Як у бухгалтерському обліку покупця відобразити ретро-знижку від постачальника? Які будуть проведення й облік ПДВ?
Насамперед зазначимо, що зміна ціни в договорі після його виконання не допускається (ч. 3 ст. 632 ЦКУ).
Покупець має право вимагати від продавця за своїм вибором пропорційного зменшення ціни у разі передання йому:
- товару неналежної якості (ч. 1 ст. 678 ЦКУ);
- некомплектного товару (ч. 1 ст. 684 ЦКУ).
У разі якщо з товаром усе гаразд, то ретро-знижку постачальник може надавати в межах маркетингових заходів (як плату за маркетингові послуги).
Маркетингові послуги (маркетинг) у пп. 14.1.108 ПКУ визначені як послуги, що забезпечують функціонування діяльності платника податків у сфері вивчення ринку, стимулювання збуту продукції (робіт, послуг), політики цін, організації й управлінні руху продукції (робіт, послуг) до споживача та післяпродажного обслуговування споживача в межах господарської діяльності такого платника податків.
До маркетингових послуг належать, у т. ч.:
- послуги з розміщення продукції платника податку в місцях продажу;
- послуги з вивчення, дослідження та аналізу споживчого попиту;
- внесення продукції (робіт, послуг) платника податку до інформаційних баз продажу;
- послуги зі збору та розповсюдження інформації про продукцію (роботи, послуги).
ДПС в IПК від 27.01.2020 р. №312/6/99-00-07-03-02-06/IПК повідомляє, що одним із методів, які використовуються постачальниками для просування товарів на ринку, є сплата мотиваційних та стимулювальних виплат (премій, бонусів, інших заохочень) на користь третіх осіб (організацій, які придбавають товари у постачальника та здійснюють їх збут (дилери, дистриб'ютори)), які є винагородою за досягнення певних економічних показників та сприяють пожвавленню збуту товарів постачальника.
Позаяк мотиваційні та стимулювальні виплати (премії, бонуси, інші заохочення), які сплачуються постачальником продукції на користь покупців за досягнення певних економічних показників (досягнення встановленого обсягу закупівель, придбання повного асортименту продукції тощо), спрямовуються на стимулювання збуту продукції, такі виплати визначаються як оплата маркетингових послуг.
Отже, при виплаті продавцем винагороди у грошовій формі (так само як і надання ретро-знижок) покупцю за досягнення певних показників об'єктом оподаткування ПДВ є маркетингові послуги, які надаються покупцем, а винагорода у грошовій формі (ретро-знижок), своєю чергою, є компенсацією вартості таких послуг.
У покупця при отриманні від продавця винагороди у грошовій формі (мотиваційних виплат) у зв'язку з досягненням відповідних показників виникають податкові зобов'язання з ПДВ на суму отриманої винагороди. Дата виникнення таких податкових зобов'язань визначається відповідно до п. 187.1 ПКУ на дату події, яка відбулася раніше:
- або на дату зарахування суми бонусів на банківський рахунок платника податку;
- або на дату оформлення документа, що засвідчує факт постачання маркетингових послуг таким платником податку (покупцем товарів).
На дату виникнення податкових зобов'язань покупець зобов'язаний скласти податкову накладну виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 188.1 ПКУ (у цьому випадку — виходячи з суми отриманої винагороди (мотиваційних виплат)), та зареєструвати її в ЄРПН.
ДФС у Закарпатській області від 14.12.2018 р. №5247/IПК/07-16-12-01-10 також повідомляє, що операція з постачання платником ПДВ маркетингових послуг є об'єктом оподаткування ПДВ, незалежно від того, кому вони надаються — резиденту чи нерезиденту.
Отже, операції з постачання нерезиденту послуг з продажу товарів і послуг є об'єктом оподаткування ПДВ та оподатковуються у загальновстановленому порядку за ставкою 20%.
В обліку покупця отримання ретро-знижки відображають за Д-т 311 К-т 361;
- визнання доходу: Д-т 361 К-т 703;
- з одночасним нарахуванням податкових зобов'язань з ПДВ: Д-т 703 К-т 641.
Таким чином, у покупця (платника ПДВ) при отриманні від продавця (платника ПДВ) винагороди в грошовій формі (ретро-знижки) виникають податкові зобов'язання з ПДВ на суму отриманої винагороди.
Олена БОНДАРЕНКО, «Дебет-Кредит»