• Посилання скопійовано

Що нового

ПДВ при ввезенні продукції оборонного призначення

! Імпортерам

ДФСУ нагадала, що ВРУ прийняла Закон №1658-VII, яким від оподаткування ПДВ звільняється продукція оборонного призначення, визначена такою відповідно до Закону України від 03.03.99 р. №464-XIV «Про державне оборонне замовлення» за визначеними кодами згідно з УКТ ЗЕД, при ввезенні її на митну територію України та постачанні на митній території України.

Але передбачено й винятки. Так, відповідно до Закону №1658 звільнення від оподаткування не поширюється на продукцію оборонного призначення, що ввозиться на митну територію України, зокрема з території держави, яка є стороною міжнародного договору про колективну безпеку або міжнародного договору, що має військову складову, якщо іншою стороною такого міжнародного договору (у т. ч. багатостороннього) виступає держава-окупант (агресор) стосовно України. ДФС потребує роз'яснення щодо конкретного переліку країн, на ввезення продукції оборонного призначення з яких не може бути застосовано звільнення від оподаткування ПДВ.

Лист ДФСУ від 16.10.2014 р. №5198/5/99-99-24-04-16


У разі смерті мобілізованого працівника допомогу на поховання виплачує ФСС з ТВП

! Роботодавцям, сім'ям мобілізованих

ФСС з ТВП повідомив, що у разі загибелі працівника, призваного на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, страхувальник має право призначити допомогу на поховання за рахунок коштів Фонду.

Допомога на поховання застрахованої особи призначається та надається сім'ї померлого або особі, яка здійснила поховання за основним місцем роботи застрахованої особи на підставі свідоцтва про смерть.

Підставою для фінансування страхувальника робочим органом відділення Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок.

ФСС з ТВП додатково повідомляє, що військовозобов'язані, які були призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період, набувають нового юридичного статусу — військовослужбовці, внаслідок чого на них поширюються пільги, передбачені законами України «Про військовий обов'язок і військову службу», «Про соціальний і правовий статус військовослужбовців і членів їх сімей» та іншими нормативно-правовими актами.

Лист ФСС з ТВП від 24.11.2014 р. №2.4-15-3124


Погашення податкових векселів: коротко про основне

! Виробникам вермутів

ДФСУ повідомила, що до отримання з акцизного складу спирту етилового неденатурованого, що використовується для виробництва вермутів, видається податковий вексель на суму податку, нарахованого на обсяг спирту, що отримується виходячи зі встановленої ставки.

Податковий вексель вважається погашеним у разі документального підтвердження факту цільового використання спирту етилового для виробництва продукції.

Тобто у разі отримання спирту за нульовою ставкою акцизного податку для виробництва вермуту має бути виготовлено саме цю продукцію. Підставою для погашення податкового векселя є Довідка про цільове використання спирту етилового, яка складається на підставі первинних документів та погоджується з представником податкового поста.

Підставою для погашення векселя є підтвердження випуску вермутів, маркованих марками акцизного податку та готових для реалізації кінцевому споживачеві.

При цьому податківці наголошують на необхідності погашення податкових векселів при виробництві вермутів тільки за умови надання первинних документів щодо випуску зазначеної продукції, готової для реалізації кінцевому споживачеві.

Лист ДФСУ від 12.11.2014 р. №10248/7/99-99-21-02-17


Оновлено порядок вчинення нотаріальних дій

! Усім СГД

Мін'юст вніс зміни до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України.

Порядком встановлено, що може бути прийнято документи, які не скріплено печаткою юридичної особи, що їх видала.

Також зазначається, що не приймаються подерті документи та документи, викладені на двох і більше окремих аркушах, якщо аркуші не з'єднані у спосіб, що унеможливлює їх роз'єднання без порушення цілісності, не пронумеровані і не скріплені підписом відповідної посадової особи та печаткою юридичної особи (за наявності), яка видала документ.

У разі якщо копію документа видала юридична особа, яка видала оригінал документа, її має бути викладено на бланку юридичної особи з доданням печатки (за наявності) і з відміткою про те, що оригінал документа міститься у справах юридичної особи, яка видала документ.

Наказ Мін'юсту від 20.11.2014 р. №1949/5
набере чинності з дня опублікування
(станом на 09.12.2014 р. не опублікований)


Адміністрування єдиного податку для юросіб: окремі нюанси

! Юрособам — платникам ЄП

ДФСУ розглянула питання щодо організації роботи з адміністрування єдиного податку для юридичних осіб та зазначила, зокрема, таке.

1. Щодо права платників єдиного податку — юридичних осіб здійснювати лізингові (орендні) операції та надавати в оренду рухоме та нерухоме майно

Обмеження щодо застосування спрощеної системи оподаткування, передбачене ПКУ, стосується фінансових установ і не поширюється на юросіб — суб'єктів господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але надають послуги з фінансового лізингу.

Юридичні особи, що не є фінансовими установами, які здійснюють лізингові (орендні) операції, надають в оренду рухоме і нерухоме майно, мають право бути платниками єдиного податку, якщо вони виконують інші умови застосування спрощеної системи оподаткування.

2. Щодо анулювання реєстрації платників єдиного податку — юридичних осіб за наявності податкового боргу

Платник єдиного податку — юридична особа, в якого виник податковий борг (з єдиного податку та/або інших податків і зборів) у поточному кварталі протягом наступних двох кварталів має можливість сплатити цей податковий борг. У разі його несплати такому платнику податків анулюється реєстрація в останній день другого з двох послідовних кварталів.

За відсутності підстав для відмови у реєстрації суб'єкта господарювання як платника єдиного податку контролюючий орган зобов'язаний протягом 2-х робочих днів з дати надходження заяви щодо переходу на спрощену систему зареєструвати таку особу платником єдиного податку. У разі відмови у реєстрації платника єдиного податку контролюючий орган зобов'язаний надати протягом 2-х робочих днів з дня подання суб'єктом господарювання відповідної заяви письмову вмотивовану відмову.

Лист ДФСУ від 25.11.2014 р. №11686/7/99-99-15-03-01-17


Податківці про оподаткування ПДВ гарантійного платежу за договором оренди

! Сторонам договорів оренди

ДФСУ зазначила, що передача майна в оренду, а також повернення такого майна його власнику не є об'єктом оподаткування ПДВ.

Якщо умовами договору оренди передбачено, що кошти у вигляді гарантійних платежів зараховуються на оплату лізингових платежів, то ця сума гарантійних платежів збільшує базу оподаткування в орендодавця.

Якщо ж умовами договору оренди передбачено, що гарантійні платежі виконують лише функцію засобу забезпечення виконання зобов'язань та підлягають поверненню орендарю наприкінці терміну дії договору, то ця сума гарантійних платежів не збільшує базу оподаткування. Податкові зобов'язання орендодавцем та податковий кредит орендарем при отриманні/перерахуванні такого гарантійного платежу не визначаються.

При цьому у разі зміни в процесі виконання договору оренди напряму використання отриманого раніше гарантійного платежу, який спочатку виконував функцію засобу забезпечення виконання зобов'язань за договором, а потім спрямовується в рахунок оплати лізингових платежів, що обумовлено додатковою угодою до договору, на дату зміни напряму використання гарантійного платежу орендодавець повинен нарахувати податкові зобов'язання на суму отриманих гарантійних платежів, а орендар на зазначену дату матиме право на формування податкового кредиту, за умови отримання належним чином оформленої податкової накладної та виконання інших правил щодо формування такого кредиту.

Лист ДФСУ від 04.09.2014 р. №2890/6/99-99-19-03-02-15


Кримські підприємці можуть припинити діяльність за місцем їх перебування

! Кримським підприємцям

Мін'юст вніс зміни до свого наказу від 23.07.2014 р. №1197/5 «Про проведення реєстраційних дій щодо юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, місцезнаходженням/місцем проживання яких є Автономна Республіка Крим та місто Севастополь».

Змінами передбачено, що реєстраційні дії щодо державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізосіб-підприємців, які переселилися з АРК та м. Севастополя, місцем проживання яких (за даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців) є АРК та м. Севастополь, за рішенням таких осіб здійснюються за місцем їх перебування, зареєстрованим відповідно до законодавства.

Наказ Мінюсту від 24.11.2014 р. №1971/5
набере чинності з дня опублікування
(станом на 09.12.2014 р. не опублікований)


Порядок здійснення емісії облігацій підприємств оновлено

! Емітентам ЦП

НКЦПФР затвердила зміни до Положення про порядок здійснення емісії облігацій підприємств, облігацій міжнародних фінансових організацій та їх обігу.

Змінами, зокрема, передбачено, що емітент має право розміщувати цільові облігації на суму, яка з урахуванням суми випусків незабезпечених облігацій цього самого емітента, реєстрація яких не скасована на дату прийняття рішення про розміщення облігацій, не перевищує трикратного розміру власного капіталу або розміру забезпечення, що надається йому з цією метою третіми особами у разі розміщення забезпечених цільових облігацій.

Емітент розміщує лише забезпечені цільові облігації, виконання зобов'язань за якими передбачається об'єктами житлового будівництва, для фінансування будівництва яких залучаються кошти від фізичних та юридичних осіб через розміщення облігацій.

Документи (їх копії), які подаються до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку та мають бути засвідчені печаткою (печатками), потребують такого засвідчення у разі наявності відповідної(их) печатки (печаток).

Рішення НКЦПФР від 28.10.2014 р. №1453
набере чинності з дня опублікування
(станом на 09.12.2014 р. не опубліковане)


Як кримським платникам сплатити консолідований податок?

! Підприємствам з філіями в Криму

ДФСУ зазначила, що платники податку на прибуток підприємств із місцем розташування на іншій території України, які мають відокремлені підрозділи в Криму, та прийняли рішення про сплату консолідованого податку на прибуток, сплачують такий податок консолідовано за своїм місцезнаходженням та місцезнаходженням відокремлених підрозділів з місцем розташування на іншій території України.

При розрахунку показників консолідованої податкової декларації з податку на прибуток не враховуються доходи/витрати відокремлених підрозділів, які розташовані на території вільної економічної зони «Крим», за період тимчасової окупації.

Платники податку на прибуток із місцезнаходженням на території вільної економічної зони «Крим», які мають відокремлені підрозділи на іншій території України, не можуть сплачувати податок на прибуток підприємств на консолідованій основі. Такі відокремлені підрозділи сплачують податок на прибуток самостійно як окремі платники цього податку.

Лист ДФСУ від 03.12.2014 р. №13127/7/99-99-19-02-01-17


Вищий суд про практику вирішення кредитних спорів

! Позичальникам і фінустановам

Пленум Вищого господарського суду України розповів про практику вирішення спорів, що виникають з кредитних договорів.

Роз'яснено: якщо господарський суд встановить, що кредитний договір укладений фінансовою установою та фізичною особою, яка набула статусу суб'єкта підприємницької діяльності після укладення такого договору, господарський суд має припинити провадження у справі, оскільки зазначений кредитний договір не є господарським.

Також, на думку ВГСУ, зміна економічної ситуації та коливання курсу іноземної валюти стосовно гривні є комерційними ризиками сторін договору і не можуть бути підставами для зміни або розірвання кредитного договору, оскільки це не є істотною зміною обставин у розумінні ст. 652 ЦКУ.

Суд також нагадав, що банку забороняється збільшувати розмір фіксованої процентної ставки за кредитним договором за відсутності згоди на це позичальника.

Крім того, кредитні договори не є публічними договорами в розумінні ст. 633 ЦКУ. Віднесення кредитних договорів до договорів приєднання за тією ознакою, що позичальник позбавлений можливості запропонувати свої умови договору, можливе у разі укладення такого договору між банком і фізособою, яка не є суб'єктом підприємницької діяльності. При цьому предметом такого договору є споживче кредитування. Однак справи у спорах, що виникають при виконанні таких кредитних договорів, за своїм суб'єктним складом не підвідомчі господарським судам.

Постанова ВГСУ від 24.11.2014 р. №1


Кабмін створив Раду бізнес-омбудсмена

! СПД

Кабінет Міністрів затвердив постанову про утворення Ради бізнес-омбудсмена.

Так, Рада бізнес-омбудсмена є постійно діючим консультативно-дорадчим органом Кабінету Міністрів.

Рада, зокрема, розглядає скарги суб'єктів підприємництва щодо вчинення корупційних діянь та/або інших порушень їх законних інтересів; збирає, опрацьовує та систематизує інформацію щодо справ, які нею вивчаються у зв'язку з розглядом скарг; подає в разі потреби КМУ пропозиції стосовно внесення змін до актів законодавства з метою захисту законних інтересів суб'єктів підприємництва від корупційних діянь та/або інших порушень з боку органів державної влади або органів місцевого самоврядування, а також суб'єктів господарювання, що належать до сфери їх управління тощо.

Раду очолює бізнес-омбудсмен. Бізнес-омбудсмен подає на затвердження наглядовій раді регламент Ради, який визначає порядок подання, взяття на розгляд та розгляду скарг від суб'єктів підприємництва, а також порядок комунікації між суб'єктами підприємництва та Радою. Регламент Ради публікується на її офіційному веб-сайті.

До складу Ради входять: бізнес-омбудсмен; два заступники бізнес-омбудсмена; працівники, яких Рада може відповідно до її потреб наймати на роботу згідно з регламентом.

Бізнес-омбудсменом та заступником бізнес-омбудсмена може бути громадянин України, іноземець або особа без громадянства, який має бездоганну ділову репутацію, високі моральні якості, повну вищу економічну або юридичну освіту, глибокі знання господарських, суспільних та владних проблем в Україні, відповідно до критеріїв, визначених наглядовою радою.

Постанова КМУ від 26.11.2014 р. №691
набере чинності з дня опублікування
(станом на 09.12.2014 р. не опублікована)


Нацбанк перелічив ознаки удаваних угод з купівлі валюти

! Банкам та їх клієнтам

Нацбанк наголосив на необхідності проведення банками ефективного аналізу документів, які є підставою для купівлі інвалюти.

Таким способом банки зможуть виявити удавані угоди, а також ті угоди, що не є характерними та не відповідають видам діяльності клієнта.

На думку Нацбанку, ознаками удаваних угод, зокрема, є угоди:

— щодо продажу нерезидентом цінних паперів українських емітентів, а також ОВДП за цінами, значно вищими за їх номінальну вартість;

— щодо повернення іноземним інвесторам дивідендів;

— щодо купівлі у нерезидента частки в статутному капіталі юридичної особи — резидента за цінами, які в десятки разів перевищують зареєстрований статутний капітал, тощо;

— щодо погашення заборгованості перед нерезидентами за правочинами, якими передбачено уступку права вимоги за кредитними договорами, укладеними між уповноваженими банками та резидентами-позичальниками;

— в яких предметом контракту є товари, вартість яких складно визначити або які не мають постійної ринкової вартості, наприклад консалтингові, аудиторські, юридичні послуги, роялті, інші об'єкти інтелектуальної власності тощо;

— щодо постачання товарів в Україну, в яких товаровиробник не є постачальником товарів та/або отримувачем коштів.

Лист НБУ від 02.12.2014 р. №48-404/71535

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру