Iндивідуальна податкова консультація Державної податкової служби України від 20.10.2021 р. №3908/IПК/99-00-07-05-01-06
Щодо доопрацювання реєстраторів розрахункових операцій
Суттєво. До внесення відповідних змін до ПКУ або законів, що регулюють порядок проведення розрахунків та/або обіг алкогольних напоїв, застосування не допрацьованих відповідно до вимог Наказу №329 РРО не є порушенням.
! СГ, які застосовують РРО
Державна податкова служба України розглянула звернення (далі — Товариство) про надання індивідуальної податкової консультації стосовно доопрацювання реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО) та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) повідомляє.
Відповідно до звернення, Товариство у своїй діяльності використовує РРО, які перебували на обліку в контролюючих органах до дня набрання чинності Наказом Міністерства фінансів України від 18.06.2020 р. №306 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року №13», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.07.2020 р. за №624/34907 (далі — Наказ №306), та Наказом Міністерства фінансів України від 08.06.2021 р. №329 «Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних документів», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24.06.2020 р. за №832/36454 (далі — Наказ №329), і просить роз'яснити таке:
1. Чи діють норми ч. 1 п. 3 Наказу №306 стосовно нерозповсюдження вимог до форми і змісту розрахункових документів, що створюються РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстрыу РРО та які перебували на обліку в контролюючих органах, до дня набрання чинності з урахуванням норм Наказу №329?
2. Чи потрібно доопрацьовувати РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру РРО та які перебувають на обліку в контролюючих органах, до дня набрання чинності Наказом №306 у частині створення електронних розрахункових документів; відображення найменування суб'єкта господарювання; цифрового значення штрихового коду товару; заокруглення суми до сплати; зазначення валюти операції; найменування платіжної системи; QR-коду?
Правовідносини у цій сфері регулюються Кодексом, Законом України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі — Закон №265).
Законом №265 визначено правові засади застосування РРО у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг. Його дія поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Пунктом 3 ст. 3 Закону №265 визначено, що суб'єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій або безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу, зобов'язані застосовувати РРО, що включені до Державного реєстру РРО, та/або програмні РРО з додержанням встановленого порядку їх застосування.
Статтею 8 Закону №265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов'язаної із застосуванням РРО або програмних РРО чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п. 1 розділу I Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 р. №13 (далі — Положення №13), визначено, що форми і зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, які в обов'язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням Iнтернету, при здійсненні розрахунків суб'єктами господарювання для підтвердження факту: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів.
Розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї РРО чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний РРО, QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію з розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на надані такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти).
Відповідно до вимог Наказу №306 та Наказу №329 було внесено зміни до Положення про форму і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів.
Зазначені зміни стосуються реквізитів фіскальних касових чеків на товари (послуги), що створюються та друкуються РРО та програмними РРО.
Отже, до 01.08.2021 року РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких перебували у Державному реєстрі РРО до набуття чинності Наказом №306, проте не перебували на обліку у органах ДПС, обов'язково мають бути доопрацьовані їх виробниками (постачальниками) для можливості виконання вимог щодо форми і змісту розрахункових документів / електронних розрахункових документів, які формують РРО.
РРО мають бути доопрацьовані для можливості відображення у касових чеках: найменування суб'єкта господарювання; заокруглення суми до сплати; зазначення валюти операції; найменування платіжної системи.
У зв'язку з прийняттям Наказу №329, до 01 жовтня 2021 року, РРО мають бути доопрацьовані для можливості відображення у касових чеках значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.
Таким чином, у відповідь на питання 1 та 2 повідомляємо, якщо Товариство застосовує РРО, що перебували на обліку у органах ДПС до дня набрання чинності Наказом №306, такі РРО можливо застосовувати та вони не потребують обов'язкового доопрацювання до появи у законах, що регулюють порядок проведення розрахунків та/або обіг алкогольних напоїв, або Кодексі вимоги щодо відображення реквізитів марок акцизного податку в розрахункових документах, також такі РРО не потребують доопрацювання і на виконання вимог Наказу №329.
Разом з тим застосування недоопрацьованих РРО після внесення змін до законів, що регулюють порядок проведення розрахунків та/або обіг алкогольних напоїв, або Кодекс, які передбачатимуть обов'язок відображення реквізитів марок акцизного податку в розрахункових документах, призведе до формування такими РРО невідповідних документів і неприйняття їх як розрахункових.
Водночас, якщо виробник (постачальник) РРО має технічну можливість доопрацювати вищезазначені РРО, Товариство має право їх доопрацювати з урахуванням вимог Наказів №306 та №329.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації, і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.