• Посилання скопійовано

Які зміни чекають на платників рентної плати за видобування корисних копалин?

Правила сплати рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин прописані у ст. 252 ПКУ. І ось до неї Закон №4015 вносить такі зміни. 

База оподаткування для нафти й конденсату

Нагадаємо, що базою оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування корисних копалин є вартість обсягів видобутих у податковому (звітному) періоді корисних копалин (мінеральної сировини), яка окремо обчислюється для кожного виду корисної копалини (мінеральної сировини) для кожної ділянки надр на базових умовах поставки (склад готової продукції гірничого підприємства).

У разі обчислення вартості товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) за фактичними цінами реалізації вартість одиниці відповідного виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) встановлюється платником рентної плати за величиною суми доходу, отриманого (нарахованого) від виконаних у податковому (звітному) періоді господарських зобов’язань з реалізації відповідного обсягу (кількості) такого виду товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини).

Але це базове правило, яке застосовується до більшості видобутих корисних копалин. А от для такої «здобичі», як нафта або конденсат, застосовується спеціальне правило, наведене у другому абзаці п. 252.8 ПКУ

Фактична ціна реалізації для нафти, конденсату визначається Мінекономіки за податковий (звітний) період як середня ціна одного бареля нафти «Urals», перерахована у гривні за тонну за курсом НКУ станом на 1 число місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, визначена за інформацією міжнародного агентства (котирування UralsMediterranean та UralsRotterdam). Для визначення фактичної ціни реалізації для нафти, конденсату використовують середній показник місткості барелів в 1 тонні нафти марки «Urals» у розмірі 7,28.

Так-от Закон №4015 уточнює, що ця середня ціна одного бареля нафти братиметься для розрахунку без урахування ПДВ

База оподаткування для природного газу

Для визначення фактичної ціни реалізації щодо видобутого природного газу в п. 252.8 ПКУ є також окреме правило (абзац шостий). 

Для газу природного, що відповідає умові, визначеній у п. 252.24 ПКУ, фактичною ціною реалізації з метою оподаткування є ціна, визначена у відповідних договорах купівлі-продажу природного газу між платником рентної плати та суб’єктом ринку природного газу, на якого КМУ покладено спеціальні обов’язки щодо формування ресурсу природного газу для побутових споживачів та виробників теплової енергії відповідно до Закону України «Про ринок природного газу», у податковому (звітному) періоді.

І Закон №4015 доповнює, що ця ціна враховуватиметься для визначення бази оподаткування рентною платою – без ПДВ, у гривнях та брати її треба буде за 1000 кубометрів. 

При цьому п. 252.20 ПКУ встановлює спеціальні ставки рентної плати щодо видобутого природного газу для випадків, коли, на думку законодавців, ціна, визначена у договорах купівлі-продажу (навіть зі суб’єктом, якого встановив сам Кабмін, і навіть щодо газу, який постачається для побутових споживачів), є занизькою.

Порівняємо ставки рентної плати на сьогодні та після змін (див. таблицю). 

Таблиця. Ставки рентної плати щодо природного разу (п. 252.20 ПКУ)

Назва груп корисних копалин, що надана у користування надрами гірничому підприємству Ставка рентної плати, % від вартості (чинна) Ставка рентної плати, % від вартості (нова)
З покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 метрів Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 150 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 14,50 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 400 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 29,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період є більшою за 150 доларів США за 1000 метрів кубічних та не перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 29,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 29,00 від частини фактичної вартості газу природного за податковий (звітний) період у розмірі 400 доларів США за 1000 метрів кубічних та 65,00 від частини фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період, що перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних Не змінюється!
З покладів, які повністю або частково залягають на глибині понад 5000 метрів Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 150 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 7,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 400 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 14,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період є більшою за 150 доларів США за 1000 метрів кубічних та не перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 14,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 14,00 від частини фактичної вартості газу природного за податковий (звітний) період у розмірі 400 доларів США за 1000 метрів кубічних та 31,00 від частини фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період, що перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних Не зміниться!
Природний газ, видобутий із нових свердловин з покладів, які повністю або частково залягають на глибині до 5000 метрів Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 150 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 6,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 400 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 12,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період є більшою за 150 доларів США за 1000 метрів кубічних та не перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 12,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 12,00 від частини фактичної вартості газу природного за податковий (звітний) період у розмірі 400 доларів США за 1000 метрів кубічних та 36,00 від частини фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період, що перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних Не зміниться!
Природний газ, видобутий із нових свердловин з покладів, які повністю або частково залягають на глибині понад 5000 метрів якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 150 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 3,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період становить 400 доларів США або менше за 1000 метрів кубічних: 6,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період є більшою за 150 доларів США за 1000 метрів кубічних та не перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 6,00 від фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період
Якщо фактична ціна реалізації газу природного за податковий (звітний) період перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних: 6,00 від частини фактичної вартості газу природного за податковий (звітний) період у розмірі 400 доларів США за 1000 метрів кубічних та 18,00 від частини фактичної ціни реалізації газу природного за податковий (звітний) період, що перевищує 400 доларів США за 1000 метрів кубічних  
З покладів на ділянках надр (родовищах) у межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України незалежно від глибини залягання покладів та дати початку буріння свердловини Не зміниться!  
Природний газ, видобутий під час виконання договорів про спільну діяльність, незалежно від глибини залягання покладів та дати початку буріння свердловини Не зміниться! Не зміниться!

Закон №4015 уточнює: для потреб застосування п. 252.20 ПКУ фактичну ціну реалізації такого газу природного перераховують у долари США за середньоарифметичним офіційним курсом Національного банку України за податковий (звітний) період!

База оподаткування для залізних руд

А ще п. 252.8 ПКУ каже: фактична ціна реалізації для руд заліза визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику економічного розвитку, за податковий (звітний) період, як середня вартість залізної руди за індексом IODEX 62% FE CFR China, перерахована у гривні за тонну за курсом НБУ станом на 1 число місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, за інформацією, що офіційно зазначена світовим інформаційним агентством Platts.

Закон №4015 уточнює: така середня вартість братиметься до розрахунку без ПДВ

Нові бази оподаткування!

До того ж п. 252.8 ПКУ законотворці вирішили доповнити ще кількома новими абзацами зі спеціальними правилами визначення бази оподаткування рентною платою. 

Новація перша. Фактична ціна реалізації видобутої корисної копалини (мінеральної сировини) товарної продукції гірничого підприємства з гірських порід, що класифікується за кодом 2517 згідно з УКТ ЗЕД, визначатиметься за більшою з величин:

– за фактичною ціною реалізації за договорами постачання;

– за ціною одиниці товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), визначеною за методикою, затвердженою постановою КМУ від 15.10.2004 №1374, для граніту як сировини для бутового каменю, але не менше ніж 6,50 долара США за 1 тонну, перераховану у гривні за 1 тонну за курсом НБУ станом на перше число місяця, наступного за податковим (звітним) періодом.

Про які корисні копалини йдеться? Під кодом 2517 у Законі про митний тариф зазначені: 

– галька, гравій, щебінь або подрібнене каміння, що, як правило, використовується як наповнювач для бетону чи баласт для мостіння шосейних доріг і залізничних колій, або як інші види баласту, галька та кремінь, термічно оброблені або необроблені; 

– макадам (дорожнє покриття) зі шлаку, окалини або аналогічних промислових відходів, із вмістом або без вмісту матеріалів, зазначених у першій частині цієї товарної позиції; 

– гудронований макадам, гранули, дрібняк і порошок з каменю товарної позиції 2515 або 2516, термічно оброблені або необроблені.

Новація друга. Те саме, але за кодом 2505 УКТ ЗЕД. Тобто фактична ціна реалізації визначатиметься за більшою з величин:

– за фактичною ціною реалізації за договорами постачання;

– за ціною одиниці товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), визначеною за методикою, затвердженою постановою №1374, для піску як сировини вогнетривкої, але не менше ніж 5,00 доларів США за 1 тонну, перераховану у гривні за 1 тонну за курсом НБУ станом на перше число місяця, наступного за податковим (звітним) періодом.

Про які корисні копалини йдеться? Під кодом 2517 у Законі про митний тариф зазначено піски природні всіх видів, забарвлені або незабарвлені, крім металоносних пісків групи 26.

Але у Перехідних положеннях ПКУ буде зазначено тимчасову норму: якщо піски з кодом 2517 УКТ ЗЕД безоплатно передаються на користь ЗСУ, територіальної оборони тощо для потреб оборони держави, обсяг переданого не є об’єктом оподаткування рентною платою за користування надрами за видобування корисних копалин! 

Новація третя. Те саме, але за кодом 2507 00 УКТ ЗЕД (каолін та інші глини каолінові, кальциновані або некальциновані), фактична ціна реалізації визначатиметься за більшою з величин:

– за фактичною ціною реалізації за договорами постачання;

– за ціною одиниці товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), визначеною за методикою, затвердженою постановою №1374, для каоліну первинного як сировини вогнетривкої, але не менше ніж 10 300 доларів США за 1 тонну, перераховану у гривні за 1 тонну за курсом НБУ станом на перше число місяця, наступного за податковим (звітним) періодом.

При цьому обіцяється, що Мінекономіки до 10 числа місяця, наступного за податковим (звітним) періодом, на своєму офіційному вебсайті у спеціальному розділі розміщуватиме ціну одиниці товарної продукції гірничого підприємства – видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), яка класифікується за кодами 2505, 2507 00, 2517 згідно з УКТ ЗЕД, визначену за методикою, затвердженою постановою №1374, у національній валюті України та надаватиме ДПСУ інформацію про таку ціну. 

З якої дати діятимуть зміни?

Закон №4015 набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування (крім окремих його положень). Для рентної плати винятків не встановлено, тож щойно Закон №4015 почне діяти, його норми треба буде застосовувати. 

На жаль, перехідних положень щодо рентної плати Закон №4015 не містить. Тому як застосовувати нові ставки рентної плати, якщо вони наберуть чинності посеред звітного кварталу або навіть місяця, наразі незрозуміло. Тож доведеться або чекати на роз’яснення від ДПСУ, або робити це на власний розсуд, покладаючись на облікові документи. 

До змісту номеру