• Посилання скопійовано

Допомога ЗСУ із зарплати працівників: що з ПДВ та податком на прибуток?

Індивідуальна податкова консультація ДПСУ від 16.08.2024 №4103/ІПК/99-00-21-03-02 ІПК

Суттєво. Загальними зборами трудового колективу було вирішено утримати кошти із заробітної плати працівників на підставі заяв для закупівлі товарно-матеріальних цінностей та їх передачі підрозділам ЗСУ.

!  Роботодавцям — платникам податку на прибуток та ПДВ

Державна податкова служба України розглянула звернення Товариства щодо окремих питань, пов’язаних із безоплатною передачею товарів, та, керуючись пунктом 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ Податкового кодексу України (далі — ПКУ), повідомляє.

Як зазначено у зверненні, загальними зборами трудового колективу Товариства було вирішено утримати кошти із заробітної плати працівників Товариства на підставі добровільно поданих заяв для закупівлі товарно-матеріальних цінностей та їх подальшої передачі на безоплатній основі підрозділам Збройних Сил України (далі — ЗСУ). Рішення закріплено протоколом загальних зборів трудового колективу. На підставі протоколу загальних зборів трудового колективу та заяв працівників Товариства директором підписаний наказ «Про формування фонду допомоги ЗСУ за рахунок утримання грошових коштів із заробітної плати працівників», в якому призначено відповідальних за здійснення закупівлі матеріальних цінностей (матеріалів і запчастин для воєнної техніки і дронів та комплектуючих до них) у межах фонду, зберігання матеріальних цінностей, а також їх передачу військовим частинам з укладанням актів прийому-передачі.

З огляду на викладене Товариство просить надати індивідуальну податкову консультацію з таких питань:

1) чи виникають податкові зобов’язання з податку на додану вартість (у разі попереднього придбання у платника ПДВ або неплатника ПДВ) та податку на прибуток підприємств у момент безоплатної передачі товарно-матеріальних цінностей, придбаних за рахунок співробітників, військовим підрозділам ЗСУ?;

2) чи потрібно відображати цю операцію (з безоплатної передачі) у податковій звітності з податку на додану вартість та податку на прибуток підприємств?

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами ПКУ (пункт 1.1 статті 1 розділу І ПКУ).

Статтею 5 розділу І ПКУ визначено, що поняття, правила та положення, установлені ПКУ та законами з питань митної справи, застосовуються виключно для регулювання відносин, передбачених статтею 1 розділу І ПКУ.

У разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням ПКУ, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення ПКУ.

Інші терміни, що застосовуються у ПКУ і не визначаються ним, використовуються у значенні, встановленому іншими законами.

У зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» (далі — Указ №64/2022) на території України введено воєнний стан. Указ №64/2022 затверджено Законом України від 24 лютого 2022 року  №2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні».

Пунктом 2 Указу №64/2022 визначено завдання Військовому командуванню разом з військовими адміністраціями, органами виконавчої влади, правоохоронними органами та за участю органів місцевого самоврядування запроваджувати і здійснювати передбачені Законом №389-VІІІ заходи правового режиму воєнного стану, реалізовувати повноваження, необхідні для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.

Правові основи оподаткування ПДВ установлено розділом V та підрозділами 2 та 10 розділу XX ПКУ.

Відповідно до підпункту «а» пункту 185.1 статті 185 розділу V ПКУ об’єктом оподаткування є, зокрема, операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 ПКУ, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об’єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об’єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю.

Відповідно до абзацу четвертого пункту 32-1 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ не є постачанням товарів та послуг операції з безоплатної (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі/надання товарів та послуг Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, добровольчим формуванням територіальних громад, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, а також на користь центрального органу виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладів охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурних підрозділів з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, крім випадків, якщо такі операції з постачання товарів та послуг оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.

Норми абзацу четвертого пункту 32-1 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ застосовуються тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану.

Згідно з підпунктом «б» пункту 198.5 статті 198 розділу V ПКУ платник податку зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 розділу V ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі — ЄРПН) у терміни, встановлені ПКУ для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, — у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197 розділу V, підрозділу 2 розділу XX ПКУ, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 розділу V ПКУ, та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 розділу V ПКУ).

Підпунктом 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 розділу ІІІ ПКУ визначено, що об’єктом оподаткування податком на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які визначені відповідними положеннями ПКУ.

Відповідно до вимог абзацу першого підпункту 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 розділу ІІІ ПКУ фінансовий результат до оподаткування податкового (звітного) періоду збільшується платником податку на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, унесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення підпункту 140.5.14 пункту 140.5 статті 140 розділу ІІІ ПКУ), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Водночас тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102‑IX, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX ПКУ.

Так, відповідно до підпункту 69.6 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПКУ в редакції, чинній з 01 серпня 2023 року, коригування, встановлені підпункту 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 розділу ІІІ ПКУ, не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг, які добровільно перераховані (передані) Збройним Силам України, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на спеціальні рахунки, відкриті Національним банком України для збору коштів.

Враховуючи викладене та виходячи із аналізу норм ПКУ та інших нормативно-правових актів, зазначених вище, опису питання і фактичних обставин, наявних у зверненні, ДПС повідом ляє.

Щодо питань 1 та 2

Об’єктом оподаткування ПДВ є, зокрема, операції платників ПДВ з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 розділу V ПКУ розташоване на митній території України, у тому числі операції з безоплатної передачі.

На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану операції платника з безоплатної(ого) (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) передачі товарів / надання послуг безпосередньо ЗСУ не є постачанням товарів/послуг для цілей оподаткування ПДВ, крім випадку, якщо такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою податку. За такими операціями з безоплатної(ого) передачі товарів / надання послуг платником безпосередньо ЗСУ (крім випадку, якщо такі операції підлягають оподаткуванню ПДВ за нульовою ставкою податку) податкові накладні не складаються і, відповідно, в ЄРПН не реєструються.

Водночас за операціями з передачі / надання товарів та послуг, які відповідно до абзацу четвертого пункту 32-1 підрозділу 2 розділу XX ПКУ не вважаються постачанням товарів/послуг, особи, які здійснюють таку передачу / надання, та особи, які отримують такі товари / послуги, повинні складати на підтвердження первинні документи бухгалтерського обліку відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Також при здійсненні таких операцій з безоплатної(ого) передачі товарів / надання послуг безпосередньо ЗСУ не виникає обов’язку щодо нарахування податкових зобов’язань з ПДВ за правилами, встановленими пунктом 198.5 статті 198 (оскільки зазначене прямо визначено в пункті 32-1 підрозділу 2 розділу XX ПКУ) або пунктом 199.1 статті 199 розділу V ПКУ (оскільки положення пункту 199.1 статті 199 розділу V ПКУ застосовуються лише у випадку, якщо придбаний з ПДВ товар / послуги одночасно використовуються в оподатковуваних операціях та в операціях, які не оподатковуються ПДВ).

У разі недотримання умов, визначених пунктом 32-1 підрозділу 2 розділу XX ПКУ, вказані вище операції підлягають оподаткуванню ПДВ у загальновстановленому порядку.

На період дії воєнного стану на території України до його припинення або скасування за операцією з безоплатної передачі дронів та запчастин для воєнної техніки військовим підрозділам Збройних Сил України (військовим частинам) різниця для коригування фінансового результату до оподаткування, встановлена підпунктом 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 розділу ІІІ ПКУ, у платника податку не виникає.

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію (пункт 52.2 статті 52 глави 3 розділу ІІ ПКУ).

До змісту номеру