Виправлення несумових помилок у ПН/РК
ДПСУ в ІПК роз’яснила, як виправити помилку у РК до ПН у разі неправильного заповнення дати складання РК та що робити з незначними орфографічними помилками у ПН та РК.
Помилка у даті складання РК
Податківці у коментованій ІПК від 02.09.2024 №4297/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК (див. у «ДК» №38/2024) зазначили, що згідно з пунктом 201.1 ПКУ дата складання податкової накладної належить до обов’язкових реквізитів податкової накладної.
У разі коригування сум податкових зобов’язань, а також виправлення помилок, допущених під час складання податкової накладної, не пов’язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, відповідно до статті 192 ПКУ постачальник (продавець) товарів/послуг складає РК до ПН (пункт 21 Порядку №1307).
Проте й щодо виправлень помилок є певні обмеження. Зокрема, у коментованій ІПК податківці наполягають, що виправити помилку в даті РК шляхом складання ще одного РК неможливо. Аргументують свою позицію так.
Порядок складання РК та його реєстрації в ЄРПН аналогічний до порядку, передбаченого для податкових накладних, крім випадків, передбачених Порядком №1307. При цьому не допускається виправлення даних щодо дати складання податкової накладної та її порядкового номера. А позаяк порядок складання РК та ПН майже ідентичний і винятків щодо виправлення дати у РК Порядком №1307 не встановлено, заборона на таке виправлення поширюється і на РК!
А як же бути в такому разі?
Особливо якщо цей РК був зареєстрований в ЄРПН? В обох сторін договору одразу виникають дві проблеми: щодо складання декларації з ПДВ і щодо реєстраційного ліміту.
Звісно, найпростіше було б скасувати реєстрацію такого РК і взагалі про нього забути (скласти інший РК із правильними даними). Але чинними нормами податкового законодавства такої можливості не передбачено.
РК, який містить помилку в даті складання, не відповідає первинним документам, на підставі яких платник формує показники податкової звітності, бо не дає змоги ідентифікувати операцію. Тобто однозначно: у декларації коригування ПЗ та ПК на підставі РК з неправильною датою відображати не потрібно.
Податківці радять: якщо під час коригування показників ПН були допущені помилки, платник ПДВ може виправити їх шляхом складання РК з урахуванням зареєстрованих до неї розрахунків коригування. Для цього доцільно використовувати інформацію щодо показників ПН з урахуванням усіх зареєстрованих до неї РК (остаточних показників податкової накладної, які на поточну дату обліковуються в ЄРПН), яка міститься в Е-кабінеті.
Єдине «але»: якщо РК з помилкою у даті не анулювати, складання і реєстрація нового РК не має сенсу — за попереднім РК до змісту ПН вже були внесені правильні зміни (лише неправильною датою). Тобто одним РК не обійтися.
На нашу думку, скласти і зареєструвати треба два РК:
— першим анулювати РК з неправильною датою (тобто повторити дані цього РК датою виявлення помилки з протилежним знаком у числових значеннях табличної частини);
— другий скласти правильно. Тобто внести до ПН потрібні коригування, але з правильною датою РК (тоді, коли виникли підстави для коригування ПЗ).
Таким чином, і ліміт реєстрації ПН/РК вирівнюється, і в декларації можна буде показувати коригування на підставі РК без помилок (третього).
Варто пам’ятати!
Якщо коригування передбачає збільшення ПЗ, то показати таке збільшення у декларації треба датою його виникнення, незалежно від того, був зареєстрований РК на нього чи ні, і незалежно від того, чи правильно був складений цей РК.
А от якщо коригування передбачає зменшення ПЗ, то відобразити у декларації таке зменшення можна буде лише у місяці реєстрації правильно складеного РК.
Як працює остання норма, думка податківців уже відома: постачальник має право зменшити податкові зобов’язання на підставі РК, своєчасно зареєстрованого отримувачем в ЄРПН, у податковій декларації з ПДВ того звітного (податкового) періоду, в якому його складено. Якщо РК зареєстрований в ЄРПН з порушенням терміну реєстрації, то постачальник має право зменшити податкові зобов’язання у податковій декларації з ПДВ того звітного періоду, в якому його зареєстровано в ЄРПН.
Орфографічна помилка у ПН/РК
В ІПК від 02.09.2024 №4301/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК (див. «ДК» №39/2024) податківців запитали про наявність підстав для визнання податкової накладної, під час заповнення якої припустилися орфографічної помилки, такою, що складена з порушенням норм ПКУ.
У відповіді податківці наголосили, що помилки в обов’язкових реквізитах (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов’язань, не можуть бути причиною неприйняття ПН в електронному вигляді.
Проте порадили, що робити, якщо сторони договору (постачальник та покупець) не хочуть ризикувати і спорити під час документальних перевірок.
Так, з метою виправлення помилок, не пов’язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів / послуг, платник ПДВ може скласти і зареєструвати в ЄРПН розрахунок коригування до ПН та РК, в яких припустився помилки.
Як скласти такий РК?
Згідно з п. 21 Порядку №1307 постачальник (продавець) товарів/послуг складає розрахунок коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної (далі — розрахунок коригування) за формою згідно з додатком 2 до податкової накладної.
Порядок складання розрахунку коригування аналогічний до порядку, передбаченого для податкових накладних, крім випадків, передбачених Порядком №1307.
У розрахунку коригування зазначають дату й номер податкової накладної, до якої вносять зміни.
Якщо розрахунок коригування складають з метою виправлення помилок, допущених під час складання податкової накладної, не пов’язаних зі зміною суми компенсації вартості товарів/послуг, у розрахунку коригування наводять виправлені дані.
При цьому слід розрізняти помилки, яких припустилися у заголовній частині ПН/РК — наприклад, орфографічні помилки у найменуванні покупця. І помилки, які виникли під час заповнення табличної частини ПН/РК — наприклад, орфографічні помилки у номенклатурі товару/послуги. Обидва ці види помилок не стосуються вартісних показників, проте виправляються по-різному.
Помилки у заголовній частині ПН/РК
У разі допущення помилки у реквізитах заголовної частини податкової накладної, зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних, яка не заважає ідентифікувати здійснену операцію, постачальник (продавець) на дату виявлення такої помилки складає розрахунок коригування до податкової накладної, в якому всі правильно заповнені реквізити податкової накладної повторюються, а реквізит, у якому допущено помилку, заповнюється без помилок (п. 22 Порядку №1307).
У цьому разі табличну частину розділів А та Б розрахунку коригування не заповнюють (нулі, прочерки та інші знаки чи символи не проставляють).
Помилки у табличній частині ПН/РК
У цьому випадку дані заголовної частини документа повторюють без змін. А от у табличній частині треба буде скасувати весь рядок із неправильними даними і додати новий, із правильними даними.
При цьому в першому рядку табличної частини (розділ Б) РК зі знаком «-» зазначають показники рядка ПН, опис (номенклатуру) товарів/послуг за яким змінюється (такий рядок обнуляють):
— у графі 1.2 цього рядка в обов’язковому порядку проставляють порядковий номер (№ за порядком) рядка ПН, що коригується;
— у графі 2.1 — код причини коригування 104;
— у графі 2.2 фіксують групу коригування.
Показники опису (номенклатури) товарів/послуг, які зазначають на заміну тих, що були у раніше складеній ПН, наводять у РК новими рядками як одну або кілька нових (змінених) товарних позицій (номенклатури).