У яких випадках може прийти інспектор з праці і які він має надати документи? Коли виконання припису врятує від штрафної санкції, а коли — ні?
Нагадуємо: 29 серпня на сайті Уряду було оприлюднено текст постанови КМУ від 21.08.2019 р. №823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю». 30 серпня її було опубліковано в «Урядовому кур'єрі».
Нею затверджено:
— Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю;
— Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.
Ця постанова також відновлює право органів місцевого самоврядування здійснювати контроль за працею з питань:
— своєчасної та у повному обсязі оплати праці;
— дотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці;
— оформлення трудових відносин.
Тобто з 30 серпня приходити із перевірками з питань дотримання законодавства з праці можуть інспектори як від Держпраці, так і від місцевих органів самоврядування (як це було і досі, але за новими правилами).
Нас цікавить саме Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, оскільки він стосується перевірок у роботодавців. Тож розгляньмо його докладно.
Новий Порядок — що змінилося?
Порівнюючи новий Порядок №823 із Порядком №295, зазначимо, що перевірки з праці як були названі інспекційними відвідуваннями, так і залишилися. Так само, як залишилися невиїзні інспектування.
Щодо підстав таких інспекційних відвідувань виділимо чотири категорії:
1) які залишилися без змін (таких більшість);
2) які зазнали змін;
3) які скасовано;
4) нові підстави для проведення інспекційних відвідувань.
Розгляньмо їх за чергою.
Підстави для інспекційних відвідувань, що залишилися без змін
1. За зверненням працівника про порушення стосовно нього законодавства про працю (з тим нюансом, що звернення фізичних осіб, стосовно яких порушено правила оформлення трудових відносин, працівників і роботодавців може бути подане через уповноваженого представника).
2. За зверненням фізичної особи, стосовно якої порушено правила оформлення трудових відносин.
3. За рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань виключно з питань виявлення неоформлених трудових відносин, прийнятим за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством.
4. За інформацією Державної служби статистики та її територіальних органів про наявність заборгованості з виплати заробітної плати.
5. За інформацією Державної податкової служби та її територіальних органів про:
— невідповідність кількості працівників роботодавця обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
— факти провадження господарської діяльності без державної реєстрації у порядку, встановленому законом, як суб'єкта господарювання.
6. За інформацією Пенсійного фонду України та його територіальних органів про:
— роботодавців, у яких стосовно працівників немає повідомлення про прийняття на роботу;
— роботодавців, у яких протягом місяця кількість працівників, що працюють на умовах неповного робочого часу, збільшилась на 20 і більше відсотків;
— роботодавців, у яких протягом року не проводилась індексація заробітної плати або сума підвищення заробітної плати становить менше суми нарахованої індексації;
— роботодавців, у яких 30 і більше відсотків фізосіб працюють на умовах цивільно-правових договорів;
— роботодавців із кількістю 20 і більше працівників, у яких протягом місяця відбулося скорочення на 10 і більше відсотків працівників.
7. За інформацією профспілкових органів про порушення прав працівників, які є членами профспілки, що їх виявлено під час здійснення громадського контролю за додержанням законодавства про працю.
Підстави для інспекційних відвідувань, що зазнали змін
1. За рішенням суду — у Порядку №295 ця підстава виглядала так: «за рішенням суду, повідомленням правоохоронних органів про порушення законодавства про працю».
2. За повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), правоохоронних органів про виявлені під час виконання ними повноважень ознаки порушення законодавства про працю щодо неоформлення та/або порушення порядку оформлення трудових відносин. У Порядку №295 ця підстава була визначена так: «за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), при виявленні в ході виконання ними контрольних повноважень ознак порушення законодавства про працю». Тобто раніше ця підстава не мала конкретики, а тепер чітко зазначено, про що саме мають повідомити посадові особи органів державного нагляду або правоохоронні органи, а саме про:
— неоформлення трудових відносин (з цим усе зрозуміло);
— порушення порядку оформлення трудових відносин (що саме вважатимуть порушенням, яке стане приводом для інспекційного відвідування, поки що не зрозуміло).
3. За інформацією Державної податкової служби та її територіальних органів про факти порушення законодавства про працю, виявлені під час здійснення повноважень. Тобто відтепер підставою для проведення інспекційного відвідування є виявлення фактів порушення законодавства про працю під час здійснення будь-яких повноважень (можна розцінювати й так), оскільки раніше йшлося про здійснення лише контрольних повноважень. Як це виглядатиме, звісно, покаже практика.
4. За інформацією Пенсійного фонду України та його територіальних органів про:
— роботодавців, які нараховують заробітну плату 30 і більше відсоткам працівників меншу від мінімальної. У цьому випадку підставу порівняно з Порядком №295 конкретизовано. Раніше цей пункт виглядав надто узагальненим, а саме: «…роботодавців, які нараховують зарплату менше мінімальної…»;
— фізичних осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року. Тут хочеться сказати: «нарешті виправилися». Адже раніше цей пункт суперечив нормам законодавства, а саме: в ньому йшлося про «працівників, які виконують роботи чи надають послуги за договорами цивільно-правового характеру». А ми знаємо, та й самі фахівці Держпраці неодноразово пояснювали, що не буває «працівників за договорами цивільно-правового характеру», а є фізичні особи, оскільки якщо працівник, то вже має йтися про КЗпП, а ніяк не про ЦКУ;
— роботодавців, у яких стосовно працівників немає нарахувань заробітної плати у звітному місяці, що завершився. Раніше тут ішлося про роботодавців, у яких стосовно працівників немає нарахувань зарплати у звітному місяці (відпустка без збереження зарплати без дотримання вимог КЗпП). А відтепер, вважаємо, підставу слід розуміти так, що коли у звіті з ЄСВ у працівника немає заробітку (прогул, тривале перебування на лікарняному і працівник протягом кількох місяців не надав лікарняний листок, у т. ч. відпустка без збереження зарплати без дотримання вимог КЗпП), це може стати приводом для навідування інспектора з Держпраці. А раніше йшлося про відпустку без збереження зарплати, яку було чітко видно зі звіту з ЄСВ, оскільки у реквізиті 14 таблиці 6 звіту з ЄСВ зазначається кількість днів без збереження зарплати.
Скасовано підставу для інспекційних відвідувань
1. За інформацією Державної податкової служби та її територіальних органів щодо роботодавців, що мають заборгованість зі сплати ЄСВ у розмірі, що перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника.
Нові підстави для інспекційних відвідувань
1. За дорученням Прем'єр-міністра України.
2. За зверненням Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
3. За запитом народного депутата.
4. У разі невиконання вимог припису. Зауважимо, що на цю підставу чекали з нетерпінням, оскільки тепер є можливість виправитися без застосування штрафної санкції у сумі 10 розмірів мінімальної заробітної плати за недотримання державних мінімальних гарантій в оплаті праці. Раніше такої можливості роботодавці не мали: доплатив, не доплатив — однаково плати 10 мінімальних зарплат. Це можна назвати зрушенням у бік покращення!
Які документи повинен надати інспектор та де має внести запис під час інспекційного відвідування
Порівняно з Порядком №295, перелік документів, які повинен надати інспектор Держпраці під час інспекційного відвідування, збільшено.
Iнспектор праці повинен пред'явити об'єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі:
— службове посвідчення.
— на вимогу об'єкта відвідування або уповноваженої ним посадової особи інспектор праці надає копію відповідного направлення на проведення інспекційного відвідування;
— вносить запис про проведення інспекційного відвідування до відповідного журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) об'єкта відвідування (за його наявності) перед наданням акта для підпису (п. 9 Порядку №823).
Раніше цей перелік зводився лише до службового посвідчення.
Відповідно до п. 11 Порядку №823, інспектори з праці за наявності службового посвідчення безперешкодно без попереднього повідомлення мають право:
— під час проведення інспекційних відвідувань з питань виявлення неоформлених трудових відносин за наявності підстав, визначених п. 5 цього Порядку, о будь-якій годині доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об'єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;
Iнспекційне відвідування без попередження
Відповідно до п. 8 Порядку №823, про проведення інспекційного відвідування з питань виявлення неоформлених трудових відносин інспектор праці повідомляє об'єкту відвідування або уповноваженій ним посадовій особі, якщо тільки він не вважатиме, що таке повідомлення може завдати шкоди інспекційному відвідуванню.
Тобто для того щоб вимагати надати йому офіційно документи, їх копії, пояснення тощо, інспектор має повідомити про те, що проводиться інспекційне відвідування. Те саме стосується і складання акта та приписів. Але попередній збір інформації такий інспектор матиме право робити і без повідомлення про це роботодавця — якщо вважатиме, що той перешкоджатиме такій інспекції.
— ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства, та отримувати завірені об'єктом відвідування їх копії або витяги;
— наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об'єкта відвідування, іншим особам, що володіють необхідною інформацією, запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення;
— за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;
— на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування;
— фіксувати проведення інспекційного відвідування, у тому числі з питань виявлення неоформлених трудових відносин, засобами аудіо-, фото- та відеотехніки;
Вимога інспектора праці про надання об'єктом відвідування для ознайомлення документів та/або їх копій чи витягів з документів, пояснень, доступу до всіх видів приміщень, організації робочого місця, внесена в межах повноважень, є обов'язковою для виконання (п. 12 Порядку №823).
Зверніть увагу!
Тривалість інспекційного відвідування, невиїзного інспектування не може перевищувати 10 робочих днів! Досі для суб'єктів мікропідприємництва та малого підприємництва тривалість інспекції була не більше двох робочих днів.
Перебіг строку для проведення інспекційного відвідування, невиїзного інспектування починається з дня, наступного за днем надання об'єктом відвідування документів і пояснень, необхідних для їх проведення.
Тобто незалежно від розмірів підприємства — чи то велике підприємство, чи мікропідприємство, мале підприємство чи фізособа-підприємець — тривалість і інспекційного відвідування, і невиїзного інспектування становить 10 робочих днів.
Права роботодавців під час інспекційного відвідування
Зі свого боку, певні права матимуть і роботодавці, яких перевірятимуть.
Роботодавець має право не допустити до проведення інспекційного відвідування за таких умов:
— відсутність службового посвідчення;
— якщо на офіційному веб-сайті Держпраці не оприлюднено рішення Мінсоцполітики про затвердження форми акта інспекційного відвідування.
Також роботодавець має право:
— вимагати припинення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у разі перевищення максимального строку здійснення такого заходу, визначеного п. 10 цього Порядку;
— подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження до акта або припису;
— перед підписанням акта бути поінформованим про свої права та обов'язки;
— вимагати нерозголошення комерційної таємниці або конфіденційної інформації об'єкта відвідування;
— оскаржувати в установленому законодавством порядку неправомірні дії інспектора праці;
— отримувати консультативну допомогу від інспектора праці з метою запобігання порушенням під час проведення інспекційних відвідувань, невиїзних інспектувань;
— фіксувати проведення інспекційного відвідування засобами аудіо-, фото- та відеотехніки.
Коли складається акт про неможливість проведення інспекційного відвідування
Відповідно до п. 16 Порядку №823 акт про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складається у разі:
— створення об'єктом відвідування перешкод у діяльності інспектора праці (відмова у допуску до проведення відвідування (ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування; перешкода в реалізації інших прав, передбачених п. 11 Порядку №823);
— відсутності об'єкта відвідування або уповноваженої ним особи за місцезнаходженням (адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, інших документах, що стали підставою для проведення відвідування);
— відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю;
— перевищення строків проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, визначених п. 10 Порядку №823. (На нашу думку, ця підстава є зовсім незрозумілою в цьому контексті; мабуть, мається на увазі, якщо ще не минув строк 10 днів і роботодавець не допускає до інспекційного відвідування, тоді складається акт про недопуск.)
Якщо документів немає або їх не надано
У разі відсутності/ненадання документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, об'єкту відвідування надсилається копія акта про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування та письмова вимога із зазначенням строку поновлення та/або надання документів. На час виконання такої вимоги строк проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування зупиняється.
Складання акта інспекційного відвідування або невиїзного інспектування та припису
За результатами інспекційного відвідування або невиїзного інспектування складаються акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) і, в разі виявлення порушень вимог законодавства про працю, припис щодо їх усунення (п. 19 Порядку №823).
Акт складається в останній день інспекційного відвідування або невиїзного інспектування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та об'єктом відвідування або уповноваженою ним особою (п. 20 Порядку №823).
Якщо об'єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід'ємною частиною.
Зауваження можуть бути подані об'єктом відвідування не пізніше трьох робочих днів з дня, що настає за днем підписання акта. Письмова вмотивована відповідь на зауваження надається інспектором праці не пізніше ніж через три робочі дні з дати їх надходження.
Відповідно до п. 23 Порядку №823, припис є обов'язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об'єктом відвідування порушень вимог законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.
Припис вноситься об'єкту відвідування не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акта (відмови від підписання), а в разі наявності зауважень — наступного дня після їх розгляду.
У приписі зазначається строк для його виконання.
Стан виконання припису перевіряється після закінчення зазначеного в ньому строку виконання.
Якщо об'єкт відвідування не надав відповіді або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту виконання припису, проводиться нове інспекційне відвідування або невиїзне інспектування.
Відповідно до п. 28 Порядку №823, у разі виконання припису в установлений у ньому строк заходи з притягнення об'єкта відвідування до відповідальності не вживаються.
Але заходи з притягнення об'єкта відвідування та його посадових осіб до відповідальності за використання праці неоформлених працівників вживаються одночасно із внесенням припису незалежно від факту усунення виявлених порушень під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.
Але ДРСУ — проти!
Нагадаємо ще раз, що ми вже мали Порядок №295, згідно з яким проводилося інспектування роботодавців. Та 14 травня 2019 року його було визнано нечинним.
Позаяк Порядок №295 скасували, то будь-які інспекційні відвідування та невиїзні інспектування, які тривали на той момент або були призначені згідно з ним, мали бути зупинені та/або скасовані.
Та далі, до затвердження нового Порядку, перевірки Держпраці, а також робота місцевих інспекцій з праці могли здійснюватися в межах Закону про держнагляд.
Тобто скасування Порядку №295 не означало, що й перевірки з питань дотримання законодавства з праці теж скасували. Проте вони мали проводитися у межах загальних правил за Законом про держнагляд. Адже особливостей для проведення таких перевірок цей закон не містить. Ми про це писали у статті «Перевірки Держпраці по-новому» в «ДК» №22/2019.
Тому була потреба затвердити такий порядок окремо — що і було зроблено. Тепер ми маємо Порядок №823.
Та інформаційне агентство у сфері права та надання правових послуг «Єдина служба правової допомоги» на своїй веб-сторінці наголошує, що і новий Порядок №823 не відповідає чинному законодавству.
Зокрема, фахівці cлужби встановили: новим Порядком №823 визначено, що заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю здійснюються у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань.
Тобто знов у спосіб та формах, які суперечать Закону про держнагляд! Нагадаємо, що саме це стало причиною для скасування попереднього Порядку №295.
Також цим Порядком передбачено обставини, які є підставами для інспекційних відвідувань, — а це суперечить вимогам Конституції України, КЗпП та Закону про держнагляд.
Окрім того, Постанова №823 є регуляторним актом у розумінні Закону України від 11.09.2003 р. №1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». А прийняття регуляторного акта має відбуватися за погодженням з уповноваженим органом — Державною регуляторною службою України. Згідно з відповіддю ДРС, у погодженні проекту регуляторного акта — Постанови №823 — було відмовлено.
Думка редакції та порада роботодавцям
Отже, бачимо, що не всі погоджуються з появою нового Порядку №823. Тому цілком імовірно, що його теж спробують скасувати через суд. Але як за таких обставин діяти роботодавцям, до яких таке інспектування завітало?
Роботодавці мають пам'ятати, що:
1) Порядок №823 наразі є чинним. Тому не допустити інспекторів до перевірки можна лише у випадках, які в цьому Порядку зазначені (ми їх навели вище);
2) ніхто не скасовував штрафних санкцій за ст. 265 КЗпП за недопуск фахівців Держпраці. Отже, якщо ви не допустите інспекторів до інспектування лише тому, що не згодні з тим, що Порядок №823 відповідає чинному законодавству, готуйтесь обстоювати вашу точку зору в суді.
Нагадаємо: у разі недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні — штраф у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (у 2019 році такий штраф становитиме 12519 грн).
У разі недопущення до проведення перевірки з питань виявлення неоформлених працівників штраф буде у стократному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення (за таке порушення у 2019 році доведеться заплатити 417300 грн).
Нормативна база
- КЗпП — Кодекс законів про працю України від 10.12.71 р. №322-VIII.
- ЦКУ — Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. №435-IV.
- Закон про держнагляд — Закон України від 05.04.2007 р. №877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
- Порядок №295 — Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 р. №295 «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (визнаний нечинним постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 р. у справі №826/8917/17).
- Порядок №823 — Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. №823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» (чинний з 30.08.2019 р.).
Галина КАЗНАЧЕЙ, «Дебет-Кредит»