До індивідуальної податкової консультації Державної податкової служби України від 28.10.2019 р. №1044/6/99-00-07-02-02-15/IПК
Як закрити профспілку
За нормами ПКУ, профспілки у своїх статутах мають описувати процес ліквідації так, як цього вимагає пп. 133.4.1 ПКУ, хоча Закон про профспілки допускає інші варіанти. Iнакше профспілку виключать з Реєстру неприбуткових організацій і їй доведеться сплатити при ліквідації податок на прибуток у загальному порядку — попереджає ДПС в IПК від 28.10.2019 р. №1044/6/99-00-07-02-02-15/IПК (див. «ДК» №06/2020).
Статути профспілкових організацій, як це визначено абз. 2 ст. 18 Закону про профспілки, передбачають, що рішення про реорганізацію чи ліквідацію (саморозпуск) приймається з'їздом (конференцією), загальними зборами відповідно до статуту профспілки, об'єднанням профспілок і одночасно з прийняттям такого рішення приймається ще одне рішення: про використання майна та коштів профспілок, що залишилися після проведення всіх необхідних розрахунків, на статутні чи благодійні цілі.
Відповідно до ст. 14 Закону про профспілки, професійні спілки діють згідно із законодавством та своїми статутами, які не повинні суперечити законодавству України. Тож профспілки є юридичними особами та у своїй діяльності повинні дотримуватися законодавства, у тому числі податкового.
Отже, Закон про профспілки передбачає лише два напрями використання майна та коштів профспілок при їх ліквідації: на статутні цілі чи на благодійність. Зі статутними цілями все зрозуміло — дивимося статутні документи профспілки і визначаємо, на які цілі можна використати залишок майна та коштів. Щодо благодійних цілей, то, на нашу думку, варто зазирнути у Закон про благодійну діяльність і діяти вже за його нормами.
Також нагадаємо, що відповідно до ст. 1 Закону про профспілки вони вважаються неприбутковими організаціями: професійна спілка (профспілка) — це добровільна неприбуткова громадська організація, що об'єднує громадян, пов'язаних спільними інтересами за родом їхньої професійної (трудової) діяльності (навчання).
А от вимоги податкового законодавства до статусу неприбутковості профспілок дещо відрізняються від норм Закону про профспілки. Зокрема, однією з умов належності до неприбуткових організацій для потреб оподаткування є те, що установчі документи організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) повинні передбачати передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).
Тобто для профспілки ця норма діє таким чином: профспілка у разі ліквідації повинна передати своє майно та кошти іншим профспілкам або зарахувати у дохід бюджету. Передати майно та кошти іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення, профспілка не може, тому що це дозволено лише недержавним пенсійним фондам.
Таким чином, визначення в статутних документах напрямів передачі майна в разі ліквідації профспілкової організації, відмінних від передачі цього майна іншій профспілці або зарахування до доходів бюджету, суперечить податковим вимогам до неприбуткових організацій.
Якщо врахувати, що відповідно до пп. 133.4.3 ПКУ податківці мають право виключити профспілку з реєстру неприбуткових організацій, то суперечність статутних документів профспілок («використати на статутні чи благодійні цілі») й вимог пп. 133.4.1 ПКУ («передати іншій неприбутковій організації відповідного виду або зарахувати до доходу бюджету») дає підстави податковим органам переглянути правомірність включення профспілок до Реєстру неприбуткових організацій.
Припинення діяльності профспілок
...припинення діяльності профспілок та їх об'єднань повинно провадитися з дотриманням приписів ст. 18 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Зокрема, профспілки, їх об'єднання можуть припинити свою діяльність шляхом реорганізації чи ліквідації (саморозпуску, примусового розпуску).
Рішення про реорганізацію чи ліквідацію (саморозпуск) приймається з'їздом (конференцією), загальними зборами відповідно до статуту (положення) профспілки, об'єднання профспілок. Одночасно з прийняттям такого рішення з'їзд (конференція), загальні збори приймають рішення про використання майна та коштів профспілок, їх об'єднань, що залишилися після проведення всіх необхідних розрахунків, на статутні чи благодійні цілі.
Діяльність профспілок, їх об'єднань, яка порушує Конституцію України та закони України, може бути заборонена лише за рішенням місцевого суду, а профспілок зі статусом всеукраїнських і республіканських та об'єднань профспілок з відповідним статусом — лише за рішенням Верховного Суду України.
Не допускається примусовий розпуск, припинення, а також заборона діяльності профспілок, їх об'єднань за рішенням будь-яких інших органів.
Рішення про примусовий розпуск об'єднання профспілок не тягне за собою розпуску профспілок, які входять до цього об'єднання. Примусовий розпуск профспілки чи об'єднання профспілок тягне за собою анулювання свідоцтва про реєстрацію та виключення з Реєстру об'єднань громадян України, втрату прав юридичної особи з обов'язковим повідомленням про це в засобах масової інформації. <...>
Таким чином, як вірно враховано судами попередніх інстанцій, стосовно профспілки законодавством передбачено інший порядок припинення.
Свою фіскальну позицію податківці продемонстрували і в коментованій IПК (до речі, вони дотримуються її вже багато років — див. листи ДПАУ від 27.06.2002 р. №4061/6/15-1416, №10199/7/15-1416 та від 12.09.2002 р. №5943/6/11-1116, 14010/7/11-1117). На їхню думку, профспілкові організації можуть передати свої активи або таким самим неприбутковим організаціям, або бюджету. Податківці посилаються саме на норми пп. 133.4.1 ПКУ. Вони нагадали, що установчі документи неприбуткової організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких неприбуткова організація діє відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду, іншим юридичним особам, що здійснюють недержавне пенсійне забезпечення відповідно до закону (для недержавних пенсійних фондів), або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення).
Проте податківці в коментованій IПК не забули згадати й про вимоги Закону про профспілки (про які ми говорили вище): для того щоб залишатися в Реєстрі неприбуткових організацій, потрібно виконувати саме норми ПКУ, а не Закону про профспілки. I при цьому зробити це потрібно не в момент ліквідації профспілки, а вже на етапі складання її статутних документів і зазначити там, що активи профспілки при ліквідації можуть передаватись лише іншим профспілкам або зараховуватися до бюджету. В іншому разі профспілка буде вважатися неприбутковою організацією лише згідно з Законом про профспілки, але податки сплачуватиме як платник податку на прибуток.
Отже, якщо під час ліквідації профспілки немає бажання сперечатися з податківцями, доведеться:
1) перед ліквідацією виконати всі статутні завдання — витратити залишок коштів за цільовим призначенням (для цього можна негрошове майно і продати), розрахуватися з працівниками і з бюджетом за податками;
2) майно і кошти, що залишилися, передати іншим профспілкам або державі.
Нормативна база
- ПКУ — Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. №2755-VI.
- Закон про профспілки — Закон України від 15.09.99 р. №1045-XIV «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності».
Юлія ЄГОРОВА, «Дебет-Кредит»