• Посилання скопійовано

Фінзвітність як вона є

У червні 2013 року Мінфін розробив Наказ №627, який з 09.08.2013 р. — дати опублікування — вніс досить масштабні зміни до більш ніж двадцяти нормативних актів, що регулюють бухгалтерський облік та фінансову звітність. У «ДК» №35/2013 ми вже аналізували значущі нововведення цього наказу. Наприкінці року коротко нагадаємо ті моменти, які безпосередньо вплинуть на складання фінзвітності за 2013 рік.

Склад звітності та строки її подання

Основні зміни стосуються набрання чинності НП(С)БО 1, який замінив низку вже звичних для нас П(С)БО 1, 2, 3, 4, 5. Уперше фінзвітність за НП(С)БО 1 складалася за I квартал 2013 р.

Саме додаток 1 до НП(С)БО 1 містить усі основні форми фінансової звітності.

Додаток 2 до НП(С)БО 1 містить аналогічні форми для консолідованої фінансової звітності.

Загалом склад фінансової звітності, терміни та періодичність її квартального подання не змінились. Як і раніше, квартальні форми подаємо не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом, а от щодо річних маємо зміни. Завдяки постанові КМУ від 07.11.2013 р. №820, яка внесла зміни до Порядку №419, з 01.01.2014 р. граничний строк для подання річних фінансових звітів — 28 лютого наступного за звітним року.

Щодо подання фінзвітності до територіальних органів Міндоходів, то вона, як і раніше, подається у строки, передбачені для подання декларації з податку на прибуток (абз. 2 п. 5 Порядку №419). Тобто для більшості підприємств, для яких базовим звітним періодом є календарний рік, — протягом 60 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного року (п. 49.18 ПКУ). Решта (які подають декларації з податку на прибуток щокварталу) подають фінансову звітність, як і декларацію з податку на прибуток, протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем IV кварталу (УПК №1171).

Основні акценти річної фінзвітності

Як і раніше, річна фінансова звітність має бути складена на підставі даних річної інвентаризації. Наразі не є предметом дискусії, наскільки доцільно її проводити, наскільки трудомістким є цей процес на великих підприємствах з активним рухом складських залишків. Це вимога чинного законодавства (ст. 10 Закону про бухоблік та п. 12 Порядку №419). Така фінансова звітність складається за підсумками року, на останній день календарного року — 31.12.2013 р. — усі показники (як активи, так і зобов'язання) мають бути підтверджені річною інвентаризацією.

У річній фінзвітності (зрештою, це і передбачено формою) не повинна окремо виділятися надзвичайна діяльність. Завдяки змінам, внесеним Наказом №627, із Плану рахунків та Iнструкції №291 вилучено рахунки 75 «Надзвичайні доходи» та 99 «Надзвичайні витрати». Зрештою, така зміна повністю збігається з позицією у МСФЗ — там теж немає виокремлення надзвичайної діяльності ні у звіті про сукупні доходи, ні у примітках до фінзвітності. Завдяки змінам до п. 29 П(С)БО 16 «Витрати» витрати, які раніше визнавалися надзвичайними, мають знайти своє відображення у складі інших витрат. Перед складанням звітності варто ще раз перевірити, щоб рахунки 75 та 99 були обнулені, а залишки за ними датою 09.08.2013 р. (дата набрання чинності Наказом №627) перенесені на рахунки 74 і 97.

Варто бути уважними і під час аналізу субрахунка 703. Внаслідок змін на цьому субрахунку мають бути відображені, за наявності, і доходи від орендних платежів за оренду об'єктів інвестиційної нерухомості. Доходи від орендних платежів за оренду інших активів слід відображати, як і раніше, у складі інших операційних доходів (субрахунок 719).

Крім того, з 09.08.2013 р. і надалі авансові платежі з податку на прибуток мають відображатися як дебіторська заборгованість бюджету з податку на прибуток. Увесь 2013 рік ми сплачували податок на прибуток авансом, тож на дату сплати авансових платежів податкові зобов'язання з податку на прибуток в обліку ще не були нараховані (п. 5 П(С)БО 17). А отже, такі платежі є переплатою з податку на прибуток доти, доки не будуть нараховані податкові зобов'язання (подано податкову декларацію з податку на прибуток).

Усі суми дооцінок необоротних активів за підсумками звітного року мають бути відображені не на колишньому субрахунку 423 «Дооцінка активів», а на рахунку 41 «Капітал у дооцінках». Це новий для нас рахунок. На ньому тепер обліковується й узагальнюється інформація про дооцінки (уцінки) необоротних активів і фінансових інструментів, які відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку відображаються у складі власного капіталу і розкриваються у звіті про фінансові результати (звіті про сукупний дохід). Залишок на цьому рахунку у разі уцінки та вибуття зазначених активів, зменшення їх корисності тощо має бути зменшено. Суттєвих змін в алгоритмах переоцінок немає, але варто бути уважними з перенесенням сальдо з рах. 423 на рах. 41. На рах. 423 на кінець року має відображатися накопичене сальдо за курсовими різницями, які призводять до змін у власному капіталі підприємства, а накопичених раніше дооцінок не має бути.

Завдяки Закону №422 обов'язок обліковувати тимчасові та постійні податкові різниці та подавати фінзвітність із такими показниками діятиме лише зі звітних періодів 2014 року (абз. 2 п. 1 підр. 4 р. ХХ Перехідних положень ПКУ). I то з 01.01.2014 р. це буде право платника податків, а не його обов'язок. Наголошуємо: це стосується лише тієї фінзвітності, що подається разом із декларацією з прибутку до територіальних органів Міндоходів.

Загалом же у річній фінзвітності за 2013 рік податкові різниці показуються підприємствами, що підпадають під дію ПБО «Податкові різниці», лише у примітках до фінзвітності у таблиці XII « Податок на прибуток».

Нормативна база

  • Закон №422 — Закон України від 04.07. 2013 р. №422-VII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів та вдосконалення деяких податкових норм».
  • Порядок №419 — Порядок подання фінансової звітності, затверджений постановою КМУ від 28.02.2000 р. №419.
  • НП(С)БО 1 — Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності», затверджене наказом Мінфіну від 07.02.2013 р. №73.
  • Iнструкція №291 — Iнструкція про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затверджена наказом Мінфіну від 30.11.99 р. №291.
  • Наказ №627 — Наказ Мінфіну від 27.06.2013 р. №627 «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку».
  • УПК №1171 — Узагальнююча податкова консультація щодо особливостей подання декларацій з податку на прибуток та сплати податку у 2013 році, затверджена наказом ДПСУ від 21.12.2012 р. №1171.

Юлія КЛОВСЬКА, головний редактор «Дебету-Кредиту»

До змісту номеру