• Посилання скопійовано

Благодійна допомога від ФОПа-«єдинника»: право надання та податкові наслідки

Чи має право ФОП-«єдинник» ІІ — ІІІ групи надавати благодійну допомогу (пожертву) неприбутковій громадській організації? Які податкові наслідки це матиме для ФОПа? Чи може надання такої допомоги призвести до втрати статусу «єдинника»?

Право ФОПа на єдиному податку надавати благодійну допомогу

Чинне законодавство України не містить прямої заборони для фізосіб-підприємців, у тому числі тих, хто перебуває на спрощеній системі оподаткування (ІІ — ІІІ групи єдиного податку), надавати благодійну допомогу. Закон «Про благодійну діяльність та благодійні організації» визначає благодійником дієздатну фізиособу або юрособу приватного права, яка добровільно провадить один чи декілька видів благодійної діяльності. ФОП, як дієздатна фізособа, підпадає під це визначення.

Водночас є роз’яснення податкових органів, які вказують на те, що ФОП на єдиному податку має право надавати благодійну допомогу саме як фізособа, а не в межах своєї підприємницької діяльності (див., приміром тут).

Податковий кодекс України не містить прямої заборони на здійснення благодійності платниками єдиного податку. Обмеження, встановлені пп. 291.5 ПКУ щодо видів діяльності, які не дають права застосовувати спрощену систему, не включають благодійну діяльність.

Податкові наслідки для ФОПа

Щодо єдиного податку: надання благодійної допомоги (як коштами, так і товарами/послугами) не впливає на об’єкт оподаткування єдиним податком для ФОПа. Дохід ФОПа на спрощеній системі визначається відповідно до статті 292 ПКУ, і безоплатно надана допомога не є його доходом.

Щодо податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) та військового збору (ВЗ): Якщо ФОП надає благодійну допомогу як фізособа (не у межах підприємницької діяльності), то така операція не матиме для нього податкових наслідків з ПДФО та ВЗ.

Ризик анулювання реєстрації платника єдиного податку

Надання благодійної допомоги саме по собі не є прямою підставою для анулювання реєстрації ФОПа платником єдиного податку. Підстави для анулювання реєстрації платника єдиного податку чітко визначені у пп. 299.10 ПКУ та пп. 298.2.3 ПКУ.

Водночас податкові органи можуть розцінити надання благодійної допомоги як фінансове посередництво, що заборонено для платників єдиного податку згідно з п. 6 пп. 291.5.1 ПКУ (див. за посиланням: тут).

Крім того, ризик може виникнути, якщо податковий орган розцінить надання благодійної допомоги (особливо якщо це відбувається систематично або стосується товарів/послуг, що є основними видами діяльності ФОПа) як провадження виду діяльності, не зазначеного у реєстрі платника єдиного податку. Так, у разі провадження видів діяльності, не зазначених у реєстрі платників єдиного податку, платники єдиного податку зобов’язані перейти на сплату інших податків і зборів з першого числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, у якому провадилися такі види діяльності (пп. 7 пп. 298.2.3 ПКУ).

Щоб мінімізувати цей ризик, рекомендується надавати благодійну допомогу не від ФОПа, а від імені фізособи. Тобто всі документи з надання допомоги (договір тощо) мають бути від імені фізособи. Якщо перераховувати кошти допомоги, то робити це з рахунку фізособи, а не ФОПа.

Висновки

Право на благодійність: ФОПу на єдиному податку (ІІ — ІІІ групи) доречно надавати благодійну допомогу не від імені ФОПа, а від імені фізособи.

Податкові наслідки: благодійна допомога не впливає на оподаткування єдиним податком, не вважається доходом ФОПа і не оподатковується ПДФО чи військовим збором.

Ризик анулювання єдиного податку: надання ФОПом благодійної допомоги може бути розцінене податковими органами як заборонена діяльність (фінансове посередництво), тому для уникнення непорозумінь таких операцій доречно уникати.

Автор: Олександр Золотухін

До змісту номеру