На виконання пункту 1 підрозділу 2 «Перехідних положень» ПКУ Кабмін своєю Постановою від 27.04.2011 р. №5231 затвердив нову редакцію Порядку нарахування сум ПДВ, що сплачується до держбюджету переробними підприємствами, який був затверджений Постановою КМУ від 02.03.2011 р. №246 (далі — Порядок №246). Проаналізуймо зазначені зміни докладніше.
Суть питання
Нагадаємо, що до 1 січня 2011 року виплата «м'ясо-молочних» дотацій була передбачена п. 11.21 Закону про ПДВ, а механізм їх виплат було врегульовано постановою КМУ від 11.02.2010 р. №152 (яка втратила чинність згідно з постановою КМУ від 02.03.2011 р. №246). Сільгоспвиробники отримували свої дотації безпосередньо від переробників.
Але з 1 січня 2011 року відповідно до п. 1 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ суми ПДВ, нараховані сільгосппереробниками — платниками ПДВ за реалізовані ними м'ясо-молочну продукцію та продукти переробки тварин2, закуплених у живій вазі, до 1 січня 2015 року щомісяця у повному обсязі спрямовують до спеціального фонду державного бюджету.
Такі сільгосппереробники повинні:
1) вести окремий податковий і бухгалтерський облік з реалізації м'ясо-молочної продукції за кожен звітний період;
2) на підставі даних такого обліку визначати окремо суми своїх податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ, що виникають від реалізації готової продукції, виготовленої з м'ясо-молочної сировини;
3) результати від такої діяльності щомісяця відображати в окремій декларації переробного підприємства3, яка подається одночасно зі звичайною декларацією. Своїм листом від 23.03.2011 р. №8016/7/16-1417 ДПАУ роз'яснила деякі питання заповнення «переробної» декларації;
1 Чинний з 30.05.2011 р. («Офіційний вісник України» від 30.05.2011 р. №38). З документом можно ознайомитися у «ДК» №24/2011.
2 До них віднесено шкури, субпродукти, м'ясо-кісткове борошно.
3 Її форма та порядок заповнення встановлені наказом ДПАУ від 25.01.2011 р. №41. Ця декларація подається до органу ДПС за місцем реєстрації переробного підприємства у порядку і строки, встановлені ПКУ.
4) спрямовувати суми ПДВ, визначені у рядку 17 «переробної» декларації, до спеціального фонду держбюджету.
Надалі ці суми податку на додану вартість повинні використовуватися для виплати дотацій сільгоспвиробникам (в тому числі фізичним особам — виробникам молока) за реалізоване переробним підприємствам молоко, за вирощену і продану на забій рогату худобу тощо. Порядок розподілу і виплати цих дотацій сільгоспвиробникам урегульовано Порядком №246, дія якого не поширюється на операції з давальницькою сировиною.
Використання дотацій
Постановою №523 змінено призначення бюджетних коштів, що використовуються за бюджетною програмою «Державна підтримка галузі тваринництва». З 30.05.2011 р. бюджетні кошти використовуються на виплату:
1. Дотацій за молоко. Однією з вирішальних умов отримання дотації на молоко, яка надається на безповоротній основі сільгосппідприємствам і фізособам — виробникам молока, є реалізація виробленого молока переробним підприємствам, які пройшли атестацію виробництва молока, молочної сировини і молочних продуктів, за 1 кілограм молока в перерахунку на базисну жирність.
2. Часткового відшкодування:
— вартості корів;
— відсоткової ставки за кредитами, залученими на будівництво (реконструкцію) тваринницьких та птахівничих ферм, придбання технологічного обладнання, закупівлю тварин і птиці;
— вартості будівництва (реконструкції) тваринницьких ферм та підприємств з виробництва комбікормів, а також придбаного обладнання та механізмів вітчизняного виробництва для тваринництва і птахівництва;
— витрат на закупівлю установки індивідуального доїння.
Часткове відшкодування, на відміну від дотацій за молоко, суб'єкти господарювання отримують безпосередньо зі спецфонду держбюджету. Раніше за рахунок цих коштів здійснювалося часткове відшкодування тільки населенню (!) і суто витрат на придбання установки індивідуального доїння.
Як бачимо, Постановою №523 напрями використання бюджетних коштів значно розширено, а також знято деякі обмеження. Але й надалі розміри виплат встановлюються щороку виходячи з обсягів відповідних видатків державного бюджету.
Дотації за молоко
Молочні дотації виплачуються переробними підприємствами, мають цільовий напрям і отримуються виробниками молока. Для отримання з бюджету відшкодування виплачених дотацій переробні підприємства подають до Мінагрополітики АР Крим, головним управлінням агропромислового розвитку обласних і управлінню промисловості та агропромислового розвитку Севастопольської міської держадміністрацій перелік документів, зазначених у п. 10 нової редакції Порядку №246. Серед них, зокрема, мають бути:
1) атестат виробництва молока;
2) зведений реєстр виробників молока (він повинен оновлюватись щомісяця до 10 числа);
3) довідка, видана держреєстратором не менш як за 1 місяць до дня її подання, про те, що переробне підприємство не є банкрутом, стосовно нього не порушено справу про банкрутство та не прийнято рішення про ліквідацію.
Відповідальність за достовірність відомостей у поданих документах повністю лягає на переробні підприємства. У разі змін зазначених відомостей вони протягом 5 р. д. з дня їх виникнення інформують про це відповідні органи.
Але за період з 1 грудня до 31 грудня поточного року відшкодування виплачених сум дотацій за молоко здійснюється з 1 січня наступного року в межах доведеного помісячного обсягу асигнувань на відповідні цілі.
Дотації за корову
Виплата суб'єктам господарювання відшкодування вартості корів здійснюється на конкурсній основі — у разі закупівлі ними племінних нетелей та корів молочного, м'ясного і комбінованого напряму продуктивності вагою не менш як 350 кілограмів (у 2011 році — у розмірі до 3000 гривень за одну голову племінної нетелі (корови) молочного, м'ясного та комбінованого напряму продуктивності) на племінних заводах та у племінних репродукторах або тих, що поставлені в режимі імпорту. Відшкодування вартості корів здійснюється на безповоротній основі.
Для участі у конкурсі СГД повинні подати конкурсній комісії документи, встановлені п. 17 Порядку №246, а імпортери — додатково документи згідно із п. 18 цього Порядку. Перевага надається суб'єктам господарювання, які провадять виробничу діяльність у рамках реалізації інноваційного проекту, що пройшов державну реєстрацію в установленому законодавством порядку.
Iнші дотації
Відшкодування відсотків. Виплата підприємствам агропромислового комплексу часткового відшкодування відсоткової ставки за кредитами, залученими на будівництво та реконструкцію тваринницьких та птахівничих ферм і комплексів, придбання технологічного обладнання та механізмів, закупівлю тварин і птиці здійснюється на загальних підставах відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення фінансової підтримки підприємств агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів, затвердженого постановою КМУ від 11.02.2010 р. №794. Якщо підприємство отримало таке відшкодування за рахунок коштів загального фонду державного бюджету, воно не має права на його отримання зі спецфонду.
Відшкодування вартості будівництва. Якщо підприємство здійснює будівництво (реконструкцію) тваринницьких ферм і комплексів та підприємств з виробництва комбікормів, часткове відшкодування вартості такого будівництва відбувається згідно з Постановою КМУ від 04.10.2010 р. №900. При цьому вимоги, передбачені п. 3 цієї постанови, стосовно мінімальної чисельності поголів'я утримуваної худоби та птиці не застосовуються. У разі отримання відшкодування за рахунок загального фонду держбюджету додатково отримати кошти зі спецфонду підприємство не зможе.
Відшкодування вартості обладнання. Якщо суб'єкт господарювання придбав обладнання та механізми вітчизняного виробництва для тваринництва і птахівництва, він має право на відшкодування вартості такого обладнання у розмірі 30% його вартості на безповоротній основі — за результатами конкурсу. При цьому перевага надається тим СГД, які здійснюють виробничу діяльність і беруть участь в інноваційному проекті, що пройшов державну реєстрацію в установленому порядку, та використовують енергоощадні технології. Документи для участі в конкурсі, що їх мають подавати суб'єкти господарювання конкурсним комісіям, встановлено п. 28 Порядку №246.
Якщо суб'єкт господарювання відчужує обладнання, відшкодування вартості якого він отримав, до закінчення трирічного строку експлуатації такого обладнання, бюджетні кошти повертаються ним до державного бюджету.
Відшкодування витрат на установку. Таке відшкодування здійснюється у межах коштів, перерахованих фізособою за закуплену нею у поточному році для власного користування нову установку індивідуального доїння вітчизняного виробництва за умови утримання в особистому селянському господарстві не менш як трьох ідентифікованих та зареєстрованих в установленому порядку корів.
При цьому до закінчення строку експлуатації установки отримувач дотації не має права відчужувати таку установку або передавати її у користування іншим особам. У разі недотримання цієї умови надані бюджетні кошти повертаються до держбюджету. Крім того, фізособа має право на відшкодування один раз на період експлуатаційного строку такої установки. Витрати із закупівлі нової установки до закінчення експлуатаційного строку попередньої не відшкодовуються.
Для виплати відшкодування витрат на установку фізичні особи подають щомісяця до 1 числа перелік документів, зазначений у п. 35 Постанови №246.
Висновки
Як бачимо, оновлений Порядок №246 встановив різні критерії для отримання різних видів дотацій. На наш погляд, процедура їх отримання стала складною і доволі непрозорою — адже закумульовані у спецфонді кошти розподіляються централізовано і з великою затримкою у часі. У програші й ті, хто вирощує рогату худобу, і виробники м'ясо-молочної продукції, і кінцеві споживачі цієї продукції. А от бюджетні кошти економляться, бо джерелом надходжень до спецфонду є кошти переробників, і ті, хто раніше отримував кошти з держбюджету (на відшкодування відсотків за кредитами та будівництво), відтепер отримуватимуть їх зі спецфонду.
Наталія КУЦМІДА, «Дебет-Кредит»