До статутного фонду були внесені основні засоби, у т. ч. комп'ютери. Минуло два роки, і директор хоче купити нові. Чи можемо ми списати комп'ютери, що значаться у нас як такі, що стали непридатними (наприклад, було замикання, і всі або частина згоріли)? Що потрібно для списання: висновок експерта, що комп'ютери не підлягають відновленню чи ремонту?
Основні засоби, отримані як внесок до статутного капіталу, відображають на балансі підприємства за первісною вартістю. У статуті прописано вартість основних засобів, узгоджену між засновниками підприємства. За актом приймання-передачі засновники передають основні засоби до статутного капіталу підприємства. Отримання основних засобів шляхом внесення до статутного капіталу, згідно з пп. 146.17.2 ПКУ, прирівнюється до купівлі основних засобів. Мінімально допустимий термін експлуатації комп'ютера, згідно з п. 145.1 ПКУ, — 2 роки. Оскільки комп'ютер пропрацював мінімально допустимий термін, а також відбулася форс-мажорна обставина, яка призвела до непридатності комп'ютера, його можна списати. Згідно з п. 146.16 ПКУ, на підставі висновку комісії з ліквідації основних засобів, комп'ютер ліквідовується та залишкова вартість списується на витрати.
Приклад У березні 2009 року до статутного фонду було внесено комп'ютер вартістю 6000,00 грн. Ліквідаційна вартість дорівнює нулю. Термін експлуатації — 3 роки. Через 24 місяці відбулося коротке замикання, і комп'ютер згорів (див. таблицю).
Таблиця
Бухгалтерський та податковий облік внесення основних засобів до статутного фонду
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|||
|
Надійшов комп'ютер |
|
|
|
|
|
|
Списано залишкову вартість |
|
|
|
|
|
|
Списано знос |
|
|
|
|
|
Комісія актом списання основних засобів (ф. №ОЗ-3) списує з балансу на витрати комп'ютер, при цьому в книзі інвентаризації основних засобів робиться запис про вибуття.
Марина КРИВЕНКО, «Дебет-Кредит»