• Посилання скопійовано

Що нового

З 1 січня 2026 року допомога при народженні дитини — 50 тис. одразу і 7 тис. Щомісяця

! Сім’ям з дітьми

14 листопада Президент підписав Закон від 05.11.2025 №4681-IX, метою якого є створення умов для підвищення рівня народжуваності, поєднання батьківства з професійною зайнятістю шляхом підтримки сімей у допологовий, післяпологовий та період догляду за дитиною після її народження.

Закон передбачає:

— допомогу вагітним, які не мають страхування;

— 50 000 грн при народженні дитини;

— 7 000 грн щомісячної підтримки для догляду за малюком до 1 року;

— «єЯсла» — для батьків, що виходять на роботу;

— «єСадок» — підтримка сімей із дітьми 3 — 6 років;

— збереження «пакунка малюка»;

— «Пакунок школяра» — для першокласників;

— посилення підтримки сімей, які виховують дітей з інвалідністю.

Закон України від 05.11.2025 №4681-IX
набере чинності з 01.01.2026


Оновлено Порядок надсилання ППР та їх форми

! Платникам податків

Мінфін вніс зміни до Порядку надіслання контролюючими органами податкових повідомлень-рішень платникам податків.

Зокрема, розділ ІІ Порядку №1204 доповнено новим пунктом 12. Він стосується воєнних правил надіслання окремих ППР. За ним тимчасово, на період із 01 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України у разі сплати платником податків протягом 30 календарних днів із дня, наступного за днем отримання ППР (форми «Р» та «Д», суми податкового зобов’язання, нарахованого за результатами документальних перевірок, які були відновлені або розпочаті з 01 серпня 2023 року та завершені до дня припинення або скасування воєнного стану на території України, штрафи, нараховані на суму такого податкового зобов’язання, вважаються скасованими, а пеня не нараховується. Нове ППР при цьому не оформлюється.

Для забезпечення застосування норм пп. 69.37 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ платник податків не пізніше наступного робочого дня після кожної сплати (у разі сплати частинами) податкового зобов’язання, зазначеного у цьому пункті, надає ДПС у повідомлення про застосування норм пп. 69.37 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ.

У цьому повідомленні слід буде зазначити:

— найменування платника податків — юридичної особи відповідно до установчих документів / прізвище, ім’я, по батькові (за наявності) платника податків — фізичної особи;

— податковий номер платника податків (ідентифікаційний код юридичної особи (резидента), відокремленого підрозділу юридичної особи (резидента і нерезидента) в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України або обліковий номер, який присвоюється ДПС, або реєстраційний номер облікової картки платника податків — фізичної особи (для осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган, облік ведеться за прізвищем, ім’ям, по батькові (за наявності) і серією (за наявності) та номером діючого паспорта громадянина України).

Також п. 9 розділу ІІ Порядку буде доповнено новим абзацом. За ним у разі ліквідації ДПС, який склав попереднє ППР, ППР складаються контролюючим органом, який здійснює адміністрування податків, зборів, платежів платника податків, щодо якого виносяться такі рішення.

Виключено ППР форми «З» (додаток 8 до Порядку) через відсутність перевірок, розпочатих до 01.01.2023, за результатами яких приймається ППР форми «З» (додаток 8 до Порядку). А також у новій редакції викладено додатки 1 — 30.

Наказ Мінфіну від 09.10.2025 №513
набере чинності через 90 днів з дня його офіційного опублікування,
станом на 21.11.2025 не опублікований


Уточнено порядок повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до бюджету

! Платникам рентної плати

Мінфін вніс зміни до Порядку повернення (перерахування) коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів.

Уточнено, що повернення помилково або надміру сплачених сум з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення, визначених як Активи природних ресурсів, з дати набрання чинності Угодою про фонд відбудови, ратифікованою Законом України від 08.05.2025 №4417-IX «Про ратифікацію Угоди між Урядом України та Урядом Сполучених Штатів Америки про створення Американсько-Українського інвестиційного фонду відбудови», але не раніше дати набрання чинності Угодою про обмежене партнерство, здійснюється в установленому законодавством порядку, а частка таких надходжень, яка надійшла до спеціального фонду державного бюджету та підлягає поверненню, повертається за рахунок відповідних поточних надходжень до спеціального фонду державного бюджету.».

Крім того, внесено зміни до додатку 1 «Форма подання на повернення (перерахування) помилково або надміру зарахованих до бюджету зборів, платежів та інших доходів бюджету» до Порядку:

— доповнено графу 2 рядка 15: Номер та дата договору (угоди), за яким необхідно зарахувати помилково або надміру перераховані кошти до державного бюджету / Єдиний унікальний номер судової справи та дата судового рішення;

— внесено зміни до примітки до додатку 1: 8 Заповнюється судом, ДСА України у разі повернення судового збору за судовим рішенням.

Наказ Мінфіну від 22.09.2025 №479
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
але не раніше набрання чинності Законом від 04.06.2025 №4468-IX,
станом на 21.11.2025 не опублікований


Зміни до Порядку про включення та внесення змін до Реєстру волонтерів

! Волонтерам

Мінфін вніс зміни до Порядку формування та ведення Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації.

Деякі положення Порядку доопрацьовано та спрощено процедури, пов’язані з включенням фізичних осіб — благодійників до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (далі — Реєстр).

Зокрема, внесено зміни до Порядку та форми Заяви про включення / внесення змін до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації (далі — волонтер АТО та/або здійснення заходів із забезпечення НБО) за формою №1-РВ, встановленої додатком 3 до Порядку. Відповідно до змін виключено з їх змісту посилання на категорії фізичних осіб, визначених у підпунктах «а» та «в» підпункту 165.1.54 ПКУ, та залишено посилання на підпункт 165.1.54 ПКУ.

З метою створення зручних умов для комунікації фізичних осіб — благодійників з контролюючими органами через отримання актуальних даних про себе з Реєстру, а також підтвердження про включення / внесення змін / виключення до/з Реєстру, передбачено для волонтерів АТО та/або здійснення заходів із забезпечення НБО можливість отримання таких даних у вигляді витягу в електронній формі з Реєстру, сформованого засобами інформаційно-комунікаційної системи ДПС автоматично під час здійснення реєстраційних дій, а також у відповідь на надісланий волонтером АТО та/або здійснення заходів із забезпечення НБО запит у електронній формі.

Наказ Мінфіну від 25.09.2025 №494
чинний з 07.11.2025


Мінфін розширив порядок обміну даними ДПС з виконавцями

! Платникам податків

Мінфін вніс зміни до Порядку надання інформації Державною податковою службою України на запити органів державної виконавчої служби та приватних виконавців, затвердженого наказом від 21.07.2020 №2483/5/436.

Цей Порядок тепер визначає загальні правила подання органами державної виконавчої служби та приватними виконавцями запитів та надання ДПС на такі запити відповідей з інформацією про дату прийняття на роботу боржника — фізичної особи та дату його звільнення.

Обмін інформацією здійснюватиметься шляхом електронної інформаційної взаємодії між автоматизованою системою виконавчого провадження та Державним реєстром фізичних осіб — платників податків, яка забезпечується засобами системи електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів «Трембіта». Йдеться про інформацію про:

— реєстраційні номери облікових карток платників податків — сторін виконавчого провадження — фізичних осіб або серію (за наявності) та номер паспорта боржників — фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті;

— джерела отримання доходів боржників — фізичних осіб;

— суми доходів, нарахованих податковими агентами на користь боржників — фізичних осіб, та розміри утриманого податку з доходів боржників — фізичних осіб;

— загальну суму річного доходу, задекларованого боржником — фізичною особою в податковій декларації про майновий стан і доходи, та суму утриманого податку (для фізичних осіб, які є самозайнятими особами);

— загальну суму доходу та суму податку за звітний період, задекларованих боржником — фізичною особою — підприємцем в податковій декларації платника єдиного податку — фізичної особи — підприємця;

— дату прийняття на роботу боржника — фізичної особи та дату його звільнення.

Обсяг та структура даних, якими обмінюються суб’єкти електронної взаємодії через програмні інтерфейси електронних інформаційних ресурсів (сервіси), визначаються договорами про інформаційну взаємодію відповідно до Порядку електронної (технічної та інформаційної) взаємодії, затвердженого постановою КМУ від 08.09.2016 №606.

Під час обміну інформацією згідно з цим Порядком суб’єкти обміну інформацією впроваджують організаційно-технічні заходи, які забезпечують захист інформації з обмеженим доступом, що передається.

Наказ Мінфіну від 07.11.2025 №3025/5/556
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
станом на 21.11.2025 не опублікований.


Зміни до НП(С)БО 126 «Оренда»

! Держпідприємствам

Мінфін вніс зміни до Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 126 «Оренда». Уточнено, що це Національне положення (стандарт) не поширюється на:

1) договори оренди, пов’язані з розвідкою та використанням природних та подібних невідтворюваних ресурсів (за винятком оренди земельних ділянок);

2) договори щодо використання авторських прав та/або суміжних прав;

3) оцінку біологічних активів — об’єктів оренди, які оцінені за справедливою вартістю, зменшеною на очікувані витрати на продаж згідно з Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі 136 «Біологічні активи»;

4) оцінку об’єктів інвестиційної нерухомості, які оцінені за справедливою вартістю згідно з Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку в державному секторі 129 «Інвестиційна нерухомість»;

5) оцінку активів, яка визначається в інших національних положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку в державному секторі.

Також внесено такі зміни:

— доповнено стандарт новими визначеннями,

— переглянуто методологічні засади щодо обліку фінансової оренди в орендаря та в орендодавця,

— змінено облікові підходи щодо витрат, безпосередньо пов’язаних з укладанням договору оренди,

— внесено окремі редакційні правки.

Наказ Мінфіну від 13.10.2025 №520
набере чинності з 01 січня 2026 року,
але не раніше дня його офіційного опублікування,
станом на 21.11.2025 не опублікований


Затверджено мінімально допустимі експортні ціни на окремі с/г товари на листопад 2025 року

! Експортерам с/г товарів

Мінагрополітики затвердило на листопад 2025 року мінімально допустимі експортні ціни на окремі види товарів, що класифікуються за кодами згідно з УКТЗЕД:

— 0409 00 00 00,

— 0802 31 00 00,

— 0802 32 00 00,

— 1001, 1002, 1003, 1004, 1005,

— 1201, 1205, 1206 00,

— 1507, 1512, 1514,

— 2306.

Наказ Мінагрополітики від 10.11.2025 №1194


НБУ оновив вимоги до структури власності надавачів фінпослуг

! Надавачам фінпослуг

Національний банк актуалізував вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг, уніфікувавши їх в одному нормативно-правовому акті.

Нова редакція Положення про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг визначає, зокрема:

1. Порядок подання та загальні вимоги до документів, що подаються до Національного банку в межах процедур, визначених Положенням;

2. Зобов’язання надавача послуг подати до Національного банку документи про структуру власності у разі змін, що стосуються інституту спільного інвестування або його компанії з управління активами;

3. Зобов’язання заявників у разі акредитації філії іноземних юридичних осіб, які мають право надавати фінансові / платіжні послуги на території України, подавати документи про структуру власності такого заявника;

4. Поширення вимог Положення на філії іноземних юридичних осіб, які мають право надавати фінансові / платіжні послуги на території України, та зобов’язання їх щороку подавати до Національного банку документи про структуру власності іноземної установи;

5. Порядок застосування Національним банком професійного судження та перегляду такого судження за результатом здійснення контролю за дотриманням надавачем послуг вимог Положення;

6. Розподіл відповідних повноважень між Комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності ринків небанківських фінансових послуг та Комітетом з питань нагляду та регулювання діяльності банків, оверсайта платіжної інфраструктури тощо.

Постанова НБУ від 07.11.2025 №135
чинна з 12.11.2025


Уряд оновив правила визначення критично важливих підприємств

! Підприємствам оборонно-технологічного сектору

Кабінет Міністрів оновив порядок надання статусу критично важливих підприємств. Тепер до переліку можуть потрапити компанії, що розробляють оборонні технології та інновації без залучення бюджетних коштів — на підставі контрактів із Міністерством оборони.

Також уточнено вимоги до обсягів бронювання працівників таких підприємств. Кількість військовозобов’язаних, які відповідно до закону підлягають бронюванню і працюють на критично важливих підприємствах, що здійснюють розробку інновацій у сфері оборони, зокрема спрямованих на розвиток озброєння та військової техніки, на підставі відповідних договорів (контрактів), укладених з Міноборони, не повинна перевищувати визначеної зазначеними договорами (контрактами) граничної кількості військовозобов’язаних працівників, які можуть бути залучені до виконання цих договорів (контрактів).

Постанова КМУ від 13.11.2025 №1475
чинна з 15.11.2025


Компенсація за переобладнання авто ветеранів з інвалідністю: нова програма Уряду

! Ветеранам з інвалідністю

Кабінет Міністрів запроваджує механізм грошової компенсації для ветеранів й ветеранoк з інвалідністю за переобладнання власних автомобілів під свої потреби. Затверджено Порядок реалізації експериментального проекту щодо призначення і виплати грошової компенсації за переобладнання (пристосування) транспортних засобів для керування особами з інвалідністю внаслідок війни.

Максимальний розмір виплати — до 70 тисяч гривень.

Починаючи з січня 2026 року компенсація надаватиметься ветеранам й ветеранкам з інвалідністю на основі фактичних, документально підтверджених витрат за переобладнання власних автівок на спеціалізованих СТО, які мають таку ліцензію.

Звертатися за компенсацією потрібно буде доструктурних підрозділів з питань ветеранської політики (при ОВА, районних адміністраціях або виконавчих органах міських рад), із заявою та необхідними документами.

Постанова КМУ від 07.11.2025 №1442
набере чинності з 01.01.2026


Змінилися Ліцензійні умови провадження туроператорської діяльності

! Туроператорам

Ліцензійні умови провадження туроператорської діяльності приведено у відповідність до вимог Закону «Про адміністративну процедуру». Зокрема, в частині:

— термінології, що використовується в Ліцензійних умовах;

— рішень, які можуть бути прийняті органом ліцензування;

— змісту та форми заяв, а також вичерпного переліку документів, що додаються до них.

Передбачено, що субʼєкти господарювання, які отримали ліцензію на провадження туроператорської діяльності, зобовʼязані не пізніше шести місяців подати до Державного агентства з розвитку туризму інформацію про:

— місця провадження туроператорської діяльності,

— їх доступність для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення,

— відсутність у туристичного оператора звʼязків з державою-агресором.

Постанова КМУ від 13.11.2025 №1457
чинна з 15.11.2025

Автор: Волос Наталія

До змісту номеру