.

Якщо немає реєстрації АН: що з переміщенням пального?

За пп. 69.4 п. 69 у разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в ЄРАН дозволяється переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами за наявності товарно-транспортної накладної.

Але вона повинна містити всю інформацію, що має міститись у відповідній акцизній накладній, яка повинна бути зареєстрована в ЄРАН протягом строків, визначених у цьому пункті.

Підакцизні та інші товари, передані ЗСУ

За пп. 69.5 п. 69 операції з добровільної передачі або відчуження коштів, товарів, у тому числі підакцизних, надання послуг на користь Збройних сил України та підрозділів територіальної оборони, без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування.

Це означає, що акцизний податок точно не виникне.

А от для звільнення від оподаткування таких операцій ПДВ знадобився окремий Закон №2120 (який у цьому випадку, на думку податківців, діє заднім числом, з 24 лютого). Докладніше про це читайте тут.

Починаючи з 24 лютого 2022 року та протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважаються використаними платником податку в неоподаткованих ПДВ операціях або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, та норми п. 198.5 ПКУ не застосовуються, якщо товари, придбані з ПДВ (як до запровадження правового режиму воєнного, надзвичайного стану, так і в період його дії):

  • знищені (втрачені) під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану;
  • передані в державну чи комунальну власність, у тому числі на користь добровольчих формувань територіальних громад, а також надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.

Отже, при знищенні (втраті) під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану товарів, придбаних з ПДВ, як до запровадження дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, так і в період його дії, а також при передачі в державну чи комунальну власність, у т. ч. на користь добровольчих формувань територіальних громад, та надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються та податковий кредит, сформований при їх придбанні, не коригується.

Не є постачанням товарів та послуг передача/надання товарів та послуг:

  • Збройним Силам України,
  • Національній гвардії України,
  • Службі безпеки України,
  • Службі зовнішньої розвідки України,
  • Державній прикордонній службі України,
  • Міністерству внутрішніх справ України,
  • Державній службі України з надзвичайних ситуацій,
  • Управлінню державної охорони України,
  • Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України,
  • добровольчим формуванням територіальних громад,
  • іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету,

для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладів охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.

А ще щодо податку на прибуток за пп. 69.6 коригування, встановлені пп. 140.5.9 ПКУ (щодо коригування фінрезультату у разі надання допомоги) не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається КМУ, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.

А за п. 69.7 п. 69 сума відшкодування вартості пального, витраченого при наданні послуг з перевезення для забезпечення потреб Збройних сил України та підрозділів територіальної оборони, не включається до оподатковуваного доходу фізичних осіб, які надають такі послуги.

Запровадження ставки 7% до операцій з ввезення та постачання пального та нафтопродуктів.

Законом №2120 на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану відповідно до пункту 82 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ за ставкою ПДВ у розмірі 7% оподатковуються операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України (у т.ч. вироблених на митній території України) таких товарів:

  • бензинів моторних, важких дистилятів та скрапленого газу, що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД, визначеними підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 ПКУ, на які згідно з пунктом 41 підрозділу 5 вказаного розділу встановлено ставку акцизного податку у розмірі 0,00 євро за 1000 літрів;
  • нафти або нафтопродуктів сирих, одержаних з бітумінозних порід (мінералів), що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД 2709 00 10 00 та 2709 00 90 00.

Увага! Формування податкового кредиту за операціями з придбання товарів та послуг, а також при ввезенні товарів на митну територію України, для їх використання в операціях, що підлягають оподаткуванню за ставкою 7%, здійснюється у загальному порядку (виходячи зі суми ПДВ, сплаченої (нарахованої) при придбанні/ввезенні таких товарів/послуг).

Також податковий кредит, сформований у попередніх податкових періодах при придбанні товарів та послуг, а також при ввезенні товарів на митну територію України, що починають використовуватись в операціях, що підлягають оподаткуванню ПДВ за ставкою 7%, не підлягає коригуванню у зв’язку зі застосуванням цієї ставки ПДВ.

Водночас якщо у платника податку, який протягом звітного періоду здійснював операції з постачання такого пального та нафтопродуктів, за результатами такого звітного періоду сума ПДВ має від’ємне значення, то така сума податку не може бути задекларована (ні в поточному звітному періоді, ні в наступних звітних періодах) до бюджетного відшкодування, в тому числі в рахунок погашення податкового боргу з ПДВ чи іншого податку!

Тобто навіть якщо у вас від’ємна сума ПДВ виникла за рахунок усіх операцій в цілому (і 7%, і 20% тощо) — така від’ємна сума ПДВ не може бути зазначена у декларації з ПДВ у рядках 20.1, 20.2, 20.2.1 та 20.2.2. Вона підлягає виключно зарахуванню до складу податкового кредиту наступного звітного періоду — відображається виключно у рядку 20.3 декларації з ПДВ. Але ця заборона не стосується експортерів!

Ті платники податку, які протягом звітного періоду, в якому здійснено операції з постачання таких пального та нафтопродуктів, також здійснювали операції з вивезення за межі митної території України будь-яких дозволених в умовах дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану товарів, мають право від’ємне значення суми ПДВ задекларувати до бюджетного відшкодування, в тому числі в рахунок погашення податкового боргу, за умови дотримання інших вимог, визначених законодавством, в тому числі в умовах дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.

Роз’яснення податківців щодо застосування нової ставки ПДВ читайте тут.

Виробництво та імпорт тютюнових виробів за кодом 2402 20 90 20 УКТ ЗЕД

На період до припинення або скасування воєнного стану дозволяється виробництво та імпорт тютюнових виробів, віднесених до коду 2402 20 90 20 згідно з УКТ ЗЕД маркованих марками акцизного податку «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням вітчизняні» — «ТВЕН В», «тютюновмісні вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) за допомогою підігрівача з електронним управлінням імпортні» — «ТВЕН І», у разі, якщо ставка акцизного податку є однаковою.

Обіг маркованих відповідно до підпункту 69.8 тютюнових виробів здійснюється до їх повної реалізації кінцевому споживачу.

Перебіг строків

За п. 69.9 ПКУ для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на ДПС.

Про які строки йдеться? Перш за все про строки давності, встановлені ст. 102 ПКУ. Докладніше про це ми розповідали тут.

Доля ліцензій, за якими не внесено платіж

За п. 69.10 ПКУ вважаються діючими ліцензії, по яких до припинення або скасування воєнного стану на території України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право:

  • виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах;
  • виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.

Але увага: обов’язки щодо сплати чергових платежів/дії щодо продовження ліцензії мають бути виконані суб’єктом господарювання протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного стану в Україні!

Штрафи за РРО-порушення

Всі штрафи щодо роботи з РРО/ПРРО та їхнього незастосування на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону про РРО не застосовуються.

Увага! З 17 березня це не стосується підакцизних товарів. Докладніше про це читайте тут і тут.

Особливості заповнення звітності з ПДВ в період дії воєнного стану

Пунктом 32-2 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ на період дії правового режиму воєнного стану визначено особливості формування податкового кредиту.

По суті, ним узаконене те, що податківці радили ще раніше (і про що ми зазначали тут).

Так, з 24 лютого платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН) постачальниками не зареєстровано ПН/РК, включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми ПДВ, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону про бухоблік.

Важливо: про те, що ви придбали товари або послуги, можете скласти первинний документ самостійно — якщо постачальник вам його не надав. І на підставі цього самостійно складеного документа (якщо він має всі обов’язкові реквізити, зазначені у ст. 9 Закону про бухоблік) ви матимете право скористатися податковим кредитом. Не чекаючи реєстрації податкової накладної.

Водночас протягом 6 місяців після припинення або скасування дії правового режиму воєнного стану платники:

  • зобов’язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН всіх ПН/РК, реєстрація яких відтермінована на час дії правового режиму воєнного стану,
  • податковий кредит, задекларований платниками під час останнього на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягає обов’язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних ПН/РК.

Таким чином, як роз’яснюють податківці:

  • за звітний період лютий 2022 року податковий кредит формується на підставі зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних (що були зареєстровані в ЄРПН постачальниками до 24.02.2022 р.) та наявних у платника податку первинних документів бухгалтерського обліку, складених відповідно до Закону про бухоблік (за операціями, не підтвердженими зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування до них);
  • за наступні звітні періоди в період дії правового режиму воєнного стану — податковий кредит має формуватися на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів.

Суми податкового кредиту з ПДВ, сформовані на підставі даних первинних (розрахункових) документів, отриманих від постачальників товарів/послуг, повинні відображатися платниками ПДВ у таблиці 2.1 «Відомості про операції з придбання з податком на додану вартість, які підлягають оподаткуванню за основною ставкою та ставками 7% і 14%» додатка 1 до декларації з ПДВ.

Раніше податківці зауважували, що дані, відображені в таблиці 1.1 (за незареєстрованими в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування), будуть сприяти надалі реєстрації в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування за рахунок показника ∑ Перевищ («другого реєстраційного ліміту», обрахованого відповідно до п. 200-1.9 ПКУ).

Тобто коли постачальник показує в таблиці 1.1 певне ПЗ за незареєстрованими ПН — при прийнятті декларації його реєстраційний ліміт зменшується на суму такого ПЗ. Одночасно виникає показник «Сума перевищення» на цю ж саму суму ПДВ — і на неї можна буде зареєструвати ПН за цей місяць в майбутньому (коли це стане технічно можливо). І це не потребуватиме поповнення ПДВ-рахунку або інших шляхів збільшення реєстраційного ліміту.

Крім додатка 1 треба буде скласти (за можливості) і додаток 7.

Суми податкового кредиту з ПДВ, сформовані на підставі даних первинних (розрахункових) документів, отриманих від постачальників товарів/послуг, повинні відображатися платниками ПДВ у таблиці 2.1 «Відомості про операції з придбання з ПДВ, які підлягають оподаткуванню за основною ставкою та ставками 7% і 14%» додатка 1 до податкової декларації з ПДВ, та одночасно покупець, за наявності можливості, включає до заяви про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов’язкових реквізитів податкової накладної та/або порушення продавцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування додатка 7 до податкової декларації з ПДВ. Подання такої заяви не має наслідків притягнення до відповідальності.

Водночас протягом 6 місяців з моменту припинення або скасування дії правового режиму воєнного стану постачальники товарів/послуг зобов’язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН всіх податкових накладних та розрахунків коригування до них за операціями з постачання товарів/послуг, що були здійснені під час дії правового режиму воєнного стану.

При цьому покупці таких товарів/послуг зобов’язані протягом цього ж терміну (6 місяців) уточнити (привести у відповідність) показники податкового кредиту з урахуванням даних, зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування до них.

Увага! Введення на час війни спеціальних правил оподаткування для 3-ї групи платників ЄП призведе до спеціальних наслідків для платників ПДВ, які перейдуть до цієї спецгрупи. Про це розповімо далі.

Бонус: щодо неподаткової звітності!

Новим законом встановлено, що на період до припинення або скасування воєнного стану на території України будь-яка звітність, крім податкової, подання якої вимагається відповідно до норм чинного законодавства, подається з урахування строків, визначених пунктом 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ.

Тобто штрафів за неподання звітності до всіх інших держорганів не буде, якщо ви дійсно не мали можливості її подати. Це стосується і соцфондів, і Держстату тощо.

До змісту номеру