• Посилання скопійовано

Фінзвітність-2014

Серед користувачів фінансової звітності вже давно не лише акціонери та інвестори підприємства, а й податкові органи. Річна фінзвітність порівняно з квартальною (яка є проміжною звітністю) має свої особливості. Коротко окреслимо основні характеристики фінансової звітності за 2014 рік.

Склад звітності та строки її подання

Основним документом, що регламентує підготовку фінансової звітності, є НП(С)БО 1. Саме його додаток 1 містить усі основні форми фінансової звітності. Додаток 2 до НП(С)БО 1 містить аналогічні форми для консолідованої фінансової звітності. Методичні рекомендації щодо заповнення форм фінансової звітності затверджені наказом Мінфіну від 28.03.2013 р. №433. Також у пригоді стануть Методичні рекомендації з перевірки порівнянності показників фінансової звітності, затверджені наказом Мінфіну від 11.04.2013 р. №476.

Порівняно з торішніми форми звітності не зазнали змін. Але це не стосується суб'єктів малого підприємництва, які подаватимуть фінзвітність за підсумками 2014 року за новими формами. Завдяки змінам, внесеним до П(С)БО 25, тепер її мають подавати і ті СГ, які відповідають критеріям мікропідприємництва (незалежно від обраної системи оподаткування).

Нагадаємо, що до суб'єктів мікропідприємництва ч. 3 ст. 55 ГКУ відносить юросіб будь-якої організаційно-правової форми та форми власності, в яких середня кількість працівників за звітний період (календарний рік) не перевищує 10 осіб та річний дохід від будь-якої діяльності не перевищує суму, еквівалентну 2 мільйонам євро, визначену за середньорічним курсом НБУ. Докладніше про фінзвітність суб'єктів малого підприємництва читайте у статті у «ДК» №50/2014.

Завдяки п. 5 Порядку №419 з 01.01.2014 р. граничний строк для подання річних фінансових звітів — 28 лютого наступного за звітним року. А оскільки у 2015 році 28 лютого — це субота, то у 2015 році граничний строк буде перенесено на 2 березня (п. 10 Порядку №419).

Щодо подання фінзвітності до територіальних органів ДФСУ, то вона, як і раніше, подається у строки, передбачені для подання декларації з податку на прибуток (абз. 2 п. 5 Порядку №419, п. 46.2 ПКУ). Тобто для більшості підприємств, для яких базовим звітним періодом є календарний рік, — протягом 60 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного року, — до 1 березня 2015 р. (п. 49.18 ПКУ). А оскільки нормами п. 49.20 ПКУ передбачено перенесення граничного строку подання звітності на наступний робочий день, у разі коли останній день припадає на вихідний або святковий, то останній день подання річної звітності за 2014 рік — 2 березня 2015 р. Решта (які подають декларації з податку на прибуток щокварталу) подають фінансову звітність, як і декларацію з податку на прибуток, протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем IV кварталу — до 9 лютого 2015 р.

Пам'ятайте: вимога щодо подання фінзвітності до податкової стосується лише платників податку на прибуток. Підприємства — платники єдиного податку не зобов'язані подавати фінансову звітність до органів ДФСУ.

До речі, відповідальності за неподання фінзвітності до ДФСУ не передбачено. Обов'язок подання є, а от відповідальності за його невиконання з боку податківців — немає. Може бути лише адмінштраф на посадових осіб за нормами 164-2 КпАП, але накласти його може тільки орган державного фінансового контролю у проведенні ревізій та перевірок (колишній орган державної контрольно-ревізійної служби в Україні).

Ще один аспект, який часто спричинює запитання у бухгалтерів, — подання уточненої звітності до органів ДФСУ. Алгоритму подання податківцям виправленої (уточненої) фінансової звітності вже після граничних строків подання податкової звітності не передбачено. Тобто у разі коли вже після звітної дати підприємство має потребу внести певні корективи до вже поданої фінзвітності, направляти відкориговану звітність ПКУ не вимагає. Крім того, фінансова звітність не є податковою декларацією, і на її підставі не узгоджуються податкові зобов'язання, тому штрафи, передбачені ст. 50 ПКУ, у частині виправлень у фінансовій звітності є незастосовними.

Основні акценти річної фінзвітності

Як і раніше, річна фінансова звітність має бути складена на підставі даних річної інвентаризації. Наразі не є предметом дискусії, наскільки доцільно її проводити, наскільки трудомістким є цей процес на великих підприємствах з активним рухом складських залишків. Це вимога чинного законодавства (ст. 10 Закону про бухоблік та п. 12 Порядку №419). Таку фінансову звітність складають за підсумками року, на останній день календарного року — 31.12.2014 р. — усі показники (як активи, так і зобов'язання) мають бути підтверджені річною інвентаризацією.

На «гарячу лінію» «Дебету-Кредиту» часто надходять запитання щодо відображення у річній звітності за 2014 рік тимчасових та постійних податкових різниць, чи є обов'язковим розрахунок і відображення за підсумками 2014 року показників ВПА, ВПЗ.

У річній фінзвітності за 2013 рік податкові різниці відображалися підприємствами, які підпадають під дію ПБО «Податкові різниці», лише у примітках до фінзвітності у таблиці XII «Податок на прибуток».

Щодо звітності за 2014 рік, то ситуація така. Нормами п. 46.2 ПКУ у складі фінансової звітності, яка подається до ДФСУ, визначено право платника податку зазначати тимчасові та постійні податкові різниці за формою, встановленою Мінфіном. Абзацом 2 п. 1 підр. 4 р. ХХ Перехідних положень ПКУ регламентовано набрання чинності ПБО «Податкові різниці» як методикою бухгалтерського обліку тимчасових та постійних податкових різниць з 01.01.2014 р. Це означає, що суб'єкти господарювання — платники податку на прибуток мають право подавати фінансову звітність з урахуванням податкових різниць починаючи вже зі звітних періодів 2014 року. Отже, за фактом маємо ситуацію: ПБО «Податкові різниці» почало діяти з 01.01.2014 р. і є добровільним для виконання платниками податку на прибуток1. Інформація, що підлягає розкриттю згідно з ПБО «Податкові різниці», наводиться у примітках до фінансової звітності за формою, наведеною у додатку до цього нормативного акту у добровільному порядку.

1 Крім банків, бюджетних установ та суб'єктів малого підприємництва — юридичних осіб, що відповідають критеріям, визначеним п. 154.6 ПКУ, та застосовують порядок спрощеного бухгалтерського обліку доходів і витрат.

Разом з цим річна фінансова звітність має бути складена та подана користувачам з обчисленими ВПА, ВПЗ (заповненими рядками 1045 або 1500 балансу) — як того вимагає П(С)БО 17. Це стосується звітності для всіх користувачів, у т. ч. і податківців. Іншими словами, платники податку на прибуток мають право застосовувати ПБО «Податкові різниці» та зобов'язані застосовувати П(С)БО 17.

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор

До змісту номеру