Суттєво. За якими критеріями визначається приналежність виробництва до малого виробництва? Якими документами підтвердити цей статус?
! Виробникам виноробної продукції та пива
Державна податкова служба України за результатами розгляду звернення товариства з обмеженою відповідальністю (далі — Товариство) з питань практичного застосування окремих норм законодавства стосовно малого виробництва виноробної продукції та малого виробництва пива, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), в межах компетенції повідомляє.
У своєму зверненні Товариство зазначає, що відповідно до ст. 72 Закону України від 18 червня 2024 року №3817-IX «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, біоетанолу, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі — Закон №3817) малі виробництва виноробної продукції та малі виробництва пива подають до органу ліцензування не пізніше 20 числа місяця, наступного за звітним роком, щорічний звіт про обсяги виробництва та/або обігу (у тому числі за операціями з вивезення за межі митної території України) алкогольних напоїв за формою, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 18 червня 2024 року №296 (далі — Наказ №296).
Товариство запитує:
1. За якими критеріями визначається приналежність виробництва до малого виробництва?
2. Якими документами потрібно підтвердити приналежність підприємства до малого виробництва?
Щодо зазначених питань
Відповідно до частини першої ст. 1 Закону №3817:
Єдиний реєстр ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, — складова інформаційно-комунікаційної системи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, що містить перелік суб’єктів господарювання, яким надано ліцензії на право виробництва та/або на право оптової торгівлі спиртом етиловим, спиртовими дистилятами, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та/або на право вирощування тютюну, на право ферментації тютюнової сировини (п. 28 частини першої ст. 1 Закону №3817);
ліцензія — право суб’єкта господарювання на провадження відповідного виду (кількох видів) господарської діяльності (п. 40 частини першої ст. 1 Закону №3817);
мале виробництво виноробної продукції — суб'єкт господарювання, що здійснює за повним технологічним циклом виробництво та розлив у споживчу тару алкогольних напоїв без додавання спирту (вин виноградних, вин плодово-ягідних, напоїв медових) в обсязі, що не перевищує 10000 декалітрів за календарний рік, з виноматеріалів власного виробництва, отриманих шляхом переробки самостійно вирощених/вироблених та/або придбаних плодів, ягід, винограду, меду, за умови що придбані плоди, ягоди, виноград, мед мають виключно українське походження (п. 41 частини першої Закону №3817);
мале виробництво пива — суб’єкт господарювання, що здійснює за повним технологічним циклом виробництво пива в обсязі, що не перевищує 10000 гектолітрів за календарний рік, використовуючи приміщення, які фізично відокремлені від території будь-якої іншої пивоварні, та який не виробляє пиво на підставі договору (ліцензії) про право використання торгової марки або виробничого процесу іншого виробника. Мале виробництво пива не може бути пов’язаною особою у значенні пп. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Кодексу з іншими виробництвами пива. У разі співпраці двох або більше пивоварних заводів (малих виробництв пива), якщо їхній об’єднаний річний обсяг продукції не перевищує 10000 гектолітрів за календарний рік, такі пивоварні заводи (малі виробництва пива) для цілей цього Закону розглядаються як єдиний незалежний пивоварний завод (п. 43 частини першої ст. 1 Закону №3817).
Вимоги до матеріально-технічної бази малого виробництва виноробної продукції визначаються Законом №3817 (частина третя ст. 9 Закону №3817).
Згідно із частиною четвертою ст. 9 Закону №3817 мале виробництво виноробної продукції подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, декларацію відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв виноробної продукції вимогам законодавства.
Форма декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв виноробної продукції вимогам законодавства, порядок її подання та реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України (частина п’ята ст. 9 Закону №3817).
Вимоги до матеріально-технічної бази малих виробництв пива визначаються Законом №3817 (частина третя ст. 11 Закону №3817).
Відповідно до частини четвертої ст. 11 Закону №3817 мале виробництво пива подає до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, декларацію відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв пива вимогам законодавства.
Форма декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв пива вимогам законодавства, порядок її подання та реєстрації визначаються Кабінетом Міністрів України (частина п’ята ст. 11 Закону №3817).
Порядок подання та реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв виноробної продукції/малих виробництв дистилятів / малих виробництв пива, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 року №823 (із змінами та доповненнями) (далі — Порядок).
Цей Порядок визначає процедуру подання та реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази малих виробництв виноробної продукції / малих виробництв дистилятів / малих виробництв пива вимогам законодавства (далі — декларація) (п. 1 Порядку).
Декларація подається територіальним органам Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) малими виробництвами виноробної продукції / малими виробництвами дистилятів / малими виробництвами пива особисто або через уповноважену особу суб’єкта господарювання, або надсилається поштою рекомендованим листом у двох примірниках (п. 2 Порядку).
Відповідно до п. 1 розділу XII «Прикінцеві положення» Закону №3817 розділ VII «Ліцензування» Закону №3817 (зокрема, ст. 43 Закону №3817, якою регламентовано порядок отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності, крім ліцензій, надання яких здійснюється в автоматичному режимі) набирають чинності та вводяться в дію з 1 січня 2025 року (крім п. 22, 23 і 25 частини другої ст. 46, ст. 49 Закону №3817).
Згідно із частиною другою ст. 43 Закону №3817 для отримання ліцензії суб’єкт господарювання подає до органу ліцензування заяву про отримання ліцензії на право провадження відповідного виду господарської діяльності у паперовій або електронній формі у порядку, визначеному ст. 42 Кодексу.
Відповідно до п. 9 частини третьої ст. 43 Закону №3817 у заяві про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв зазначаються, зокрема, відомості про ознаку малого виробництва:
2 — мале виробництво виноробної продукції;
3 — мале виробництво пива.
Малі виробництва виноробної продукції та малі виробництва пива разом із заявою про отримання ліцензії на право виробництва алкогольних напоїв подають копію декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства (частина шоста ст. 43 Закону №3817).
Отже, критерії віднесення виробництва до малого виробництва виноробної продукції встановлено п. 41 частини першої Закону №3817, а критерії малого виробництва пива встановлено п. 43 частини першої ст. 1 Закону №3817.
Приналежність суб’єкта господарювання до малого виробництва виноробної продукції та малого виробництва пива визначається наявністю у нього в Єдиному реєстрі ліцензіатів з виробництва та обігу спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, тютюнової сировини та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, для малого виробництва відповідної ознаки:
2 — мале виробництво виноробної продукції;
3 — мале виробництво пива.
Згідно з п. 52.2 ст. 52 Кодексу індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.