• Посилання скопійовано

Оскарження рішення органу ПФУ здійснюється на двох рівнях

Орган Пенсійного фонду за результатами перевірки донарахував підприємству суму ЄСВ та застосував відповідний штраф. Як оскаржити таке рішення?

Для рішень органів ПФУ передбачено дві процедури оскарження: судова та адміністративна — у порядку підлеглості. Остання при оскарженні таких рішень має свої особливості.

Як і податкове законодавство, законодавство про сплату пенсійних внесків, а нині — законодавство про сплату ЄСВ, передбачало і передбачає поняття «узгодження», що застосовується щодо сум зобов'язань із відповідних платежів. Проте у податковому законодавстві і законодавстві про ЄСВ це дещо різні поняття.

Згідно зі ст. 25 Закону про ЄСВ1, у разі незгоди з розрахунком суми недоїмки (яка стягується з нарахуванням пені та застосуванням штрафів) платник ЄСВ узгоджує її з органом ПФУ у порядку, встановленому ПФУ. Далі стаття 25 передбачає, що у разі якщо згоди з органом ПФУ не досягнуто, платник ЄСВ зобов'язаний сплатити суми недоїмки та штрафів разом із нарахованою пенею протягом 10 робочих днів з дня надходження рішення відповідного органу ПФУ або оскаржити вимогу до органу ПФУ вищого рівня чи у судовому порядку.

Порядок узгодження вимоги визначено постановою правління ПФУ від 08.10.2010 р. №22-72 (для пенсійних внесків, що справлялися до 01.01.2011 р., застосовується порядок, визначений постановою ПФУ від 19.12.2003 р. №21-2 (що залишається чинним).

1 Закон України від 08.07.2010 р. №2464-VI «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування».

2 Порядок розгляду органами Пенсійного фонду України скарг на рішення про накладення штрафу, нарахування пені та заяв платників при узгодженні ними вимоги про сплату недоїмки зі сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, затверджений постановою правління ПФУ від 08.10.2010 р. №22-7.

Згідно з пп. 2.1 Порядку №22-7, у разі якщо платник ЄСВ вважає, що орган ПФУ неправильно визначив суму недоїмки, він має право звернутися до органу ПФУ, вимога якого оскаржується, із заявою про узгодження вимоги, яка подається у письмовій формі та супроводжується документами (розрахунками, копіями платіжних доручень тощо), що свідчать про неправильність сум недоїмки, зазначених у вимозі.

Заява про узгодження подається протягом 10 робочих днів, наступних за днем отримання платником єдиного внеску вимоги, до органу ПФУ або поштою. Орган ПФУ розглядає заяву протягом 3 робочих днів і має право задовольнити її, не задовольнити чи залишити без розгляду.

Уже в разі незгоди з рішенням, прийнятим у межах процедури узгодження вимоги, платник ЄСВ може подати «первинну» скаргу до органу ПФУ вищого рівня (а надалі — і до ПФ України «повторну» скаргу).

Слід звернути увагу на те, що вимоги до заяви про узгодження і скарги визначено у п. 1.5 зазначеного Порядку, і вони є однаковими, що і дає нам додаткові підстави стверджувати: заява про узгодження — це і є, по суті, первинна скарга.

Отже, у разі незгоди зі сумою недоїмки та/або пені і штрафу платник ЄСВ спочатку подає заяву про узгодження вимоги до органу ПФУ, який видав таку вимогу, а вже потім (після отримання рішення щодо заяви) — звертається зі скаргою до органу ПФУ вищого рівня.

Окрім цього, платник ЄСВ має право оскаржити у суді вимогу, рішення про нарахування пені та накладення штрафу у будь-який момент після їх отримання. Судове оскарження здійснюється шляхом подання адміністративного позову до адміністративного суду. Згідно з ч. 14 ст. 25 Закону про ЄСВ, про факт судового оскарження платник повинен письмово повідомляти орган ПФУ, рішення якого оскаржується.

Олексій КРАВЧУК, к. ю. н., аудитор

До змісту номеру