• Посилання скопійовано

Що нового

Коли до договорів комісії слід застосовувати Закон про ПДВ

! Сторонам договорів комісії

ДПС нагадує, що базою оподаткування для товарів/послуг, що передаються/отримуються у межах договорів комісії (консигнації), поруки, довірчого управління, є вартість постачання цих товарів, визначена у порядку, встановленому ст. 188 ПКУ.

Щодо операцій з постачання товарів та придбання товарів/послуг за договорами комісії, укладеними до 01.01.2011 р., — до таких операцій, перша подія за якими відбулася до 01.01.2011 р., слід застосовувати норми Закону «Про податок на додану вартість», а за тими операціями, перша подія за якими відбулася (відбудеться) у 2011 р. (навіть якщо договори укладені до 2011 р.), ПЗ та ПК повинні визначатися відповідно до норм ПКУ.

Лист ДПСУ від 19.10.2011 р. №3529/7/15-3417-23 див. у наступних числах «ДК»


Покупець квитка має право звернутися до продавця з вимогою надати йому ПН

! Платникам ПДВ

ДПА зазначає, що підставою для нарахування сум податку, що відносяться до ПК без отримання ПН, є:

а) транспортний квиток, готельний рахунок або рахунок, який виставляється платникові за послуги зв'язку, інші послуги, вартість яких визначається за показаннями приладів обліку, що містять загальну суму платежу, суму податку та податковий номер продавця, крім тих, форма яких встановлена міжнародними стандартами;

б) касові чеки, які містять суму отриманих товарів/послуг, загальну суму нарахованого податку (з визначенням фіскального номера та податкового номера постачальника). При цьому з метою такого нарахування загальна сума отриманих товарів/послуг не може перевищувати 200 гривень за день (без урахування податку).

Враховуючи, що електронний квиток — це електронний документ, що не має матеріальної форми і, відповідно, не може бути підставою для включення до складу ПК сум ПДВ, сплачених платником при його придбанні, то з метою правильності визначення суми ПДВ, яку можливо віднести до ПК, покупець транспортного квитка, форму якого встановлено міжнародними стандартами, має право звернутися до продавця цього квитка з вимогою надати йому ПН, а продавець, своєю чергою, зобов'язаний на таку вимогу її надати.

Лист ДПА у м. Києві від 25.07.2011 р. №7623/10/31-606 див. у наступних числах «ДК»


Встановлено критерії, яким повинні відповідати аудиторські фірми

! Суб'єктам аудиторської діяльності

Аудиторська палата України затвердила критерії, яким повинні відповідати аудиторські фірми, що мають право здійснювати аудит податкової звітності та надавати висновки (звіти). Серед них:

1) кількість сертифікованих аудиторів, які працюють за трудовим договором з аудиторською фірмою, повинна становити не менше трьох;

2) визнання аудиторської фірми такою, що пройшла перевірку системи контролю якості аудиторських послуг;

3) наявність щорічного здійснення удосконалення професійних знань не менш як у двох сертифікованих аудиторів аудиторської фірми за програмами, затвердженими АПУ та ДПС;

4) термін включення аудиторської фірми до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів повинен становити не менш як один рік з початку аудиторської діяльності (дата отримання першої ліцензії або Свідоцтва);

5) укладання аудиторською фірмою договору страхування професійної відповідальності перед третіми особами — замовниками аудиту;

6) наявність у аудиторської фірми публічності для суспільства через розкриття на власному веб-сайті в мережі Iнтернет такої інформації:

— найменування, код ЄДРПОУ, адреса місцезнаходження, контактний телефон та адреса електронної пошти аудиторської фірми;

— посада, прізвище, ім'я та по батькові, номер і дата видачі сертифіката, контактний номер телефону керівника аудиторської фірми;

— копія документа, що підтверджує укладання аудиторською фірмою договору страхування професійної відповідальності;

7) створення аудиторською фірмою системи зберігання конфіденційної інформації.

Рішення АПУ від 29.09.2011 р. №239/12


Вносити зміни до договорів оренди землі при реорганізації товариства — не обов'язково

! Юрособам-орендарям

Держагентство земельних ресурсів роз'яснило, що перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи, а також реорганізація юрособи-орендаря не є підставою для зміни умов або розірвання договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.

Тож, відповідно до ст. 33 Закону «Про оренду землі», зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. Тобто внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у разі реорганізації товариства не є обов'язковим, якщо інше не передбачено в самому договорі оренди зазначеної земельної ділянки, оскільки має місце перехід прав та обов'язків від реорганізованого підприємства до підприємства-правонаступника. При цьому підприємство, яке реорганізується, втрачає право на орендовані ним земельні ділянки.

Лист Держагентства земельних ресурсів від 28.09.2011 р. №15015/27/11-11


Спори щодо оренди землі вирішуються судом

! Власникам або користувачам землі

Держагентство земельних ресурсів зазначає, що земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Тільки судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юросіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.

Органи виконавчої влади з питань земельних ресурсів вирішують земельні спори щодо меж земельних ділянок за межами населених пунктів, розташування обмежень у використанні земель та земельних сервітутів.

У разі незгоди власників землі чи землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів спір вирішується судом.

Лист Держагентства земельних ресурсів від 05.10.2011 р. №15330/27/13-11


Затверджено нові форми статспостережень зі статистики праці

! Юрособам

Держкомстат затвердив форми державних статспостережень зі статистики праці, що додаються, та наказав ввести їх у дію починаючи:

1) зі звіту за 2011 р.:

— №1-ПВ (умови праці) (1 раз на 2 роки) «Звіт про стан умов праці, пільги та компенсації за роботу зі шкідливими умовами праці»;

— №6-ПВ (річна) «Звіт про кількість працівників, їхній якісний склад та професійне навчання»;

2) зі звіту за I кв. 2012 р. — №1-ПВ (квартальна) «Звіт з праці».

3) зі звіту за січень 2012 р. — №1-ПВ (місячна) «Звіт з праці».

Зазначені форми подають юрособи та їхні відокремлені підрозділи, визначені за переліком органів держстатистики.

З 01.02.2012 р. втратять чинність попередні форми статспостережень №1-ПВ (квартальна) та №1-ПВ (місячна), затверджені наказом Держкомстату від 28.07.2010 р. №307.

Наказ Держкомстату від 29.06.2011 р. №163 чинний з 29.06.2011 р.


ДПАУ роз'яснила нарахування амортизації на об'єкти авторського права та суміжних прав

! Cуб'єктам авторського права та суміжних прав

ДПАУ нагадує, що нарахування амортизації нематеріальних активів проводиться із застосуванням 6 методів, включаючи прямолінійний метод, за яким річна сума амортизації визначається діленням вартості, що амортизується, на строк корисного використання об'єкта ОЗ.

Нарахування амортизації з метою оподаткування здійснюється підприємством за методом, визначеним наказом про облікову політику, з метою складання фінзвітності, і може переглядатися в разі зміни очікуваного способу отримання економічних вигід від його використання.

Нарахування амортизації НМА здійснюється протягом строку корисного використання (права користування), що встановлюється відповідно до правовстановчого документа, але не меншого ніж 2 роки.

Право інтелектуальної власності виникає внаслідок його створення, якщо такий об'єкт відповідає вимогам закону, а саме: він має бути новим, втіленим у матеріальний об'єкт, придатним для використання та відповідати іншим вимогам, установленим законом.

Разом з цим, ДПА зазначає, що пп. 145.1.2 ПКУ встановлено: нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється наказом по підприємству при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс).

Лист ДПАУ від 22.06.2011 р. №11585/6/15-0315 див. у наступних числах «ДК»


Кабмін затвердив Порядок ведення Держреєстру речових прав на нерухоме майно

! Власникам нерухомого майна

Затверджений Порядок ведення Держреєстру речових прав на нерухоме майно регламентує переважно організаційно-технічні питання ведення Реєстру. А саме:

1. Визначено, що за результатом розгляду заяви про держреєстрацію прав та їх обтяжень оформлюється свідоцтво про право власності на нерухоме майно, якому присвоюється індексний номер, фіксується дата та час його формування.

2. Зміни до записів Реєстру прав вносяться держреєстратором у разі допущення технічної помилки; зміни відомостей про нерухоме майно, право власності та суб'єкта цього права, інші речові права та суб'єкта цих прав.

3. Держреєстратор може надавати інформацію з Реєстру прав у формі витягу, інформаційної довідки, виписки відповідно до вимог, установлених Порядком надання витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 р. №703.

4. Витяг, який надається власнику нерухомого майна, містить інформацію про держреєстрацію права власності та інших речових прав на нерухоме майно, обтяження таких прав, наявну у розділі Реєстру прав, відкритому на такий об'єкт, на дату та час його формування.

Постанова Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 р. №1141 чинна з 01.01.2012 р.


Мінфін вніс зміни в інструкцію з інвентаризації

! Підприємствам, установам, організаціям

Мінфін вніс зміни до Iнструкції з інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків.

Змінами встановлено, що проведення інвентаризації є обов'язковим за судовим рішенням або на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації. У цих випадках інвентаризація має розпочатися у термін, зазначений у належним чином оформленому документі згаданих органів, але не раніше від дня отримання підприємством відповідного документа.

При проведенні інвентаризації за судовим рішенням або на підставі належним чином оформленого документа органу, який відповідно до закону має право вимагати проведення такої інвентаризації, посадові особи відповідного органу (за їх згодою) можуть бути присутні при проведенні такої інвентаризації.

Наказ Мінфіну від 08.09.2011 р. №1116
набере чинності з дня опублікування (станом на 15.11.2011 р. не опублікований)


Фізособи-СПД повинні надавати копії реєстраційних документів

! Фізособам-СПД

ДПС порекомендувала юрособам, які мають госпвідносини з фізособами-підприємцями (у т. ч. які обрали спрощену систему оподаткування), отримувати від них копії документа, що підтверджує їх держреєстрацію як суб'єкта підприємницької діяльності, та водночас свідоцтва про сплату єдиного податку, а також відповідні документи (чеки, квитанції тощо), що підтверджують витрати на проживання або переїзд.

Адже, наприклад, суб'єкт господарювання, який нараховує дохід від операції фізособі-підприємцю, не утримує податок на доходи у джерела виплати, якщо фізособа-підприємець надала копію документа, що підтверджує її державну реєстрацію як суб'єкта підприємницької діяльності.

Лист ДПСУ від 23.08.2011 р. №9613/5/17-0216 див. у наступних числах «ДК»


Медвироби для звільнення від ПДВ повинні бути зареєстровані

! Постачальникам медвиробів

ДПС роз'яснила деякі питання оподаткування операцій з постачання виробів медпризначення. А саме: для окремих виробів медичного призначення, що значаться у переліку, затвердженому як постановою №1949 (у період з 01.01.2011 р. до 16.08.2011 р.), так і постановами №785 (у період з 01.08.2011 р. до 16.08.2011 р.) та №867 (з 01.08.2011 р.), встановлено обмеження щодо застосування пільги з оподаткування.

Якщо йдеться про продаж виробів медичного призначення, які в переліку значаться з відміткою «*», то для застосування режиму звільнення від оподаткування ПДВ потрібно, щоб вони були зареєстровані в Держреєстрі виробів медичного призначення, мали відповідне маркування та документи, що підтверджують їх медичне використання. Підтвердженням цього є Свідоцтво про держреєстрацію лікарських засобів та виробів медпризначення.

Лист ДПСУ від 26.10.2011 р. №4262/7/15-3417-23 див. у наступних числах «ДК»


Немає «прописки» — немає податкової знижки за користування іпотечним кредитом

! Фізособам

Згідно з ДПСУ право включити до податкової знижки частину суми відсотків за користування іпотечним житловим кредитом настає з року, в якому житловий будинок (квартира, кімната) визначено платником податків як основне місце його проживання згідно з відміткою про реєстрацію («прописку») у паспорті.

Таким чином, для виникнення права на податкову знижку за користування іпотечним кредитом недостатньо лише придбання житлового об'єкта або переходу права власності на нього. Необхідно ще й «зареєструвати» цей об'єкт як основне місце проживання. I хоча п. 175.1 ПКУ і не передбачає реєстрацію («прописку») як єдиний можливий спосіб визначення «іпотечного» житла як основного місця проживання (на що указує словосполучення «у тому числі»), інші способи навряд чи є.

Лист ДПСУ від 13.10.2011 р. №48/4/17-1110 див. у наступних числах «ДК»


За розповсюдження реклами за межами України податок не сплачується

! Платникам податку на прибуток

ДПС роз'яснила, що якщо платник податку на прибуток — резидент здійснюватиме в Україні оплату резиденту — рекламному агентству послуг за виробництво та/або розповсюдження реклами про свою діяльність за межами України, то до таких виплат платника податку норми п. 160.7 Податкового кодексу не застосовуватимуся, тобто податок на прибуток за ставкою 20 відсотків не сплачується.

Якщо резидент — рекламне агентство, який здійснює виробництво та/або розповсюдження реклами про іншого платника податків — резидента, залучає нерезидентів для виробництва та/або розповсюдження реклами за межами території про іншого платника податків на основі укладених зовнішньоекономічних договорів з таким нерезидентом, то на такі операції норма п. 160.7 Кодексу не поширюється.

Лист ДПСУ від 07.11.2011 р. №5424/7/15-1217

Новини підготувала Світлана ЦАРУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру