Суттєво. Платник ПДВ задав питання про неможливість реєстрації ПН через зміну персоналу і запитав, чи буде штраф. Натомість податківці розповіли про правила підписання ПН. І наголосили, що штраф буде, якщо тільки не довести, що зареєструвати ПН вчасно завадив форс-мажор.
! Платникам ПДВ
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення щодо реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, та керуючись статтею 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі — Кодекс) в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні платник податків повідомив, що практична необхідність отримання податкової консультації пов’язана з реєстрацією податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних у разі зміни директора. Враховуючи викладене, платник податків просить надати індивідуальну податкову консультацію з наступних питань:
1. Яким чином Товариство може виконати свій обов’язок, передбачений п. 201.1 ст. 201 Кодексу, та зареєструвати податкові накладні за період з 31.12.2021 — 31.12.2022, якщо 03.11.2023 був призначений новий директор Товариства, кваліфікований електронний підпис попереднього директора Товариства втратив свою чинність, а працівники, які були уповноважені складати та реєструвати податкові накладні в період з 31.12.2021 — 31.12.2022, припинили трудові відносини з Товариством (більше не є його працівниками та не мають повноважень складати та реєструвати податкові накладні від імені Товариства)?
2. Якими нормами чинного законодавства передбачено, що приймаються та/або реєструються в Єдиному реєстрі податкових накладних виключно ті податкові накладні, що містять накладений кваліфікований електронний підпис особи, уповноваженої на підписання податкових накладних станом на дату їх складання (тобто станом на дату здійснення відповідної оподатковуваної ПДВ операції), а не станом на дату фактичного формування та подання таких податкових накладних до реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних?
3. Чи може бути притягнутий до відповідальності (зокрема, у вигляді штрафу) за не реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних платник податків, який здійснив всі залежні від нього заходи задля виконання свого обов’язку (тобто, належним чином склав та подав на реєстрацію податкові накладні), однак податкові накладні не були зареєстровані з незалежних від нього обставин?
Щодо першого та другого питання
Реєстрація податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється відповідно до вимог Кодексу та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (зі змінами) (далі — Порядок №1246).
Згідно положень пункту 5 Порядку №1246 податкові накладні приймаються до Єдиного реєстру податкових накладних у разі дотримання вимог установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 №557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 №959/30827 (зі змінами) (далі — Порядок №557).
Статтею 201 Кодексу визначено, що на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису (далі — кваліфікований електронний підпис), уповноваженої платником особи відповідно до вимог Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вимоги щодо накладення кваліфікованого електронного підпису, у тому числі щодо делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадовій особі платника податку визначені пунктом 10 Порядку №1246.
Так, для делегування права підпису податкової накладної та/або розрахунку коригування іншій посадовій особі платник податку повідомляє про таку особу, в тому числі дані кваліфікованого сертифіката відкритого ключа зазначеної особи, відповідний орган ДПС відповідно до Порядку №557.
Згідно з пунктами 3 та 4 розділу ІІІ Порядку №557 для надання права підпису електронних документів іншим особам, яким делеговано право підпису, платник повідомляє про таких осіб контролюючий орган, на обліку в якому перебуває платник, шляхом направлення за визначеною Порядком №557 формою в електронному вигляді повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису, до якого вноситься інформація про підписувача (підписувачів), якому (яким) надається право підпису електронних документів.
Пунктом 2 Порядку №1246 визначено, зокрема, що податкова накладна — електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Кодексу в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг» для ідентифікації автора електронного документа використовується електронний підпис, накладанням якого завершується створення такого електронного документа.
До Єдиного реєстру податкових накладних приймаються податкова накладна та/або розрахунок коригування, складені в електронній формі з накладенням:
кваліфікованого електронного підпису головного бухгалтера (бухгалтера) або кваліфікованого електронного підпису керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера) та кваліфікованої електронної печатки (у разі наявності) постачальника (продавця), що є юридичною особою;
кваліфікованого електронного підпису постачальника (продавця), що є фізичною особою — підприємцем (пункт 10 Порядку №1246).
Після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, у тому числі чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податків такої податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 12 Порядку №1246).
Перевірка набуття права складання та підписання податкової накладної відповідальними особами підприємства здійснюється на підставі отриманих даних про:
керівника підприємства відповідно до даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань;
головного бухгалтера відповідно до поданої до ДПС заяви за формою №1-ОПП (додаток 5 Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за №1562/20300 (із змінами);
уповноваженої особи відповідно до поданого повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого електронного підпису (за формою визначеною Порядком №557) яким керівником підприємства уповноважено таку особу на підписання податкової накладної.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 Порядку №1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі — квитанція) (п. 13 Порядку №1246).
У разі надсилання на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних посадовою особою податкових накладних, які складені посадовою/уповноваженою особою відповідно до статті 6 Закону України «Про електронні документи та електронний документообіг», податкові накладні приймаються до реєстрації, за умови проходження всіх обов’язкових перевірок визначених пунктом 12 Порядку №1246.
Щодо третього питання
Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН здійснюється відповідно до вимог Кодексу та Порядку №1246.
Правила складання податкової накладної регулюються статтею 201 Кодексу та регламентуються Порядком заповнення податкової накладної, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 31.12.2015 №1307, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.01.2016 за №137/28267 (зі змінами).
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений Кодексом термін.
Терміни для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, а на період дії воєнного стану в Україні та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано — пунктом 89 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу.
Відповідальність за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачена пунктом 120-1.1 статті 120-1 Кодексу та пунктом 90 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу, а відповідальність за відсутність реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачена пунктом 120-1.2 статті 120-1 Кодексу.
Разом з цим, відповідно до підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу визначено обставини, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема: вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Кодексу).