Суттєво. ДПСУ відповіла на запитання платників податків, зібрані представниками Комітету ВРУ з питань фінансів, податкової та митної політики.
! Платникам податків
Державна податкова служба України розглянула лист Комiтету Верховної Ради України з питань фiнансiв, податкової та митної nолiтики вiд 21.02.2025 №04-32/10-2025/43141, який надiйшов до ДПС безпосередньо, а також надiсланий листом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 26.02.2025 №11220-04-62/5986, та надає в межах компетенцiї вiдповiдi на запитання платникiв податкiв щодо застосування окремих норм податкового законодавства України згiдно з додатком.
Додаток: на 12 арк. в 1 прим.
В. о. заступника голови С. ЛИСЕЮК
Додаток
до листа ДПС вiд 13.03.2025 №235/2/99-00-24-01-03-02
Щодо ситуацiї: Була написана заява на податкову вiдпустку, єдиний податок було списано, вiйськовий збiр — нi, Хмельницька ДПС доповiла, що вiдсутня можливiсть в систему завести заяву на списання, вiдповiдно не можуть списати.
Питання: Чи доступна така технiчна можливiсть для регiональних ДПС?
Вiдповiдь на питання:
Згiдно з пп. 295.1 та 295.2 ст. 295 Податкового кодексу України (далi — Кодекс) платники єдиного податку першої i другої груп сплачують єдиний податок та вiйськовий збiр шляхом здiйснення авансового внеску не пiзнiше 20 числа (включно) поточного мiсяця.
Нарахування авансових внескiв по єдиному податку для платникiв єдиного податку першої i другої груп здiйснюється контролюючими органами на пiдставi заяви такого платника єдиного податку щодо розмiру обраної ставки єдиного податку, заяви щодо перiоду щорiчної вiдпустки та/або заяви щодо термiну тимчасової втрати працездатностi.
Вiдповiдно до п. 295.5 ст. 295 Кодексу та пп. 1.13 п. 16-1 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу платники єдиного податку першої i другої груп, якi не використовують працю найманих осiб, звiльняються вiд сплати єдиного податку та вiйськовоrо збору протяrом одного календарного мiсяця на рiк на час вiдпустки, а також за перiод хвороби, пiдтвердженої·витягом з Електронного реєстру листкiв непрацездатностi (далi — ЕРЛН), якщо вона триває 30 i бiльше календарних днiв.
Згiдно з пп. 298.3.2 п. 298.3 ст. 298 Кодексу iнформацiя про перiод щорiчної вiдпустки i термiни тимчасової втрати працездатностi з обов'язковим доданням витягу з ЕРЛН подається за заявою у довiльнiй формi.
Тобто платники єдиного податку першої та другої rруп, якi не використовують працю найманих осiб, звiльняються вiд сплати єдиного податку та вiйськового збору протягом одного календарного мiсяця на рiк на час вiдпустки, а також за перiод хвороби, пiдтвердженої витягом з ЕРЛН, якщо вона триває 30 i бiльше календарних днiв.
Таким чином, у разi невiдповiдностi нарахувань вiйськового збору в iнтегрованiй картцi платника єдиного податку першої або другої групи у зв'язку з використанням вiдпустки фiзична особа — пiдприємець має звернутись до контролюючого органу за основним мiсцем облiку.
Щодо ситуацiї: Оприлюдненi новi форми декларацiй платника єдиного податку.
Питання: Що необхiдно робити платникам єдиного податку 4 групи, чи будуть вони зобов'язанi перездавати декларацiю по новiй формi та чи не будуть позбавленi цього статусу, якщо не перездати декларацiю по новiй формi до 20 лютого?
Вiдповiдь на питання:
На дату подання звернення вiд 21.02.2024 платники єдиного податку четвертої групи враховують норми п. 74 пiдрозд. 19 разд. ХХ «Перехiднi положення» Податкового кодексу України (далi — Кодекс) щодо rраничної суми мiнiмального податкового зобов'язання (далi — МПЗ), яка з 2024 року не може становити менше 700 гривень з 1 гектара, а для земельних дiлянок, у площi яких частка рiллi становить не менше 50 вiдсоткiв — 1 400 гривень з 1 гектара (крiм земельних дiлянок, земельних часток (паїв), що розташованi на територiях можливих бойових дiй, якi включенi до Перелiку територiй, на яких ведуться (велися) бойовi дiї або тимчасово окупованих Російською Федерацiєю) в чинній декларацiї платника єдиного податку четвертої·групи в графi 9 та 10 роздiлу I додатка 3 «Розрахунок загального мiнiмального податкового зобов'язання за податковий (звiтний) рiк» (далi — Додаток 3).
Вiдповiдно до п. 46.6 ст. 46 Кодексу, якщо в результатi запровадження нового податку або змiни правил оподаткування змiнюються форми податкової звiтностi, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, який затвердив такi форми, зобов'язаний оприлюднити новi форми звiтностi.
До визначення нових форм декларацiй (розрахункiв), якi набирають чинностi для складання звiтностi за податковий перiод, що настає за податковим перiодом, у якому вiдбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацiй (розрахункiв ), чиннi до такого визначення.
Наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 31 сiчня 2025 року №57 «Про внесення змiн до наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 19 червня 2015 року №578» (зареєстрованим в Мiнiстерствi юстицiї України вiд 14 лютого 2025 року №232/43638) (далi — Наказ №57) внесенi змiни до форм податкових декларацій платника єдиного податку (оприлюднено на сайтi Мiнiстерства фiнансiв України: https://шof.gov.ua у роздiлi «Головна/ Законодавство/ Постанови та Накази/ Накази Мiнiстерства фiнансiв України у 2025 р.» та опублiковано 20.02.2025 в Офiцiйному вiснику України №014).
Вiдповiдно до Наказу №57 податковi декларації, зокрема, платника єдиного податку четвертої групи (далi — Декларацiя) за формами, затвердженими наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 19 червня 2015 року №578 «Про затвердження форм податкових декларацiй платника єдиного податку» (у редакцiї Наказу №57), подаються за звiтнi (податковi) перiоди з 2025 року.
Тобто, вперше подають податкову звiтнiсть за новою формою, зокрема платники Єдиного податку четвертої rрупи — фiзичнi особи — пiдприємцi за 2025 рiк з розрахунком єдиного податку на поточний 2026 рiк.
До Декларацiї платники можуть подати доповнення з наданням вiдповiдних пояснень розрахунку МПЗ з урахуванням положень п. 74 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу.
Пiсля набрання чинностi Наказу №57 платники зможуть подати уточнюючу Декларацiю за оновленою формою з вiдображенням у Додатку 3 за результатами дiяльностi за звiтний перiод 2024 року деталiзованих показникiв розрахунку МПЗ з урахуванням положень п. 74 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу.
При цьому повiдомляємо, що у разi самостiйного виправлення платником податкiв з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених ст. 50 Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов'язання у звiтних (податкових) перiодах, якi припадають на перiод воєнного стану, такi платники звiльняються вiд нарахування та сплати штрафних санкцiй, передбачених п. 50.1 ст. 50 Кодексу, та пенi (п. 69.1 п. 69 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу).
Щодо ситуацiї: Якщо ФОП 2 групи через несвоєчасну сплату податкiв анулювали єдиний податок з липня 2024. На 30.06.2024 отримав дохiд 1 150 тис. грн. Платнику про це було невiдомо, тому вiн продовжував дiяльнiсть до кiнця 2024 року.
Питання: Наразi вiн має на весь дохiд липень — грудень 2024 нарахувати ПДВ, нарахувати штраф 25% за несвоєчасну сплату податку, i очiкувати штраф за несвоєчасну реєстрацiю податкових? Чи можливi iншi рiшення даної ситуацiї?
Вiдповiдь на питання:
Вiдповiдно до п. 180.1 ст. 180 ПКУ для цiлей оподаткування платником податку на додану вартiсть є, зокрема, будь-яка особа, яка провадить або планує провадити господарську дiяльнiсть i реєструється за своїм добровiльним рiшенням як платник податку у порядку, визначеному ст. 183 роздiлу V ПКУ; будь-яка особа, яка зареєстрована або пiдлягає реєстрацiї як платник податку.
У разi якщо загальна сума вiд здiйснення операцiй з постачання товарiв/послуг, що пiдлягають оподаткуванню згiдно з цим роздiлом, у тому числi операцiй з постачання товарiв/послуг з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережi (зокрема, але не виключно шляхом встановлення спецiального застосунку або додатку на смартфонах, планшетах чи iнших цифрових пристроях), нарахована (сплачена) такiй особi протягом останнiх 12 календарних мiсяцiв, сукупно перевищує 1 000 000 гривень (без урахування податку на додану вартiсть), така особа зобов'язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органi за своїм мiсцезнаходженням (мiсцем проживання) з дотриманням вимог, передбачених статтею 183 цього Кодексу, крiм особи, яка є платником єдиного податку першої — третьої групи (п. 181.1 ст. 180 ПКУ).
Порядок визначення податкових зобов'язань з ПДВ визначено роздiлом V ПКУ.
Зокрема, п. 187.1 ст. 187 ПКУ визначено, що датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарiв/послуг вважається дата, яка припадає на податковий перiод, протягом якого вiдбувається будь-яка з подiй, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштiв вiд покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанкiвському надавачу платiжних послуг як оплата товарiв/послуг, що пiдлягають постачанню, а в разi постачання товарiв/послуг, оплата яких здiйснюється електронними грошима, — дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарiв/послуг, що пiдлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разi постачання товарiв/послуг за готiвку — дата оприбуткування коштiв у касi платника податку, а в разi вiдсутностi такої — дата iнкасацiї готiвки у банкiвськiй установi, що обслуговує платника податку;
6) дата вiдвантаження товарiв, а в разi експорту товарiв — дата оформлення митної декларацiї, що засвiдчує факт перетинання митного кордону України, оформлена вiдповiдно до вимог митного законодавства, а для послуг — дата оформлення документа, що засвiдчує факт постачання послуг платником податку.
Вiдповiдно до п. 201.8 ст. 201 ПКУ право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому ст. 183 ПКУ.
Разом з тим будь-яка особа, яка пiдлягає обов'язковiй реєстрацiї як платник податку, i у випадках та в порядку, передбачених ст. 183 ПКУ, не подала до контролюючого органу реєстрацiйну заяву, несе вiдповiдальнiсть за ненарахування або несплату цього податку на рiвнi зареєстрованого платника без права нарахування податкового кредиту та отримання бюджетного вiдшкодування (п. 183.10 ст. 180 ПКУ).
Щодо ситуацiї: Резидент в 2022 роцi отримав вiд нерезидента послуги за мiсцем постачання — Україна, склав та зареєстрував податкову накладну на цi послуги, поставив її в зобов'язання та в кредит. Послуги оплаченi не були. Зараз будемо списувати кредиторську заборгованiсть перед нерезидентом по строку позовної давностi (за договором — згiдно законодавству нерезидента).
Питання: Чи вплине ця операцiя на податковий облiк з ПДВ? Чи треба нараховувати умовнi зобов'язання з ПДВ?
Вiдповiдь на питання:
Податковi зобов'язання з ПДВ, нараховані платником податку при отриманнi послуг вiд нерезидента вiдповiдно до пункту 187.8 статтi 187 Податкового кодексу України та включенi до податкової декларацiї з ПДВ за вiдповiдний звiтний перiод, та податковий кредит, сформований на пiдставi зареєстрованої в Єдиному реєстрi податкових накладних податкової· накладної, складеної таким платником за операцiєю з отримання послуг вiд нерезидента, не пiдлягають коригуванню при прийняттi рiшення щодо прощення боргу за такi отримані послуги.
Така вiдповiдь (позицiя) оприлюднена на Загальнодоступному iнформацiйно-довiдковому pecypci Державної податкової служби України у рубрицi «Запитання-Вiдповiдi», покликання.
Щодо ситуацiї: Потрiбно подати ф. №20-ОПП на гараж.
Питання: Як вказати адресу гаража в ф. №20-ОПП, просто вулиця і номер будинку гаражного кооперативу, номер самого гаража (гараж 123) ніде не зазначаємо бо такого поля просто немає (це ж номер квартири)?
Вiдповiдь на питання:
Заява про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язанi з оподаткуванням або через якi провадиться дiяльнiсть, за формою №20-ОПП (далi — заява №20-ОПП, об'єкт оподаткування), обов'язок та порядок подання якої встановленi пунктом 63.3 статтi 63 Податкового кодексу України та роздiлом VIII Порядку облiку платникiв податкiв i зборiв, затвердженим наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 09.12.2011 №1588, зареєстрованим у Мiнiстерствi юстицiї України 29.12.2011 за №1562/20300, заповнюється iз дотриманням Пам'ятки для заповнення роздiлу 3 Заяви про об'єкти оподаткування або об'єкти, пов'язанi з оподаткуванням або через якi провадиться дiяльнiсть (Додаток до заяви №20-ОПП), що мiстить опис даних, якi зазначаються у вiдповiдних графах цiєї заяви.
Данi щодо об'єктiв оподаткування, що зазначаються у роздiлi 3 «Вiдомостi про об'єкти оподаткування» заяви №20-ОПП, заповнюються вiдповiдно до даних правовстановлювальних документів, які є першоджерелом даних щодо об'єктiв оподаткування, i ·актуальнi на дату подання цiєї заяви.
У графi 7 заяви №20-ОПП зазначається назва населеного пункту/району у мiстi, у графi 8 — тип вулицi (вулиця / бульвар / площа / проспект/ провулок / проїзд / узвiз тощо), у графi 9 — назва вулицi, у графi 10 — номер будинку, у графi 11 — доповнення до номера будинку (у разi наявностi), у графi 12 — корпус (у разi наявностi), у графi 13 — номер квартири, гаражного боксу, машиномiсця тощо.
При заповненнi граф 7 — 9 заяви №20-ОПП, що подається в електроннiй формi, у спливаючому вiкнi платник податкiв обирає необхiднi данi з довiдника, активуючи вiдповiдне поле. Заповнення даних для граф 10 — 13 здiйснюється вручну.
Пiд час заповнення даних у заявi №20-ОПП про гаражний бокс, як про об'єкт оподаткування, пропонуємо у графi 13 роздiлу 3 «Вiдомостi про об'єкти оподаткування» зазначити номер гаражного боксу (№123), оскiльки вiн є самостiйним об'єктом права на нерухоме майно у складi iншого об'єкта та має окремо присвоєну адресу.
Щодо ситуацiї: ФОП загальна система, вiдкрився 11.02.2025, закрився 20.02.2025, декларацiю про дохiд з дод. 2 та дод. ЄСВ 1 не приймає.
Питання: Як бути з подачею звiтностi.
Вiдповiдь на питання:
Пунктом 177.11 ст. 177 Податкового кодексу України вiд 02 rрудня 2010 року №2755-VI (далi — ПКУ), зокрема, визначено, що фiзичнi особи, стосовно яких проведено державну реєстрацiю припинення пiдприємницької дiяльностi фiзичної особи — пiдприємця за її рiшенням, подають податкову декларацiю за останнiй базовий податковий (звiтний) перiод, в якiй вiдображаються виключно доходи вiд проведення пiдприємницької дiяльностi, у строки, встановленi ПКУ для мiсячного податкового перiоду.
У разi проведення державної реєстрацiї припинення підприємницької дiяльностi фiзичної особи — пiдприємця за її рiшенням останнiм базовим податковим (звiтним) перiодом є перiод з дня, наступного за днем закiнчення попереднього базового податкового (звiтного) перiоду до останнього дня календарного мiсяця, в якому проведено державну реєстрацiю припинення пiдприємницької дiяльностi.
Вiдповiдно до пп. 49.18.1 п. 49.18 ст. 49 IЖУ податковi декларацiї, крiм випадкiв, передбачених ПКУ, подаються за базовий звiтний (податковий) перiод, що дорiвнює календарному мiсяцю (у тому числi в разi сплати мiсячних авансових внескiв) — протягом 20 календарних днiв, що настають за останнiм календарним днем звiтного (податкового) мiсяця.
Тобто, податковi декларацiї за лютий 2025 року подаються з 1 по 20 березня 2025 року.
Форма податкової декларацiї та Iнструкцiя щодо заповнення податкової декларацiї про майновий стан i доходи (далi — Iнструкцiя), затвердженi наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 02.10.2015 №859 «Про затвердження форми податкової декларацiї про майновий стан i доходи та Iнструкцiї щодо заповнення податкової декларацiї про майновий стан i доходи» iз змiнами i доповненнями.
Вiдповiдно до п. 1 розд. III Iнструкцiї у розд. I «Загальнi вiдомостi» податкової декларацiї, у рядку 2 вказується арабськими цифрами звiтний (податковий) перiод (календарний рiк), а у разi виправлення самостiйно виявлених помилок у ранiше поданiй декларацiї вказується також звiтний (податковий) перiод, що уточнюється. Для декларації з типом «уточнююча» звiтний (податковий) перiод та звiтний (податковий) перiод, що уточнюється, заповнюються однаково.
Разом з тим фiзичнi особи, стосовно яких проведено дсржавну реєстрацiю припинення пiдприємницької дiяльностi фiзичної особи — пiдприємця за її рiшенням, або особи, якi провадять незалежну професiйну дiяльнiсть, або члени фермерського господарства, у разi зняття з облiку в контролюючому oprанi вказують у рядку 2.1 номер вiдповiдного мiсяця арабською цифрою вiд 1 до 12 (пп. 2 п. 1 розд. III Iнструкцiї).У рядку 8 позначкою «х» позначається одна з категорiй платника, зокрема, категорiя «особа, стосовно якої проведено реєстрацiю припинення пiдприємницької або незалежної — професiйної діяльності протягом звiтного року» обирається, фiзичною особою, яка перебувала на облiку як фiзична особа — пiдприємець (крiм осiб, якi обирали спрощену систему оподаткування) та стосовно якої проведено державну реєстрацiю припинення пiдприємницької дiяльностi фiзичної особи — пiдприємця за її рiшенням протягом звітного (податкового) року (пп. 7 п. 1 розд. III Iнструкцiї).
Щодо ситуацiї: Наказ про затвердження нових форм декларації по єдиному податку набрав чинностi.
Питання: Коли можна очiкувати на появу нових форм в кабiнетi? Що робити тим хто закрився у сiчнi — лютому i вже здав по старим формам?
Вiдповiдь на питання:
Вiдповiдно до п. 46.6 ст. 46 Кодексу, якщо в результатi запровадження нового податку або змiни правил оподаткування змінюються форми податкової звiтностi, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалiзує державну фiнансову полiтику, який·затвердив такi форми, зобов'язаний оприлюднити новi форми звiтностi.
До визначення нових форм декларацiй (розрахункiв), якi набирають чинностi для складання звiтностi за податковий перiод, що настає за податковим перiодом, у якому вiдбулося їх оприлюднення, є чинними форми декларацiй (розрахункiв), чиннi до такого визначення.
Наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 31 сiчня 2025 року №57 «Про внесення змiн до наказу Мiнiстерства фiнансiв України вiд 19 червня 2015 року №578» (зареєстрованим в Мiнiстерствi юстицiї України вiд 14 лютого 2025 року №232/43638) (далi — Наказ №57) внесенi змiни до форм податкових декларацiй платника єдиного податку (оприлюднено на сайтi Мiнiстерства фiнансiв України у роздiлi «Головна/ Законодавство/ Постанови та Накази/ Накази Мiнiстерства фiнансiв України у 2025 р.» та опублiковано 20.02.2025 в Офiцiйному вiснику України №014).
Наказом №57 до податкових декларацiй платника єдиного податку внесенi зміни в частині визначення платниками єдиного податку:
сум нарахованого вiйськовоrо збору (пп. 1.1 п. 16-1 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу);
розмiру коефiцiєнта та граничної суми мінімального податкового зобов'язання (далi — МПЗ) (п. 67-1 та п. 74 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу).
В додатку «Розрахунок заrальноrо мiнiмальноrо податкового зобов'язання за податковий (звiтний) рiк» до податкових декларацiй платника єдиного податку при визначенi МПЗ врахованi:
положення п. 74 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу, якi дiють з 01.12.2024, а саме, сума МПЗ, визначена вiдповiдно до пп. 38-1.1.1 i 38-1.1.2 ст. 38-1 Кодексу, не може становити менше 700 грн з 1 гектара, а для земельних дiлянок, у площi яких частка рiллi становить не менше 50 вiдс., — 1 400 грн з 1 гектара, крiм земельних дiлянок, земельних часток (паїв), що розташованi на територiях можливих бойових дiй, якi включенi до Перелiку територiй, на яких ведуться (велися) бойовi дiї або тимчасово окупованих Росiйською Федерацiєю;
положення п. 67-1 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу, яким визначено, що при визначеннi МПЗ за 2025 рiк та наступнi роки, закiнчуючи роком, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України «Про введения воєнного стану в Українi» вiд 24 лютого 2022 року №64/2022, коефiцiєнт «К», визначений у пп. 38-1.1.1 i 38-1.1.2 ст. 38-1 Кодексу, застосовується зi значенням 0,057.
Вiдповiдно до Наказу №57 податковi декларацiї, зокрема, платника єдиного податку — фiзичної особи — пiдприємця та платника єдиного податку четвертої групи за формами, затвердженими наказом Мiнiстерства фiнансiв України вiд 19 червня 2015 року №578 «Про затвердження форм податкових декларацiй платника єдиного податку» (у редакцiї Наказу №57), подаються за звiтнi (податковi) перiоди з 2025 року.
Звертаємо уваrу, що згiдно з пп. 16-1.1.1 п. 16-1 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу встановлено, що платниками вiйськового збору є, зокрема, фiзичнi особи — пiдприємцi — платники єдиного податку першої, другої та четвертої групи та платники єдиного податку третьої rрупи, крiм електронних резидентiв (е-резидентiв) з 01 сiчня 2025 року по 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано воєнний стан, введений Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» вiд 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Українi» вiд 24 лютого 2022 року №2102-IX».
Тобто, вперше подають податкову звiтнiсть за новою формою платники єдиного податку — фiзичнi особи — пiдприємцi:
першої — другої груп — за 2025 рiк;
третьої групи — за I квартал 2025 року;
четвертої групи — за 2025 рiк з розрахунком єдиного податку на поточний 2026 рiк.
До податкової звiтностi платники можуть подати доповнення з наданням вiдповiдних пояснень розрахунку МПЗ з урахуванням положень п. 74 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу.
Пiсля набрання чинностi Наказу №57 платники зможуть подати уточнюючу Декларацiю за оновленою формою з відображенням у додатку «Розрахунок заrальноrо мiнiмального податкового зобов'язання за податковий (звiтний) рiк» за результатами дiяльностi за звiтний перiод 2024 року деталiзованих показникiв розрахунку МПЗ з урахуванням положень п. 74 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу та визначенням податкових зобов'язань по вiйськовому збору у вiдповiдному роздiлi податкової декларацiї платника єдиного податку за звiтнi (податковi) перiоди 2025 року.
При цьому повiдомляємо, що у разi самостiйного виправлення платником податкiв з дотриманням порядку, вимог та обмежень, визначених ст. 50 Кодексу, помилок, що призвели до заниження податкового зобов'язання у звiтних (податкових) перiодах, якi припадають на перiод воєнного стану, такi платники звiльняються вiд нарахування та сплати штрафних санкцiй, передбачених п. 50.1 ст. 50 Кодексу, та пенi (п. 69.1 п. 69 пiдрозд. 10 розд. ХХ «Перехiднi положення» Кодексу).
Електронний кабiнет платника податкiв забезпечує можливiсть реалізації прав i обов'язкiв платниками податкiв, у тому числi можливiсть подання звiтностi за формами, затвердженими в порядку, визначеному положеннями пункту 46.5 статтi 46 Кодексу та чинними на час їх подання.
Щодо ситуацiї: З 03.01.2025 діє нова форма ТТН. Вона є обов'язковою. Виникають питання щодо заповнення ТТН на продукцію насипом: вантажовiдправник-продавець 1, автомобiль вантажовідправника.
Питання: 1. Скiльки повинно бути ТТН, якщо у вантажiвку зерно довантажується на шляху до порту (довантаження зерна iз рiзних мiсць, але зерно вже є власнiстю вантажовiдправника-продавця 1, вага зерна вiдома лише на момент навантаження в автомобiль).
2. Скiльки повинно бути ТТН?
3. Хто складає ТТН на довантажене зерно?
4. Як визначати «масу брутто»?
5. Як у вiдомостях про вантаж визначати «масу брутто»?
6. Як порт буде приймати такi ТТН? Окремо вiшати зерно за кожним навантаженням неможливо.
Вiдловiдь на питання:
Наказом Мiнiстерства розвитку громад та територiй України вiд 14.11.2024 №1332 (який набрав чинностi з 03.01.2025) внесено зміни до Правил перевезень вантажiв автомобiльним транспортом в Українi, затверджених наказом Мiнiстерства транспорту України вiд 14.10.1997 №363 (далi — Наказ №363) та, зокрема викладено в новiй редакцiї додаток 7, який являє собою форму товарнотранспортної накладної.
Статтею I Закону України вiд 05 квiтня 2001 року №2344-III «Про автомобiльний транспорт» (далi — Закон №2344), з урахуванням змiн, внесених Законом України вiд 10 жовтня 2024 року №4017-IX «Про внесення змiн до деяких законодавчих актiв України у зв'язку з прийняттям Закону України «Про адмiнiстративну процедуру», визначено, що товарно-транспортна накладна — це єдиний для всiх учасникiв транспортного процесу (крiм фiзичних осiб, якi здiйснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштiв та для власних потреб) документ, призначений для облiку товарно-матеріальних цiнностей на шляху їx перемiщення, розрахункiв за перевезення вантажу та облiку виконаної·роботи, що може використовуватися для списання товарно-матерiальних цiнностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського облiку, який складається у паперовiй та/або електроннiй формi та містить обов'язковi реквiзити, передбаченi цим Законом та правилами перевезень вантажiв автомобiльним транспортом.
Крiм того, Законом №2344, зокрема частиною другою статri 48, передбачено, що при оформленнi товарно-транспортної накладної вантажовiдправник зазначає такi обов'язковi реквiзити:
дата і місце складання;
вантажовiдправник (повне найменування (прiзвище, iм'я, по батьковi), код платника податкiв згiдно з Єдиним державним реєстром пiдприємств та органiзацiй України або податковий номер, реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв чи серiя та номер паспорта (для фiзичних осiб, якi через свої релiгiйнi переконання вiдмовляються вiд прийняття реєстрацiйноrо номера облiкової картки платника податкiв та повiдомили про це відповідний контролюючий орган i мають вiдмiтку в паспортi);
автомобiльний перевiзник (повне найменування (прiзвище, iм'я, по батьковi), код платника податкiв зriдно з Єдиним дсржавним реєстром пiдприємств та органiзацiй України або податковий номер, реєстрацiйний номер облiкової картки платника податкiв або серiю та номер паспорта (для фiзичних осiб, якi через свої peлiriйнi переконання вiдмовляються вiд прийняття реєстрацiйноrо номера облiкової картки платника податкiв та повiдомили про це вiдповiдний контролюючий орган i мають вiдмiтку у паспортi), прiзвище, iм'я, по батьковi водiя та номер його посвiдчення;
вантажоодержувач (повне найменування (прiзвище, iм'я, по батьковi), код платника податкiв згiдно з Єдиним державним реєстром пiдприємств та орrанiзацiй України або податковий номер, реєстраційний номер облiкової картки платника податкiв чи серiя та номер паспорта (для фізичних осiб, якi через свої релiгiйнi переконання вiдмовляються вiд прийняття реєстрацiйного номера облiкової картки платника податкiв та повiдомили про це вiдповiдний контролюючий орган·i мають вiдмiтку в паспортi);
транспортний засiб (марка, модель, тип, реєстраційний номер автомобiля, nричепа/напiвпричепа), його параметри iз зазначенням довжини, ширини, висоти, заrальної ваги, у тому числi з вантажем, та маси брутто;
пункти завантаження і розвантаження.
Згiдно з Правилами перевезень вантажiв автомобiльним транспортом в Українi, затвердженими Наказом №363, товарно-транспортна накладна є основним документом на перевезення вантажiв, форму якої наведено в додатку 7 до Наказу №363.
Вантажовiдправник — фiзична особа, фiзична особа — підприємець, або юридична особа, яка надає перевiзнику вантаж для перевезення та вносить вiдповiднi вiдомостi до товарно-транспортної накладної·або iншоrо визначеноrо законодавством документа на вантаж.
Товарно-транспортна накладна — єдиний для всiх учасникiв транспортного процесу (крiм фiзичних осiб, якi здiйснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб} документ, призначений для облiку товарно-матерiальних цiнностей на шляху їx перемiщення, розрахункiв за перевезення вантажу та облiку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матерiальних цiнностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського облiку, який складається у паперовій та/або електроннiй формi та мiстить обов'язковi реквiзити, передбаченi Законом №2344 та Наказом №363.
Вiдповiдно до пункту 11.1 глави одинадцятої Наказу №363 основним документом на перевезення вантажiв є товарно-транспортна накладна, яка мiстить всi обов'язковi реквiзити, визначенi Законом №2344, форму якої·наведено в додатку 7 до Наказу №363.
У разi необхiдностi форма товарно-транспортної накладної може бути доповнена iншими реквiзитами, з урахуванням особливостей перевезень, зокрема умов та/або виду вантажу.
Сторони можуть внести до товарно-транспортної накладної будь-яку іншу iнформацiю, яку вони вважають необхiдною.
Вiдповiдно до пункту 11.3 глави одинадцятої Наказу №363 товарно-транспортну накладну на перевезення вантажiв автомобiльним транспортом виписує Замовник (вантажовiдправник) у трьох примiрниках.
Замовник (вантажовiдправник) засвідчує всі примірники товарно-транспортної накладної пiдписом.
Пiсля прийняття вантажу згiдно з товарно-транспортною накладною водiй (експедитор) пiдписує всi її примiрники (пункт 11.4 rлави одинадцятої Наказу №363).
Пунктом 11.5 глави одинадцятої Наказу №363 визначено, що у разi використання товарно-транспортної накладної у паперовiй формi перший примiрник товарно-транспортної накладної залишається у Замовника (вантажовiдправника), другий — водiй (експедитор) передає вантажоодержувачу, третiй примiрник, засвiдчений пiдписом вантажоодержувача, передається Перевiзнику.
Отже, товарно-транспортна накладна це первинний документ, що мiстить iнформацiю про перевезення вантажу, обсяrи такого перевезення та вiдповiдальних осiб за його здiйснення та використовується як єдиний для внутрiшнiх (у межах України) перевезень.
Статтею 48 Закону №2344 передбачено, що при оформленнi товарнотранспортної накладної вантажовiдправник, зокрема зазначає обов'язковi реквiзити транспортного засобу (марка, модель, тип, реєстрацiйний номер автомобiля, причепа/напiвпричепа), його параметри iз зазначенням довжини, ширини, висоти, заrальної ваги, у тому числi з вантажем, та маси брутто.
Слiд зазначити, що статтею 5 Закону України вiд 05 червня 2014 року №1314-VII «Про метрологiю та метрологiчну діяльність» визначено, що в Українi застосовуються одиницi вимiрювання Мiжнародної системи одиниці (SI), прийнятої Генеральною конференцiєю з мiр та ваr i рекомендованої Мiжнародною органiзацiєю законодавчої метрологiї. Зокрема, основною одиницею SI як одиницi маси є кiлограм (позначення одиниці: українське — кг, мiжнародне — kg).
Вага автомобiля брутто — це вага усьоrо транспортного засобу (составу) та всього вантажу, як результат зважування після навантаження.
Правила здачi вантажiв визначено главою 13 Наказу №363.
Зокрема, пунктом 13.1 Наказу №363 визначено, що Перевiзник здає вантажі у пункт призначення вантажоодержувачу згідно з товарно-транспортною накладною. ·
Пунктом 13.2 Наказу №363 передбачено, що здача вантажів вантажоодержувачу у пунктi призначення по масi i кiлькостi мiсць провадиться у порядку i способом, за якими вантажi були прийнятi вiд вантажовiдправника (зважуванням на вагах, обмiрюванням, пiдрахунком мiсць та iн.).