Лист Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Верховної Ради України від 13.07.2021 р.
Щодо незастосування адміністративної відповідальності до платників за несвоєчасне повідомлення державним податковим інспекціям відомостей про доходи, нараховані (сплачені) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за I квартал 2021 року
Суттєво. Платники податків, які несвоєчасно подали податкові розрахунки за I квартал 2021 року у зв'язку з некоректною роботою ПЗ ДПС, не можуть бути притягнені до адміністративної відповідальності.
! Податковим агентам з ПДФО і ВЗ, платникам ЄСВ
До Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики (далі — Комітет) надійшли відповіді Державної податкової служби України (листи від 07.06.2021 р. №635/2/99-00-04-02-01-02, від 29.06.2021 р. №755/2/99-00-04-02-01-02) на звернення Асоціації підприємців Черкащини щодо незастосування адміністративної відповідальності до платників за несвоєчасне повідомлення державним податковим інспекціям відомостей про доходи, нараховані (сплачені) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за I квартал 2021 року та повідомляє таке.
Відповідно до статті 163-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення за неутримання або неперерахування до бюджету сум податку на доходи фізичних осіб при виплаті фізичній особі доходів, перерахування податку на доходи фізичних осіб за рахунок коштів підприємств, установ і організацій (крім випадків, коли таке перерахування дозволено законодавством), неповідомлення або несвоєчасне повідомлення державним податковим інспекціям за встановленою формою відомостей про доходи громадян передбачена адміністративна відповідальність.
Статтею 9 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачається, що адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов'язаний з'ясувати, в тому числі, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності згідно зі статтею 280 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Підпунктом 51.1 статті 51 Податкового кодексу України передбачено, що платники податків, у тому числі податкові агенти, платники єдиного внеску, зобов'язані подавати контролюючим органам у строки, встановлені цим Кодексом для податкового кварталу, податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків — фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску з розбивкою по місяцях звітного кварталу.
Відповідно до підпункту 49.18.2 пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України такий податковий розрахунок подається протягом 40 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) кварталу (півріччя), тобто за I квартал 2021 року податковий розрахунок платники, податкові агенти, платники єдиного внеску мали право подати до 11 травня 2021 року включно.
Разом з цим до Комітету в перших числах травня 2021 року масово надходили скарги від платників податків про неможливість подання податкового розрахунку та неотримання другої квитанції у зв'язку з незабезпеченням Державною податковою службою України коректної роботи програмного забезпечення органу.
Враховуючи, що у діях платників податків, які несвоєчасно подали податкові розрахунки за I квартал 2021 року у зв'язку із некоректною роботою програмного забезпечення податкового органу, відсутня вина, такий платник податку, податковий агент не може бути притягнений до адміністративної відповідальності.
Про факти складання контролюючим органом протоколів про адміністративні правопорушення за несвоєчасне подання податкового розрахунку за I квартал 2021 року прошу повідомляти Комітет.
Разом з цим згідно зі статтею 247 Кодексу України про адміністративні правопорушення провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у разі відсутності складу адміністративного правопорушення.
Голова Комітету Д. ГЕТМАНЦЕВ