• Посилання скопійовано

Стимулювання виробництва біоетанолу

Законом №2284 (див. «ДК» №26/2022) внесено зміни до ПКУ і Закону №481 для створення сприятливих умов для виробництва спирту етилового денатурованого та біоетанолу, які тепер можна виробляти на підставі ліцензії на виробництво спирту етилового неденатурованого.

Закон №2284 був прийнятий Верховною Радою 31 травня та набрав чинності 17.06.2022 р. Передумовою для цього було те, що аграріям південних регіонів України ніде зберігати врожай. Тож законодавці вирішили надати додаткові можливості для переробки зерна — виробництва спирту етилового денатурованого та біоетанолу.

Також у Законі №2284 врегулювали деякі питання обліку спирту етилового денатурованого та біоетанолу. Так, передбачається:

— використання для обліку спирту етилового денатурованого та біоетанолу масових витратомірів замість витратомірів-лічильників спирту етилового, які обліковують спирт за об’ємом;

— обов’язок виробників спирту етилового надсилати контролюючим органам технологічну схему встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів;

— обов’язок виробників спирту етилового надсилати контролюючим органам схему встановлення цілодобових систем відеоспостереження за виробництвом та відпуском спирту етилового на акцизних складах;

— затвердження Кабміном норм виробничих втрат і виходу спирту етилового та інших спиртових дистилятів, а також норми втрат і виходу готової продукції під час виробництва алкогольних напоїв;

— дозвіл на денатурацію біоетанолу бензином та етил-трет-бутиловим етером (раніше дозволялася денатурація лише бензином (1 — 10 відсотків) — зміни до пп. «б» пп. 229.1.15 ПКУ.

Використання масових витратомірів

Зміни до ПКУ щодо використання масових витратомірів зводяться до того, що масові витратоміри можуть використовуватися на рівні з витратомірами-лічильниками обсягу спирту. При цьому:

забороняється отримання та відпуск спирту етилового у виробництво продукції з його використанням без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників спирту етилового та/або зареєстрованих масових витратомірів без технологічної схеми встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів, надісланої центральному органу ДПС, а також через кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, на якому вийшов з ладу або відсутній витратомір-лічильник спирту етилового або масовий витратомір;

— витратоміри-лічильники спирту етилового, масові витратоміри повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, які проведені згідно із законодавством. За відсутності технологічної схеми встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів, надісланої центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, та позитивного результату повірки або оцінки відповідності витратомірів-лічильників спирту етилового, масових витратомірів для потреб ПКУ витратоміри-лічильники спирту етилового, масові витратоміри вважаються не встановленими.

Включення суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва), які використовують спирт етиловий для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, парфумерно-косметичної продукції, оцту з харчової сировини, до Електронного реєстру здійснюється за рішенням центрального органу ДПС протягом 10 робочих днів з дня отримання заяви, за умови внесення витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового, встановлених на кожному місці отримання та місці відпуску у виробництво спирту етилового неденатурованого, внесення масових витратомірів, встановлених на кожному місці отримання та місці відпуску у виробництво спирту етилового денатурованого, а також внесення масових витратомірів, встановлених відповідно до технологічної схеми на кожному місці відпуску продукції, для виробництва якої використовується отриманий спирт етиловий, до Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового (зміни до ч. 4 ст. 7-1 Закону №481).

Вилучення суб’єктів господарювання (у тому числі іноземних суб’єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) з Електронного реєстру здійснюється за рішенням центрального органу ДПС протягом 10 р. д. на підставі, зокрема, виявлення факту відсутності встановлених відповідно до технологічної схеми витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового на кожному місці отримання та/або відпуску у виробництво спирту етилового неденатурованого, масових витратомірів на кожному місці отримання та/або відпуску у виробництво спирту етилового денатурованого, масових витратомірів на кожному місці відпуску продукції, для виробництва якої використовується отриманий спирт етиловий, та/або відсутності їх повірки та/або оцінки відповідності (ч. 5 ст. 7-1 Закону №481).

Одночасно до ст. 128-1 ПКУ внесено зміни, за якими фінансові санкції (штрафи) цієї статті поширюються і на порушення, пов’язані з масовими витратомірами.

Тимчасові дозволи на період воєнного стану:

— суб’єктам господарювання, які мають ліцензію на виробництво спирту етилового неденатурованого, — виробляти спирт етиловий денатурований та/або біоетанол на підставі ліцензії на виробництво спирту етилового неденатурованого;

— суб’єктам господарювання, які мають ліцензію на виробництво спирту етилового денатурованого, — виробляти біоетанол. Для цього підрозділ 5 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ доповнено пунктом 43.

Обов’язки виробників спирту етилового денатурованого, неденатурованого та сирцю

Суб’єкти господарювання, які використовують спирт етиловий для виробництва такої продукції (пп. «д» — «ж» підпункту 229.1.1 ПКУ):

— спирту етилового денатурованого, який використовується для виробництва продукції хімічного і технічного призначення, включеної до переліку, затвердженого КМУ;

— спирту етилового неденатурованого, який використовується для виробництва оцту з харчової сировини;

— спирту етилового денатурованого, який використовується для виробництва парфумерно-косметичної продукції;

— спирту етилового-сирцю, який використовується в межах одного суб’єкта господарювання для виробництва біоетанолу,

зобов’язані:

а) обладнати кожне місце отримання та місце відпуску у виробництво спирту етилового неденатурованого витратомірами-лічильниками обсягу виробленого спирту етилового, зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового;

б) обладнати кожне місце отримання та місце відпуску у виробництво спирту етилового денатурованого масовими витратомірами, зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового;

в) обладнати кожне місце відпуску продукції, для виробництва якої використовується отриманий спирт етиловий, масовими витратомірами, зареєстрованими в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового, або засобами обліку виробленої продукції;

г) надіслати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, технологічну схему встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів у місцях, визначених у підпунктах «а», «б», «в» цього підпункту, засобами електронного зв’язку не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня встановлення витратомірів-лічильників спирту етилового та/або масових витратомірів;

ґ) подавати довідку про цільове використання спирту етилового у перерахунку на 100-відсотковий спирт етиловий під час погашення податкового векселя;

д) щоденно формувати та подавати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, дані про добовий фактичний обсяг отриманого та відпущеного у виробництво спирту етилового.

Наднормативні витрати спирту

Для оподаткування наднормативних витрат спирту Кабмін має затвердити (ст. 13 Закону №481):

— норми виробничих втрат і виходу спирту етилового, у тому числі біоетанолу;

— норми виробничих втрат і виходу спирту коньячного, плодового, зернового дистиляту та інших спиртових дистилятів і ректифікатів;

— норми втрат спирту та норми втрат і виходу готової продукції під час виробництва алкогольних напоїв;

— вимоги до обліку, зберігання, відпуску, приймання і транспортування спирту етилового та норми втрат спирту етилового під час зберігання та транспортування залізничним, водним і автомобільним транспортом.

Далі ці норми мають застосовуватися для потреб п. 214.6 ПКУ, за яким у разі наявності наднормативних втрат спирту етилового, у тому числі біоетанолу, спирту коньячного, плодового, зернового дистиляту та інших спиртових дистилятів і ректифікатів, алкогольних напоїв, допущених з вини виробника під час виробництва підакцизних товарів (продукції), базою оподаткування є вартість (кількість) цих товарів, які можна було б виробити з наднормативно втрачених товарів (продукції).

«Взаємозамінність» ліцензій на виробництво спирту на період воєнного стану

Тимчасово, на період воєнного стану (доповнення до ст. 18 Закону №481):

— тим суб’єктам господарювання, які мають ліцензію на виробництво спирту етилового неденатурованого, дозволяється виробництво спирту етилового денатурованого та/або біоетанолу на акцизних складах, на яких здійснюється виробництво та/або зберігання спирту етилового неденатурованого, на підставі ліцензії на виробництво спирту етилового неденатурованого;

— тим суб’єктам господарювання, які мають ліцензію на виробництво спирту етилового денатурованого, дозволяється виробництво біоетанолу на акцизних складах, на яких здійснюється виробництво та/або зберігання спирту етилового денатурованого, на підставі ліцензії на виробництво спирту етилового денатурованого при дотриманні ними таких умов:

— відпуск спирту етилового неденатурованого для виробництва спирту етилового денатурованого та/або біоетанолу здійснюється із застосуванням зареєстрованих витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового, встановлених на місцях відпуску спирту етилового неденатурованого, зареєстрованих в Єдиному державному реєстрі обсягу виробленого спирту етилового;

— денатурація спирту етилового неденатурованого здійснюється у присутності представника контролюючого органу на акцизному складі з оформленням акта денатурації довільної форми, у якому зазначається обсяг спирту етилового неденатурованого в декалітрах 100-відсоткового спирту, приведеного до температури 20° C, який був використаний для виробництва спирту етилового денатурованого та/або біоетанолу, та кількість денатуруючих добавок, які були використані під час денатурації;

— відпуск спирту етилового денатурованого та/або біоетанолу здійснюється із застосуванням зареєстрованих масових витратомірів в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового;

— денатурація спирту етилового неденатурованого здійснюється у приміщеннях, відокремлених від приміщень, в яких здійснюється виробництво спирту етилового неденатурованого, а зберігання спирту етилового денатурованого та/або біоетанолу здійснюється у ємностях, розташованих у приміщеннях, відокремлених від приміщень зберігання спирту етилового неденатурованого, або у ємностях транспортних засобів, які призначені для транспортування виключно спирту етилового денатурованого та/або біоетанолу. Додаткова реєстрація таких місць зберігання спирту в Єдиному реєстрі місць зберігання спирту не здійснюється;

— за відсутності ліцензії на виробництво біоетанолу суб’єкти господарювання, які мають намір виробляти біоетанол, надсилають податковому органу повідомлення у довільній формі щодо наявності встановленого у них обладнання для зневоднення спирту.

Автор: Єгорова Юлія

До змісту номеру