З’явилися плани перевірок ТЦК на 2025 рік
! Роботодавцям
За п. 79 Порядку №1487 районні ТЦК проводять щороку відповідно до затверджених розпорядженнями голів відповідних районних, районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, міських голів планів перевірки стану організації та ведення військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім СБУ та розвідувальних органів).
Під час таких перевірок перевіряють стан військового обліку усіх найманих працівників, у т. ч. заброньованих, а також військовозобов’язаних, яким видані мобілізаційні розпорядження.
Зверніть увагу, що ТЦК може прийти на перевірку тільки до юросіб! На ФОПів Порядок №1487 не поширюється.
Ознайомитися з планами перевірок стану військового обліку ТЦК на 2025 рік можна тут.
Затверджено строки зберігання документів щодо військового обліку
! Роботодавцям
Мін’юст затвердив зміни до Переліку типових документів, що створюються під час діяльності державних органів та органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, із зазначенням строків зберігання документів, затвердженого наказом Мін’юсту від 12.04.2012 №578/5.
Зокрема, уточнено строки зберігання документів зліцензування певних видів діяльності;акредитації, атестації, сертифікації організацій;військового обліку.
Також встановлюються строки зберігання документів щодо списків персонального військового обліку та копій військо-облікових документів; визначення підприємств, установ, організацій такими, що мають важливе значення для галузі національної економіки за сферою управління, тощо.
Наказ Мін’юсту від 14.03.2025 р. №748/5
набере чинності з дня, наступного за днем офіційного опублікування,
Станом на 21.03.2025 не опублікований
Нові правила компенсації за облаштування робочих місць для осіб з інвалідністю
! Роботодавцям
Кабмін виклав у новій редакції Порядок надання компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць / місць провадження господарської діяльності / незалежної професійної діяльності для осіб з інвалідністю.
Компенсація надаватиметься заявникам, які з дня набрання чинності Постановою КМУ №273 виконали одну з таких умов:
— облаштували робоче місце для особи з інвалідністю I або II групи, яка є застрахованою особою, яку працевлаштовано;
— облаштували робоче місце для працівника, який вийшов на роботу у зв’язку із звільненням з військової служби у запас/відставку на збережене місце роботи, посаду відповідно до частини третьої статті 119 КЗпП, та/або якого переведено за його згодою на іншу посаду в цього роботодавця і який є особою з інвалідністю;
— облаштували власне місце провадження діяльності — якщо заявником є особа з інвалідністю, яка розпочала або після звільнення з військової служби у запас/відставку продовжила свою діяльність як фізична особа — підприємець або фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність.
Постанова КМУ від 21.02.2025 №273
чинна з 18.03.2025
З 2026 року — нова форма декларації про майновий стан і доходи
! Роботодавцям
Мінфін вніс зміни до форми Податкової декларації про майновий стан і доходи та Інструкції щодо заповнення податкової декларації про майновий стан і доходи. Оновлення декларації з умовлено прийняттям Закону №4015, що вніс такі зміни до ПКУ:
— сплата ФОПами (крім осіб, які перебувають на спрощеній системі оподаткування), які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, авансових внесків із податку. При цьому якщо сума авансового внеску з податку, попередньо сплачена протягом звітного податкового року, перевищує суму нарахованого податкового зобов’язання, то сума такого перевищення не підлягає зарахуванню в рахунок майбутніх платежів;
— зміна ставки військового збору з 1,5 до 5%;
— сума мінімального податкового зобов’язання, визначена відповідно до підпунктів 38-1.1.1 і 38-1.1.2 ПКУ, не може становити менше 700 гривень з 1 гектара, а для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить не менше 50 відсотків, — 1 400 гривень з 1 гектара.
Саме через запровадження для фізосіб-«загальників», які здійснюють роздрібну торгівлю пальним, авансови хвнесків із ПДФО та зміну ставки військового збору виникла необхідність внесення змін до декларації.
Відповідно до п. 46.6 ПКУ нові форми декларацій набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення. Тобто нова форма набере чинності з 01.01.2026.
Наказ Мінфіну від 26.02.2025 №119
набере чинності з дня його офіційного опублікування,
Станом на 21.03.2025 не опублікований
Затверджено новий Перелік ТОТ та територій бойових дій
! Усім
Мінрозвитку затвердило новий Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Території, які зазначено у переліку, поділяються на тимчасово окуповані РФ та території можливих бойових дій;активних бойових дій та активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси.
До нового переліку увійшли території Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Запорізької, Київської, Луганської, Миколаївської, Одеської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської областей і м. Києва.
Нагадаємо, що на основі цього Переліку, зокрема, здійснюють виплати внутрішньо переміщеним особам. Крім того, він може застосовуватися при визначенні особливостей справляння податків і зборів на відповідних територіях.
Наказ Мінрозвитку від 28.02.2025 №376
чинний з 20.03.2025
Критерії критичності підприємств у сферах готівкового обігу та діяльності на платіжному ринку
! Банкам
Нацбанк встановив критерії визначення підприємств, установ, організацій, які мають важливе значення для галузі національної економіки:
1) у сфері готівкового обігу:
— установа отримала ліцензію НБУ на здійснення операцій з готівкою та у середньому за квартал виконує інкасацію та перевезення готівкових коштів на суму понад 30 мільярдів гривень суб’єктів господарювання, включаючи суб’єктів господарювання, у яких державна частка перевищує 50%, здійснює інкасацію не менше 1000 торгових точок клієнтів і не менше 1000 банківських автоматів та/або програмно-технічних комплексів самообслуговування.
2) у сфері діяльності на платіжному ринку:
— оператор платіжної системи, яку відповідно визначено системно важливою або важливою платіжною системою за результатами діяльності впродовж року, що передує року, у якому приймається рішення про визначення підприємства, установи, організації такими, що мають важливе значення для галузі національної економіки;
— технологічний оператор платіжних послуг, якого визначено важливим технологічним оператором платіжних послуг за результатами діяльності впродовж року, що передує року, у якому приймається рішення про визначення підприємства, установи, організації такими, що мають важливе значення для галузі національної економіки;
— підприємство, установа, організація, що надають послуги системно важливим банкам, що є допоміжними до платіжних послуг, і їх діяльність безпосередньо пов’язана з обслуговуванням банківських автоматів, платіжних терміналів, виконанням міжбанківських платіжних операцій в обсягах, не менших, ніж 50% від кількості відповідних пристроїв / операцій системно важливого банку;
— підприємство, установа, організація, що надають послуги супроводження програмного забезпечення автоматизованих банківських систем (поліпшення, виправлення помилок, надання консультацій щодо налаштування і експлуатації), яке використовується в системно важливому банку для виконання міжбанківських платіжних операцій у системі електронних платежів НБУ.
Постанова НБУ від 07.03.2025 №28,
Постанова НБУ від 07.03.2025 №29
чинні з 12.03.2025
Змінилися правила перетинання державного кордону
! Громадянам, чиї близькі родичі загинули чи пропали безвісти
Уряд вніс зміни до Правил перетинання державного кордону громадянами України. Ними розширено перелік осіб, які можуть виїжджати за кордон.
Так, уточнюється, що військовозобов’язані, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації, з числа осіб, зазначених у пунктах 3 — 5 частини третьої ст. 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», мають право перетинати державний кордон за наявності:
— довідки про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період за формою згідно з додатком 6 до Порядку №560,
— чи інформації у військово-обліковому документі про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період або за наявності інших визначених цією постановою документів.
Йдеться про жінок та чоловіків, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення бойових дій.
Постанова КМУ від 07.03.2025 №94
чинна з 13.03.2025
Якою буде система швидкого повідомлення про загрози, пов’язані з продуктами
! Усім
Мінагрополітики затвердило Вимоги до запровадження Системи швидкого повідомлення про загрози, пов’язані з харчовими продуктами та кормами. Вони визначають умови функціонування Системи швидкого повідомлення про загрози, пов’язані з харчовими продуктами та кормами, матеріалами і предметами, призначеними для контакту з харчовими продуктами, що вимагають вжиття відповідних заходів, спрямованих на захист життя і здоров’я людей та/або тварин.
До Системи вносяться відомості про:
— заходи, спрямовані на заборону введення в обіг, вилучення або відкликання з обігу харчових продуктів чи кормів з метою захисту здоров’я людей та/або тварин, які вимагають швидких дій;
— випадки відмови на призначених прикордонних інспекційних постах та призначених пунктах пропуску через державний кордон щодо ввезення (пересилання) вантажів з харчовими продуктами або кормів на митну територію України через ризик для здоров’я людей та/або тварин.
Інформаційними джерелами, які є підставою для внесення інформації в Систему, є:
1) відомості про результати здійснення заходів держконтролю потужностей та об’єктів санітарних заходів, які перебувають в управлінні операторів ринку харчових продуктів та/або кормів;
2) повідомлення від операторів ринку харчових продуктів та/або кормів;
3) повідомлення від закладів охорони здоров’я, суб’єктів господарювання, які провадять господарську діяльність з медичної практики, органів виконавчої влади;
4) повідомлення про результати лабораторних досліджень (випробувань) від уповноважених лабораторій, які свідчать про невідповідність;
5) повідомлення від країн, об’єднань країн або міжнародних організацій, зокрема повідомлення, що надійшли через систему швидкого оповіщення (The Rapid Alert System for Food and Feed — RASFF).
Наказ Мінагрополітики від 30.01.2025 №478
набере чинності 19.11.2025
(дня набрання чинності Законом №2718)
ТТН з недоліками в оформленні vs відсутність документа
! Перевізникам
Під час рейдової перевірки виявлено порушення перевізником вимог законодавства про автомобільний транспорт: перевезення вантажу із ТТН, яка не містила відомостей про замовника, вантажоодержувача, пункт навантаження, розвантаження та параметри транспортного засобу.
Укртрансбезпека встановила, що це є порушенням вимог ст. 48 Закону №2344-III (ненадання належним чином оформленої товарно-транспортної накладної). Недоліки у заповненні ТТН свідчать про відсутність передбаченого законом документа.
Про порушення складено акт, а згодом винесено постанову про притягнення перевізника до відповідальності та застосовано адміністративно-господарський штраф у розмірі 17 000 гривень.
Перевізник оскаржив постанову до суду, вважаючи, що обов’язок щодо оформлення товарно-транспортної накладної і відповідальність за неналежне її оформлення покладається на вантажовідправника, а не на водія чи перевізника.
Водночас, за позицією ВС, наявність недоліків у заповненні ТТН свідчить про відсутність передбаченого законом документа. Тобто недоліки в оформленні наявної у водія ТТН можуть бути кваліфіковані як відсутність такої на момент проведення перевірки.
Постанова ВС від 04.03.2025,
справа №440/4136/23
З 4 квітня зовнішні сумісники матимуть право на фінансування виплат від ПФУ
! Роботодавцям, у яких працюють зовнішні сумісники
— З 4 квітня відновлюється право сумісників на отримання допомоги по тимчасовій втраті працездатності як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом:
— до 04.04.2025 — оплата лікарняного коштом ПФУ проводиться лише за одним з місць роботи — основним або за сумісництвом (за умови надання вмотивованої відмови з основного місця роботи);
— з 04.04.2025 — лікарняний оплачується як за основним місцем роботи, так і за сумісництвом (для страхових випадків, які настануть з 04.04.2025).
— Важливо! Всім роботодавцям, в кого працює зовнішній сумісник, слід згадати про окреме правило щодо розрахунку лікарняних та декретних таких осіб.А саме: сумарна заробітна плата, з якої розраховуються виплати, за місяцями розрахункового періоду за основним місцем роботи та за місцем (місцями) роботи за сумісництвом не може перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування ЄСВ (п. 30 Порядку №1266). У 2025 році ця сума становить 160 тис.грн.
Закон від 18.12.2024 №4158-IX
набере чинності 04.04.2025
Адвокати зможуть відтермінувати сплату щорічного внеску
! Адвокатам
Рада адвокатіввнесла зміни до Положення про внески на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування.
А саме у Положенні уточнено, що Радою адвокатів регіону може бути надана адвокату розстрочка сплати щорічного внеску, за умови внесення його рівними частками у першій декаді кожного кварталу поточного року, або відтерміновано сплату щорічного внеску на строк, що не перевищує шести місяців.
Рішення щодо надання розстрочки сплати щорічного внеску приймається радою адвокатів регіону, за заявою адвоката, поданою в термін з 1 грудня по 31 грудня поточного року, за умови обґрунтованої і документально підтвердженої матеріальної неспроможності сплатити щорічний внесок одним платежем.
Рішення щодо відтермінування сплати щорічного внеску приймається радою адвокатів регіону, за заявою адвоката, поданою до 31 січня поточного року, за умови обґрунтованої і документально підтвердженої матеріальної неспроможності сплатити щорічний внесок у строк встановлений пунктом 2.5 цього Положення.
У випадку відмови радою адвокатів регіону у задоволенні заяви про відтермінування сплати щорічного внеску, строк сплати вважається пропущеним з поважних причин.
Рішення Ради адвокатів України від 21.02.2025 №6
Для розміщення зовнішньої реклами знову потрібен дозвіл
! Виробникам реклами
Уряд вніс зміни до постанови КМУ від 18.03.2022 №314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану». Зокрема:
— передбачено, що органи ліцензування, дозвільні органи та суб’єкти надання публічних (електронних публічних) послуг ведуть та розміщують переліки поданих декларацій на своїх офіційних вебсайтах;
— встановлено на період дії воєнного стану нові строки дії декларацій, чинних дозвільних документів (строкових ліцензій та документів дозвільного характеру, результатів надання публічних послуг), а саме до кінця календарного року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, але не менше трьох місяців з дня його припинення чи скасування;
— доповнено Перелік видів господарської діяльності, які не можуть провадитися на підставі подання декларації в умовах воєнного стану, новим видом господарської діяльності, який здійснюватиметься на підставі дозволу — розміщенням зовнішньої реклами.
Постанова КМУ від 14.03.2025 №288
чинна з 18.03.2025
Удосконалено процедуру проведення обов’язкового техконтролю ТЗ
! Усім
Кабмін вніс зміни до Порядку проведення обов’язкового технічного контролю та обсягів перевірки технічного стану транспортних засобів, технічного опису та зразка протоколу перевірки технічного стану транспортного засобу та Порядку формування загальнодержавної бази даних про результати обов’язкового технічного контролю транспортних засобів, доступу до неї та встановлення розміру плати за надання таких послуг.
Зокрема, реєстр результатів обов’язкового технічного контролю транспортних засобів перетворюється шляхом зміни назви на загальнодержавну базу даних про результати обов’язкового технічного контролю транспортних засобів протягом 2 місяців з дня прийняття цієї постанови.
Крім того, виключено положення, згідно з яким проведення відеофіксації процесу перевірки конструкції та технічного стану транспортного засобу не застосовується під час воєнного стану i протягом 6 місяців після його припинення або скасування.
Конкретизовано також обсяги перевірки технічного стану транспортних засобів.
Постанова КМУ від 04.03.2025 №286
набере чинності з 19.05.2025
Посилення відповідальності у сфері використання публічних коштів
! Розпорядникам та одержувачам бюджетних коштів, держпідприємствам
Президент підписав закон, який передбачає:
— посилення відповідальності посадових осіб за непрозоре використання публічних коштів;
— зобов’язання податково та достовірно оприлюднювати фінансову інформацію;
— розширення повноважень органів фінансового контролю;
— запровадження адміністративних санкцій за порушення;
— вдосконалення механізмів аудиту бюджетних витрат.
Закон від 12.02.2025 №4240-IX
набере чинності 14.06.2025