Наша компанія вирішила відкрити власну торговельну точку. Передбачається, що магазин працюватиме цілодобово. Як і коли слід друкувати Z-звіт при такому режимі роботи? Які будуть санкції за несвоєчасне роздрукування Z-звіту?
Відповідно до п. 9 ст. 3 Закону про РРО, Z-Звіт слід щоденно друкувати на РРО (за винятком автоматів з продажу товарів (послуг)) і забезпечувати зберігання таких звітів у КОРО.
Навіть якщо у вас за день (тиждень) не відбулося реалізації товарів (тобто не було жодного покупця), то все одно треба роздрукувати за цей день Z-звіт та підклеїти його у КОРО (зокрема, див. лист ДПАУ від 24.12.2009 р. №13432/6/23-7015/1445, також див. статтю «Z-звіт — лише у робочі дні» у «ДК» №5/2014).
Додатково зауважимо, що Z-звіти можна друкувати кілька разів на день. Головне, не забудьте всіх їх підклеїти у КОРО. Адже у п. 8 глави 4 розділу ІІ Порядку №417 зазначено, що у разі роздрукування на РРО протягом робочого дня декількох фіскальних звітних чеків усі вони підклеюються у відповідній КОРО. При цьому записи у розділі 2 КОРО роблять за кожним фіскальним звітним чеком окремо.
У ситуації, коли підприємство працює лише вдень, жодних особливостей у роздрукуванні Z-звіту немає. Наприкінці робочого дня відповідальний касир (старший касир) роздрукує Z-звіт та підклеїть його у КОРО.
Та от питання: коли саме слід друкувати Z-звіт, якщо торговельна точка працює цілодобово?
Тут нагадаємо пункт 1 приміток до додатка до Вимог №199, де зазначено, що підсумок розрахунків роблять за зміну, максимальна тривалість якої не повинна перевищувати 24 години. А зміною вважають період роботи РРО від реєстрації першої розрахункової операції після виконання Z-звіту до виконання наступного Z-звіту (п. 2 Вимог №199). При цьому підсумок розрахунків за зміну потрапляє до фіскальної пам'яті РРО саме під час роздрукування Z-звіту. Тому виконання вимоги підбиття підсумків розрахунків за зміну можливе лише за умови друкування Z-звіту.
Якщо вчасно не роздрукуєте Z-звіт протягом 24-х годин з моменту реєстрації першої розрахункової операції на РРО (після роздрукування попереднього Z-звіту), то його автоматично має бути заблоковано (п. 7 Вимог №199).
Блокування повинно супроводжуватися світловою (відображення повідомлення на індикаторі) та звуковою сигналізацією і не повинно призводити до втрати інформації, що друкується (п. 8 Вимог №199). Розблокувати його можна лише після формування й друкування Z-звіту (п. 10 Вимог №199).
Варто згадати й ухвалу Львівського апеляційного адмінсуду від 09.10.2012 р., у справі №26044/10/9104, де служителі Феміди зазначили, що відлік тривалості зміни РРО починається з моменту реєстрації першої розрахункової операції після виконання попереднього Z-звіту, а не з початку робочого дня.
Наведемо приклад. Так, підприємство розпочало свою роботу о 8.00, перша розрахункова операція відбулася о 8.34. Тож зміна може тривати до 8.34 наступної доби.
Загалом виходить, що друкувати Z-звіт потрібно щодня не пізніше ніж через 24 години від моменту реєстрації першої розрахункової операції.
Але це ще не все. Так, відповідно до п. 2.6 Положення №637, усі готівкові кошти, що надходять до кас, потрібно своєчасно (у день їх одержання) та в повній сумі оприбутковувати.
Згідно з п. 2.6 Положення №637, оприбуткуванням готівки вважають проведення підприємствами її обліку в касі на повну суму фактичних надходжень у касовій книзі та КОРО.
У ситуації, коли розрахунки провадять із застосуванням РРО, готівку вважатимуть оприбуткованою після проведення запису коштів у повній сумі їх фактичного надходження у КОРО на підставі Z-звіту.
Загалом виходить, що для тих торговельних точок, які проводять розрахунки через РРО цілодобово, для оприбуткування коштів у день їх надходження Z-звіт слід роздрукувати після проведення останнього розрахунку за день, але до 24.00. У разі коли Z-звіт з розрахунковими операціями за попередній день буде роздруковано після 24.00, податківці можуть вважати, що готівку було несвоєчасно оприбутковано (тобто не день-у-день).
Приклад Торговельна точка працює цілодобово. Перезмінка відбувається о 7.00, о 15.00 та о 23.00. Тож у принципі варто, щоб Z-звіт роздруковували після закінчення зміни касирів та, наприклад, о 23.55-59. Звісно, якщо в період з 23.00 до 24.00 через РРО проводили розрахункові операції.
А за несвоєчасне оприбуткування готівки передбачено санкцію у 5-кратному розмірі від неоприбуткованої (оприбуткованої несвоєчасно або не у повному розмірі) суми (ст. 1 Указу №436).
Крім того, за несвоєчасне (нещоденне) роздрукування Z-звіту передбачено такі санкції:
— 20 н. м. д. г. (340 грн) — штраф до суб'єкта господарювання за нероздрукування Z-звіту щодня (п. 4 ст. 17 Закону про РРО). Зазначимо, що санкції за Законом про РРО, на нашу думку, податківці мають право застосувати протягом 1095 днів з дня вчинення правопорушення, як це є в загальних випадках (ст. 17 Закону про РРО та ст. 102 ПКУ);
ВСУ — про множинність санкцій
Верховний суд України у постанові від 16.04.2013 р. у справі №21-89а13 дійшов висновку, що за вчинення порушень, про які йдеться у п. 4 ст. 17 Закону про РРО, відповідний орган ДПС може застосувати лише одну фінансову санкцію у розмірі 340 грн незалежно від кількості випадків невиконання щоденного друку фіскального звітного чека та/або його незберігання в КОРО, виявлених під час перевірки суб'єкта підприємницької діяльності, який здійснює розрахункові операції за товари (послуги). Не виконуючи протягом певного періоду обов'язок щодня друкувати фіскальний звітний чек, суб'єкт підприємницької діяльності вчиняє продовжуване порушення, а не зберігаючи роздрукований чек у Книзі обліку розрахункових операцій — триваюче. Це правило застосовується незалежно від кількості РРО у госпсуб'єкта.
— від 2 до 5 н. м. д. г. (від 34 до 85 грн) — до особи, яка проводила розрахункові операції (касир, інша відповідальна особа) з порушенням порядку проведення розрахунків, а саме не роздруковуючи Z-звіт (абз. 2 ст. 155-1 КУпАП). У разі повторного порушення цієї норми — адмінштраф від 5 до 10 н. м. д. г. (від 85 до 170 грн) (абз. 4 ст. 155-1 КУпАП);
— від 5 до 10 н. м. д. г. (від 85 до 170 грн) — до посадової особи підприємства за порушення порядку проведення розрахунків (абз. 2 ст. 155-1 КУпАП). У ситуації повторного правопорушення санкція становитиме від 10 до 20 н. м. д. г. (від 170 до 340 грн) (абз. 4 ст. 155-1 КУпАП).
Протокол про адмінправопорушення складають і подають до суду посадові особи ДПІ, які проводять перевірку (п. 1 ст. 255 КУпАП). Справи за такими адміністративними правопорушеннями розглядають судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів (ст. 221 КУпАП).
Нормативна база
- КУпАП — Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. №8073-Х.
- Закон про РРО — Закон України від 06.07.95 р. №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».
- Указ №436/95 — Указ Президента України від 12.06.95 р. №436/95 «Про застосування штрафних санкцій за порушення норм з регулювання обігу готівки».
- Порядок №417 — Порядок реєстрації та ведення розрахункових книжок, книг обліку розрахункових операцій, затверджений Наказом Міндоходів України від 28.08.2013 р. №417.
- Вимоги №199 — Вимоги щодо реалізації фіскальних функцій реєстраторами розрахункових операцій для різних сфер застосування, затверджені постановою КМУ від 18.02.2002 р. №199.
- Положення №637 — Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затверджене постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. №637.
Василь РОРАТ, «Дебет-Кредит»