• Посилання скопійовано

Оцінка нерухомості для цілей оподаткування

Своїм наказом від 14.05.2012 р. №539 (див. «ДК» №34/2012) Мінфін затвердив Порядок ведення Переліку суб'єктів оціночної діяльності — суб'єктів господарювання, уповноважених здійснювати оцінку майна для цілей оподаткування, нарахування та сплати інших обов'язкових платежів відповідно до законодавства. Проаналізуймо його основні положення.

Загальні аспекти оцінки майна для оподаткування

Дохід, отриманий фізособою від продажу (обміну) не частіше одного разу на рік певних видів нерухомості, може не обкладатися ПДФО. Проте ця норма діятиме тільки для чітко визначених видів нерухомості1 та за умови перебування такого майна у власності платника податку понад три роки (п. 172.1 ПКУ). Остання умова не поширюється на майно, отримане фізособою у спадщину.

Відповідно до п. 172.3 ПКУ, дохід від продажу об'єкта нерухомості визначається на базі ціни, прописаної в договорі купівлі-продажу, але, і це найголовніше, «не нижче оціночної вартості такого об'єкта, розрахованої органом, уповноваженим здійснювати таку оцінку відповідно до закону».

Проте це не єдиний випадок, коли ПКУ передбачає оцінку майна професійним суб'єктом господарювання. Так, оцінка майна має бути здійснена і в разі:

1) коли балансова вартість майна у податковій заставі не визначена (абз. 3 п. 89.2 ПКУ);

2) реалізації майна з податкової застави (п. 95.10 ПКУ);

3) визначення бази оподаткування ПДВ, коли продавцем вживаного транспортного засобу є фізособа (абз. 4 п. 189.3 ПКУ);

4) при продажу (обміні) фізособою рухомого майна (п. 173.1 ПКУ);

5) при продажу земельної ділянки, отриманої у власність в ході приватизації (саме така оціночна вартість земельної ділянки зменшує суму доходу від продажу такої землі (пп. 147.2 ПКУ).

Отже, в таких випадках оцінку для цілей оподаткування має здійснювати суб'єкт оціночної діяльності (далі — СОД), у якого цей вид діяльності є виключним. Коментованим нормативним актом затверджено порядок ведення переліку СОД, які займаються тільки оцінкою для цілей оподаткування.

Веде такий перелік ДПС на своєму офіційному сайті. Отже, будь-яка особа перед тим, як укласти договір з оцінювачем для надання їй послуг з оцінки, звіт про які використовуватиметься для цілей оподаткування, в будь-який час може перевірити, чи включений конкретний оцінювач до цього переліку.

Включення та виключення інформації про СОД до/з переліку

Як ми пам'ятаємо, Фонд держмайна відповідно до абз. 12 п. 5 ч. 1 ст. 5 Закону №41072, статей 17, 22 Закону №26583 веде Державний реєстр оцінювачів та СОД. У такому реєстрі міститься інформація про всіх оцінювачів, які мають кваліфікаційне свідоцтво, та всіх СОД, які отримали сертифікати на право заняття оціночною діяльністю за напрямом, зазначеним у конкретному свідоцтві. Порядок ведення Державного реєстру СОД та надання довідок з нього затверджено наказом ФДМУ від 25.05.2004 р. №995.

1 Житлового будинку, квартири або їх частини, кімнати, садового (дачного) будинку (включаючи земельну ділянку, на якій розташовані такі об'єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці), а також земельної ділянки, що не перевищує норми безоплатної передачі за ст. 121 ЗКУ залежно від її призначення.

2 Закон України від 09.12.2011 р. №4107-VI «Про Фонд державного майна України».

3 Закон України від 12.07.2001 р. №2658-III «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні».

Це треба знати

Оцінювачами можуть бути громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які склали кваліфікаційний іспит та одержали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача відповідно до вимог цього Закону.

Стаття 6 Закону №2658

Суб'єктами оціночної діяльності є:

— суб'єкти господарювання — зареєстровані в установленому законодавством порядку фізичні особи — суб'єкти підприємницької діяльності, а також юридичні особи незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які здійснюють господарську діяльність, у складі яких працює хоча б один оцінювач та які отримали сертифікат суб'єкта оціночної діяльності відповідно до цього Закону;

— органи державної влади та органи місцевого самоврядування, які отримали повноваження на здійснення оціночної діяльності в процесі виконання функцій з управління та розпорядження державним майном та (або) майном, що є у комунальній власності, та у складі яких працюють оцінювачі.

Стаття 5 Закону №2658

Коментований Порядок регламентує ведення вужчого переліку — переліку СОД, що займаються оцінкою для цілей оподаткування.

Цей перелік СОД як органів, уповноважених здійснювати оцінку для випадків, установлених ПКУ, і таких, що мають право здійснювати оцінку для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства1, є не чим іншим, як інформацією на сайті ДПС про СОД — СГД приватної форми власності, виключним видом діяльності яких є оцінка для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства. Метою такої інформації є, зокрема, доступ користувачів до переліку СОД для здійснення оцінки з метою оподаткування.

Для того щоб інформацію про СОД було занесено до цього переліку, ФДМУ подає до ДПС інформацію про конкретного суб'єкта господарювання у сфері оцінки для цілей оподаткування в Реєстрі СОД разом із копією відповідного рішення ФДМУ на включення СОД до Реєстру. Одночасно має бути надіслана письмова згода СОД на поширення центральним органом державної податкової служби інформації. У якій формі має бути оформлена така згода, наразі не відомо. Очевидно, в довільній.

Ситуація зі згодою, на нашу думку, взагалі не зрозуміла.

Адже, по-перше, перелік СОД та дані самих СОД не є конфіденційною інформацією2: перелік з даними самих СОД, у т. ч. за зазначеними напрямами діяльності (напрям 3), іншою інформацією розміщено на сайті ФДМУ http://www.spfu.gov.ua/ukr/news_big.php?id=10710.

По-друге, на чию адресу її надсилати — на адресу ФДМУ, і вже потім весь пакет документів прямуватиме до ДПС, чи СГД окремо надсилає від свого імені таку згоду прямо на адресу ДПС? Як тоді СГД отримає інформацію від ФДМУ про надіслання інформації до ДПС, щоб було дотримано умови щодо одночасного подання інформації? Ці запитання поки що без відповіді.

Податківці мають 5 робочих днів на включення інформації про СОД до переліку. З таким же терміном виконання здійснюється і внесення будь-яких змін, доповнень, виключення інформації про СОД до/з переліку. Як бачимо, податковий орган у цьому процесі позбавлений можливості приймати рішення про включення, зміну, вилучення інформації про суб'єктів оціночної діяльності — усе робиться за поданням Фонду держмайна.

Замість висновків

Вище ми описали основні нормативні особливості порядку ведення переліку СОД. Проте на практиці все далеко не так прозоро та однозначно. Так, наприклад, документом, що засвідчує право СОД на внесення його до Держреєстру СОД для здійснення оціночної діяльність за конкретними напрямами оцінки майна, є сертифікат оцінювача. Сертифікат видається за конкретними напрямами оцінки майна та спеціалізаціями в межах напрямів, заявлених СГД, що ініціює отримання сертифіката3. Тобто конкретні напрями оцінки первинно зазначаються саме СОД у заяві на отримання сертифіката. Однак у заяві про видачу сертифіката можуть бути зазначені тільки напрями, записані у свідоцтві, виданому ФДМУ оцінювачам. Відповідно до п. 4 розділу II Положення №479 «у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, виданому суб'єкту господарювання, який ініціює отримання сертифіката, має бути зазначений вид діяльності, пов'язаний з оцінкою майна». Ось тут і починається найцікавіше.

1 У тому числі правочинів, що підлягають нотаріальному посвідченню та/або державній реєстрації.

2 Відповідно до п. 1.3 коментованого Порядку №539 «Перелік є загальнодоступним та створюється з метою забезпечення... широкого інформування суспільства про суб'єктів оціночної діяльності — суб'єктів господарювання...».

3 Пункт 4 Положення про порядок видачі сертифікатів суб'єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом ФДМУ від 14.03.2002 р. №479.

Кваліфікаційне свідоцтво та сертифікат СОД

Кваліфікаційні свідоцтва підтверджують професійну підготовку оцінювача за такими напрямами оцінки майна відповідно до програм базової підготовки: оцінка об'єктів у матеріальній формі; оцінка цілісних майнових комплексів, паїв, цінних паперів, майнових прав та нематеріальних активів, у тому числі прав на об'єкти інтелектуальної власності.

Підвищення кваліфікації відбувається за напрямами, зазначеними у кваліфікаційному свідоцтві оцінювача, за результатами якої видається посвідчення про підвищення кваліфікації, яке є невід'ємною частиною кваліфікаційного свідоцтва.

Кваліфікаційне свідоцтво видається Фондом державного майна України спільно з навчальним закладом, на базі якого проводилася підготовка та складався кваліфікаційний іспит, на підставі відповідного рішення екзаменаційної комісії. За видачу кваліфікаційного свідоцтва справляється плата в розмірі одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян. Зазначена плата спрямовується на покриття організаційних витрат, пов'язаних з видачею кваліфікаційного свідоцтва. У кваліфікаційному свідоцтві зазначаються назва органу державної влади та навчального закладу, які його видали, дата видачі, номер свідоцтва, прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи, якій видається свідоцтво, напрям програми базової підготовки, відповідно до якої підтверджується фаховий рівень оцінювача та дозволяється здійснювати оцінку. Кваліфікаційне свідоцтво є безстроковим у разі виконання всіх вимог, установлених цим Законом.

Стаття 15 Закону №2658

Сертифікат суб'єкта оціночної діяльності — суб'єкта господарювання (далі — сертифікат) є документом, що засвідчує право суб'єкта оціночної діяльності на внесення його до Державного реєстру суб'єктів оціночної діяльності, які здійснюють оціночну діяльність у формі практичної діяльності з оцінки майна та які визнані суб'єктами оціночної діяльності за напрямами оцінки майна, що в ньому зазначені.

Сертифікат видається в порядку, встановленому цим Законом, Фондом державного майна України. Форма сертифіката встановлюється зазначеним органом. У сертифікаті зазначаються найменування органу державної влади, що його видав, найменування суб'єкта оціночної діяльності — суб'єкта господарювання, його юридичні реквізити, код Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ), дата видачі та строк дії, напрями оцінки майна, щодо яких дозволена практична діяльність. Сертифікат підписується керівником Фонду державного майна України та засвідчується печаткою.

Стаття 18 Закону №2658

Такого напряму оцінки, як «оцінка для цілей оподаткування та нарахування і сплати інших обов'язкових платежів, які справляються відповідно до законодавства», нині чинним законодавством не передбачено. Напрям 3 із такою назвою було передбачено наказом ФДМУ від 23.04.2012 р. №555, який зараз не діє1. По суті, на сьогодні напрями оцінки жодним нормативним актом не визначено. Тож незрозуміло, який напрям діяльності має бути зазначено у свідоцтві оцінювача від ФДМУ, щоб СГД мав право здійснювати оцінку майна для цілей оподаткування, нарахування та сплати інших обов'язкових платежів відповідно до законодавства. До речі, на сайті ФДМУ Реєстр СОД надано виходячи із чинного на сьогодні Наказу ФДМУ №995, яким напрями оцінки не конкретизовано взагалі. Оцінка з метою оподаткування в цьому Реєстрі СОД значиться як додаткова послуга. Тож, як бачимо, конкретний Порядок ведення переліку СОД — СГД, уповноважених здійснювати оцінку майна для цілей оподаткування, затверджено, але білих плям у цьому питанні більше, ніж конкретики та прозорих механізмів. Чекаємо від держрегуляторів чітких та однозначних порядків та механізмів оцінки майна з метою оподаткування.

1 Наказ скасовано згідно з наказом ФДМУ від 14.06.2012 р. №2952, враховуючи зміни, внесені наказом ФДМУ від 15.06.2012 р. №2965.

Юлія КЛОВСЬКА, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру