Наше підприємство хоче придбати обладнання, яке надалі здаватиме в оперативну оренду. У зв'язку з цим виникло декілька запитань:
1. Чи вводити це обладнання в експлуатацію та чи нараховувати знос?
2. Чи завіряти договір оперативної оренди нотаріально?
Якщо підприємство хоче придбати обладнання, ця операція прирівнюється до постачання товару за пп. 14.1.191 ПКУ. Обладнання має підпадати під ознаки основних засобів згідно з пп. 14.1.138 ПКУ: «Основні засоби — матеріальні активи, ... (крім вартості землі, незавершених капітальних інвестицій, автомобільних доріг загального користування, бібліотечних і архівних фондів, матеріальних активів, вартість яких не перевищує 2500 гривень1, невиробничих основних засобів і нематеріальних активів), що призначаються платником податку для використання у господарській діяльності платника податку, вартість яких перевищує 2500 гривень2 і поступово зменшується у зв'язку з фізичним або моральним зносом та очікуваний строк корисного використання (експлуатації) яких з дати введення в експлуатацію становить понад один рік (або операційний цикл, якщо він довший за рік)». Основні засоби (ОЗ) згідно з п. 4 П(С)БО 7 — це матеріальні активи, які підприємство утримує з метою використання їх у процесі виробництва або постачання товарів, надання послуг, здавання в оренду іншим особам або для здійснення адміністративних та соціально-культурних функцій, очікуваний строк корисного використання яких більший від одного року (або операційний цикл, якщо він довший за рік).
1 У 2011 році — 1000 грн.
2 Див. попередню виноску.
Підприємство придбало у постачальника обладнання та вводить його в експлуатацію. Після введення в експлуатацію, відповідно до п. 146.2 ПКУ, нараховується амортизація «протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, установленого платником податку, але не менше мінімально допустимого строку, встановленого пунктом 145.1 статті 145 цього Кодексу, помісячно, починаючи з місяця, що наступає за місяцем введення об'єкта основних засобів в експлуатацію, і зупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання, консервації та інших видів поліпшення та консервації». Якщо основні засоби передано в оренду, амортизацію нараховуємо проведенням Д-т 949 К-т 131. У декларації з податку на прибуток амортизацію відображаємо у рядку 06.5 та таблиці 1 додатку АМ у колонці 10 «Iнші операційні витрати» і в додатку IВ у рядку 06.5.28 АМ.
Підприємство передало обладнання в оренду. Згідно з пп. 14.1.97 ПКУ, орендна операція — господарська операція фізичної чи юридичної особи (орендодавця), що передбачає надання основних фондів у користування іншим фізичним чи юридичним особам (орендарям) за плату та на визначений строк. Облік обладнання ведеться в орендодавця згідно з п. 146.1 ПКУ.
Оподаткування орендних операцій відбувається згідно з п. 153.7 ПКУ. Передача обладнання в оперативну оренду не змінює податкових зобов'язань орендодавця та орендаря. При цьому орендодавець збільшує суму доходів (п. 137.16 ПКУ), а орендар — суму витрат (абз. «в» пп. 138.10.2 та абз. «д» пп. 138.10.3 ПКУ) на суму нарахованого орендного платежу за наслідками податкового періоду, в якому здійснюється таке нарахування.
Згідно із ст. 209 ЦКУ на вимогу фізичної або юридичної особи будь-який договір з її участю може бути нотаріально посвідчений.
Марина КРИВЕНКО, «Дебет-Кредит»