Iндивідуальна податкова консультація Державної податкової служби України від 06.09.2021 р. №3347/IПК/99-00-07-05-01-06
Щодо продажу алкогольних напоїв з 01 жовтня 2021 року
Суттєво. Продаж алкогольних напоїв, строк придатності яких не минув, маркованих марками старого зразка, без зазначення в чеку відомостей зі штрихкоду акцизної марки не є порушенням, але штрихкод у чеку мусить бути, каже ДПСУ.
! Продавцям алкогольних напоїв
Державна податкова служба України розглянула звернення про надання індивідуальної податкової консультації щодо практичного застосування окремих норм податкового та іншого законодавства, що надійшло з Головного управління ДПС, та в порядку статті 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс) повідомляє.
Товариство знаходиться на загальній системі оподаткування та здійснює діяльність у сфері торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами.
Відповідно до звернення, Товариство просить надати роз'яснення на такі питання:
1. Чи є обов'язковою з 01 жовтня 2021 року для платника податку наявність у фіскальному чеку такого заповненого реквізиту, як цифрове значення штрихованого коду марки акцизного податку на алкогольні напої, за умови що такі алкогольні напої (строк придатності яких на дату продажу не минув) марковані марками акцизного податку старого зразка, тобто марками, які не містять двомірного штрих-коду швидкого реагування та лінійного штрих-коду, тому що були придбані платником податку у постачальників до моменту внесення змін до чинного законодавства в частині затвердження нових зразків марок акцизного податку та форми фіскального касового чека на товари (послуги)?
2. Чи буде вважатись з 01 жовтня 2021 року для платників податку порушенням чинного законодавства факт відсутності у фіскальному чеку такого заповненого обов'язкового реквізиту, як цифрове значення штрихованого коду марки акцизного податку на алкогольні напої, за умови що такі алкогольні напої (строк придатності яких на дату продажу не минув) марковані марками акцизного податку старого зразка, тобто марками, які не містять двомірного штрих-коду швидкого реагування та лінійного штрих-коду, тому що були придбані платником податку у постачальників до моменту внесення змін до чинного законодавства в частині затвердження нових зразків марок акцизного податку та форми фіскального касового чека на товари (послуги)?
3. Чи вважаються алкогольні напої, марковані марками акцизного податку старого зразка, тобто марками, які не містять двомірного штрих-коду швидкого реагування та лінійного штрих-коду, які були придбані платником податку у постачальників до моменту внесення змін до чинного законодавства в частині затвердження нових зразків марок акцизного податку для алкогольних напоїв, такими, що марковані з відхиленням від вимог положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України, а отже, такими, що немарковані?
4. Чи вважається порушенням чинного законодавства продаж (роздрібна торгівля) алкогольних напоїв (строк придатності яких на дату продажу не минув), які марковані марками акцизного податку старого зразка, тобто марками, які не містять двомірного штрих-коду швидкого реагування та лінійного штрих-коду, які були придбані платником податку у постачальників до моменту внесення змін до чинного законодавства в частині затвердження нових зразків марок акцизного податку для алкогольних напоїв?
5. Чи є обов'язковою з 01 жовтня 2021 року для платника податку наявність у фіскальному чеку такого заповненого реквізиту, як цифрове значення штрихованого коду марки акцизного податку на продаж (роздрібна торгівля) алкогольних коктейлів, які містять алкогольні напої, марковані різними марками акцизного податку для алкогольних напоїв?
6. Чи буде вважатися з 01 жовтня 2021 року для платника податку порушенням чинного законодавства факт відсутності у фіскальному чеку такого заповненого обов'язкового реквізиту, як цифрове значення штрихованого коду марки акцизного податку на продаж (роздрібна торгівля) алкогольних коктейлів, які містять алкогольні напої, марковані різними марками акцизного податку для алкогольних напоїв?
7. Чи вважаються алкогольні коктейлі, які містять алкогольні напої, марковані різними марками акцизного податку для алкогольних напоїв, такими, що марковані з відхиленням від вимог положення, затвердженого Кабінетом Міністрів України, а отже, такими, що немарковані?
З урахуванням того, що питання 1, 5 та питання 2, 3, 4, 6, 7 Товариства є за своєю суттю однотипними та стосуються одного виду продукції, ДПС вважає за необхідне надати відповідь Товариству на питання 1, 5 та 2, 3, 4, 6, 7 одночасно.
Щодо питань 1, 5.
Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій (далі — РРО) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначає Закон України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» (далі — Закон №265). Його дія поширюється на усіх суб'єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб'єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.
Статтею 8 Закону №265 передбачено, що форма, зміст розрахункових документів, порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, а також форма та порядок подання звітності, пов'язаної із застосуванням РРО та/або програмних РРО (далі — ПРРО) чи використанням розрахункових книжок, встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п. 1 розділу I Положення про форму та зміст розрахункових документів / електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 р. №13 (далі — Наказ №13), визначено, що форми і зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, які в обов'язковому порядку мають надаватися особам, які отримують або повертають товар, отримують послуги або відмовляються від них, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням Iнтернету, при здійсненні розрахунків суб'єктами господарювання для підтвердження факту: продажу (повернення) товарів, надання послуг, отримання (повернення) коштів у сфері торгівлі, ресторанного господарства та послуг; здійснення операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, якщо такі операції виконуються не в касах банків; здійснення операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, мають відповідати його вимогам.
Відповідно до Наказу Міністерства фінансів України від 08.06.2021 р. №329 «Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних документів», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.06.2020 р. за №832/36454 (далі — Наказ №329), внесено зміни до форми та змісту розрахункових документів.
Наказ №329 стосується виключно наявності, з 01.10.2021 року, у фіскальному касовому чеку, які формуються всіма без виключення РРО та/або ПРРО, цифрового значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.
Враховуючи викладене, обов'язок зазначати цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої визначено Наказом №13 у редакції Наказу №329 та розповсюджується на суб'єктів господарювання всіх організаційно-правових форм без виключення.
Щодо питань 2, 3, 4, 6, 7.
Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі пальним та зберігання пального, забезпечення їх високої якості та захисту здоров'я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом пального на території України визначено Законом України від 19 грудня 1995 року №481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (далі — Закон №481).
Відповідно до абзацу четвертого частини четвертої ст. 11 Закону №481 у разі зміни зразка марок акцизного податку вже закуплені марки попереднього зразка застосовуються у виробництві алкогольних напоїв та тютюнових виробів до їх повного використання, а марковані такими марками алкогольні напої та тютюнові вироби знаходяться в обігу до їх повної реалізації, в межах терміну придатності для споживання.
При цьому алкогольні напої та тютюнові вироби, вироблені в Україні або імпортовані в Україну, до набрання чинності внесеними відповідним законом змінами щодо маркування, знаходяться в обігу до їх повної реалізації, в межах терміну придатності для споживання (абз. 6 частини 4 ст. 11 Закону №481).
Враховуючи зазначене, алкогольні напої, що марковані марками попереднього зразка (без наявності штрихового коду), реалізуються без відображення штрихового коду, в межах придатності такого напою до споживання.
Пунктом 3 розділу II Наказу №13 передбачено, що рядки чека повторюються відповідно до кількості різних найменувань товарів (послуг), які оплачені за одним касовим чеком. Законом України від 16 липня 1999 року №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» визначено, що одними з обов'язкових реквізитів первинних документів є зміст, обсяг та одиниця виміру господарської операції. Для товарів це буде їх найменування, кількість та їх одиниця виміру.
Пунктом 11 ст. 3 Закону №265 встановлено обов'язок суб'єктів господарювання проводити розрахункові операції через РРО та/або ПРРО для підакцизних товарів із використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості.
Отже, для підакцизної групи товарів встановлено особливий режим програмування, який не передбачає можливості використовувати назву однорідної групи (горілка, вино, сигарети тощо), а вимагає зазначати в чеках РРО та/або ПРРО, які супроводжують продаж таких товарів, саме найменування конкретної одиниці підакцизного товару, з обов'язковим відображенням у таких чеках, окрім найменування, їх УКТ ЗЕД, ціни та кількості, у тому числі відображення реквізитів марки акцизного податку методом ручного введення (для РРО, що не можуть бути доопрацьовані або використовуються без сканера) або сканування штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої.
При програмуванні алкогольної продукції, що використовується у приготуванні коктейлів, слід забезпечити введення даних/сканування марки для відображення її реквізитів у розрахунковому документі при її відкупорюванні, в межах отримання першої порції для приготування коктейлю або продажу на розлив.
Таким чином, продаж, з 01.10.2021 року, алкогольних напоїв (строк придатності яких не минув), маркованих марками старого зразка, без зазначення в розрахунковому документі РРО та/або ПРРО відомостей зі штрих-коду марки акцизного податку (серії та номера), як і продаж алкогольних коктейлів з їх використанням у такий же спосіб, не буде вважатись порушенням чинного законодавства.
В той же час алкогольні напої, марковані марками акцизного податку старого зразка, в межах терміну придатності таких напоїв для споживання, не будуть вважатись такими, що марковані з відхиленням від вимог Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року №1251, за умови забезпечення їх цілісності та наявності на тарі, у яку такі алкогольні напої були розлиті їх виробником.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер, діє в межах законодавства, яке було чинним на момент надання такої консультації, і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.