• Посилання скопійовано

Новий Порядок обліку платників податків

Набрання чинності ПКУ з нового року, своєю чергою, спричинилося до прийняття нових підзаконних актів. Так, головний податковий орган Наказом №979 затвердив новий Порядок обліку платників податків і зборів1, який набрав чинності з дня офіційного опублікування, тобто з 14.01.2011 р.2, за невеликим винятком, що стосується в основному порядку реєстрації та обліку постійних представництв нерезидентів на території України (пункти щодо цієї теми набирають чинності з 01.04.2011 р., а п. 11.15 Порядку №979, що стосується спрощеної процедури держреєстрації припинення юридичної особи, набирає чинності з 10.02.2011 р.3). Його попередник — Порядок обліку платників податків, зборів (обов'язкових платежів), затверджений наказом ДПАУ від 19.02.98 р. №80, втратив чинність також з 14.01.2011 р.

Загальні положення

Чогось геть революційного новий Порядок №979 не містить. До нового можна віднести надання платникам податків податкових номерів. Але, як і раніше, для тих платників, яких занесено до ЄДРПОУ, — це код за ЄДРПОУ. А тим платникам, які не заносяться до ЄДРПОУ, присвоюються реєстраційні (облікові) номери. Тепер безпосередньо самим Порядком №979 встановлюється процедура визначення податкового номера платника податків. Раніше це був порядок, затверджений окремим наказом. За всіма існуючими платниками податків раніше присвоєні їм реєстраційні (облікові) номери будуть тепер їхніми податковими номерами.

1 Порядок обліку платників податків і зборів, затверджений наказом ДПАУ від 22.12.2010 р. №979. З документом можна ознайомитися в «ДК» №11/2011.

2 «Офіційний вісник України», 2011, №1 (від 14.01.2011 р.), ст. 56.

3 З дати, коли набирає чинності Закон України від 01.07.2010 р. №2390-VI, тобто з 10.02.2011 р.

Перелік платників податків, яким органи ДПС надають реєстраційний (обліковий) номер платника податків:

а) уповноваженим особам договорів про спільну діяльність на території України без створення юридичної особи при взятті на облік договору згідно з цим Порядком;

б) управителям майна при взятті на облік договорів управління майном згідно з цим Порядком;

в) інвесторам (резидентам та нерезидентам), які уклали угоди про розподіл продукції і є платниками податків;

г) виконавцям (юридичним особам — нерезидентам) проектів (програм) міжнародної технічної допомоги;

ґ) іноземним дипломатичним представництвам та консульським установам, представництвам міжнародних організацій в Україні (далі — дипломатична місія) у разі взяття їх на облік згідно з пунктами 4.4, 4.9 розділу IV цього Порядку;

д) нерезидентам у разі взяття їх на облік згідно з пунктом 4.4 розділу IV цього Порядку (крім дипломатичних місій);

е) постійним представництвам нерезидентів на території України у разі взяття їх на облік згідно з підпунктами 5.2.2, 5.2.3 пункту 5.2 розділу V цього Порядку.

Пункт 2.4 Порядку №979

Новим також є те, що братися на облік платник податків у відповідних органах ДПС буде за основним та неосновним місцем обліку. Раніше місцем обліку платника податку було зареєстроване місцезнаходження юрособи (відокремленого підрозділу юрособи) чи зареєстроване місце проживання (здійснення діяльності) самозайнятої особи. Окремими розділами у Порядку №979 встановлено порядок:

1) взяття на облік за основним місцем обліку платників податків — юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів (розділ III);

2) взяття на облік за основним місцем обліку самозайнятих осіб (розділ VI);

3) взяття на облік за неосновним місцем обліку платників податків (розділ VII).

Причому основне місце прив'язується все-таки до місцезнаходження платника податків. А неосновне виникає в тому разі, коли платник має обов'язки щодо подання податкових декларацій (розрахунків, звітів) та/або нарахування, утримання або сплати (перерахування) податків, зборів на території іншій, ніж за місцезнаходженням адміністративно-територіальної одиниці.

Як і раніше, для взяття на облік платник податків — юридична особа (резидент) подає до органу державної податкової служби:

1) заяву за формою №1-ОПП;

2) копію свідоцтва про державну реєстрацію;

3) копію документа, що підтверджує присвоєння коду за ЄДРПОУ.

Окремо у Порядку №979 зазначено, які документи слід подавати при взятті на облік (реєстрації) відокремленого підрозділу (п. 4.2), військової частини (п. 4.3), угоди про розподіл продукції (п. 4.5), договору про спільну діяльність (п. 4.6), договору управління майном (п. 4.7).

Пам'ятайте, що, як і раніше, з моменту взяття на облік платник податків вважається таким, що перебуває на загальній системі оподаткування, якщо він не обрав інший спосіб оподаткування відповідно до законодавства. Тобто, якщо платник хоче перебувати на іншій системі (наприклад спрощеній), йому треба писати відповідну заяву в момент, коли він стає на облік в органі державної податкової служби.

Нове у реєстрації самозайнятих осіб

Якщо раніше взяття на облік самозайнятих осіб, які не є підприємцями, але здійснюють незалежну професійну діяльність, не у всіх випадках прив'язувалося до місця проживання такої особи, а, наприклад, могло відбуватися тільки за місцем здійснення її діяльності (приватні нотаріуси), то тепер у всіх випадках воно першочергово має відбуватися за основним місцем реєстрації, яке є місцем постійного проживання такої особи.

Тепер особа, яка має намір провадити незалежну професійну діяльність, у строк 10 календарних днів після державної реєстрації незалежної професійної діяльності у відповідному уповноваженому органі та отримання свідоцтва про реєстрацію чи іншого документа (дозволу, сертифіката тощо), що підтверджує право фізичної особи на ведення незалежної професійної діяльності, зобов'язана подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) або через уповноважену особу до органу ДПС за місцем свого постійного проживання заяву за ф. №5-ОПП та копію документа (дозволу, сертифіката тощо), що підтверджує її право на ведення незалежної професійної діяльності. При поданні пред'являється оригінал зазначених документів. Про взяття на облік платник буде повідомлений довідкою за формою №4-ОПП із зазначенням строку, якщо такий строк записано у свідоцтві про реєстрацію чи іншому дозвільному документі, що підтверджує право фізособи на провадження незалежної професійної діяльності.

Якщо робоче місце нотаріуса розташоване на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, ніж місце його постійного проживання, то він повинен стати на облік за неосновним місцем обліку в органі державної податкової служби за місцезнаходженням свого робочого місця. Причому зміна основного та неосновного місця обліку вже зареєстрованих приватних нотаріусів проводитиметься без подання ними будь-яких заяв у порядку, встановленому розділом X Порядку №979 відповідно до п. 3.2 Наказу №979.

Внесення змін до облікових даних

Платники податків — юрособи та відокремлені підрозділи юрособи зобов'язані подати реєстраційну заяву за ф. №1-ОПП з позначкою «Зміни» з відомостями стосовно осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юрособи, відокремлених підрозділів юрособи, до органу ДПС у 10-денний строк з дня взяття на облік чи виникнення змін в облікових даних платників податків. Раніше про зміну бухгалтера можна було й не повідомляти, адже ці дані могли вноситися до реєстру на підставі «...даних про таких осіб, що зазначаються платником податків у податкових деклараціях, розрахунках, звітах, якщо таких даних достатньо для однозначної ідентифікації відповідальних осіб платника податків». Також не було вимоги щодо строку інформування податкових органів про такі зміни.

Зняття з обліку

Не змінилися процедура та порядок зняття з обліку платників податків в органах ДПС у разі їх ліквідації чи зупинення державної реєстрації фізичної особи — підприємця. Але зверніть увагу, що тепер, відповідно до п. 11.10 Порядку №979, якщо «...платник податків не має заборгованості перед бюджетом та в разі:

— неподання протягом одного року в органи державної податкової служби податкових декларацій, документів податкової звітності;

— якщо установчі документи суперечать чинному законодавству;

— провадження діяльності, яка суперечить установчим документам та законодавству;

— наявності в Єдиному державному реєстрі запису про відсутність юридичної особи за вказаним її місцезнаходженням;

— наявності в органу державної податкової служби передбачених законами України інших підстав для постановлення судового рішення щодо припинення (ліквідації) чи скасування державної реєстрації суб'єкта господарювання...», —

керівник органу ДПС приймає рішення щодо такого «недбалого» платника податків про звернення до суду або господарського суду із заявою (позовною заявою) про винесення судового рішення щодо припинення юридичної особи чи підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця, скасування державної реєстрації припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичної особи — підприємця, скасування державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи. Тобто фірма, яка багато років не здійснює діяльність і не здає порожні звіти, може бути ліквідована за поданням податкових органів.

Для зняття з обліку фізичних осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність і припинили свою незалежну діяльність, необхідною умовою є наявність документально підтвердженої інформації відповідного державного органу, що реєструє таку діяльність або видає документи про право на заняття такою діяльністю (свідоцтва, дозволи, ліцензії, сертифікати тощо), про її припинення. Сама процедура зняття відбувається у порядку, встановленому для звичайних фізичних осіб — підприємців.

Галина БЕДНАРЧУК, «Дебет-Кредит»

До змісту номеру