Iндивідуальна податкова консультація Державної податкової служби України від 20.01.2020 р. №176/6/99-00-02-02-01-06/IПК
Щодо відкриття рахунків юридичним особам — нерезидентам у банках
Суттєво. Юрособи-нерезиденти отримали право відкривати рахунки в банках України без реєстрації, але банки не відкриють їм (крім інвесторів) рахунку без подання ф. №34-ОПП про їх взяття на облік у контролюючому органі.
! Юрособам-нерезидентам
Державна податкова служба України розглянула звернення на отримання індивідуальної податкової консультації щодо відкриття рахунків юридичним особам — нерезидентам у банках та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), повідомляє.
Відповідно до підпункту 14.1.122 пункту 14.1 статті 14 Кодексу для цілей оподаткування нерезидентами вважаються іноземні компанії, організації, утворені відповідно до законодавства інших держав, їх зареєстровані (акредитовані або легалізовані) відповідно до законодавства України філії, представництва та інші відокремлені підрозділи з місцезнаходженням на території України, дипломатичні представництва, консульські установи та інші офіційні представництва інших держав і міжнародних організацій в Україні, фізичні особи, які не є резидентами України.
Постійне представництво — це постійне місце діяльності, через яке повністю або частково проводиться господарська діяльність нерезидента в Україні, зокрема: місце управління, філія, офіс, фабрика, майстерня, установка або споруда для розвідки природних ресурсів, шахта, нафтова/газова свердловина, кар'єр чи будь-яке інше місце видобутку природних ресурсів, склад або приміщення, що використовується для доставки товарів, сервер (підпункт 14.1.193 пункту 14.1 статті 14 Кодексу).
З метою оподаткування термін «постійне представництво» включає будівельний майданчик, будівельний, складальний або монтажний об'єкт чи пов'язану з ними наглядову діяльність, якщо тривалість робіт, пов'язана з таким майданчиком, об'єктом чи діяльністю, перевищує шість місяців, надання послуг нерезидентом (крім послуг з надання персоналу), у тому числі консультаційних, через співробітників або інший персонал, найнятий ним для таких цілей, але якщо така діяльність провадиться (в рамках одного проекту або проекту, що пов'язаний з ним) в Україні протягом періоду або періодів, загальна тривалість яких становить більш як шість місяців, у будь-якому дванадцятимісячному періоді, резидентів, які мають повноваження: діяти від імені виключно такого нерезидента (проведення переговорів щодо суттєвих умов та/або укладення договорів (контрактів) від імені цього нерезидента), що призводить до виникнення у цього нерезидента цивільних прав та обов'язків, та/або утримувати (зберігати) запаси товарів, що належать нерезиденту, зі складу яких здійснюється поставка товару від імені нерезидента, крім резидентів, що мають статус складу тимчасового зберігання або митного ліцензійного складу.
Отже, відповідно до положення пункту 14.1.193 статті 14 Кодексу юридична особа — нерезидент, яка на території України має постійне місце діяльності, через яке повністю або частково проводиться господарська діяльність, відповідає визначенню постійного представництва нерезидента в Україні.
Згідно з пунктом 69.1 статті 69 Кодексу, банки та інші фінансові установи відкривають поточні та інші рахунки платникам податків — юридичним особам (резидентам і нерезидентам) незалежно від організаційно-правової форми, відокремленим підрозділам та представництвам юридичних осіб, для яких законом установлені особливості їх державної реєстрації та які не включаються до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (далі — ЄДР) за наявності документів, виданих контролюючими органами, що підтверджують взяття їх на облік у таких органах.
Слід зазначити, що з набранням з 07.02.2019 р. чинності Законом України від 15 травня 2018 року №2418-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо сприяння залученню іноземних інвестицій» та Законом України «Про валюту і валютні операції» юридичні особи — нерезиденти, які не зареєстровані та не підлягають реєстрації в Україні, набули право відкривати рахунки в банках України.
Відповідно до частини 15 розділу I Iнструкції про порядок відкриття і закриття рахунків клієнтів банків та кореспондентських рахунків банків — резидентів і нерезидентів, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003 р. №492, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 17.12.2003 р. за №1172/8493 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 01.04.2019 р. №56) (далі — Iнструкція), банки відкривають рахунки юридичним особам — нерезидентам та представництвам юридичних осіб — нерезидентів в Україні (включаючи представництва іноземних інвесторів за угодами про розподіл продукції на території України) за умови подання копії документа про їх взяття на облік у контролюючому органі. Ця вимога не поширюється на рахунки іноземних інвесторів (фізичних і юридичних осіб, банків), номінальних утримувачів та кореспондентські рахунки, що відкриваються банкам-нерезидентам у банках України.
Згідно з пунктом 64.5 статті 64 Кодексу та пунктом 8 розділу II Порядку подання повідомлень про відкриття/закриття рахунків платників податків у банках та інших фінансових установах до контролюючих органів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18.08.2015 р. №721, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 04.09.2015 р. за №1058/27503 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 09.07.2019 р. №292), взяття на облік юридичних осіб — нерезидентів, які планують відкрити рахунок в банку, здійснюється на підставі відповідної заяви та копії витягу з торговельного, банківського або судового реєстру, виданого в країні реєстрації іноземної компанії, організації та легалізованого в установленому порядку, якщо іншого не передбачено міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, що супроводжується нотаріально засвідченим перекладом українською мовою.
Постійне представництво нерезидента в Україні до початку своєї господарської діяльності стає на облік в контролюючому органі за своїм місцезнаходженням у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до пунктів 64.2. 64.5 статті 64 Кодексу, підставою для взяття на облік (внесення змін, перереєстрації) відокремленого підрозділу іноземної компанії, організації, у тому числі постійного представництва нерезидента, є належна акредитація (реєстрація, легалізація) такого підрозділу на території України згідно із законом.
Згідно із положеннями пункту 133.3 статті 133 Кодексу, постійне представництво, яке розпочало свою господарську діяльність до реєстрації в контролюючому органі, вважається таким, що ухиляється від оподаткування, а одержані ним прибутки вважаються прихованими від оподаткування.
Отже, нерезиденти можуть здійснювати господарську діяльність на території України через постійні представництва та після взяття їх на облік (реєстрації платниками податку на прибуток) в контролюючих органах. При цьому господарська діяльність має здійснюватися нерезидентом через постійне представництво, у тому числі здійснення платежів, пов'язаних з господарською діяльністю нерезидента, через рахунки, відкриті в банках таким постійним представництвам.
Після взяття на облік нерезиденту контролюючим органом видається довідка про взяття на облік платника податків, відомості щодо якого не підлягають включенню до ЄДР, за формою №34-ОПП, у якій зазначається реєстраційний (обліковий) номер, присвоєний контролюючим органом нерезиденту під час взяття на облік, та після рядка «(найменування та код контролюючого органу)» зазначається:
1) для нерезидентів, які відкривають рахунки в банках та інших фінансових установах України та які не здійснюють підприємницьку діяльність на території України, — «як іноземна компанія, що відкриває рахунок»;
2) для постійного представництва нерезидента, що включено до реєстру платників податків — нерезидентів із ознакою платника податку на прибуток, — «як постійне представництво нерезидента».
Враховуючи викладене, при відкритті рахунків юридичним особам — нерезидентам банки повинні керуватись положеннями законів, Кодексу та Iнструкції, відповідно до яких банки відкривають рахунки юридичним особам — нерезидентам та представництвам юридичних осіб — нерезидентів в Україні (включаючи представництва іноземних інвесторів за угодами про розподіл продукції на території України) за умови подання копії документа про їх взяття на облік у контролюючому органі (довідки за формою №34-ОПП).
Юридичні особи, які утворені в будь-якій організаційно-правовій формі та отримують доходи з джерелом походження з України, за винятком установ та організацій, що мають дипломатичні привілеї або імунітет згідно з міжнародними договорами України, а також постійні представництва нерезидентів, які отримують доходи із джерелом походження з України або виконують агентські (представницькі) та інші функції стосовно таких нерезидентів чи їх засновників, є платниками податку на прибуток — нерезидентами (підпункти 133.2.1, 133.2.2 пункту 133.2 статті 133 Кодексу).
Доходи, отримані нерезидентом із джерелом їх походження з України, оподатковуються в порядку і за ставками, визначеними пунктом 141.4 статті 141 Кодексу.
Перелік таких доходів визначено підпунктом 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 Кодексу.
Згідно з пунктом 52.2 статті 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.