Комітет ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики в листі від 29.06.2021 р. №04-32/12-2021/211661 (див. «ДК» №51-52/2021) надав роз'яснення щодо обліку товарних запасів ФОПа, підтвердження доходів і витрат первинними документами тощо.
За роз'ясненням Комітету, ФОПи — платники ЄП і неплатники ПДВ, які не продають технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння, не зобов'язані вести облік товарних запасів та підтверджувати їх походження первинними документами з метою контролю за дотриманням законодавства у сфері застосування РРО.
Проте позиція ДПС щодо цього є іншою: податківці вимагають від ФОПа наявності первинних документів на придбаний товар, а якщо він їх не надає, то вважають, що ФОП придбав ці товари у фізособи без сплати ПДФО та військового збору або отримав безоплатно.
Обидва ці підходи вимагають сплати ПДФО та ВЗ з вартості товару:
— у першому разі ФОП є податковим агентом гіпотетичного продавця-фізособи і має доплатити за нього ПДФО та ВЗ;
— у другому — повинен самостійно оподаткувати свій дохід у вигляді безоплатно отриманого товару єдиним податком.
Хто ж має рацію — Комітет чи податківці?
Позиція редакції
Хоча лист Комітету датований червнем, він досі актуальний, як і проблема, яка в ньому розглядається.
Що відтоді змінилося? Нагадуємо, що з 26 листопада діє Порядок №496, який ми аналізували в «ДК» №47/2021 і який передбачає таке собі оприбуткування придбаних товарів на підставі певних первинних документів.
Проте позаяк ФОПи не ведуть бухобліку, то до них не застосовуються норми Закону про бухоблік, зокрема ті, що визначають поняття первинного документа. Тож у п. 2 розділу I Порядку №496 надано власне визначення двох «документальних» понять:
— документи, які підтверджують облік та походження товарів, — це форма ведення обліку товарних запасів, визначена додатком до цього Порядку, та первинні документи;
— первинні документи — це опис залишку товарів на початок обліку, накладні, транспортні документи, митні декларації, акти закупівлі, фіскальні чеки, товарні чеки, інші документи, що містять реквізити, які дозволяють ідентифікувати постачальника та отримувача товару (найменування суб'єкта господарювання, реєстраційний номер облікової картки платника податків (далі — РНОКПП) або код згідно з ЄДРПОУ суб'єкта господарювання, серія та номер паспорта / номер ID картки для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовились від прийняття РНОКПП та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відповідну відмітку в паспорті), дату проведення операції, найменування, кількість та вартість товару.
Але ситуації, яка розглядається у коментованому листі, ці вимоги не стосуються! Адже, як і влітку, відповідно до п. 12 ст. 3 Закону про РРО товарний облік не зобов'язані вести ФОПи-«єдинники», які одночасно:
— перебувають на єдиному податку 1-ї, 2-ї та 3-ї груп за ставкою 5% (неплатники ПДВ);
— не торгують такими трьома групами товарів:
1) технічно складними побутовими товарами, що підлягають гарантійному ремонту;
2) лікарськими засобами та виробами медичного призначення (ветеринарних препаратів та засобів для лікування тварин це не стосується!);
3) ювелірними та побутовими виробами з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння.
Позиція інших експертів
Податковий консультант Олександр Зарайський у своєму пості у Фейсбуці зазначив, що наведене в листі Комітету ВРУ не відповідає фактичному стану справ, і навів консультацію із ЗIР, згідно з якою «при відсутності первинних документів на товари (роботи, послуги), придбані платником єдиного податку, у разі виявлення факту щодо неутримання податку на доходи фізичних осіб при виплаті доходу громадянам до платників податків застосовуються штрафні санкції, як до податкового агента, передбачені ст. 125 прим. 1 ПКУ, та на суму грошового зобов'язання, визначеного контролюючим органом за результатами податкової перевірки, нараховується пеня згідно з пп. 129.1.1 п. 129.1 ст. 129 ПКУ».
«У перекладі із податкової мови на звичайну це означає, що, якщо у ФОП — платника єдиного податку немає документів, що підтверджують придбання товарів, податкова буде вважати, що такі товари були придбані у звичайних фізичних осіб — не підприємців. I відповідно ФОП має бути стосовно таких міфічних фізосіб податковим агентом та перераховувати до бюджету ПДФО та ВЗ із вартості придбання товарів».
Але податківці однаково вимагають первинки і від таких ФОПів. Абсолютно неправомірно, на нашу думку!
По-перше, поняття первинного документа та господарської операції визначені у ст. 1 Закону про бухоблік, який стосується тільки юридичних осіб:
— первинний документ — документ, який містить відомості про господарську операцію;
— господарська операція — дія або подія, яка спричинює зміни у структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.
Як бачимо, поняття первинного документа ніяк не стосується фізосіб, адже вони не здійснюють господарських операцій у розумінні Закону про бухоблік, не мають активів, зобов'язань, власного капіталу.
Iншими словами, фізособи первинних документів не складають.
По-друге, у п. 44.1 ПКУ зазначено: для потреб оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних із визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухобліку, фінзвітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Як ми з'ясували вище, ведення первинних документів від ФОПів закон не вимагає. А що це за «інші документи» для фізосіб — платників єдиного податку?
Відповідь знаходимо у п. 296.1 ПКУ, за яким ФОПи-«єдинники» 1-ї і 2-ї груп та 3-ї групи за ставкою 5% ведуть облік у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів. Жодної згадки про облік понесених витрат або про документи на придбання товарів.
Отже, ПКУ вимагає від ФОПів тільки ведення обліку доходів. Підтвердження походження товару не потрібне. Тож, на нашу думку, роз'яснення Комітету слід вважати таким, що справді ґрунтується на нормах ПКУ.
Але, як відомо, Комітет документальні перевірки ФОПів не проводить. А податківці — навпаки. I під час перевірки вони покладатимуться на роз'яснення ДПС, а не Комітету при ВРУ.
Тож не поспішайте радіти і користуватися коментованим листом. Крапку в цій проблемі ставити зарано, а захистити платника податків може лише власна IПК, отримана в письмовій або в електронній формі. I то — від штрафу та пені (тобто від відповідальності), а не від донарахування податків під час перевірки, якщо податківці раптом передумають. Тож доки ДПСУ не змінить свою позицію, краще отримати IПК і або діяти за нею, або оскаржувати її в суді.
Нормативна база
- Закон про бухоблік — Закон України від 16.07.1999 р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».
- Закон про РРО — Закон України від 06.07.1995 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
- Порядок №496 — Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб — підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затверджений наказом Мінфіну від 03.09.2021 р. №496.
Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»