Лист Мінінфраструктури від 29.01.2018 р. №900/25/10-18
Щодо правомірності застосування Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті
Суттєво. Мінінфраструктури надало ухильну відповідь на запитання щодо правомірності застосування Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті.
! СГ — власникам автотранспорту
Міністерство інфраструктури на запит на інформацію щодо правомірності застосування Норм витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. №43 (далі — Норми), повідомляє.
Розрахунки нормативних витрат палива за результатами виконаної транспортної роботи здійснюються відповідно до тимчасових, тимчасових індивідуальних та постійних базових лінійних норм витрат палива, встановлених для моделей транспортних засобів. При цьому базові лінійні норми витрат палива затверджені наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 р. №43, зазначеним вище, а тимчасові та тимчасові індивідуальні відповідно до положень зазначеного наказу розробляються провідним інститутом у сфері автомобільного транспорту — ДП «ДержавтотрансНДIпроект» та встановлюються на підставі централізовано зібраних даних із застосуванням механізмів попередньої апробації в різноманітних природно-кліматичних, дорожніх та інших умовах.
Крім того, до лінійних норм витрат палива застосовується низка коригуючих коефіцієнтів, вичерпний перелік яких також установлений зазначеним наказом. Сукупність застосованих коригуючих коефіцієнтів характеризує режим експлуатації автомобіля в певних умовах, при цьому сума витрат палива у режимах експлуатації автомобіля саме і визначає нормативні витрати палива за результатами виконаної транспортної роботи.
При цьому, як передбачено підпунктом 3.5.4 Норм, фактичні потреби та нормативні витрати палива визначають за звітними документами (встановленими підприємствами, у тому числі — з використанням сучасних інформаційних технологій та супутникових систем навігації тощо) із наведенням умов експлуатації, до яких можуть бути застосовані відповідні коефіцієнти коригування базової норми, що враховують вплив на споживання палива тих чи інших умов. Умови експлуатації можуть бути наведені безпосередньо у звітному документі, а також (у випадку здійснення перевезень, що передбачають часту зміну умов руху з індивідуальним обчисленням нормативної витрати палива на окремих ділянках) у додатку до звітного документа, що є його невід'ємною частиною та належним чином оформлюється (у довільній формі, але із дотриманням загальних вимог щодо оформлення).
Коефіцієнти, що застосовуються окремо на частину маршруту, який характеризується певними умовами експлуатації, повинні бути належно задокументовані записами відповідальних осіб у дорожніх листах та/або інших звітних документах, згідно з порядком, затвердженим наказом (розпорядженням) керівництва підприємства.
Крім вищезазначеного, слід також враховувати норми Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі — Закон) та Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. №88.
Так, підставою для бухгалтерських операцій є первинні документи (частина перша статті 9 Закону).
Первинні документи складаються на бланках типових і спеціалізованих форм, затверджених відповідним органом державної влади. Документування господарських операцій може здійснюватися із використанням виготовлених самостійно бланків, які повинні містити обов'язкові реквізити чи реквізити типових або спеціалізованих форм (пункт 2.7 Положення).
При цьому перелік таких обов'язкових реквізитів для складання первинних документів визначено частиною другою статті 9 Закону, якими є: назва документа (форми); дата складання; назва підприємства, від імені якого складено документ; зміст і обсяг господарської операції, одиниця виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Додатково інформуємо, що листи Мінінфраструктури не встановлюють норм права, а мають суто інформаційний характер.
Державний секретар А. ГАЛУЩАК