Магазин торгує продуктами харчування, в т. ч. алкоголем та тютюном. Звісно, для того щоб люди знали про це, ми з внутрішнього боку вітринного скла прикріпили пластиковий напівпрозорий «ящик» (на вимогу дистриб'ютора виробника), в якому разом із графічним зображенням торговельної марки виробника тютюну розмістили кілька сигаретних пачок. Чи може таке розміщення товару в місці продажу вважатися рекламою та порушувати вимоги закону про заборону стимулювання продажу тютюну?
Відповідно до ст. 16 Закону №28991, забороняються будь-яка реклама та стимулювання продажу тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, в тому числі:
— розміщення інформації про виробника тютюнових виробів та/або тютюнові вироби у місцях, де ці вироби реалізуються чи надаються споживачеві, у тому числі на елементах обладнання та/або оформлення місць торгівлі, за винятком одного плаката розміром не більше 40x30 см на одне місце торгівлі, в якому надається текстова інформація про наявні в продажу тютюнові вироби та ціни на них;
— розміщення інформації щодо тютюнових виробів, знаків для товарів і послуг, інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, в місцях проведення розважальних заходів, в місцях роздрібної торгівлі, на автотранспортних засобах та обладнанні;
— інші заходи прямого та непрямого стимулювання продажу тютюнових виробів та вживання тютюну.
Тож виникає запитання щодо описаної ситуації: чи можна окремо розміщені тютюнові вироби у місці продажу визнати рекламою, спрямованою на привернення уваги споживачів до тютюну саме конкретного виробника, та вважати це порушенням основних принципів Закону №2899?
На перший погляд, справді, у діях продавця можна побачити саме вплив на підсвідомість споживача, адже таке окреме розміщення, та ще й на вітринному склі, має привертати увагу покупців та перехожих до продукції конкретної торговельної марки тютюну. Тож це може виглядати як реклама. Тим більше що в запитанні сам продавець вказує на те, що зробив це на вимогу дистриб'ютора, який, найімовірніше, і мав намір саме привернути увагу до свого товару. Проте рекламою, на нашу думку, назвати це неможливо.
Тут варто прискіпливіше подивитися на визначення терміна «реклама», наведене у ст. 1 Закону про рекламу2. Так, рекламою вважається інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їхній інтерес щодо таких особи чи товару.
1 Закон України від 22.09.2005 р. №2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення».
А у ст. 1 Закону №2899 установлено, що реклама й стимулювання продажу тютюну — будь-який вид передачі комерційної інформації, рекомендації або дії, метою чи результатом або ймовірним результатом якого є стимулювання продажу тютюнового виробу або вживання тютюну, прямо чи опосередковано.
Отже, необхідною ознакою реклами або ознакою стимулювання продажу тютюну є передача комерційної інформації, рекомендації або дії з метою стимулювання продажу тютюнового виробу або вживання тютюну, тобто вчинення заходів заохочувального характеру, спрямованих на розповсюдження та споживання тютюнових виробів.
Утім, розміщення з внутрішнього боку вітринного скла пластикового напівпрозорого «ящика» з пачками сигарет і торговельної марки їх виробника у місці, де цей товар реалізується споживачеві, не вважається рекламою. І в цьому разі йдеться не лише про подібні «ящики», а й про будь-які елементи обладнання та/або оформлення місць торгівлі, що підтверджує ч. 7 ст. 8 Закону про рекламу.
Таким чином, на нашу думку, оформлення місць торгівлі з метою організації торгівлі та залучення споживачів не можна вважати порушенням Закону №10231 та Закону №2899.
1 Закон ВР УРСР від 12.05.91 р. №1023-XII «Про захист прав споживачів».
Розмістивши зразки товару, якими є пачки сигарет, у місці їх безпосереднього продажу поряд з іншими тютюновими виробами, які реалізуються у тому самому місці, такий продавець не розмістив жодної інформації, забороненої ст. 16 Закону №2899.
Наталія КАНАРЬОВА, «Дебет-Кредит»