• Посилання скопійовано

Що нового

Уряд перетасував центральні органи виконавчої влади

! Усім

Як стверджується, «з метою оптимізації системи центральних органів виконавчої влади», Кабмін постановив:

1) перейменувати:

— Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства на Міністерство розвитку громад та територій України;

— Міністерство економічного розвитку і торгівлі на Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України;

— Міністерство екології та природних ресурсів на Міністерство енергетики та захисту довкілля України;

— Міністерство у справах ветеранів на Міністерство у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб України;

2) реорганізувати:

— Міністерство аграрної політики та продовольства шляхом приєднання до Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства;

— Міністерство енергетики та вугільної промисловості шляхом приєднання до Міністерства енергетики та захисту довкілля;

— Міністерство з питань тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб шляхом приєднання до Міністерства у справах ветеранів, тимчасово окупованих територій та внутрішньо переміщених осіб;

3) утворити Міністерство культури, молоді та спорту України, реорганізувавши шляхом перетворення Міністерство інформаційної політики та поклавши на утворений центральний орган виконавчої влади завдання та функції Міністерства культури і Міністерства молоді та спорту, що ліквідуються;

4) ліквідувати Міністерство культури і Міністерство молоді та спорту;

5) утворити Міністерство цифрової трансформації України, реорганізувавши Державне агентство з питань електронного урядування шляхом перетворення.

Постанова Кабінету Міністрів України від 02.09.2019 р. №829 чинна з 03.09.2019 р.


Оновлено порядки держнагляду та держконтролю у сфері праці

! Працедавцям

Постановою КМУ «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» затверджено:

— Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю;

— Порядок здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю.

Перший із цих порядків прийнято на заміну Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, що був затверджений постановою КМУ від 26.04.2017 р. №295 та визнаний судом нечинним.

Докладніше читайте «ДК» №36/2019.

Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. №823 чинна з 30.08.2019 р.


Урегульовано повноваження Мін'юсту в питаннях банкрутства

! Боржникам і кредиторам

Кабмін вніс зміни до Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою КМУ від 02.07.2014 р. №228, привівши функції Мін'юсту як державного органу з питань банкрутства у відповідність до Кодексу з процедур банкрутства.

З дня офіційного опублікування постанови (опублікована в «Урядовому кур'єрі» 30.08.2019 р.) до одного з основних завдань Мін'юсту віднесено забезпечення формування та реалізація державної політики щодо функціонування електронної торгової системи.

Постанова набирає чинності з дня введення в дію Кодексу з процедур банкрутства.

Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. №797 набирає чинності з 21.10.2019 р.


Зміни в Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах

! Забудовникам

Кабмін вніс зміни до Порядку видалення дерев, кущів, газонів і квітників у населених пунктах, затвердженого постановою КМУ від 01.08.2006 р. №1045.

Зокрема, уточнено, що видалення зелених насаджень здійснюється, серед іншого, у разі виконання підготовчих і будівельних робіт на об'єктах відповідно до ст. 35 — 37 Закону «Про регулювання містобудівної діяльності».

Видалення зелених насаджень на території населеного пункту здійснюється, зокрема, на підставі документів, визначених ст. 35 — 37 зазначеного Закону.

За наявності дозволу на виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.

Також передбачено, що у разі видалення зелених насаджень у зв'язку з будівництвом об'єктів розмір їх відновної вартості зменшується на суму, передбачену проектною документацією на озеленення території.

Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. №809 чинна з 31.08.2019 р.


Порядок в'їзду осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповані території

! Усім

Кабмін затвердив Порядок в'їзду осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях і виїзду осіб, переміщення товарів з таких територій.

Цей Порядок визначає процедуру в'їзду/виїзду осіб і транспортних засобів, за допомогою яких вони переміщуються, і переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях та з таких територій.

Дія Порядку поширюється на всіх фізичних та юридичних осіб, які здійснюють такий в'їзд/виїзд і переміщення товарів через контрольні пункти в'їзду/виїзду, контрольні пункти в'їзду/виїзду на залізниці.

Постанова Кабінету Міністрів України від 17.07.2019 р. №815 набирає чинності з 29.10.2019 р.


Критерії ризику у зберіганні зерна

! Елеваторам, зерноскладам

Кабмін затвердив критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності зі зберігання зерна та продуктів його переробки і визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. Ними є:

— вид господарської діяльності;

— строк провадження госпдіяльності зі зберігання зерна та продуктів його переробки;

— види порушень вимог законодавства про зерно та ринок зерна, виявлених за результатами заходів держнагляду (контролю), здійснених протягом останніх 5-ти років, що передують плановому періоду;

— кількість порушень вимог законодавства про зерно та ринок зерна, виявлених за результатами заходів держнагляду (контролю), здійснених протягом останніх 5-ти років, що передують плановому періоду;

— кількість позапланових заходів держнагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства про зерно та ринок зерна, здійснених щодо СГ протягом останніх 5-ти років, що передують плановому періоду, з підстав, передбачених абз. 3, 5, 7, 9 ч. 1 ст. 6 Закону про держнагляд.

Віднесення СГ до ступеня ризику здійснюється з урахуванням суми балів, нарахованих за всіма критеріями, визначеними в додатку 2, за такою шкалою:

від 41 до 100 балів — до високого ступеня ризику;

від 21 до 40 балів — середнього;

від 0 до 20 балів — незначного.

Планові заходи держнагляду (контролю) за дотриманням СГ вимог законодавства із зберігання зерна та продуктів його переробки здійснюються Держпродспоживслужбою з такою періодичністю:

з високим ступенем ризику — не частіше одного разу на 2 роки;

середнім — на 3 роки;

незначним — на 5 років.

Критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності зі зберігання зерна та продуктів його переробки і визначається періодичність здійснення Державною службою з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів планових заходів державного нагляду (контролю), затверджені як додаток 2 до постанови КМУ від 06.03.2013 р. №191, з названої постанови вилучено.

Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. №787 чинна з 03.09.2019 р.


Оновлено порядок реєстрації галузевих і територіальних угод, колдоговорів

! Профспілкам, працедавцям

Кабмін виклав у новій редакції Порядок повідомної реєстрації галузевих (міжгалузевих) і територіальних угод, колективних договорів, затверджений постановою КМУ від 13.02.2013 р. №115.

Нова редакція Порядку відрізняється від попередньої тим, що примірник угоди (договору) разом із додатками та супровідним листом може бути подано реєструючому органу на повідомну реєстрацію не лише у вигляді оригіналу паперового документа з прошитими і пронумерованими сторінками, а й у вигляді оригіналу електронного документа з пов'язаними з ним кваліфікованими електронними підписами, або у вигляді електронної копії оригіналу паперового документа (фотокопії), засвідченої кваліфікованою електронною печаткою.

Відповідно, новою редакцією Порядку не передбачено напису про повідомну реєстрацію галузевої (міжгалузевої), територіальної угоди, колективного договору, який ставився на титульній або першій сторінці кожного примірника угоди (договору) і копії і форма якого були додатком до Порядку.

Постанова Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 р. №768 чинна з 31.08.2019 р.


Унормовано зустрічі з представниками НБУпід час перевірок щодо фінмоніторингу

! Фінустановам

Нацбанк затвердив зміни до Положення про порядок організації та проведення перевірок з питань запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення, затвердженого постановою НБУ від 20.06.2011 р. №197.

Зокрема, встановлено, що до початку виїзної перевірки проводиться зустріч із керівниками банку/установи за участю керівника/керівників НБУ, керівника інспекційної групи, керівника/керівників Департаменту, інших працівників НБУ (за потреби). Така сама зустріч проводиться після завершення виїзної перевірки / безвиїзного нагляду.

Під час зустрічей із керівниками банку/установи можуть бути обговорені питання щодо:

1) організації проведення виїзної перевірки;

2) результатів виїзної перевірки / безвиїзного нагляду;

3) фактів, що можуть свідчити про порушення вимог законодавства з питань фінансового моніторингу / ознак здійснення ризикової діяльності;

4) пояснень, обґрунтованих заперечень банку/установи щодо обставин, фактів порушень, виявлених під час здійснення нагляду;

5) інших питань, пов'язаних із проведенням виїзної перевірки / безвиїзного нагляду (за потреби). Представники фінустанов, щодо яких проводилися перевірки, за пропозицією НБУ або власним клопотанням можуть бути запрошені на засідання Комітету з питань нагляду та регулювання діяльності банків, нагляду (оверсайту) платіжних систем, на яких розглядаються попередні результати нагляду з питань фінмоніторингу, рекомендації щодо усунення виявлених порушень та пропозиції щодо застосування адекватних заходів впливу. Представникам фінустанов буде надано можливість особисто надати пояснення, обґрунтовані заперечення.

Удвічі, з 10 до 20 календарних днів, збільшено строк інформування про початок виїзної перевірки з питань фінмоніторингу, а також строк завчасного надання учасникам ринку переліку питань, що підлягають виїзній перевірці.

Довідку чи акт за результатами нагляду з питань фінмоніторингу може бути надано в електронному вигляді.

Крім того, затверджено перелік типових форм відповідей на запити, що використовуються з метою проведення виїзних перевірок з питань фінмоніторингу.

Постанова Національного банку України від 22.08.2019 р. №111 чинна з 29.08.2019 р.


Особливості застосування в 2019 році Положення про ліцензування банків

! Власникам істотної участі в банках

Нацбанк визначив, що у 2019 році власники істотної участі в банках не подають до Нацбанку документи для оцінки фінансового/майнового стану власника істотної участі в банку, натомість до 01.10.2019 р. подають витяги з анкети особи за формою, розміщеною на сторінці офіційного Iнтернет-представництва Нацбанку (якщо така анкета не була подана ними раніше).

Постанова Національного банку України від 28.08.2019 р. №112 чинна з 31.08.2019 р.


Оновлено процедуру встановлення тарифів на теплову енергію

! Ліцензіатам

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, виклала у новій редакції Процедуру встановлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування, постачання, затверджену постановою НКРЕКП від 31.03.2016 р. №528.

Ця Процедура застосовується НКРЕКП під час установлення тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання для суб'єктів природних монополій, а також для суб'єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання і в установленому законодавством порядку отримали відповідні ліцензії НКРЕКП, та поширюється на таких суб'єктів під час встановлення зазначених тарифів.

Процедура не застосовується під час формування тарифів на виробництво теплової енергії теплоелектроцентралями, теплоелектростанціями, атомними електростанціями, когенераційними установками, системами автономного опалення та установками з використанням альтернативних джерел енергії.

Постанова НКРЕКП від 23.08.2019 р. №1734 чинна з 31.08.2019 р.


Удосконалено порядок перевірок дотримання принципу «витягнутої руки»

! Суб'єктам контрольованих операцій

Міністерство фінансів України затвердило зміни до Порядку проведення перевірки з питань дотримання платником податків принципу «витягнутої руки», затвердженого наказом Мінфіну від 10.03.2016 р. №344.

Зокрема, термін проведення перевірки платника податків з питань дотримання принципу «витягнутої руки» переривається у разі розгляду судом позовів платника податків з питань, пов'язаних із призначенням, проведенням або предметом такої перевірки, до завершення судових процедур.

Переривання перебігу строку проведення перевірки здійснюється з моменту початку розгляду судом позовів платника податків та оформлюється наказом, копія якого не пізніше наступного робочого дня вручається платнику податків або його уповноваженому представнику під підпис або надсилається платнику податків у порядку, визначеному ст. 42 гл. I розд. II ПКУ.

Крім цього, передбачено, що для обговорення методології визначення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки», застосованої під час перевірки, контролюючий орган має право проводити зустрічі з платником податків (уповноваженими ним особами). З метою організації такої зустрічі платнику або його уповноваженому представнику направляється письмове повідомлення про запрошення в порядку, визначеному ст. 42 гл. I розд. II ПКУ, в якому зазначаються підстави запрошення, дата, час і місце проведення зустрічі. За результатами зустрічі складається протокол.

Наказ Мінфіну від 16.07.2019 р. №307
набирає чинності з дня, наступного за днем офіційного опублікування,
станом на 03.09.2019 р. офіційно не опублікований


Затверджено форму декларації банкрута

! Боржникам і кредиторам

Мін'юст затвердив форму декларації про майновий стан боржника у справі про неплатоспроможність.

Декларація про майновий стан боржника у справі про неплатоспроможність заповнюється фізичною особою або фізичною особою — підприємцем (далі — боржник).

Боржник подає декларацію за 3 роки (за кожен рік окремо), що передували поданню до суду заяви про відкриття провадження у справі про неплатоспроможність.

Відповідно до ч. 5 ст. 116 Кодексу України з процедур банкрутства, декларація повинна містити інформацію щодо майна, доходів та витрат боржника і членів його сім'ї, що перевищують 30 розмірів мінімальної заробітної плати. Приміткою 3 до декларації уточнено, що йдеться про розмір МЗП, встановленої законом на 1 січня календарного року, за який подається декларація.

Наказ набирає чинності з дня введення в дію Кодексу з процедур банкрутства.

Наказ Мін'юсту від 21.08.2019 р. №2627/5 набирає чинності з 21.10.2019 р.

Новини підготувала Анастасія ПОРИТКО, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру