• Посилання скопійовано

Коментар до постанови КМУ від 13.11.2025 №1475

Зміни до Порядку бронювання та Критеріїв критично важливих підприємств: діють з 15 листопада!

Як саме Постанова №1475 змінила правила бронювання військовозобов’язаних на підприємствах, що виконують оборонні контракти з Міноборони? Хто встановлює ліміт на кількість заброньованих працівників і як його визначити за новими нормами? Що і для кого змінилося у переліку документів, які подаються для отримання критично важливого статусу?

До Порядку бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, затвердженого постановою КМУ від 27.01.2023 №76, внесено чергові зміни (див. «ДК» №47/2025).

Вони внесені постановою КМУ від 13.11.2025 №1475 і набрали чинності з 15.11.2025 (дати опублікування постанови в «Урядовому кур’єрі»).

Текст нової постанови невеликий за обсягом, і його можна умовно розбити на три зміни.

Зміна №1: щодо ліміту бронювання для критично важливих підприємств

Хто з критично важливих підприємств міг бронювати до 100% працівників? Це було визначено в абзаці десятому пункту 5 Порядку №76.

У ньому були зазначені (як ті, що підлягають бронюванню) працівники критично важливих підприємств — це так звані 100% ліміту бронювання Але у ньому є і виняток: крім працівників критично важливих підприємств, зазначених в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку.

Перейшовши до зазначеного абзацу п. 8, бачимо складний для читання і довгий тест, і все це одне речення!

Перша його частина (до дужок) установлює вимогу платити заброньованим (або тим, кого бажають забронювати) зарплату не нижче за розмір мінімальної зарплати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (широко відомі 20 000 грн у 2025 році).

А друга — наводить довгий перелік юросіб, яких ця вимога не стосується. Одразу скажемо, що бронь за абзацом десятим п. 5 Порядку №76 їх не стосувалася теж. Для них у цьому Порядку було передбачено інші норми й інші ліміти бронювання, не 100%.

Що змінилося?

Дві речі:

1) до п. 8 Порядку №76 додали новий абзац;

2) в абзаці десятому п. 5 Порядку №76 змінили посилання з третього на шостий і сьомий абзаци. Саме вони (і серед них один доданий щойно) тепер установлюють ліміти бронювання для тих критично важливих підприємств, в яких він не 100%!

Хто тепер із критично важливих підприємств потрапив до винятку

Категорія перша

Підприємства, які здійснюють підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації зовнішніх пілотів (операторів) безпілотних роботизованих систем та зовнішніх екіпажів безпілотних роботизованих систем, або підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації з радіоелектронної боротьби, або підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації військовослужбовців з домедичної допомоги.

У них кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, не має перевищувати кількості військовозобов’язаних, розрахованої відповідно до абзаців шостого — дев’ятого підпункту 1 пункту 9 Критеріїв визначення критично важливими підприємствами. Ці Критерії вимагають певної кількості навчених з розрахунку на одного військовозобов’язаного (за останні 12 місяців).

Категорія друга

Підприємства, установчі документи яких визначають благодійну діяльність в одній чи кількох сферах, визначених Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», які здійснюють виробництво/закупівлю товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил, інших військових формувань.

Для них Критерії встановлюють обсяг допомоги за останні 12 місяців не менше ніж 10 млн гривень допомоги на одного військовозобов’язаного, що пропонується до бронювання

Категорія третя

Підприємства, що розробляють інновації у сфері оборони, зокрема спрямовані на розвиток озброєння та військової техніки, на підставі відповідних договорів (контрактів), укладених із Міноборони.

У них кількість військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, не має перевищувати визначеної зазначеними договорами (контрактами) граничної кількості військовозобов’язаних працівників, які можуть бути залучені до виконання цих договорів (контрактів).

Іншими словами, ліміт на бронювання встановлює сам контракт із Міноборони. Ба більше, такий контракт став підставою для надання Міноборони підприємству статусу критично важливого (пп. 1 п. 9 Критеріїв доповнили відповідним абзацом).

Зміни №2: щодо статусу критично важливого підприємства для резидентів Дія Сіті

Ця зміна була спричинена тим, що деякі резиденти Дія Сіті не відповідають усім вимогам, установленим ч. 1 ст. 5 Закону №1667. Для них ч. 3 ст. 5 цього Закону передбачено певний випробний термін.

Їм треба підтягнути свої показники до загально встановлених не довше ніж до 31 грудня календарного року, наступного за календарним роком, в якому юрособа набула статусу резидента Дія Сіті. Інакше, звісно, статус резидента Дія Сіті втрачається.

Що змінилося? Порядок підтвердження критично важливого статусу!

У загальному випадку підприємства, які хочуть здобути статус критично важливого, мають подати заяву до відповідного органу. До заяви додають копії підтвердних документів, а також інформацію про подання підприємством, установою, організацією в установленому законодавством порядку податкової звітності за останній податковий період, що підтверджується:

— копією податкової декларації з відмітками (штампами) контролюючого органу, який отримав податкову декларацію, із зазначенням дати її отримання; або

— квитанцією про прийняття податкової декларації у разі її подання засобами електронного зв’язку; або

— квитанцією контролюючого органу, на який покладено функції щодо перевірки та прийняття пакета звітних документів платників податків; або

— поштовим повідомленням із відміткою про вручення контролюючому органу в разі надсилання податкової декларації поштою.

А от резиденти Дія Сіті, які не відповідають усім критеріям резидентства, вищезазначених документів не подаватимуть. Для тих, хто отримав статус через ч. 3 ст. 5 Закону №1667, установили свій перелік підтвердних документів:

1) підтвердні документи щодо виконання ним вимог, визначених п. 1 ч. 2 ст. 13 Закону №1667 (а це так званий початковий звіт про відповідність), а також засвідчені керівником копії правочинів та первинних документів, що підтверджують отримання підприємством за підсумками трьох повних місяців, наступних за місяцем набуття статусу резидента Дія Сіті, доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) та роялті (якщо такі суми роялті не враховано у дохід від реалізації продукції), та/або грантів, та/або інвестицій — у розмірі не менше ніж еквівалент 20 000 (двадцять тисяч) євро за офіційним курсом гривні щодо євро, встановленим НБУ станом на 1 січня поточного календарного року;

2) або ж підтвердні документи щодо виконання ним вимог, передбачених ч. 3 ст. 13 Закону №1667 (річний звіт про відповідність). До звіту додають аудиторський висновок за результатами перевірки тверджень резидента Дія Сіті, викладених у його річному звіті про відповідність.

Тобто резидент Дія Сіті, який перебуває на випробному терміні, теж зможе отримати критично важливий статус і бронювати працівників у межах ліміту.

Проте для нього передбачено два варіанти: якщо хочеться швидко, не чекаючи закінчення перехідного періоду, треба буде показати документи про отримання певного доходу. Якщо ж такого доходу немає, — доведеться чекати і подавати вже річний звіт про відповідність.

Зміна №3: Зміни переліку документів для отримання критично важливого статусу для представництв нерезидентів

Вище ми навели перелік документів, які подають для отримання статусу критично важливого у загальному порядку. Тепер цей перелік поширюється не лише на підприємства, установи й організації, а й на постійні представництва нерезидентів в Україні.

Тобто нині і їм дозволено використовувати копії декларацій із відмітками контролюючого органу, електронні квитанції або повідомлення про вручення.

Автор: Казначей Галина

До змісту номеру