Під час придбання автомобіля підприємство сплатило суми збору на обов'язкове державне пенсійне страхування. Яким чином відобразити зазначені суми у податковому обліку з податку на прибуток — амортизувати чи включити до складу операційних витрат?
Згідно з п. 7 ч. 1 статті 1 Закону України від 26.06.97 р. №400/97-ВР «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування», юридичні та фізичні особи сплачують збір на обов'язкове державне пенсійне страхування при відчуженні легкових автомобілів, крім легкових автомобілів, якими забезпечуються інваліди, та тих автомобілів, які переходять у власність спадкоємцям за законом. Розмір збору становить 3% вартості легкового автомобіля.
Відповідно до п. 14 Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій, затвердженого постановою КМУ від 03.11.98 р. №1740, органи ДАI здійснюють реєстрацію легкових автомобілів лише за умови сплати пенсійного збору, що підтверджується документом про сплату цього збору. Платниками пенсійного збору з операцій з відчуження легкових автомобілів є підприємства, установи та організації всіх форм власності, а також фізичні особи, які набувають права власності на легкові автомобілі шляхом дарування (безоплатної передачі).
У разі безоплатної передачі автомобіля від однієї юридичної особи до іншої пенсійний збір з операції відчуження легкових автомобілів сплачується на загальних підставах особою, яка безоплатно отримує цей автомобіль, оскільки має місце операція з відчуження автомобіля.
Щодо податкового обліку: ПКУ не передбачає норми, яка б прямо вказувала на порядок відображення у податковому обліку сум пенсійного збору, сплаченого у зв'язку з придбанням авто (у ньому йдеться про податки та збори, встановлені ПКУ, проте згаданий пенсійний збір встановлено окремим законом, про який ми згадували вище).
Чітко про податковий облік пенсійного збору, що справляється з окремих операцій, зазначено лише у п. 153.1.4 ПКУ, який стосується операцій з продажу інвалюти. Ним передбачено, що витрати на сплату збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з купівлі-продажу безготівкової іноземної валюти за гривні та інших обов'язкових платежів, пов'язаних з придбанням іноземної валюти, відносять до витрат підприємства.
Аналізуючи норми ПКУ, ми дійшли висновку, що є два можливі варіанти податкового обліку сум збору.
Варіант I: відносити ці суми до первісної вартості з подальшим амортизуванням. Так, відповідно до п. 146.5 ПКУ первісна вартість об'єкта основних засобів включає, зокрема, реєстраційні збори, державне мито й аналогічні платежі, що здійснюються у зв'язку з придбанням/отриманням прав на об'єкт основних засобів.
Варіант II: відносити до інших операційних витрат. Так, відповідно до пп. 138.10.4 ПКУ у складі інших витрат операційної діяльності, пов'язаних із господарською діяльністю, враховуються суми «інших обов'язкових платежів, встановлених законодавчими актами». За цього варіанта у бухгалтерському обліку суми нарахованого збору слід включити до інших витрат операційної діяльності, пов'язаних із господарською діяльністю. Операцію з відрахування до ПФУ при відчуженні автомобіля слід оформити проведенням: Д-т 949 «Iнші витрати операційної діяльності» К-т 651 «За розрахунками із загальнообов'язкового державного соціального страхування» — на суму відрахувань до ПФУ.
Правомірність вибору платником податків одного з варіантів забезпечується принципом презумпції правомірності рішень платника податків, встановленим у пп. 4.1.4 ПКУ. Водночас за потреби платник податків може звернутися до податкового органу за місцем обліку для отримання письмових податкових консультацій.
Максим ВОЙЦЕХОВСЬКИЙ, «Дебет-Кредит»