Згідно з умовами випуску, паливна скретч-картка є довірчим документом, що підтверджує право власника на отримання пального. Фактично це різновид талона на пальне.
Відповідно до ст. 1 Закону про бухоблік та пп. 3 НП(С)БО 1, активами вважаються ресурси, контрольовані підприємством, використання яких, як очікується, спричиниться до отримання економічних вигід у майбутньому.
В описаному випадку економічні вигоди можуть бути отримані в одній із двох форм:
— товарна форма — отримання пального (наразі заблоковано постачальником) або
— грошова форма — відшкодування вартості за рішенням суду.
Наявність рішення суду трансформує очікування організації: замість пального вона очікує отримати кошти. Проте, допоки кошти не отримані, а скретч-картки фізично знаходяться у підприємства (і можуть бути теоретично повернуті постачальникові або розблоковані), підстав для їх списання з балансу немає.
На думку консультанта, в цих умовах оптимальний алгоритм дій такий:
Етап 1. Дії:
— списання не проводити. Залишити скретч-картки на балансі;
— виділити в аналітиці, наприклад, 203/ск «Скретч-картки заблоковані».
Документальне оформлення: сформувати наказ керівника (див. зразок формулювання нижче), який зафіксує професійне судження про неможливість визнання доходу до моменту отримання коштів.
Зразок формулювання для наказу:
«У зв’язку з триваючим виконавчим провадженням, наявністю у боржника податкового боргу та високим ризиком невиконання зобов’язань визнати ймовірність отримання економічних вигід низькою. Скретч-картки й надалі обліковувати на балансі до моменту фактичного надходження коштів або отримання офіційного підтвердження неможливості стягнення».
Етап 2. Дії:
1. Кошти стягнуто:
— Д-т 374 К-т 715 — отримано відшкодування вартості скретч-карток;
— Д-т 311 К-т 374 — отримано кошти на поточний рахунок;
— Д-т 944 К-т 203/ск — списано вартість скретч-карт;
2. Борг визнано безнадійним: Д-т 944 К-т 203/ск.
