Лист Державної фіскальної служби України від 09.09.2015 р. №8542/П/99-99-17-02-01-14
Про розгляд листа
Суттєво. Хоча питання обчислення та виплати заробітної плати не належить до компетенції ДФС, можливі у зв'язку з цим порушення податкового законодавства можуть зацікавити податкові органи.
! Роботодавцям і працівникам
Державна фіскальна служба України, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — ПКУ), у межах компетенції розглянула колективне звернення щодо роз'яснення окремих норм законодавства і повідомляє таке.
Відповідно до частини другої ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України.
Згідно з п. 19-1.1 ст. 19-1 ПКУ контролюючі органи виконують такі функції: здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів; надають адміністративні послуги платникам; забезпечують ведення обліку податків, зборів, платежів.
Разом з тим повідомляємо, що питання обчислення та виплати заробітної плати регулюються іншими законодавчими та нормативно-правовими актами, які не є податковим законодавством, і вирішення цих питань не належить до компетенції ДФС. Так, відповідно до ст. 221 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП) трудові спори розглядаються комісіями з трудових спорів, районними, районними у місті, міськими чи міськрайонними судами.
Такий порядок розгляду трудових спорів, що виникають між працівником і власником або уповноваженим ним органом, застосовується незалежно від форми трудового договору.
Згідно зі ст. 233 КЗпП у разі порушення законодавства про оплату праці працівник має право звернутися до суду з позовом про стягнення належної йому заробітної плати без обмеження будь-яким строком.
Порушене у листі питання регулюється, зокрема, КЗпП, законами України від 24 березня 1995 року №108/95-ВР «Про оплату праці», від 1 липня 1993 року №3356-XII «Про колективні договори і угоди» та контролюється Міністерством соціальної політики України, іншими органами виконавчої влади або вирішується у судовому порядку.
Встановлення фактів порушення податкового законодавства є можливим при проведенні перевірки суб'єкта господарювання на підставі ПКУ.
<...> ОДПІ надано запит до управління соціального захисту населення <...> РДА про надання інформації щодо наявності (відсутності) заборгованості із заробітної плати ТОВ <...>, на який повідомлено про відсутність заборгованості із заробітної плати в 2009 — 2015 роках цього товариства.
За оперативною інформацією, ТОВ <...> за адресою: <...>, не провадить діяльності тривалий час, охорони немає, територія покинута.
Водночас повідомляємо, що працівниками ДПІ <...> (далі — ДПІ) здійснено виїзд за юридичною адресою підприємства для вручення запиту про надання пояснень та документального підтвердження фактів, викладених у колективному зверненні. Оскільки за юридичною адресою ТОВ <...> немає, складено Акт про невстановлення місцезнаходження платника податків.
Для встановлення місцезнаходження (місця проживання) платника податків <...> було направлено відповідний лист до ДПІ.
Після розшуку посадових осіб та встановлення місцезнаходження підприємства ДПІ буде вжито заходів у межах компетенції податкових органів.
В. о. голови С. БІЛАН